Cakewalk midi probleem

Gimli

Nieuwkomer
Lid sinds
24 april 2002
Berichten
10
Locatie
Enschede
Herkent iemand het volgende probleem en weet iemand er een oplossing of oorzaak voor:

Als ik midi opneem in Cakewalk (pro audio 9) dan krijg ik na een tijdje opeens een delay van ongeveer 5 seconden tussen de tijd dat ik een noot speel op mijn synth en het moment dat cakewalk de noot opneemt.
Het probleem lijkt te beginnen nadat het midi-in lampje in het cakewalk midi-trayicon uit is gegaan (daarvoor was hij constant aan)

Het is een erg raar probleem omdat het zomaar opeens gebeurd. Soms kan ik er 15 minuten gewoon mee werken en soms is het naar 2 minuten al raak.

Specs van mijn systeem:

P3 667 Mhz
SBLive player 5.1
Midi via de gamport van de SBLive

Synth: Roland JX-305
 
Zou kunnen duiden op een driver probleem, alhoewel ik niet zeker weet of het daar ook aan ligt.
Probeer de laatste SBLive!drivers te downloaden bij creative (http://www.soundblaster.com).
Indien dat niet werkt, controleer dan of je geluidskaart IRQ's deelt met andere hardware:
ga naar startmenu>configuratiescherm>systeem>apparaatbeheer: dubbelklik op allereerste icoontje bovenaan in de lijst, je krijgt nu een lijst met IRQ's. Als de SBlive een IRQ deelt met een ander apparaat, verwissel je kaart dan van PCI slot.
Let op: het kan zo zijn dat je in die lijst zowel hetzelfde IRQ ziet voor je SBLive als voor een zg. PCI besturings element (in Engels: IRQ holder voor PCI steering; ben de nederlandse term kwijt); dit is normaal, heeft te maken met je busmastering voor PCI sloten. Je moet er dus op letten dat je SBlive geen IRQ deelt met dingen als videokaart, USB etc.

succes.
 
Het ligt volgens mij niet aan een gedeelde irq, want ik heb net mijn pci kaarten zo gerangschikt dat de SBLive een aparte irq heeft. (Niet onder win2k maar in de bios)
 
MAar heb je dat ook gechecked in je apparaatbeheer in win2k? Windows wil nog wel eens zo eigenwijs zijn om dingen aan te passen.
Het is trouwens mogelijk dat een moederbord zo is ontworpen dat bijvoorbeeld de USB aansluiting altijd een irq deelt met een vast pci slot, zeker bij moederborden met extra geintegreerde stuff.
Probeer in ieder geval die laatste SBLive drivers te downloaden.
 
(Midi-)Thru uitzetten? Dat heeft niks te maken met je geheugen! Hooguit processorkracht, maar daar zit je bij een SBLive nooit om verlegen. Ik heb daar nog nooit problemen mee gehad.
Midi is ene serieel protocol, erg traag dus. Daar zal zelfs een 486 PC niet erg veel moeite mee hebben....
 
Het probleem lijkt opgelost te zijn :)
Ik ben overgestapt van win2000 naar XP en het lijkt erop dat het probleem weg is.
Maar ik blij het toch nog een vaag probleem vinden

Bedankt voor jullie reacties !
 
Back
Top