88 key midi keyboard

nen belg

Stamgast
Lid sinds
21 juli 2004
Berichten
170
Locatie
Oosten van Antwerpen
Ik ben op zoek naar een 88 key midi keyboard maar dan eentje zonder hammer keys (of hoe noemen jullie dat). Ik zou liever een klavier willen dat niet aanvoelt als een piano, maar eerder aanvoelt zoals bijna elke synthesizer. Ik heb men oog laten vallen (auw) op de M-Audio key station pro, maar die zal ook eerder als een piano aanvoelen ipv een synth.

Weten jullie misschien welk merk zoiets verkoopt?
 
Hallo Belg,

Ik kan ernaast zitten, maar ik vrees dat ieder 88-keys keyboard weigthed action heeft. Het is immers juist de bedoeling om een 88 toetsen pianoklavier te emuleren ;) .

:doei:
 
Tja ... het is gewoon een zwaardere aanslag. Je moet ook wel onderscheid maken tussen verschillende systemen. Ik geloof dat Roland met Balanced Hammer action werkt (of is dat nou Yamaha? ). Die zijn redelijk doenbaar. Maar bv een oude Korg T1 had een gewogen klavier dat je bijna niet kon bespelen. Het is dus een kwestie van proberen.

Dingen die je hierbij in het oog moet houden:
- Kan ik goed nuances leggen (hangt ook veel af van het gekozen geluid - piano, strings, brass, ...)
- Kan ik er ook vlugge figuurtjes op spelen
- Hoe is het keyboard voor het inspelen van drumpatronen
- Hoe ervaar je de afmetingen van de toetsen op zich (lang, smal, breed, ...)

Enkele types die je zeker eens kan proberen:
- Roland: XV88, Fantom X88
- Kurzweil: K2X00x
- Yamaha: S90, MOTIF 8 (classic of ES)
- Korg: Triton X
- ...

Succes ;)

:doei:
 
Mijn tip: Voordat je hiertoe besluit en geld gaat uitgeven eerst zeer uitvoerig op het klavier spelen. Er zitten enorme verschillen in 88 keys gewogen toetsen-borden. Het gewicht van het toetsenbord geeft ook een indicatie voor de kwaliteit. Ultra-lichte keyboards of stage-piano's met gewogen toetsen zijn een tegenstelling aangezien een degelijke mechanische constructie per definitie gewoon gewicht met zich mee brengt.

Ik speel persoonlijk balades en stukjes waar timing essentieel is, liever op een gewogen toetsenboard. Snelle leads speel ik bv beter op een ongewogen toetsenbord. Het is tevens een kwestie van wennen en oefenen (zoals met alles toch?)
 
hier op 2ehands.nl staat een 73-key MX1000 te koop. Die heeft gewogen toetsen maar speelt erg licht. De velocity curve kun je customizen.
 
Re: 88 key midi keyboard

Origineel geplaatst door nen belg
Ik ben op zoek naar een 88 key midi keyboard maar dan eentje zonder hammer keys (of hoe noemen jullie dat). Ik zou liever een klavier willen dat niet aanvoelt als een piano, maar eerder aanvoelt zoals bijna elke synthesizer. Ik heb men oog laten vallen (auw) op de M-Audio key station pro, maar die zal ook eerder als een piano aanvoelen ipv een synth.

Weten jullie misschien welk merk zoiets verkoopt?

Geen 88, wel 76 toetsen die licht gewogen zijn: Roland A-30/33/37 waarbij de A-37 ook aftertouch ondersteund. Tweedehands zijn deze niet duur meer.

Roland maakt(e) ook een Roland RS-9, identiek klavier als de A37 en voorzien van een geluidsbron (xv-engine onder de motorkap) en deze heeft wel 88 toetsen.

Zie ook dit topic
 
Back
Top