88 weighted keys - Master-Midi-keyboard ?

Paulogic

Stamgast
Lid sinds
16 augustus 2014
Berichten
377
Locatie
Bambrugge (Erpe-Mere) België
Even de situatie schetsen :

Ik ben terug op zoek naar een 88 toetsen midi keyboard met gewogen toetsen (Piano action).
Ik gebruikte ooit een Kawai CA5 (?) piano maar die had geen modwheels enz. Prettige toetsen om op te spelen enz. Dus prima.
Maar die is er al enkele jaren niet meer wegens verhuis met kleinere ruimte voor mijn spullen.
Ik werk nu vooral ITB met een S61 MK2 en een Machine Mikro3 welke ik enkel kocht om drums te spelen. De methode met
de Machine software, ligt mij niet zo qua flow. De Mikro gebruik ik nu recent ook om verschillende expressies te selecteren in
VI's omdat het met een 61 toetsenbord nogal heel wat transpose vraagt om de juiste toesten in te drukken.
Geen klachten over de S61 MK2 en de Mikro3, prima stuff. Logische weg zou zijn : S88 MK2.
Maar die past niet in mijn Platform workdesk wegens te groot. De lade voor het keyb is max 137,5 cm.
Hoeft het een S88 te zijn, niet echt, de lightguide en andere functies met scherm gebruik ik niet veel. Transport wel als
Cubase deze functie wil herkennen. Dit gebeurd namelijk niet altijd in één opstartbeurt...

Na want rondkijken lijkt mij de Arturia Keylab 88 MKII een deftig alternatief. Past in de platform desk, heeft gewogen keys,
modwheels, transport keys en trackcontols, drumpads en bovendien schuifjes (bespaart de eventuele aankoop van een Mixface).

Zijn er hier gebruikers van zo'n Keylab 88 MKII met enige opmerkingen ?
 
Sinds een aantal dagen heb ik een keylab 88 mk2 en ben er best tevreden over.
Hij is stevig gebouwd. wel even t.o.v. mijn vorige digitale piano die 30 jaar oud was en dus wel eens vervangen mocht worden.
Het valt me op dat hij wat zwaarder aanslaat. Kwestie van wennen. Misschien ook net niet de hammer action die ik gewend was, maar op zich is het niet slecht.
Wat ik wel wat tegen vind vallen is de sound van de bijgeleverde Piano V vst. Die vind ik niet heel mooi, maar is persoonlijke smaak. Er zijn gelukkig genoeg alternatieven wat dat betreft.
Maar op de hardware heb ik eigenlijk dus nauwelijks iets aan te merken.
 
Thanks. Leuk om "personal experience" te krijgen. We zijn ondertussen maanden verder en ik heb nog steeds geen idee.
Telkens ik echter denk dat ik "weet" wat te kopen, bots ik op andere nuttige info, waardoor ik twijfel. Volgens mij typische
symptomen van een zoektocht naar het beste voor de beschikbare middelen.
Allemaal al de revue gepasseerd : Keylab 88 II, Studio Logic SL88 studio en grand, enkele digitale piano's in die prijsklasse zoals
Casio Previa PX-S1000 en 3000, Casio PX-5S, Kawai ES110B, ES520B enz...
Sowieso met of zonder extra functies zoals pads en diverse regelaars of DAW control.
Ik zou het liefst onder de 3 nullen blijven alsook mijn voorkeur voor toch graag een Mixface ligt vast. Die mixface heb ik kunnen
aanschouwen, in gebruik door een klassieke componist. Fantastisch voor keyswitches en bovendien extra met de schuivers ipv modwheel.
 
Zelf gebruik ik een StudioLogic SL88 Grand met een SL Mixface wat een uitstekende combinatie is.

Hoe een klavier aanvoelt is voor iedereen verschillend en dus kan je best een klavier eerst proberen vooraleer een beslissing te nemen. Niet vergeten dat je het klavier ook best op een degelijk statief plaatst zodat het stevig staat en niet wiebelt tijdens het bespelen. Gewogen toetsen vind je uiteraard vooral bij digitale piano's maar zelden met aftertouch. (wat ik zelf belangrijk vind).
StudioLogic heeft 3 dergelijke midi master keyboards: SL73 Studio en SL88 Studio en SL88 Grand. De SL73 en SL88 Studio hebben een iets lichtere aanslag, totaalgewicht is niet zo veel en kost ongeveer de helft van de SL88 Grand. De Grand heeft een zwaardere aanslag, weegt ook meer en heeft houten toetsen. Allemaal hebben ze aftertouch en je kan zelfs de aanslag, per toets, nog aanpassen. En stevig gebouwd in een metalen behuizing. De bediening van de SL-controllers is erg eenvoudig.

De Mixface breidt de bediening nog verder uit met knoppen, schuiven (en zelfs bluetooth). De Mixface kan je ook gebruiken met MIDI-keyboard controllers van andere fabrikanten, dus niet alleen StudioLogic.

Ik vind beide klavieren (Studio en Grand) prima spelen maar gaf de voorkeur aan de Grand. De Studio 73/88 zijn niet duur (<400 euro, de Grand is zo'n 800 euro).

Mogelijke alternatieven zijn bv synthesizer workstations zoals Fantom 8 , Montage 8, ... maar da's alleen interessant als je ook de synth/workstation nodig hebt. Enkel als MIDI-controller is dat natuurlijk een dure oplossing.
Digitale piano's hebben zelden aftertouch maar vaak wel een goed klavier. Maar zijn dan weer niet draagbaar. Of je zou naar Stage Piano's moeten kijken (al dan niet met aftertouch).
 
Misschien ook eens kijken naar de nieuwe midi-controller KM88 van Kurzweil.Met een pitch modulation joystick wat de nieuwe mode is tegenwoordig.Prijs is rond de 600 euro dacht ik.
 
Ik ben ook lang op zoek geweest naar een goede midi masterkeyboard controller met 88 toetsen. Bij mij zijn ze ook allemaal langs geweest. Het ligt inderdaad aan verschillende zaken zoals ruimte, workflow, wat ben je al gewend et cetera. Uiteindelijk de Arturia Keylab 88 MKII gekocht na zo ongeveer alle reviews van alle master keyboards te hebben gelezen. Geen seconde spijt van gehad. Door Corona wel bijna een jaar op de levering moeten wachten. Daarnaast is de Keylab inmiddels ook wat in prijs gestegen, maar zeker onder jouw 3 nullen te krijgen. Ik gebruik de Keylab met Arturia V-collection 7. Uiteraard een logische keuze, maar dat gaf niet zeker niet de doorslag. Uiteindelijk had ik na een uitgebreide selectie de Komplete Kontrol 88 en Keylab 88 MKII over. Toen was de keuze snel gemaakt. Ik was een Roland A-80 gewend. Die heeft ook pitch en modwheel naast de toetsen. Bij Arturia zitten ze erboven. Veel logischer. Het maakt de Keylab ook een stukje minder breed. Het keybed van de KK speelt lekker, maar de bediening van VST's vond ik echt helemaal niet prettig werken. Leuk zo'n groot display, maar voor mij niet intuïtief genoeg. De Arturia heeft bijna geen display. Heerlijk. Alleen de informatie die je nodig hebt in beeld en verder werk je toch IN je VST plugin en niet op zo'n KK display en met ITB werken heb je vaak nog meer controllers staan. Daarnaast heeft de Arturia veel meer knobs en faders, drum/chord pads, geen gedoe met led's onder de toetsen (irritant in het donker) en speelt het keybed fantastisch. Het ontbreken van knobs en faders op bijvoorbeeld een Studiologic vind ik persoonlijk een groot gebrek, zeker met veel ITB VST's. Hoe meer knobs en faders, des te beter wat mij betreft. Maakt niet uit in welke VST ik werk. Mapje inladen en gaan.
In sommige reviews lees je dat het sponzig of zwaar zou zijn. Niets van waar. In vergelijking met een echte piano of vleugel zelfs lichter en de gevoeligheid is instelbaar in het Arturia midi control center. Met name de AFTERTOUCH was voor mij belangrijk. Ik kan me gewoon geen controller zonder aftertouch voorstellen. Er zijn nogal wat controller zonder aftertouch. Krijg je spijt van. Waar ik de keylab niet voor gebruik is als ik iets doen met 'Hammond' sound. Als je over je toetsen moet vliegen, zoals je op een echte Hammond kunt doen qua aanslaggevoeligheid is het keybed op de arturia iets te zwaar, maar niet veel te zwaar. Daarvoor gebruik ik dan een een keyboard met midi functie, of, zoals het hoort ;-) mijn Yamaha HS-8 Electone orgel. Daarnaast vind ik een ander nadeel aan de keylab de midi opties. Er is maar 1 splitzone, geen layer functie en maar 1 extra midi in/uit (naast uiteraard gewoon USB midi). Voor mij genoeg, maar het ligt eraan of je dit nodig hebt. Ik werk half ITB en half OTB. Kenton Thru-5 naar mijn andere hardware en alles altijd bedienbaar via de keylab. De keylab heeft ook DAW control functies, maar die gebruik ik zelf niet. Een kleine aparte DAW controller werk voor mij handiger. Hiervoor gebruik ik de Icon Platform Nano. Die werkt goed met Samplitude Pro X6 suite. Verder vond ik het handig dat de Keylab wordt geleverd met een muziekstandaard. Hoef ik geen aparte meer naast te zetten als ik een dik The Real Book erop zet. En je hebt een meegeleverde laptopstandaard. handig als je live werkt. Bij mij staat er een Korg Minilogue XD module op. Nou goed, het blijft persoonlijk. Bij mij staat hij op een tafel, anders had ik die mooie poten erbij gekocht.
 

Attachments

  • IMG_20210505_204959.jpg
    IMG_20210505_204959.jpg
    160,8 KB · Bekeken: 171
Allen, dank voor extra info.
De Kurzweil had ik ook al ergens gezien maar nergens is die blijkbaar verkrijgbaar of staat er "niet meer leverbaar".
Dan kom ik inderdaad op de Keylab en de SL grand uit. De NI S88 heeft dezelfde keys als de keyl en zou mij uiteindelijk
toch ook kunnen dienen, die past wel niet op de tray maar alle anderen eigenlijk ook niet. Blijken ze wel qua breedte te passen,
doch niet qua hoogte. De feitelijke hoogte die ik heb is net geen 11 cm en de meeste zijn er over of indien niet, te breed.
Van allen is enkel de privia 1000 op alle afmetingen net goed.
Maar ik kan gewoon ook op het "normale" blad van de desk het keyb plaatsen en pc keyb, muis en zelfs Machine Mikro dan op
de tray zetten. Kleine mixer kan er naast wel op een klein kastje of zo, weegt niets en is 40 x 30 cm of zo.
Wordt vervolgd...
 

mischien is de Doepfer LMK2+ 88 GH iets voor je?

 
11 cm is inderdaad wel erg krap. Moet het echt per se een hammered klavier zijn of gaat het alleen om de 88 keys? Die Casio Privia heeft geen aftertouch zie ik. Arturia heeft ook nog de Keylab essential 88 (geen aftertoch, geen hammer, wel 88 keys). Die afmetingen zijn bescheiden (1260 x 262 x 64 mm). Er is ook nog de Keylab 61 MKII (875 x 297 x 53 mm). Geen hammer, maar wel aftertouch EN alle faders en knobs. De Swissonic ControlKey 88 heeft geen hammer, wel aftertouch en 88 keys en relatief klein (1283 x 320 x 87 mm) of de Nektar Impact GXP88 met semi gewogen toetsen (1345 x 230 x 80 mm). Als het je echt om de gewogen toetsen gaat en aftertouch niet zoveel uitmaakt zou ik gaan voor de Doepfer PK88 GH heb je in ieder geval een geweldig keybed. Net onder de 1000 euro. Lastige keuze als de controller in de platform desk moet. Ik zou 'm ernaast zetten en gaan voor de beste optie. Vul je de ruimte in je platform op met andere leuke goodies ;-)
 
@monkey
De LMK2+ is te groot. Paulogic geeft aan maximaal 137,5. Dus de PK88 gaat wel passen (en is binnen budget van 1000 euri)
Maar de LMK2+ is wel mooi!
 
De Doephers zijn door hun draagkistlook wel lelijkmooi... haha.

Aftertouch is niet echt nodig. Eigenlijk nooit echt gebruikt behalve voor fun. Graded hammer zou ik wel liefst terug hebben.
Ik mis mijn Kawai CA enorm maar heb die destijds moeten verkopen om een onverwachte tegenslag te compenseren.

De hoogte die ze bij de Platform desk vermelden is niet correct. Ze hebben gemeten van de tray tot de onderkant van de tafel zelf.
Echter heeft die onderaan een dubbele rand voor sterkte en daar verlies je heel wat mee. Zo kon mijn S61 er net onder met slechts
enkele mm speling.

Ze melden/tonen wel dat je de zijsteunen van de tray met enkel de onderste vijsjes kan bevestigen en zo enkele cm's wint, doch dan is de
constructie niet meer zo sterk. Het is eigenlijk zelfs bizar dat ze het zo gebouwd hebben. Mijn inziens hebben ze eerst de desk gebouwd
en dan snel een oplossing voor de tray. Die kon gerust, ipv met hoekijzers aan de top, zijdelings worden stevig bevestig op de poten
en dan was de tray zelfs iets breder geweest. Er zit namelijk speling tussen trayhouders en de zijkant.
Zie foto onderaan hun pagina of in montage handl. :


Al bij al wel een mooie desk en heel stevig, doch bij de tray, volgens mij, een steek laten vallen in het ontwerp.

Soit, tray verwijderen en een Z-stand, lijkt mij alsnog ook een mogelijke oplossing of gewoon keyb bovenop en mixer opzij, met het keyb dan wel wat
te hoog qua comfortabel spelen. Of ik koop bvb een Kawai ES520 met originele stand en die kan er onder en tussen.
Maar dan zit ik boven het gewenste budget.

Kortom, ik ben een hobby speler met zoals velen meer goesting dan budget (en muziekkennis LOL)

En we zullen nog wat verder twijfelen en denken en hopen en ...
 
Kogel is door de kerk. Ik kon de Casio PX-S3000 testen naast een Grand en heb de Casio besteld.
De Grand voelt veel beter aan dan de studio versie, doch de PX-S3000 (of 1000 = zelfde keybed)
speelt nog iets vlotter en soepeler. Het lijkt, met mijn vingers natuurlijk, vlugger te reageren, zelfs
met slechts een 2 sensor systeem. De smart detection die Casio hanteert is dus sneller dan de 3 sensor
techniek.

Mooi meegenomen is het modwheel en 2 draaiknoppen, de extra pak klanken maken "inschakelen en spelen"
ook mogelijk. Bij weinig tijd hoeft dan niet de gehele ITB setup te worden gestart.

Men meldde een kleine week qua leveringstermijn, dus nog even ongeduldig wachten.
 
Ik heb een doepfer lmk4+
Eventueel wil ik die wel verkopen
 
Van harte, zul je veel plezier aan beleven. En hij past met deze maten nog mooi in je platform workdesk.
Thanks, en ik hoop het. De PX-S 3000 zou 10,2 hoog zijn en ik heb 10,6 (ongeveer).
Dit zou ruim voldoende moeten zijn om bij het gebruik van de lade (tray) geen onverwachte "bots" momenten te hebben.
Waar ik niet echt op gelet had, doch wel enig comfort zal meebrengen is de geringe diepte. De lade hoeft dus niet te ver
uit waardoor het bedienen van pc, muis, mixer enz mogelijk is, zonder elastische armen te krijgen.

ik heb ook een CASIO (met 3 sensors) gekocht dit jaar en ben er HEEL blij mee
Cool ! Welk model?
 
Mosterd na de maaltijd, maar zou de Midiplus stage 88 ook iets zijn geweest, of kwalitatief niet helemaal wat je zocht?
Met de kleinere master-keyboards van ze heb ik goede ervaringen, maar ben geen echte toetsenvirtuoos (zacht uitgedrukt).
 
Thanks, en ik hoop het. De PX-S 3000 zou 10,2 hoog zijn en ik heb 10,6 (ongeveer).
Dit zou ruim voldoende moeten zijn om bij het gebruik van de lade (tray) geen onverwachte "bots" momenten te hebben.
Waar ik niet echt op gelet had, doch wel enig comfort zal meebrengen is de geringe diepte. De lade hoeft dus niet te ver
uit waardoor het bedienen van pc, muis, mixer enz mogelijk is, zonder elastische armen te krijgen.


Cool ! Welk model?
PX5S
 
De PX5S en de PX-S1000/3000 en zelfs de 560 liggen in elkaars buurt qua mogelijkheden en prijs, ongeveer toch,
maar ik wou vooral de laagste en de 3 pedal mogelijkheid leek mij interessant. Enkel USB midi is voor mij geen
probleem. Ik gebruik, op uitzondering van een Skulpt, alles ITB. En de Skulpt, hoe leuk die ook klinkt, zal uiteindelijk
ook nog wel eens verkocht worden. Als er ooit nog een hardware synth komt, zal het een "beest" moeten zijn ofwel
een 3 octaafs Moog... Ik had ooit de Sub37 en mis die wel erg maar verkocht wegens "noodzakelijk".
Mss ooit een opvolger ervan.
 
Back
Top