[Contest] Bangalter Kicksssssss

Mike Rockmore

Ouwe rot
Lid sinds
7 juli 2003
Berichten
903
Locatie
Groningen
Oké naar aanleiding van de thread van rolf "Mulder Man" Hoe Daft Punk Sampled, dacht ik dat het leuk was een soort contest te houden.. Dit keer meer op de tracks die Thomas Bangalter gemaakt heeft met de Franse Dj Falcon. Namelijk wie het beste zijn kicks kan nabootsen.. Het lukt mij namelijk niet..

Qoute van een Engelse dude op het inet: Bangalters Kicks are deep and sharp like a 909 but nice and punchy like an 808. Ik denk ik leg het neer bij de echte echte hardcore cracks hier op het forum. Kortom hoe maakt Thomas Bangalter deze kicks? Ik neem aan dat de meeste mensen de krakers So Much Love To Give & Together wel kennen? enfin ik heb als hulp nog ff een voorbeeld mp3tje er bij gedaan.

O ja bij deze contest zou het leuk zijn als je vertelt welke gear je hebt gebruikt hoe je het hebt geeqd/gecompressed etc.. Zo kunnen andere mensen (waaronder ik) er van leren. Zijn het bv 2 kicks op elkaar? Heb je hier het laag meer open gezet ? Zo ja hoe ver etc. Dat soort shit is leuk om te weten. Maak dus eens een loopje met een clapje en een hihat ofzo erbij zodat het lekker banglaterish over komt..

Ik ben benieuwd!

:halleluja
 

Attachments

  • bangalter kicks.mp3
    468,1 KB · Bekeken: 62
ik hoor er echt helemaal niets bijzonders aan. Het enige wat ik hoor, is een vette comressie op de drums die de rest helemaal wegdrukken (waarschijnlijk dmv sidechaining)
maw, ik denk dat ze gewoon fijn een mooi bassdrum sampletje ergens vandaan rippen, misschien er een paar op elkaar (layeren) en dan maar lekker compressen op een hele mooie compressor die jij en in waarschijnlijk niet kunnen betalen..

;)
 
probeer een waagje...

de kick begint vaak net iets te laat waardoor je de attack lekker hoort. stukje ruis voor de sample behouden en niet bij die piek de sample starten.( de compressor wil ook wat tijd hebben :D) In revolution 909 meen ik dit te horen..
Ik maak geen techno maar had altijd het idee dat als je een kick gecompressed opneemt en daarna de gecompresste kick weer licht compressed en wat laag bijdraait het altijd vetjes klonk..Klinkt heel stom maar het resultaat was lekker.


spijtig dat ik dan net weer geen voorbeeldje heb..
 
Ik hoor enen erg vadsige sidechain werken idd. die de rest wegdrukt als de kick erin komt... volgens mij is het meer dat gegeven waardoor je zoiets heb van "jeumig, wat is die kick vet".

Dus als ik jou was zou ik 's aan het sidechainen slaan.. 's wat mee experimenteren.
 
Ja dob daar zit ik nu ook al een tijdje mee.. sidechainen ik hoor die term hier en daar vallen maar ik weet niet waar het voor staat laat staan hoe je het toepast en met welke effecten ik dit kan doen.. Dus misschien kan iemand het heel kort ff uitleggen?

Wat ik tot nu toe hoor is dus laag bij draaien ruis erin gooien hem iets te laat erin gooien en sidechainen, maar kheb helaas nog geen voorbeelden gehoord :) !

Groeten Mike
 
side chainen kun je met een compressor doen die een side chain-input heeft. In het kort betekent dat dat je de compressor kunt laten reageren op het signaal dat op de side-chain binnenkomt. Ter verduidelijking:
Ik heb een compressor met side-chain op mijn bass-line zitten. Het signaal dat op de side-chain binnenkomt is dat van een (lekkeren vetten) kick drum. Telkens wanneer het signaal op de side chain klinkt zal dit de compressor harder laten werken, met als gevolg dat wanneer mijn kick klinkt tegelijkertijd mijn bass-line wordt weggedrukt. Daardoor creëer je de illusie van een hele dikke bassdrum, puur alleen door de rest van het geluid weg te drukken.

Zoiets dus. :)
 
Origineel geplaatst door Hazes
side chainen kun je met een compressor doen die een side chain-input heeft. In het kort betekent dat dat je de compressor kunt laten reageren op het signaal dat op de side-chain binnenkomt. Ter verduidelijking:
Ik heb een compressor met side-chain op mijn bass-line zitten. Het signaal dat op de side-chain binnenkomt is dat van een (lekkeren vetten) kick drum. Telkens wanneer het signaal op de side chain klinkt zal dit de compressor harder laten werken, met als gevolg dat wanneer mijn kick klinkt tegelijkertijd mijn bass-line wordt weggedrukt. Daardoor creëer je de illusie van een hele dikke bassdrum, puur alleen door de rest van het geluid weg te drukken.

Zoiets dus. :)

heerlijke techno uhm techniek
 
sidechain compressie verklaart niet de vetheid van een kick dus zou het toch meer zoeken bij de kick. Bij andere nummers van daftpunk hoor je weer geen sidechain dus..( sidechain kan btw wel voor een vet eindresultaat zorgen maar die techniek is lang niet zo moeilijk als het maken van een vette kick.)
 
Origineel geplaatst door cream
sidechain compressie verklaart niet de vetheid van een kick dus zou het toch meer zoeken bij de kick.

Das dan ook weer zo. Sidechainen kan zo'n kick dan wel nog beter uit de verf laten komen. Maar het is al vaker gezegd: als je bronmateriaal zuigt is het wel erg lastig om er nog iets moois van te maken, alle sidechains, compressors, exciters, etc ten spijt.
 
als je het volvetteroomboter van een 808 met het hardespijkers van een 909 wilt dan is dat niet zo moeilijk: combineer ze....zorg er wel voor met EQ of high/lowpass filtering dat ze mekaar niet in de weg zitten...... ipv een 808 kan je meestal ook wel een sinus eronder duwen..werkt ook goed.....
 
En een goeie sample van een acoustische kickdrum werkt ook lekker, vooral die van micheal jackson van Thriller of Off the Wall ofzo. Die zorgen voor dat ruizige piekje ervoor. Dat droge slip slap geluid.
 
Origineel geplaatst door Hazes
side chainen kun je met een compressor doen die een side chain-input heeft. In het kort betekent dat dat je de compressor kunt laten reageren op het signaal dat op de side-chain binnenkomt. Ter verduidelijking:
Ik heb een compressor met side-chain op mijn bass-line zitten. Het signaal dat op de side-chain binnenkomt is dat van een (lekkeren vetten) kick drum. Telkens wanneer het signaal op de side chain klinkt zal dit de compressor harder laten werken, met als gevolg dat wanneer mijn kick klinkt tegelijkertijd mijn bass-line wordt weggedrukt. Daardoor creëer je de illusie van een hele dikke bassdrum, puur alleen door de rest van het geluid weg te drukken.

Zoiets dus. :)

Oke maar met welke compressor kan ik sidechainen? Sonic Timeworks CompressorX is wat mij betreft een heerlijke compressor maar ik zie zo 123 niet de optie om te sidechainen.. Toch zou ik dit graag op willen pakken..
 
Ik weet niet of er softe compressors zijn met een sidechain input...(of je moet een creamware kaart hebben8o) )
 
Origineel geplaatst door Hazes
side chainen kun je met een compressor doen die een side chain-input heeft. In het kort betekent dat dat je de compressor kunt laten reageren op het signaal dat op de side-chain binnenkomt. Ter verduidelijking:
Ik heb een compressor met side-chain op mijn bass-line zitten. Het signaal dat op de side-chain binnenkomt is dat van een (lekkeren vetten) kick drum. Telkens wanneer het signaal op de side chain klinkt zal dit de compressor harder laten werken, met als gevolg dat wanneer mijn kick klinkt tegelijkertijd mijn bass-line wordt weggedrukt. Daardoor creëer je de illusie van een hele dikke bassdrum, puur alleen door de rest van het geluid weg te drukken.

Zoiets dus. :)

kleine opmerking: wat op de side-chain binnenkomt is niet te horen, wat binnenkomt wordt puur een control-signaal voor de compressor. Dit creeërd hele toffe mogelijkheden natuurlijk :) Je kan er ook galm doorheenjagen die middels de sidechain wordt bewerkt door een kick. ------ wordt /\/\/\/\/\ :)
 
De standaard comp in Logic kan ook sidechainen, zal in Cubase ook wel zo zijn lijkt me
 
Gewoon een alesis 3630 kopen voor een paar tientjes en klaar ben je.. Heb ik ook gedaan Ideaal voor side chaining
 
Tja dat de basis een dikke basdrum moet zijn al van tevoren leek me duidelijk...

Je kunt sidechainen ook subtiel gebruiken en b.v. niet alles wegdrukken, maar alleen de strings, of whatever.

Experimenteren ermee is de enige manier om erachter te komen wat voor jou werkt, in jou setup, etc.
 
Back
Top