RME 9636 upgraded naar 9652

cns

sfm
Lid sinds
3 april 2004
Berichten
1.226
Locatie
Waddinxveen
Goed mensen, (ondanks dat mijn eerdere thread met welke geluidskaart vroegtijdig is afgelsoten) toch voldoende informatie elders op het net en dankzij VIRKAZ van dit forum kunnen vinden.

Ik heb dus die RME 9636 met upgrade naar de 9652 gekocht. Maar nu zit ik alweer een beetje op mijn nagels te bijten aangezien (waarschijnlijk toch niet genoeg info) er geen dsp opzit, heb het e.e.a. al gezocht op DIT FORUM, maar kom er niet echt uit. Er wordt gesproken over de UAD-1 van Mackie powered by INTEL. Deze kaart zou wel goed zijn en je CPU ontzien, zeker bij het gebruik van VST effecten en softsynths. Maar doet mijn kaart de RME dat nu ook of moet ik nu eigenlijk nog een DSP kaart kopen?

Aangezien RME zelf zegt dat het de CPU niet belast, maar wat als ik nu de FM-7 en nog andere softsynths tegelijk ga gebruiken krijg ik dan te maken met audio uitval? Het blijft voor mij allemaal 1 groot raadsel. En alles in het engels pfff


Nog even dit een forum is in mijn ogen bedoeld om jou individuele vraag te posten, aangezien jou vraag toch net even een ander antwoord nodig heeft dan iemand anders zijn vraag lijkt mij! Met andere woorden, wees niet te overhaast met het sluiten van een onderwerp als moderator. Ik snap wel dat er een hoop te vinden is, maar soms staat het er op zo'n wijze beschreven dat niemand er wat van snapt, zelfs de schrijver niet! Hoe dan ook ik zeik dit forum absoluut niet af en de moderator(s) ook niet! Maar wees niet te snel met het sluiten!

::confused:
 
de rme:

de dsp op de rme is puur voor de mixeromgeving van rme en je kunt dus geen vsti's /effecten op die dsp draaien.


de computer:
Het gebruik van vst effecten en instrumenten leidt tot belasting van met name je cpu. Grofweg betekent dit: hoe sneller je cpu hoe meer vsti's en effecten.

Als je pc de hoeveelheid vsti's en effecten niet aankan kan je:
-een snellere pc kopen
-een dsp kaart (uad-1/powercore) in je pc hangen om de cpu te ontlasten. Let dan wel op: je kan niet fm7 op een powercore of uad1 draaien. Deze kaarten maken gebruik van een eigen format.


/0
 
Dat is mooi fuck zeg, mijn pc 2,6 ghz 512 mb RAM kan de fm7 niet echt goed aan, dus wat moet ik dan, die FM-7 gewoon niet meer gebruiken lijkt mij t beste dan. Jezus zeg wat een ellende, zo houden ze ons maar bezig en blijft t je geld kosten. Maar nu had ik al het e.e.a. gelezen over die uad-1 maar das mij ff met de aanschaf van deze kaart te gortig om die ook te kopen.

Hoe dan ook bedankt, maar ben gelijk een beetje =(

Jezus zeg dan maar geen soft synths! En effecten dat wordt dus ook nix met die kaart jezus zeg, lekker zo'n fuck aankoop. Denk dat ik hem maar ga verkopen, laat ik nog wel weten hier. Even afwachten of het echt allemaal zo negatief is zoals ik het nu zie.
 
Origineel geplaatst door cns
Dat is mooi fuck zeg, mijn pc 2,6 ghz 512 mb RAM kan de fm7 niet echt goed aan, dus wat moet ik dan, die FM-7 gewoon niet meer gebruiken lijkt mij t beste dan. Jezus zeg wat een ellende, zo houden ze ons maar bezig en blijft t je geld kosten. Maar nu had ik al het e.e.a. gelezen over die uad-1 maar das mij ff met de aanschaf van deze kaart te gortig om die ook te kopen.


Dat vindt ik vreemd...
Ik heb maar een AMD Athlon TB 1,4Ghz met een RME kaart en FM7 werkt bij mij prima op 6ms latency. 3ms en 1.5ms latency is wel wat te veel van het goede, maar mijn PC is ook niet de nieuwste meer en 6ms is voor mij werkbaar genoeg.

Op welke latency werk je? Gebruik je de juiste ASIO-driver?
 
Die upgrade kan je idd niet verder helpen met DSP problemen.
Heb diezelfde kaart overigens. ;) (en geen behoefte aan die uitbreiding)

Maar dat type kaart is er ook in DSP uitvoering. En wat die wel doet is zelf kanalen mixen enzo zodat de processor het niet hoeft te doen. Maakt dat veel uit? Op valt dat wel weer mee maar het voordeel van die DSP kaart is dat je kanalen kan doorpatchen zonder dat je computer zelf daar iets mee doet en dat kost helemaal geen proccessortijd.

Moet je dan zo'n RME HDSP kaart kopen? Denk dat je daar ook niet gelukkiger van gaat worden.

En die UAD-1 kaart is weer wat heel anders. Daar heb je software voor nodig om hem te kunnen gebruiken. En sommigen dingen moet je er dus extra bij kopen.
En wat kan hij dan? Effecten. Dus compressie, EQ, galm en dat soort dingen. (zoek maar ff als je geinteresseerd bent want over dat ding is al heel veel geboomd)

En dat jij FM7 niet aan de praat kan krijgen heeft misschien een hele andere oorzaak. Je processor zou dat ding met gemak aan moeten kunnen onder cubase. Maar als je teveel dingen gaan gebruiken dan houdt het op een gegeven moment op. Dus kijk goed wat je allemaal gebruikt qua effecten en softsynth. En als het teveel wordt dan moet je oplossingen gaan verzinnen. In SX2 heb je daar een handige freeze functie voor die een audiospoor aanmaakt van een softsynth en die afspeel ipv via de processor het geluid op te wekken. Scheelt ook weer een beetje. Of je kunt zelf softsynths/effecten op audiosporen gaan opnemen (bouncen).
 
hmm das idd vaag maar ik gebruik nu deze asio driver
http://michael.tippach.bei.t-online.de/asio4all/

maar dat zal na installeren van mijn rme dan toch ook anders moeten worden, wordt dan toch asio 2.0?!

dus zou ik dan met 1,5ms goed uit de voeten kunnen. Maar gebruik jij alleen je FM-7 of gooi je er ook nog VST effecten over vanuit Cubase?

Of gebruik je geen cubase?
 
En dat jij FM7 niet aan de praat kan krijgen heeft misschien een hele andere oorzaak. Je processor zou dat ding met gemak aan moeten kunnen onder cubase. Maar als je teveel dingen gaan gebruiken dan houdt het op een gegeven moment op. Dus kijk goed wat je allemaal gebruikt qua effecten en softsynth. En als het teveel wordt dan moet je oplossingen gaan verzinnen. In SX2 heb je daar een handige freeze functie voor die een audiospoor aanmaakt van een softsynth en die afspeel ipv via de processor het geluid op te wekken. Scheelt ook weer een beetje. Of je kunt zelf softsynths/effecten op audiosporen gaan opnemen (bouncen). [/B][/QUOTE]


Tja een andere oorzaak? Heb jij een id of een ander forum lid? Ben nu instaat om heel mijn computer naar buiten te gooien en een nieuwe te halen. Maar goed jij gebruikt dus geen softsynths en/of effecten vanuit vst oogpunt gezien?

En bouncen moet ik maar even opzoekn, heb die term al eerder voorbij zien komen, maar ok! Dus mijn computer zou het aan moeten kunnen. Ligt het dan misschien aan mijn asio? heb namelijk nu nog een creative soundblaster kaart als geluidskaart erin zitten. Heb die rme nog niet ingebouwd.

die uad vergeet ik dan maar en misschien wel heel dat soft synth gedoe! koop ik gewoon een nieuwe synth erbij, KS5 van novation lijkt me wel wat.

maar alvst bedankt FUSE
 
Gebruik de ASIO drivers van RME zelf. Die zijn echt toppie hoor. Die andere asio drivers werken alleen maar met bepaalde kaarten. Op m'n laptop bijv was het ook huilen met de pet op met die drivers. Dus gewoon die RME Asio2 drivers gebruiken.
 
kortom dan installeren die handel en dan maar duimen!

Hoe dan ook waar gebruik jij je RME voor neem je ermee op en mix je af in je computer of gebruik je een mengtafel heb dus zelf de ddx van behringer maar moet nog ff adat uitbreiding kopen! Dan hoop ik dat die sotfsynths en effecten beter lopen!

Bedankt
 
cns,

als ik jou was dan zou ik toch eens de tijd nemen me in te lezen in de materie. Dan doel ik in eerste instantie op de handleidingen van je hard- en software. Er zijn daarnaast zat tijdschrijften en forums die je verder op weg kunnen helpen. Succes.

/0
 
Origineel geplaatst door cns
hmm das idd vaag maar ik gebruik nu deze asio driver
http://michael.tippach.bei.t-online.de/asio4all/


Ja, dan begrijp ik het al...
Gebruik in je VST host gewoon de ASIO-driver van de RME-kaart en niet die troep...

maar dat zal na installeren van mijn rme dan toch ook anders moeten worden, wordt dan toch asio 2.0?!

dus zou ik dan met 1,5ms goed uit de voeten kunnen. Maar gebruik jij alleen je FM-7 of gooi je er ook nog VST effecten over vanuit Cubase?

Of gebruik je geen cubase?


1,5ms is wel wat veel gevraagd denk ik... begin eerst op 12ms en ga dan stap per stap omlaag om te zien vanaf welke latency het proper draait. Let wel op : Cubase moet je soms al eens herstarten als je de latency van de RME veranderd... want dat werkt niet altijd even proper... maar dat kan ook liggen aan het feit dat ik nog Cubase 5 gebruik.

Op 6ms kan ikzelf proper werken op mijn 1,4Mhz. Op 3ms kan ik amper 1 VST-synth draaien... 1,5 ms gaat niet op mijn toch al iets verouderde PC, maar op 6ms kan ik meerdere VSTi's draaien met effecten erover en een aantal audio-lijnen erbij zonder veel problemen.
 
Nou das mooi dan dan gaan we dat maar eens proberen van het weekend! Bedankt alvast voor de info. Heb je nogmeer dan moet je dat maar melden.

Gr.

Asio instellen zal vanavond is ff kijken van hoe of wat!

:okdan:
 
ey cns :)

zoals fuse al zegt, de originele drivers van de rme gebruiken
en in dit geval dus (zoals fuse, ook al aangaf) de rme asio drivers.

tweak je pc ook nog ff en draai niet te veel programma's op de achtergrond die de snelheid omlaag halen(antivirus bijv)
hier een guide
http://www.musicxp.net/
 
hey virkaz:halleluja

bedankt voor die tip, dat scheelt aardig wat ja, maar goed het zou dus niet zo moeten zijn. Maar ik ga het weekend de drivers van de rme en uiteraard de kaart installeren. Is kijken of ik dan nog dat tweaken nodig heb.

Maar bedankt

Groet
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top