help! ben ten einde raad!(ruis)

Jochen

Ouwe rot
Lid sinds
10 juni 2003
Berichten
739
Locatie
België
ik zit met een probleem dat ik maar niet opgelost krijg! Ik heb een hele vervelende systeemruis die ik niet weg krijg! het is echt vreemd! het is een soort van elektronische ruis en telkens ik een toepassing open of een venster sluit ofzo verandert de ruis van klank! ik weet echt niet wat ik moet doen om dit te verhelpen! ik kan moeilijk iets recorden op deze manier natuurlijk! Ik heb de m-audio audiophile (mijn computer is trouwens een amd athlon 2000 met windows xp)
het ligt niet aan kabels enzo, dat heb ik al allemaal getest... Het vreemde vind ik dat de ruis steeds veranderd van klank
:confused: Het kanaal van de pc ruist dus alleen op mijn mengtafel, al mijn synths enzo is geen probleem... Kan iemand mij misschien helpen?=( thx;)
 
Insert an image into your message

Insert an image into your message

Gebruik uw ruis in uw voordeel..
zeker als die van klank verandert door het openen van verschillende windows in windows in windows....
Maak geen vervelende Hippy trance meer maar vage IDM en Noise ..nodig denoods AE bij uw uit.

maar als tip : download de laatste driver van je geluidskaart...heb je deze al probeer dan een oudere versie van de driver te vinden ..

zoeu je een wav je kunnen opnemen van je ruis en de veranderingen van Klank ?
dan kan je die later altijd nog gebruiken voor je remixen ect...

groentjes

Waldo
 
1. haal alle andere kaarten uit je pc (gebruik ff onboard video). plaats de geluidskaart in een ander PCI-slot. installeer xp vers, installeer de nieuwste drivers van de kaart. nog steeds ruis? stap 2!

2. stop de kaart in iemand anders z'n pc, het lieft met verse xp. nieuwste drivers erop, en uitproberen. nog steeds ruis? geluidskaart terug naar de fabrikant ter reparatie (of liever vervanging). geen ruis meer? stap 3!! :dubbel:

3. terug naar ruis (huis, sorry); nu zou ik eens aan een probleem met je moederbord gaan denken. koop en installeer een nieuwe (klotewerk vind ik) en probeer opnieuw. nog steeds ruis!? koop en installeer een nieuwe voeding. stop de pc in een ander stopcontact... stop de pc in iemand anders z'n stopcontact (ahum)

...en als dat niet helpt: storende kerncentrale van de buurman saboteren of met een oude rasta op zoek gaan naar aardstralen!
 
Re: Insert an image into your message

Re: Insert an image into your message

Origineel geplaatst door waldo
Gebruik uw ruis in uw voordeel..
zeker als die van klank verandert door het openen van verschillende windows in windows in windows....
Maak geen vervelende Hippy trance meer maar vage IDM en Noise ..nodig denoods AE bij uw uit.

Waldo

Dit is wel heel grappig/toevallig 8o)

Gisteravond na het kijken van een film, heb ik de ruismogelijkheden van mijn laptop uitgebuit :D
Ongelofelijk eigelijk. Als je het signaal ietsiepietsie versterkt, hoor je allerlei "leven". Zoompjes, piepjes, knarsjes, knorrtjes en allemaal gemoduleerd door processen, muisbewegingen, i/o...
Het hoogtepunt was het verschijnen van een duidelijk phaser effect.. heel maf (ik heb gecheckt of het wel uit mijn laptop kwam, en daar kwam het vandaan)

Eigelijk is dit natuurlijk erg slecht. Het is eigelijk alleen aanwezig wanneer ik de netvoeding aansluit. Opeens gaat hij dan pieperig ruisen. Op de uitgang van de internegeluidkaart is dit het ergst, maar ik heb ook een wamibox pcmcia geluidskaart (extern in een kastje), en ook die gaat bijna net zo hard piepen (>4db) wanneer ik de netstroom inplug! En, opmerkelijk, ontstaat die ruis net zo goed wanneer ik uitsluitend de audio-IN (!!) van de wamibox gebruik!
Resultaat: ik moet bij het opnemen mijn batterij gebruiken... en je raadt het al: die valt zonder waarschuwing uit: weg opname :(

Het heeft dus te maken met de straling van je netspanning.... success :biertje:
 
Uitzetten van de CD ingang van je geluidskaart wil ook nog wel eens helpen. Of gewoon alles uitzetten en kijken of dat resultaat oplevert.
 
ik had hetzelde probleem met m`n laptop, toen de voeding in een nader stopcontact gedaan en het probleem was opgelost, noemen ze geloof ik een aardlus......

tik aardlus in in de zoekmachine en er komen vast een aantal oplossingen......
 
Origineel geplaatst door fuse
Uitzetten van de CD ingang van je geluidskaart wil ook nog wel eens helpen. Of gewoon alles uitzetten en kijken of dat resultaat oplevert.

Idd, bij mij heb ik altijd een lichte ruis als mn CD-audio niet gedempt staat in mn geluidsinstellingen. Da's nog door die oude wit/rood kabeltjes die het geluid van cd naar moederbord zetten, maar met de nieuwere computers is deze aansluiting niet meer nodig, dus kan je dat gerust ook al loskoppelen.
 
bedankt voor de voorstellen al, ik zal er eens wat van proberen... Aan de instellingen ligt het in ieder geval niet, heb alles al geprobeerd. Al mute ik alles dan nog blijft die ruis...
 
Ik heb een soortgelijk probleem hier met mijn RME. Ik ben in 1e instantie naar synthax gereden om te testen, en heb toen voor de zekerheid een ander exemplaar meegekregen. Het lag niet aan de kaart.
Ik heb de oorzaak toegeschreven aan 3 mogelijke boosdoeners:

-het ietsje uitsteken van de pci contacten; oplossing was mijn moederbord verhogen
-CPU fan die interfereert
-Voeding


Heb je een andere pc om in te testen?
 
volgens mij is het een aardingsprobleem... als ik de cinchkabels van de audio in uit trek, dan wordt de ruis heel wat sterker terwijl de audio in er niks mee te maken heeft... steek ik alles in dan wordt de ruis minder...
Zou het dus iets met aarding kunnen te maken hebben? en zo ja, hoe aard ik mijn pc?
 
Ik heb veel suggesties gehoord, maar het is de elektromagnetische straling van je moederbord/insteekkaarten. Een PC omgeving is een drama wat betreft straling.

Als ik scroll met de muis hoor ik op de uitgang van de geluidskaart "prrrt prrrt" (hoe? nou, "prrrtrt prrrrt").
Dit komt doordat de processor een hoop data moet verplaatsen in het geheugen en dat gaat gepaard met periodiek stroomverbruik. En stroompjes stralen nu eenmaal.

Als ik een MPG kijk zonder geluid hoor ik bij elk frame een tikje, dus zeg 25 Hz tikjes. Ook dat is de resultante van de straling naar de geluidskaart.

Een gedeelte kun je afschermen door een soort blikken doosje/koektrommel om je geluidskaart heen te zetten en die aan de aarde van de kast vast te maken. Dan houd je de storing op de PCI bus (voeding, adressen, etc) over. Daar kun je niets aan doen. De allergoedkoopste kaartjes (goh) hebben er het meest last van.

Ik kan je vertellen dat het een geheel apart vak is om goed om te gaan met EMC (zo heet dat, elektromagnetische compatibiliteit, oftewel hoe goed werken dingen samen).

Je zou een SPDIF kaartje kunnen proberen, die kan er geen last van hebben. Of een analoge geluidskaart op USB, zodat je verder van de PC af zit. Echte analoge ADC/DAC's horen mijns inziens NIET in een PC thuis maar ervandaan. En dan zie je vaak een "kraal" (ferrietbolletje in grijs plastic kapje) in de kabel om de laatste kabelstoring tegen te houden.
 
ik heb dus geprobeerd met zo blikken omhulsel, maar helaas: ik zet de pc aan en voor mijn ogen brandt er gewoon 1 van de solderingen op de printplaat door... heb alles getest en alles werkt nog behalve 1 van de recordingange is iets mis mee... bravo voor mezelf, stomkop dat ik ben :bekdicht: :)

iemand suggesties voor een betere soundkaart dus?
 
ik heb zelf sinds kort een audiotrak maya44 mkII en die bevalt uitstekend. Geen ruis ofzo, helemaal stil.

Waar de ruis vaak door wordt veroorzakt is trouwes de video kaart. Steek je geluids kaart dus altijd in een slot dat zo ver mogelijk je video kaart af ligt. Verder is inderdaad een goede voeding belangrijk zodat de spanning de je geluidskaart krijgt niet schommelt.
 
Eentje met een breakout box, waar alle ad/da converters opzitten + een apparte 220V. Zoals een edirol da2496.

Of beter nog een firewire kaart.
 
ah, dus die edirol is wel de moeite ook? ik wil eigenlijk liefst niet meer dan 400€ uitgeven dan...
 
ow ja en weet iemand toevallig of zo een doorgebrande verbinding op een printplaat te herstellen valt? bv door zelf een nieuwe verbinding te solderen?
 
Back
Top