'Notron' of 'Karma'-achtige arpeggiator / sequencers?

kent iemand DIT ding? een mam map1? kost niet veel, maar kan het wel iets? lijkt mij een leuk speelgoedje op het eerste gezicht. ervaringen?

E-R OUT
 
Origineel geplaatst door Hanz
Ha Boele, ziet er mooi uit zo gezellig rondom de A6 geschaard... ;)
Plaats je foto ook eens in de Studio annex Crib thread!.

<OFFTOPIC> Zie ik het goed dat je als 'standaard' voor de XBase, P3 en nog iets (machinedrum?) zelf maar wat getimmerd hebt? Ik heb me laatst blauw gezocht naar zo'n ding... moest genoegen nemen met een 'schappenrek' - het enige wat er bij de bouwmarkt op wilde lijken. Wel wat te klein helaas :(
Zal een paar plaatjes in die thread posten, leuke thread! Op deze foto zie je de WAVE trouwens nog niet... 8)

Inderdaad machinedrum en inderdaad met twee linkerhanden een paar stukken hout aan elkaar gemaakt. Als ik de Jomox en machinedrum in een 19 inch rack wil plaatsen kost dat veel €€€'s. Bovendien is deze setup eenvoudig weer af te breken :) maar echt mooi is het niet, dat geef ik toe...

Boele
 
Origineel geplaatst door EquiRox
kent iemand DIT ding? een mam map1? kost niet veel, maar kan het wel iets? lijkt mij een leuk speelgoedje op het eerste gezicht. ervaringen?

E-R OUT

Hoi,

Enige zinnige dat ik op het web gevonden heb over dit ding is te vinden op http://waltzer.crosswinds.net/egw/equipment/map1.htm , wat ik begrepen heb is het ding niet echt programmeerbaar, wat eigenlijk best een schande is voor een standalone arpeggiator..., maar ben toch wel meer benieuwd naar mensen die in de praktijk ervaring mee hebben.

Groetjes,
Vincent
 
MAM maakt wel vaker leuke dingetjes, zo kwam ik gisteren per ongeluk de MAM SQ16 Step Sequencer tegen...
(er staat er 1 te koop op Interface)

sq16.gif


http://waltzer.crosswinds.net/egw/equipment/sq16.htm
 
Origineel geplaatst door SCD
Toch is de arp op de G2 niet zo spectaculair. De sequence modules kunnen wel iets moois maken natuurlijk.
Wat mij vooral bij de Q beviel was de "instant" fun met die arps. HEEL simpel een ingewikkelde multi-arp laten lopen was een fluitje van een cent. Bij de G2 moet je toch eerst weer iets "bouwen" voordat je verder kunt.
Maar ja, dat is een kwestie van werkwijze en wat je prettig vindt.

Boele

De ingebouwde ARP op de G2 is zelfs alles behalve spectaculair. Beetje gemiste kans wat mij betreft (maar goed zo mist Clavia wel meer kansen met de modulars maar ze hebben blijkbaar hun eigen plannen).

Je kunt wel hele interessante arps bouwen......veel ervan kun je waarschijnlijk wel met de demo checken (alleen niet gebruiken omdat midi out niet werkt in de demo).

Ik gebruik wel vaak arp patches in combinatie met midi in. Zo kun je arpeggiated gates over je audio in gooien of allerlei parameters bedienen met arps als on/of event.

Leuk speelgoed! Maar de Arp die in de G2 is ingebouwd is erg basic (kun je wel weer combineren met zelfgebouwde arps uiteraard).

De Q vind ik een erg mooie bak maar ik heb al een Pulse (welke ik net iets beter vind klinken) en ik heb nu eenmaal geen ruimte voor 100 synths. Maar mocht er ooit ruimte komen....wie weet....hoor er erg veel goeds over!
 
Ongeveer 3 jaar verder toch nog het antwoord gevonden: Manikin Electronic Schrittmacher.

1_Schrittmacher_II_Ca.jpg


Een P3 was misschien ook wel een optie geweest (wel moeilijker, volgens mij) maar de Schrittmacher kwam toevallig voorbij en bleek het ideale compromis tussen hands-on gebruiksgemak en muzikale mogelijkheden.

Er blijft natuurlijk altijd wat te wensen, ook de Schritty een paar missers (als in: dingen die ik graag anders had gezien).
Zo moet je naar mijn smaak te vaak stoppen/herstarten als je iets wilt veranderen in de configuratie van je tracks.
Ook heb ik nog niet ontdekt hoe je te werk zou moeten gaan om een wat langere song (dus met opbouw / chaining van tracks) te maken.
Het apparaat blijft steken in die ene eeuwig spelende éne sequence (maar daarbinnen heb je gelukkig veel flexibiliteit om tracks elkaar te laten moduleren).
Tracks zitten gelukkig ook niet vast in de "één stap is één tel" denkwijze, en zelfs de geniale Dr. T werkwijze, waarbij meerdere tracks van verschillende lengten naast elkaar konden lopen, zit erin.
Dat laatste is nou precies wat voor mij de Schrittmacher tot een winnaar maakt.

Overigens draai ik de 1.0d firmware (staat niet op de site, gek genoeg) met de extra 'drum' track.
 
Laatst gewijzigd:
Ja, blijkbaar moeten dit soort 'ogenschijnlijk simpele' dingen altijd serieus knaken kosten.
Al die bakken trouwens, Schrittmacher / P3 / Octopus etc.

Een Doepfer MAQ lijkt er op het oog wel op, en is goedkoper, maar komt niet in de buurt van de uiteindelijke mogelijkheden. En zo jammer van de half-affe realisatie...
 
Momenteel ben ik bezig (vanaf de zomer) het "Zyklus Improvisor" uit te werken in Max/Msp. Niet de volledige versie met alle toeters en bellen maar wel de belangrijkste dingen zoals:

1. realtime recording en instant looping van patterns (8x). Looplengte kan varieren van 1 beat t/m 128 beats.
2. met behulp van chordrecognition (zoals in arrangers) kunnen de patterns vertaald worden naar een andere toonsoort, bv van C majeur naar F mineur. Dit is vrij uitgebreid, het aantal akkoorden wat herkent kan worden is zeer groot (meer dan 30), maar het mooiste vind ik nog wel dat je kan werken met omkeringen, dus de ligging van het akkoord bepaalt in hoge mate hoe de opgenomen sequences vertaald worden.
3. opgenomen sequences kunnen een relative tempo bewerking ondergaan variererend van 1/8 tot 8.0 x zo snel bv. Heel leuk voor snelle sequences.
4. midi remote, belangrijkste functies via midi bestuurbaar zoals recording, playback, in/uitschakelen van "slots" (vrij vertaald modules en dan 8x)

Ik zal eens een screenshotje en een demootje plaatsen als men hierin geinteresseerd is.
 
Klopt, de Genoqs Nemo en Octopus heb ik serieus betast tijdens de afgelopen Musikmesse. Ook nog uitgebreid met de maker (Gabriel) gesproken, aardige vent!
Ik moet zeggen, de keuze tussen Nemo en Octopus is wel erg moeilijk. Nemo vond ik behoorlijk 'cramped' overkomen en ook niet zo 'mooi', terwijl de Octopus juist zo'n luxe overzichtelijke indruk maakte.
Een beetje wat de Schaltwerk altijd wilde zijn maar wat er niet uit kwam, zeg maar.

De Schrittmacher is dan weer een heel stuk overzichtelijker dan de Nemo, naar mijn smaak, en door de grote knoppen en LCD wat meer hands-on.
Het 19" formaat is voor mij een grote plus, echt jammer dat Genoqs daar helemaal niet aan wil (dat was echt doelbewust, volgens de maker).

Schrittmacher is ook qua werking toch een wat ander concept dan Genoqs, dacht ik; het concept met al die elkaar beinvloedende lijnen van verschillende lengtes is heel cool, en 32 tracks (8 tracks x 4 sequences simultaan) is ook niet echt behelpen.
De learning curve van de Schrittmacher is echt enorm goed, binnen 5 minuten fiets je er op weg. Je kan heel simpel beginnen met statische sequences (zeg maar, een veredelde arpeggiator) en toch al lol hebben, en daarna stap voor stap de extra functies ontdekken.

De Genoqsen gaan kwa compositie mogelijkheden (chainen van sequences) wel weer wat verder, heb ik de indruk... en het is heel gemakkelijk om meerdere rijen aan elkaar te koppelen om zo bijv. 32 of 64 noten tracks te maken. Heeft ook wel weer fijne functies als bijv. MIDI opnemen (dus met het keyboard een sequence inspelen, kan weer niet op de Schritty).

Nemo en Schrittmacher zijn ongeveer even duur, nieuw. Octopus is een serieus eind duurder. In een wereld waar het daalders zou regenen, stond hier zo'n mooie Octopus (Vampire bijvoorbeeld), dat moge duidelijk zijn...
Maar goed, misschien dat ik ook nog eens een Nemo probeer, of als er eens 'n leuke Octopus 2e hands voorbij fietst?
 
Laatst gewijzigd:
Arp-X8

Arp-X8

Momenteel ben ik bezig (vanaf de zomer) het "Zyklus Improvisor" uit te werken in Max/Msp. Niet de volledige versie met alle toeters en bellen maar wel de belangrijkste dingen

Dit lijkt wel een beetje op een heel oud programma'tje van Technotoys: Arp-X8

Ik heb deze nooit geprobeerd maar vind seq303 nog steeds wel enig in zijn soort. Volledige (legale) versie van beide programma's zijn overigens nog gewoon te downloaden.
 
Maar eh, Bronswerk, zie ik nou op het Genoqs forum dat je een Octopus hebt? :W

Anyway, zat toevallig net de thread te lezen over het integraten van je hardware sequencer (Octopus, in dit geval) en je software sequencer (Logic).
Dat is inderdaad wel een beetje prutsen.
Ik gebruik zelf een Unitor8 USB als 'spin in het web' tussen de Schrittmacher, Cubase 4 en de synths. Afhankelijk van de routing bedient mijn masterkeyboard de transpose van de Schrittmacher, en worden de output kanalen van de Schrittmacher in Cubase uitgefilterd en doorgestuurd naar de respectievelijke synthjes.
 
Dit lijkt wel een beetje op een heel oud programma'tje van Technotoys: Arp-X8

Ik heb deze nooit geprobeerd maar vind seq303 nog steeds wel enig in zijn soort. Volledige (legale) versie van beide programma's zijn overigens nog gewoon te downloaden.

Ik weet niet hoe je daar bij komt, mijn programma heeft nog geen eens arpeggiators, wat overigns wel in de planning zit. :D

Maar eh, Bronswerk, zie ik nou op het Genoqs forum dat je een Octopus hebt? :W

Anyway, zat toevallig net de thread te lezen over het integraten van je hardware sequencer (Octopus, in dit geval) en je software sequencer (Logic).
Dat is inderdaad wel een beetje prutsen.
Ik gebruik zelf een Unitor8 USB als 'spin in het web' tussen de Schrittmacher, Cubase 4 en de synths. Afhankelijk van de routing bedient mijn masterkeyboard de transpose van de Schrittmacher, en worden de output kanalen van de Schrittmacher in Cubase uitgefilterd en doorgestuurd naar de respectievelijke synthjes.

Nee hoor, geen Octopus voor mij. Eerlijk gezegd zie ik het nut daar niet van in want eea. zou ik eventueel ook in Max/Msp kunnen doen. Heb ik natuurlijk geen schitterende user interface.

Het grote bezwaar wat ik heb tegen stepsequencers is dat ze te star zijn. Ik weet wel dat je kunt transponeren en sommige kunnen ook verschillende toonsoorten (majeur, mineur etc) aan, ook het moduleren van de stepsequence zelf behoort tot de mogelijkheden, maar wat ik wil is simpelweg, zoals arrangers dat kunnen, een akkoord aanslaan en de sequence gaat verder in die toonsoort. Welke (step) sequencer kan dat? Karma is het enige wat in de buurt komt voor zover ik weet, maar die kan weer niet realtime opnemen van patroontjes zoals ik dat graag wil.

Eigenlijk komt mijn Max projectje het meest in de buurt van de Direct sequencer van Vangelis. Gewoon recorden van je eigen sequences (in een bepaalde toonsoort) en later via akkoorherkenning moduleren naar elke toonsoort die je maar wilt, inclusief omkeringen. En het werkt! :D
 
Heb hier een Squarp Pyramid die live midi FX (met oa arps) heeft. Het OS is nog volop onder ontwikkeling (in de positieve zin) en ze staan open voor goede ideeën... En kost veel minder dan een Cirklon oid.

Voor de rest ook nog een Future Retro Zillion hier. Niet echt een ARP maar eerder een algoritmische sequence generator.

Als het software moet zijn, kijk eens naar Five12 Numerology.
 
So hey.. :mega: Ziet er goed en vooral interessant uit bronswerk! Hoe kan ik deze bemachtigen? :)
Normaal gesproken kun je dit downloaden via mijn yahoo users groep, maar dan moet je wel lid zijn en dit kan alleen door een uitnodiging van ondergetekende. Wil je dat niet dan kun je het downloaden via deze site:

http://www.uusikaupunki.fi/~patalus/new_stuff/Zyklus MPS/Bronswerk's_Zyklus_Improvisor/

De verdere ontwikkeling van Improvisor staat momenteel op een wel heel erg laag pitje moet ik toegeven. Was vol goede moed begonnen aan versie 2 maar gaandeweg had ik er steeds minder lol in. Het vreet tijd nl. en soms leek het wel 1 stap vooruit en 2 stappen terug. Tel daarbij op dat ik de computer als middelpunt van mijn setup steeds minder belangrijk ga vinden. Ik ga steeds meer terug vallen op ouderwetse hardware en synths en een mooie analoge mengtafel komt eraan.

Ik vraag mij af gezien de recente hardware sequencers opkomst of er uberhaupt nog wel plaats is voor een programma als Improvisor. Als er een hardware sequencer zou zijn die het concept van realtime harmonizing aan boord had, had ik het meteen gekocht.
 
Hey, dank voor de link, ga er wat mee proberen. :) Any chance op Windows 7x64, of kan ik het beter op good
ol' XP installen?

Qua hardware sequencer is er idd niet zo heel veel wat dit kan. Waarschijnlijk is de QY700 van Yamaha de enige die de truc goed doet en ook strak blijft lopen.
En daarnaast de arranging keyboards nog natuurlijk, maar het inspelen van je eigen midi is daarmee toch redelijk beperkt voor zover ik nu begrijp.

Ik vind dat er toch nog wel een behoorlijke gap zit tussen alle arpeggio-achtige tools en de meer arranging-achtige hulpmiddelen.. die op basis van een akkoord en mididata, realtime meerdere partijen genereert die ook nog een beetje bij elkaar klinken.
Heb tot nu toe Xarranger gezien en Synfire.. maar volgens mij zijn ze beiden toegespitst op een totaal andere doelgroep.. :D

Jouw programma lijkt ongeveer te doen wat ik zoek. dank nogmaals :mega:
 
Back
Top