Mackie Onyx via firewire naar 1212M

Nolet

verkeerd in goede staat
Lid sinds
10 oktober 2001
Berichten
2.316
Locatie
Utrecht
Ik zat dus te speculeren om mijn mixer wat kleiner te maken en misschien zelfs digitaal te gaan (het vieze woord is eruit...). Ik gebruik nu mijn uitgebreiden 24-8 Topaz mixer eigenlijk alleen als monitoring mixer. Ik gebruik geen EQ en geen sends aangezien ik alles mix in Cubase met een UAD-1 kaart.

Nu zat ik te denken aan de volgende optie:

Mackie Onyx 1620 + firewire kaart
EMU 1212M soundcard

In de Mackie prik ik mijn ION, RS7000, Virus, DX200, JV1080 en M3X. Totaal 16 kanalen. Via firewire route ik de direct outs naar de EMU kaart in mijn PC. In Cubase kan ik dan 16 kanalen tegelijkertijd opnemen. Via firewire gaat de stereomix vanuit Cubase weer terug naar de Mackie voor monitoring.

Nu is firewire output pre-EQ en pre-Insert. Voor mij geen probleem want ik gebruik toch nooit EQ van de mixer.

De EMU heeft verder nog analoge outputs/Inputs op de kaart zitten als ik tijdens het mixen in Cubase nog even mijn Compounder of MOFX wil gebruiken. Verder zit er op de 1212M een setje ADAT en SPDIF die later handig te gebruiken zijn met synths of outboard effecten/preamps.

Lijkt mij een mooie compacte setup met best of both world. Analoge-directe interface op mixer en toch 16 kanalen digitaal opnemen in het DAW.
 
is op zich een mooie oplossing, maar de onyx met firewire optie is nog niet op de markt..en het is de vraag hoe duur dat gaat worden straks..tis wel mackie "met die made in the USA bullshit" ..... ik vermoed dat een 2e hands yamaha 01V met adat expansion nog goedkoper is, en dan heb je ook nog effecten plus total recall die je kunt gebruiken als je wilt..... de 1212M is zeker een goede keuze, is volgens mij een van de beter DAC's in dat segment, en hoger, op dit moment
 
2 nadelen.

Je hebt dan maar 8 kanalen via Adat en de AD conversie is middenklasse. Denk dat zelfs dan de DDX3216 nog beter klinkt.

Wat ik niet snap is dat je een mixer hebt en toch in software gaat mixen. Is dat de enige manier om te latency van die UAD1 te compenseren?
 
Origineel geplaatst door fuse
2 nadelen.

Je hebt dan maar 8 kanalen via Adat en de AD conversie is middenklasse. Denk dat zelfs dan de DDX3216 nog beter klinkt.

8 kanalen is meer dan zat voor mijn doel. 16 kanalen over FireWire en dan nog 8 over ADAT = 24. Nu kan ik maar 8 kanalen opnemen via mijn Delta1010. Dus is ik ga er 3 x op vooruit!

Het plan is om op termijn een highend externe preamp-module te kopen met ADAT uit. Een ISA428 bijvoorbeeld. Dan is de kwaliteit van de A/D ook geen probleem meer. Ik heb dan helemaal geen analoge inputs meer in gebruik op de 1212m. Alleen maar de Firewire vanaf de Mackie en de ADAT vanuit de ISA428.



Origineel geplaatst door fuse

Wat ik niet snap is dat je een mixer hebt en toch in software gaat mixen. Is dat de enige manier om te latency van die UAD1 te compenseren?

Nou, het heeft niet zoveel met de UAD-1 te maken. Ik neem altijd alles op. Zo kan ik zoveel mixen maken als ik wil en later nog terugkomen op een mix. Verder knip en plak ik me nog een ongeluk terwijl ik aan het mixen ben. Ik vind dat toch wel heel erg prettig werken binnen Cubase. En de (hardware) mixer gebruik ik dus alleen voor monitoring en een ruwe mix tijdens het tracken...Zo werk ik nu al een poosje en dat bevalt me prima.
 
Ik denk niet dat je die 1212M samen aan de praat kan krijgen met die gefirewired Onyx.
Cubase kan maar 1 ASIO driver tegelijkertijd gebruiken.

Het punt is dat als je meer dan 8 kanalen (of 1x adat) wilt gaan gebruiken je in een heel ander prijssegment terrecht komt.
 
Origineel geplaatst door fuse
Ik denk niet dat je die 1212M samen aan de praat kan krijgen met die gefirewired Onyx.
Cubase kan maar 1 ASIO driver tegelijkertijd gebruiken.

Het punt is dat als je meer dan 8 kanalen (of 1x adat) wilt gaan gebruiken je in een heel ander prijssegment terrecht komt.

Hoezo niet? In Cubase draai je alleen de 1212M ASIO driver. De 1212M ziet die kabel van de Onyx gewoon als 16 inputs en 2 outputs. Die Onyx heeft zelf geen driver.
 
Volgens mij zit je ernaast. Ik heb zelf in m'n internet PC een audigy en die heeft ook firewire en die wordt ook als firewire poort gezien en niet een extra uitbreiding op m'n geluidskaart.
Anders zou ik daar ook zo een mLan ding aan kunnen hangen.
Maar die heeft dus ook een aparte driver nodig en dus kan ik m'n Audigy en mLan niet tegelijkertijd gebruiken in Cubeest.

In PC-land werkt niets zomaar.
 
Origineel geplaatst door fuse
Volgens mij zit je ernaast. Ik heb zelf in m'n internet PC een audigy en die heeft ook firewire en die wordt ook als firewire poort gezien en niet een extra uitbreiding op m'n geluidskaart.
Anders zou ik daar ook zo een mLan ding aan kunnen hangen.
Maar die heeft dus ook een aparte driver nodig en dus kan ik m'n Audigy en mLan niet tegelijkertijd gebruiken in Cubeest.

In PC-land werkt niets zomaar.

Hmmm...vaag...maar niet erg! Dan heb ik dus alleen een FireWire interface-kaartje nodig en geen 1212M! Scheelt weer euro's. Dat Adat gedoe komt dan later wel. Aan 16 inputs en 2 outputs heb ik nu meer dan genoeg.
 
Origineel geplaatst door Nolet
Hmmm...vaag...maar niet erg! Dan heb ik dus alleen een FireWire interface-kaartje nodig en geen 1212M! Scheelt weer euro's. Dat Adat gedoe komt dan later wel. Aan 16 inputs en 2 outputs heb ik nu meer dan genoeg.


klopt....de firewire extensie van de onyx zal wel met z'n eigen ASIO drivers moeten werken, anders wordt er niet gesnapt dat het audio is..firewire is niet zoals ADAT ofzo... dus een 25 euro firewire kaartje en je bent klaar als je toch niet de DAC's van de 1212m wilt gebruiken
 
tip: koop een adaptec firewire PCI kaart. Kost dubbele wat anadere merken kosten maar in dit geval is het het waard.

http://www.mackie.com/products/onyxseries/firewire.html


Btw die Onyx heeft die firewire als optie dus moet je daar ook nog voor dokken. Niet onhandig want als je het niet nodig hebt (nog) dan hoef je er ook niet voor te betalen.
 
Origineel geplaatst door Nolet
Wel een beetje kut dat ik geen dingen uit mijn PC weer naar buiten kan routen en weer terug de PC in...das wel jammer....hoe zou ik dat kunnen oplossen?

hoe werkt die monitoring dan van de onyx? je kan toch weer via firewire terugmonitoren naar de mixer?
 
Origineel geplaatst door Nolet
zoiets dan...

http://www2.alternate.nl/html/nodes_info/fpfd04.html


ik zou niet zozeer naar prijs kijken maar naar de firewire chipset..er zijn er 2 en er is maar 1 echt goed voor audio applicaties....als ik me niet vergis moet je een TI chipset en *geen* NEC hebben.... met de adaptec zit je goed, maar een trust of een sitecom kan ook net zo goed werken
 
Back
Top