The 50 coolest song parts

Hanz

Anonieme Analogist
Lid sinds
17 januari 2003
Berichten
13.797
Locatie
Mijn eigen kleine universum
Dus niet hele nummers, maar de allercoolste stukjes uit nummers.
Op 1: het begin van de drums op Phil Collins' "In the air tonight"... wie heeft dat nooit mee ge-airdrummed? :D

http://www.retrocrush.com/archive2004/coolsongs/index.html

Zijn er nog synth-gerelateerde suggesties?
Ik zet in op Jarre's Rendez-Vous II... vanaf 5:30: het afglijdende geluid met de belletjes... en dan... LASERHARP!
 
mijn coolste stuk uit een nummer is het stuk uit een eigen remix van het nummer Mr. Self Destruct (self destruction, final)
van Nine Inch Nails.
dit is het stuk waardoor mijn NIN aanbidding verzegeld werd.

compleet kapot getimestretched en in de aars genomen door bitreductie, helemaal stuk en dan keihard weer terugkomen...
tranen in de ogen.

ik heb hier het korte fragment op lo-fi kwaliteit op mijn site gezet.
de muziek is zelf al behoorlijk gebitcrushed en gesampleraped, ik heb het niet bewust onluisterbaar gemaakt.
 
Aphex Twin - Windowlicker (@ 4.50 waar de champagne begint met spuiten!)

Boards of Canada - Happy Cycling (@ 5.08. Toen ik 't voor het eerst hoorde kreeg ik een dikke mindkick)

Snoop Doggy Dog - Bow Wow Wow (intro ratelt er van door en dan krijg je een bas die je moet voelen)

Filter & Crystal Method - (Can't You) Trip Like I Do (@ 1.48 - knalleh!)

Groove Armada - Superstylin' (na intro, ca. 15 seconden - ultiem cruise-liedje)

Bizarre Inc. - I'm Gonna Get You (nogal duidelijk, Yo DJ Pump This Party in de tijd dat foute samples van de gekleurde medemensch nog mochten)

Prodigy - Smack My Bitch Up (@ 1.40 begint de duivelse 303)

L.A. Style - James Brown Is Dead (@ 0.45 , ik heb 'm proberen na te maken met de MicroModular, maar ben jammerlijk gefaald. Voordat er zeikerds beginnen over dat dat 1) toch al uitgewoond is, en 2) gewoon gesampled kan worden, dit is voor kicks.)

Cygnus X - Superstring (tja, mag duidelijk zijn, hier begon de ellende mee, maar wat een powerrr)
 
Ozric Tentacles : Pungent Effulgent track nummer 8 ergens na 6 a 7 mins ofzo waar de climax zwaar cool overgaat in reggae... echt mega gaaf gedaan!

.
..
of was het nou track nr 6 ? hihi .. weet ik ff niet..
 
de wazige intro van Fly like an eagle - Steve Miller band.

.......heeeeeeeeeeeeeeerlijk............... :)

waar het mee gemaakt is ? geen flauw idee.
 
pink floyd - brick in the wall <---- tijdens de gitaarsolo als er opeens akkoordwisselingen zijn (string), zet de baslijn in n andere context, mooi effect
 
Origineel geplaatst door Yoozer

Boards of Canada - Happy Cycling (@ 5.08. Toen ik 't voor het eerst hoorde kreeg ik een dikke mindkick)

:halleluja misschien wel het meest geniale stukje muziek ooit. :D
 
Front 242 - Crapage op 2/3 na de break...volledige electronica-muur !!!

Na 3 sec :

 
Re: The 50 coolest song parts

Origineel geplaatst door Hanz

Zijn er nog synth-gerelateerde suggesties?
Ik zet in op Jarre's Rendez-Vous II... vanaf 5:30: het afglijdende geluid met de belletjes... en dan... LASERHARP!

Goed !

Oh ja Ethnicolor 1....als na die ritmische vocalsample-sequences de drums inzetten...!! Ook best goosebumps af en toe...
 
Yup, dat was mijn kandidaat #2... ;)

En ook nog Vangelis' Alpha (van Albedo 0.39), het hoogtepunt als het thema op het eind 'gedubbeld' terugkomt...
 
Kraftwerk - Numbers... als de stemmen ophouden met tellen en die alleen de beat met de pannende zip-sounds overblijven :okdan:
 
Dat stuk van "Sinterklaas Kapoentje",....
Tussen "gooi wat in me schoentje" en "Dank u Sinterklaasje"

"Gooi wat in m'n laarsje",......... Geniaal gewoon,....:geslaagd:
 
Juno Reactor & Don Davis - Mona Lisa Overdrive
laten we zeggen de laatste 2 minuten... onvoorstelbaar vet gedaan: de blazers, strijkers, die superwoeste tribal drums, en dan nog 1 keer keihard dat synth stukje... woooeaaaa wat een mix van geluiden, wat een power, wat een heerlijk bruut geweld!!! :D
 
Niet alles is even geniaal ofzo, maar hier zijn wat mp3tjes van 'song parts' die mij altijd weer doen opstaan van de barkruk om eventje 'hé, cool' te roepen:

Strafe - Set it Off (instrumental)
De raarste instrumental ooit, al helemaal om dat het gaafste stuk van deze plaat totaal ondansbaar is en, boven alles, zo goed als alleen maar vokaal is... En onbeschoft gaaf.

Equinoxe - Jean Michel Jarre
Oei oei oie... als sinds mijn ouders dit vroeger draaide terwijl ik met de Lego autoongeluken naspeelde is dit mijn favoriete overgang in een Jarre plaat...

O Superman - Laurie Anderson
Absurd nummer, het mooiste stuk is als een hoog synthesizer loopje de boel wat 'verlicht'. Doet een beetje denken aan de Philip Glass compositie voor Koyaanisqatsi.

Yellow Magic Orchestra - La Femme Chinoise
Typisch raar YMO nummer, maar dit stukje is helemaal top. Geen idee waarom, maar zo is 't nu eenmaal.

Giorgio Moroder - E=Mc²
Leuk stukje, alleen al omdat 'ie de album credits opsomt.

Laser - My Name is Charlie
Gewoon grappig.

Macho - I'm a Man
Steve Winwood cover, waarin een synth 'praat' met trompetten...

Quartz - Quartz
Epischer dan enig trance track.

Cerrone - In the Smoke
Van de Supernature plaat, die op zich al gaaf is. Dit is de overgang van Sweet Drums (een percussie track) naar In the Smoke, wat tussen al het disco geweld opeens een oase van rust is... Met kippenvel tot gevolg.
 
Back
Top