EWS88-MD: geen stereo !

pjeut

Ouwe rot
Lid sinds
14 Maart 2003
Berichten
2.109
Locatie
Emmeloord
En dat weet je nu pas?

Ja, sorry, ik heb de afgelopen week voor het eerst audio opgenomen met m'n EWS88-MD (ben meer bezig met spelen en schrijven), en wilde voor de eindmix ook de panning van de diverse tracks aanpassen. Dat leverde dus geen enkel effect op. Alle tracks in Cubase gaan naar één stereo audio bus en die staat in verbinding met de fysieke bussen 1 en 2 op de breakoutbox. Als ik wat speel met de panning, hoor ik wat volume-verandering op beide kanalen links en rechts gelijktijdig, maar géén panning.
Vervolgens heb ik het met andere applicaties geprobeerd, tot de simpelste CD-spelers aan toe, en...hetzelfde probleem; geen stereo.

Ook als ik tijdens het spelen met de panning kijk in de Terratec controlpanel zie ik dat in de Master Volume (rechts in de mixer) geen verandering. Ik ben bang dat dit (weer) een hardware-probleem is. Dit is al de tweede kaart van Terratec die ik heb; de eerste is al door de fabriek omgeruild om deze vertraagd/uitgesmeerd afspeelde (heb ik al 'ns in een ander thread over geschreven).

Wie kent dit probleem en weet wat te doen?
 
eerst ff een vraagje:

Bedoel je nou de EWS88MT of de EWS88D ?? (de EWS88MD bestaat niet......)

Ik werk met een EWS88MT, en die reageert perfect op panningsinstellingen. Erg vreemd vind ik ook dat al je audio maar naar 1 stereobus gaat...... Hoewel ik dit niet zo uit m'n blote bol kan reproduceren, omdat ik het standaard zo ingesteld heb staan dat alle audio van cubase naar lijn 1/2 uit gaat, en de overige uitgangen gebruikt worden door softsynth's o.i.d.
(zit nu op m'n werk, dus kan het ook niet ff proberen...)

Onder ieder kanaal kun je de koppeling tussen links & rechts uitschakelen in je controlpanel. Misschien scheelt dat iets met je panning-probleem, maar dan nog kan ik je audio-uit probleem niet volgen. Krijg je uberhaupt wel iets uit de kanalen 3 t/m 8 ? (ff ervan uitgaande dat het hier een MT betreft)
 
Kneut of the Universe

Kneut of the Universe

Die nick-name heb ik niet voor niets. Ik bedoel inderdaad een EWS88-MT. En ik noem het dus een stereobus, maar ik bedoel, net als bij jou, dat alle audio inclusief de output van de plug-inns, gaat naar lijn 1/2.

Wat bedoel je dat je de koppeling tussen links en rechts in de controlpanel kunt uitschakelen/ Dat is dus het controlpanel van Terratec? En wat doet zo'n koppeling dan, en waar dient dat voor? De hele clou van stereo is toch dat je dit soort dingen juist níet koppelt?
Wat zou ik dan moeten doen om zo'n koppeling ongedaan te maken? Ik heb gisteren die ellendige handleiding van de kaart nog 'ns helemaal doorgenomen, maar ik kan me niets over zo'n koppeling herinneren. Misschien kun je iets aanduiden aan de hand van de volgende plaatjes.

url]

url]


Graag je reactie.
 
Dat schiet niet op...

Dat schiet niet op...

Plaatje 1
 

Attachments

  • terracontrol2.jpg
    terracontrol2.jpg
    34,4 KB · Bekeken: 41
heeeeerlijk, die herkenbare plaatjes ! :D

met de koppeling tussen links en rechts bedoel ik het knopje "stereogang" (zie plaatje 2, onder ieder kanaal, bij (mono) 1 en 2 staat dat aan)

gewoon op klikken, dan gaat het uit en kun je de volumes voor links en rechts apart regelen. dit heeft (dus) ook invloed op het panning-gedrag van je kaart.

klein tipje nog trouwens: download ff de nieuwste drivers........ vervolgens niet schrikken, je kaart gaat ineens phase88 heten, maar werkt als nooit tevoren !
 
Gemmetje bedankt

Gemmetje bedankt

Ik heb gisteren nog even gekeken naar de Terratec-site, maar volgens mij is hun nieuwste driver die van september vorig jaar; en dei heb ik dus al.
Of heb ik toch verkeerd gekeken; heb je misschien het juiste linkje?

Alvast bedankt.
 
Origineel geplaatst door pjeut
Ik heb gisteren nog even gekeken naar de Terratec-site, maar volgens mij is hun nieuwste driver die van september vorig jaar; en dei heb ik dus al.
Of heb ik toch verkeerd gekeken; heb je misschien het juiste linkje?

Alvast bedankt.

dat zou ik ff na moeten kijken........ (ben nog steeds niet thuis... :( )

mocht ik iets nieuwers hebben, laat ik het weten.
 
Hey GEM.

Hey GEM.

Origineel geplaatst door gemmetje
dat zou ik ff na moeten kijken........ (ben nog steeds niet thuis... :( )

mocht ik iets nieuwers hebben, laat ik het weten.

Heb je je vakantiegeld al? Ik zie af van de koop van die D4, dus...it's all yours.

Wat betreft die EWS80MT...dat wil je niet weten. Van 't weekend die kaart in een ander slot gepropt, SCSI-kaart er uit. Computer weer aangeslingerd, kaart geïnstalleerd, en....wéér geen stereo.
Vervolgens heb ik het raam open gezet, computer bij kop en kont gepakt, mezelf vermanend toegesproken, computer weer neergezet. En ben terug gegaan naar de klassieke methode: terug gaan naar de bron, waar begint het probleem. het probleem is dus dat ik geen stereo hoor, dus uit de boxen komt wel geluid maar geen goed geluid, dus boxen zijn oké. Waar komt het geluid uit? Uit een versterker. Werkt deze goed? Geen idee, probeer een andere versterker...

om een lang verhaal kort te maken, zo'n versterker heeft dus zo'n heel handig knopje om 'em op mono te zetten...ik maak het verhaal niet eens af. In ieder geval, probleem opgelost.
En de thread kan dicht.
 
Geeft niet..

Geeft niet..

Ik ben al lang blij dat ik die vermaledijde kaart niet weer hoefde op te sturen. Dat was trouwens wel de enige respons die ik van die rukkers van Terratec kreeg: stuur de kaart maar op, dan kijken we er wel naar. Ja, en dan jij weken zonder kaart zitten.
Nou snap ik best dat zij op afstand niet zo'n stomme fout als dat mono-knopje kunnen zien, maar zo'n standaard-antwoord klinkt mij in ieder geval niet écht betrokken bij m'n probleem.

Hoe dan ook, ik ben uit de brand, en ik heb dit weekend naar harte lust de audio-opnames van m'n bandje kunnen tweeken. 'K ben benieuwd wat de overige bandleden er van vinden.

Ik heb inmiddels S-330 (Mark), de aanbieder van die D4 verwittigd dat ik bedank, en dat jij er wel (rack-)oren naar hebt.

Groet.
 
Re: Geeft niet..

Re: Geeft niet..

Origineel geplaatst door pjeut
Ik heb inmiddels S-330 (Mark), de aanbieder van die D4 verwittigd dat ik bedank, en dat jij er wel (rack-)oren naar hebt.

Groet.

zenk joe, zal 'm ff pb-en

....en veel suk6 met je EWS ! (en je versterker....) :)
 
Back
Top