A/D converter: Analoog stereo In -> SPDIF Coax Uit

ano260124

Gedeactiveerd account
Lid sinds
11 oktober 2002
Berichten
2.136
Ik zou graag de output van een aparaat (stereo out) willen converteren naar een S/PDIF signaal, zonder dat dit via een computer of zo loopt.

Dus geen geluidskaart of USB interface, maar gewoon een klein doosje met een A/D converter. Liefst met 2 x Jack in (mag ook stereo cinch zijn) en 1 x Coax SPDIF uit.

Bestaat er zoiets?
 
Oh ja... en liefst voor een wat lagere rpijs dan de Apogee Mini Me ;)
 
Dat is inderdaad wat ik bedoel! Nog behoorlijk aan de prijs, of ik moet hem inderdaad tweedehands kunnen scooren.

Zat ook even op de Behringer site te zoeken en daar zag ik de nieuwe versie van de UltraMatch Pro. Die kan het volgens mij ook. Er staat alleen geen manual van online.

Ding kost rond de 225~250 euro.

Maar iets zegt mij dat ik voor dat geld liever een gebruikte Mindprint heb.
 
Ultramatch is een digitaal naar digitaal converter.

Maar als je een MPX100 of 110 pakt kan die het ook. Naast galmen that is.
 
Inderdaad. Of zo'n goedkope doch heerlijke TC Electronics M300 effectenbak à 199 Euro.
Staat in de handleiding aangeprezen om z'n bruikbaarheid als A/D converter.
Krijg je er nog gratis delays en reverbs bij ook! ;)
 
Dat is natuurlijk ook een goed plan! Maar kun je die effecten ook zonder verkleuring bypass'n? In het geval ik geen effect wil.

Ik wil namelijk kijken of ik mijn SX700 op die manier op een 01x aan kan sluiten. Dus tweemaal AUX analoog uit naar de SX700, dan van de SX700 naar de A/D converter en van daaruit naar de SPDIF input van de 01x. Die kun je vervolgens op Cascade zetten, zodat het effect signaal rechtstreeks naar de master bus gaat. Scheelt me weer twee analoge inputs, en dus full controle kanalen op de 01x, die ik weer voor wat anders kan gebruiken.

Maar goed, een Apogee staat niet echt in verhouding tot de kwaliteit van een SX700 ;)

Oh ja... en het effect zou dan dual mono moeten kunnen werken aangezien de SX700 dat ook kan.
 
Origineel geplaatst door fuse
Ultramatch is een digitaal naar digitaal converter.


De nieuwe Ultramatch heeft ook analoog in en uit. Volgens de korte beschrijving waar ze het ook hebben over AD/DA conversie, kun je de van iedere input naar de outputs.

Vandaar dat ik ook de manual wilde zien.

BTW: wat is het verschil tussen een MPX100 en 110? Waarschijnlijk wint de 110 het van de M300 als het gaat om routing, maar hoe zit het met de routing van de 100?
 
Laatst gewijzigd:
M300 kan 'dual mono' werken (effecten sequentieel of parallel geschakeld, naar keuze)
Je hebt dan 1 reverb engine en 1 effects engine (voornamelijk fijne delays, beetje phaser / chorus / flanger, compressor & de-esser die ik nooit gebruik) die je naar keuze ook kan bypassen zonder probleem.

De TC M300 pagina, met handleiding etc. te download: hier
 
Laatst gewijzigd:
Denk dat je makkelijker zo'n galmbakje 2e hand tegenkomt dan zo'n ultramatch. En dan wordt het ook niet zo gek duur.
 
Origineel geplaatst door Hanz
M300 kan 'dual mono' werken (effecten sequentieel of parallel geschakeld, naar keuze)
Je hebt dan 1 reverb engine en 1 effects engine (voornamelijk fijne delays, beetje phaser / chorus / flanger, compressor & de-esser die ik nooit gebruik) die je naar keuze ook kan bypassen zonder probleem.

De TC M300 pagina, met handleiding etc. te download: hier


Maar kun je ook in dual mono, elk kanaal afzonderlijk bypass'n? Ik kom namelijk (meestal) dual mono de SX700 uit en wil dus ook dual mono (al dan niet met extra FX) door de M300 heen.
 
Origineel geplaatst door fuse
Denk dat je makkelijker zo'n galmbakje 2e hand tegenkomt dan zo'n ultramatch. En dan wordt het ook niet zo gek duur.

Heb je helemaal gelijk in. Ik ga dan ook voor een FX bak na jullie tip ;)

Maar ik twijfel nu dus tussen de M300 of een MPX100/110. Ik weet alleen het verschil tussen de 100 en 110 niet.

Een 110 zal ik nieuw moeten kopen en een 100 heb je tweedehands tussen de 95 en 125 euro.
 
Nou, eh... dat weet ik niet. Als ik er zo over nadenk 'nee'.
Dat wil zeggen: als ik het me goed herinner komen de 2 effecten mono binnen (analoog), worden mono ge-effectueerd (of hoe zeg je dat) en worden dan stereo in de digitaal uit gezet.
Dus niet 'links' is de effects engine, 'rechts' is de reverb engine.

<EDIT>Als het over de vergelijking gaat TC/Lexicon ben ik geen grote kenner.
Ik ben zelf erg tevreden over de TC qua geluid (o.a. de heerlijke 'vintage tape delay') en wat ik een grote plus vind: er zit weer niet zo'n enorme trafo bij. Gewoon een stekker - offtopic ja, maar wel leuk om te weten... :)
 
Origineel geplaatst door Hanz
Nou, eh... dat weet ik niet. Als ik er zo over nadenk 'nee'.
Dat wil zeggen: als ik het me goed herinner komen de 2 effecten mono binnen (analoog), worden mono ge-effectueerd (of hoe zeg je dat) en worden dan stereo in de digitaal uit gezet.
Dus niet 'links' is de effects engine, 'rechts' is de reverb engine.

Hij mag ook wel stereo uit, echter moeten de signalen apart behandeld (of niet) kunnen worden.
 
De 2 effect units in de M300 bak hebben ieder een draaiknop voor de programmakeuze.
En tussen die programma's zit dus bij allebei de effects units ook een 'bypass' stand. (helemaal op 12 uur).

<EDIT>Ik zit toch een beetje te piekeren, wil je natuurlijk niet vals voorlichten... :D
Als je de handleiding erbij pakt staat er een wat curieuze remark bij het A/D conversie voorbeeld over iets met de serial/parallel stand. En in de Sound-on-Sound review lees ik dit:

In the serial configuration the bypass function operates exactly as you would expect, passing the input directly to the output. However, in the dual send/return mode it acts as an output mute instead -- these two modes being suitable for the most likely applications. The final LED in this section illuminates when the dual-send/return configuration is selected, as already mentioned.

Misschien is de Lexicon dan beter geschikt, daar lees ik over op de MPX-110 pagina:
Dual Programs . . . Programs that combine two independent effects in four routing configurations. Dual-channel processing allows the MPX 110 to combine Delay and Reverb algorithms, or either algorithm with a Flange, Pitch, or Chorus algorithm. Dual programs are available in four routing configurations: Dual Stereo (Parallel), Cascade, Mono Split, and Dual Mono.

-SOS MPX-100 review

-SOS M300 review
 
Laatst gewijzigd:
Vandaar ook mijn opmerking m.b.t. betere routing mogelijkheden op de MPX.

Is het op de M300 ook niet mogelijk om de Wet/Dry verhouding per kanaal te regelen? Zodat je een 100% droog signaal door kunt sturen? Dat is dan toch ook Bypass?

Het enige verschil wat ik uit de manuals van de 100 en 110 kan halen, is dat de 110 24bits is en de 100 'slechts' 20bits.
 
Wet/Dry is op de M300 helaas niet per kanaal. Daar had ik ook al aan zitten denken. :)
Je hebt 1 gain knop, 1 effects mix knop (verhouding tussen de 2 effect units) en 1 wet/dry knop.
 
Dan zal het waarschijnlijk een gebruikte MPX100 of nieuwe 110 worden. Bedankt i.i.g. voor je info :okdan:

Iemand die de verschillen (evt. ook qua routing) tussen de MPX100 en de MPX110 weet?
 
@ D-Mike-E: ik begreep dat het gelukt was met de aankoop van de MPX-100...

... maar vertel eens, werkt het nou zoals je had beschreven? Lijkt me wel handig om te weten, namelijk!

:doei:
 
Yep! Het werkt!

Ik heb de analoge Aux Send (L + R) aangesloten op de analoge inputs van de Boss SX-700 FX unit. De analoge outputs lopen vervolgens naar de analoge inputs van de MPX-100.

De Boss heeft een aantal routingmogelijkheden (stereo in -> stereo out, tweemaal mono in -> gebundeld stereo out, tweemaal mono in -> tweemaal mono out, etc...). De MPX-100 heeft dit ook, welliswaar iets beperkter maar de belangrijkste (zelfde als genoemd bij de Boss) zitten erop.

Tenslotte loopt de digitale output van de MPX-100 (20bits) naar de digitale input van de 01x. Deze heb ik geschakeld als "cascade" en loopt dus direct naar de master bus. Hierdoor verlies ik geen analoge inputs/channels en kan ik extern tot maximaal 7 effectblokken lineair laten lopen. Daarnaast heeft de Boss een EQ blok als eerste FX, waarmee ik de sound dus kan ontdoen van overbodig laag e.d. en zodoende heb ik verder ook geen controle op de 01x meer nodig.

En dat voor 100 euro... daar wordt Sinterklaas wel vrolijk van *D
 
Back
Top