Keyboardstands slaan door!

apollo

I love syntesaizer
Lid sinds
22 april 2003
Berichten
2.287
Locatie
Gent
Ik wou dit toch even delen. Ik heb onlangs samen met mijn neef een A-stand gekocht van het merk Stagg (KXS-C34BK). Het ding diende om volgende synths en desktop apparatuur te herbergen: MS20, syrinx, X-base, nordrack, Korg ES-1 en EA-1.

De eerste week ging alles prima, ik had weer plaats in de studio en ik kon makkelijk met m'n neef samenwerken.

Tot op een dag ... hoorde ik een luide krak toen ik in de studio bezig was. Ik draaide mij om en zag dat het onderste deel van de Stagg-stand was omgeklapt, met als resultaat dat de X-base, de ES-1 en EA-1 op de grond waren gevallen en dat daarna de nordrack, die even bleef bengelen, met een luide knal op de X-base viel. De schade valt al bij al nog mee, er zit een grote schram op de X-base en op de nordrack, maar functioneel geen schade (toch niet voor zover ik weet).

Ik heb meteen die Stagg uit mijn studio gestampt om nooit meer terug binnen te halen.

Mijn vraag is nu, zijn er hier nog die dergelijke ervaringen achter de rug hebben? Zijn er bepaalde merken of modellen bekend om hun instabiliteit?
 

Attachments

  • 2602.jpg
    2602.jpg
    54 KB · Bekeken: 97
Poeh, da's echt één van mijn ergste nachtmerries... :bekdicht:

Om die reden maar niet bezuinigd bij aankoop van m'n keyboardstand (er moet een Roland A90ex masterkeyboard op, niet bepaald de lichtste jongen). Origineel had ik er een no-name standje bij, en dat wankelde verdacht...
Vandaar maar snel in de buidel getast voor een 2-benige Quicklock, kon geen betere vinden (bij de winkel stonden er 2x 88 toetsen op). En inderdaad, hij staat als een huis.

Stagg is natuurlijk een soort no-name brand, dat kán goed zijn maar het hóeft niet.
Persoonlijk zou ik gaan klagen bij de winkel die 'm je verkocht. Kijken wat dat oplevert kan altijd! :)
 
ik heb mijn keyboardstand zo van schroefjes voorzien dat hij niet meer kan doorslaan, er staat een nord lead 3, rm1x en ea1 op en dankzij die schroefjes blijven die er ook opstaan :)
 
Erg lullig voor je! Ik gebruik vrijwel geen standarden voor m'n gear (heb alleen een Quicklok standaard met een extra houder voor totaal 2 synths, maar die gebruik ik alleen voor live ALS 't al nodig is)

Heb nu van die rails aan de muur gemonteerd waar je van die steunen in kan hangen en daar planken op gelegd (grote boekenplank idee) en da's best stevig. 't Staat alleen allemaal recht en dus niet zo overzichtelijk schuin zoals op zo'n standaard, maar daar kan ik mee leven.

Ik zal (ooit) wel eens 'n fotootje plaatsen, dan ken je 't zien wat ik bedoel. (al wil ik m'n studiootje binnenkort wel weer een keer helemaal anders inrichten..)
 
Met dit type standaard komt dat vaker voor. Ook bij de wat bekendere merken (Steady,
Pro-Stand, World Tour, enz.). Eigenlijk zijn dit allemaal Ultimate-Support kopiën.
Zeker als je bijvoorbeeld de onderste zijarmen verder naar voren plaatst (of de bovenste
naar achteren), neemt de kans op omkiepen gevaarlijk toe.
Laat je niet verleiden door een gelikt uiterlijk van een standaard, maar kijk allereerst naar
de konstruktie. En let er bij de aanschaf van een dergelijk model op dat de buizen niet
alleen vastgeklemd worden, maar ook geborgd!

Laat jouw ervaring meteen een les zijn voor diegenen die bezuinigen op toebehoren
zoals flightcases of standaards. Die zuinigheid kan duur worden en heel verdrietige
resultaten opleveren.
 
Origineel geplaatst door Zoidsity
Heb nu van die rails aan de muur gemonteerd waar je van die steunen in kan hangen en daar planken op gelegd (grote boekenplank idee) en da's best stevig. 't Staat alleen allemaal recht en dus niet zo overzichtelijk schuin zoals op zo'n standaard, maar daar kan ik mee leven.

Je kunt dergelijke steunen ook in schuine uitvoering krijgen. Die worden wel gebruikt om boeken
en tijdschriften uit te stallen. De daarbij behorende planken hebben ook meteen een opstaand
randje aan de voorkant. ;)
 
Origineel geplaatst door senso
Laat jouw ervaring meteen een les zijn voor diegenen die bezuinigen op toebehoren
zoals flightcases of standaards. Die zuinigheid kan duur worden en heel verdrietige
resultaten opleveren.

Da's wel mooi samengevat en het is de waarheid als een koe.

Ik ben meteen al begonnen met het herdenken van mijn opstelling, want zoiets wil ik geen twee keer meemaken. Wat zijn zo eigenlijk de "stevige merken"? Ik dacht eerst ook aan Ultimate, maar wat met Quik-lok en Proël bv.?
 
Wat zijn zo eigenlijk de "stevige merken"?

König & Meyer; 't is wel wat duurder, maar staat als een huis. (deutsche grundligheit hé..)

Ik had eerder ook een merkloze keyboard stand die na een keer of 6 in- en uitklappen uit elkaar viel.

Die rommel komt bij mij het huis niet meer in.

Ik zou trouwens wel even je verhaal doen bij je leverancier; allicht dat je wat korting kunt krijgen op je volgende aankoop.. :)
 
Origineel geplaatst door senso
Je kunt dergelijke steunen ook in schuine uitvoering krijgen. Die worden wel gebruikt om boeken
en tijdschriften uit te stallen. De daarbij behorende planken hebben ook meteen een opstaand
randje aan de voorkant. ;)

Of je koopt een stevig folderrek bij de kringloopwinkel voor 25 euro...
Ik geloof niet dat mijn spullen ooit zo compact, opgeruimd en stevig hebben gestaan!
 

Attachments

  • folderrek.jpg
    folderrek.jpg
    11,3 KB · Bekeken: 76
hmm, ik geloof dat Monopoly ook zo'n rek heeft gekocht laatst waar o.a. de JP4 op gestationeerd staat 8D ik zal hem maar ff waarschauwen dan
 
Origineel geplaatst door SPACE-ROBOT
waar verkopen ze die STAGG standaarten dan nog???

Even voor de duidelijkheid: ik heb de standaard niet gekocht, maar mijn neef (foutje in de eerste post). De standaard komt, als ik het goed voorheb, van bij Thoma okaze.
 
Origineel geplaatst door Christov
@dob dat ziet er echt enromvet uit...kun je de kabels ook mooi achterwegwerken :halleluja

Ja als je staat zie je NIKS van de kabels.... en het onderste paneel verbergt de hoop stekkerdozen. Het bovenpaneel dat wel recht was heb ik in het midden zitten voor wat 19'' dingen enzo.
D'r komt nog een maxikorg in en een linndrum, en de 303 gaat eruit, misschien voor een sampling workstation.... mpc-1000 ofzo.

Maaruhm, handig is het zeker, met name voor desktop apparatuur.
 
Origineel geplaatst door Synthesizer11
Wat zijn zo eigenlijk de "stevige merken"?

Ik ken twee oersterke standaards in het Ultimate Support model. Die zijn beiden Italiaans:
Morechi en Manfrotti. Voor 3 of 4 keyboards, lichtgewicht en zeer stabiel.
Beiden hebben geen kiep-bare enkele stang, maar een dubbele.
Helaas heb ik daar nergens foto's van kunnen vinden, maar als het binnenkort wat mooier
weer wordt dan haal ik ze wel even uit de opslag om in de tuin een foto te maken.
 
Ik heb een ultimate A-stand (zoiets als op die foto). Je moet idd wel goed uitkijken dat je je leggers niet te ver naar voren monteert en dat je alle bouten goed aandraait. De apparatuur moet in principe op de buis steunen en niet ervoor of erachter. Verder nooit problemen mee gehad.
 
Origineel geplaatst door senso
Ik ken twee oersterke standaards in het Ultimate Support model. Die zijn beiden Italiaans:
Morechi en Manfrotti. Voor 3 of 4 keyboards, lichtgewicht en zeer stabiel.
Beiden hebben geen kiep-bare enkele stang, maar een dubbele.
Helaas heb ik daar nergens foto's van kunnen vinden, maar als het binnenkort wat mooier
weer wordt dan haal ik ze wel even uit de opslag om in de tuin een foto te maken.


waar kan je die kopen en wat kosten ze?
 
Deze stand is ERG sterk,geloof me zeker 50 kg kan hij aan, en nu al meer dan 10 jaar................
 

Attachments

  • dia1.jpg
    dia1.jpg
    16,8 KB · Bekeken: 73
Back
Top