De grote superdesuperSaw contest.

ik heb hem inderdaat al gelayerd met twee keer de vst en dan allebij nog iets anders detunen
dan weet je echt niet wat je hoort.beetje galm erbij en VET is ie
 
JP8080? RM1x voor je superdupersaws!!

JP8080? RM1x voor je superdupersaws!!

Omdat ome Lynxxx doodmoe wordt van dat eeuwige geneuzel over de JP8080, en die krengen eeuwig duur lijken te blijven, heeft ie vandaag besloten om het volgende truukje te posten om de trance liefhebbers tegemoet te komen ZONDER een JP8080, maar MET een RM1x :-)

DE RM1x TRANCEBAK TRUC (tm) :{

Zoals wellicht bij u bekend worden de vetste synthesizer sounds gecreeerd met een SAW waveform en een hele stapel oscillatoren. Licht ontstemmen van de oscillator levert zweving op en als je daar maar genoeg van introduceert heb je vroeg of laat een trance string of een hoover achtige sound te pakken. Voor die mensen die geen JP8080 of ouwe jupiter of iets dergelijks kunnen betalen, maar wel in het bezit zijn van de - op de tweedehands markt tegenwoordig voor belachelijk lage prijzen te krijgen - RM1x, zie hier het volgende trucje..

..werkt op ALLE romplers met saw waves die over 6 of meer voices beschikken (jawel ZELFS de Roland U220 is geschikt (nou ja, een beetje dan)

Men neme: een software sequencer zoals cubase (of een midi merge/splitter/router whatever)

Stuur 1 midi input naar 8 tracks tegelijk (bijvoorbeeld door in cubase 8 tracks tegelijk in record mode te zetten)
Wijs in cubase aan track 1..8 channel 1..8 van je RM1x toe.

Stel nu op de RM1x de volgende settings in:

--Eerst zetten we midi local off om midi feedback problemen te voorkomen (anders krijgt de rm1x teveel voor z'n kiezen)

UTILITY
Echo back: OFF

SETUP:
Channel 9: TG OFF MIDI OUT:9

-- vervolgens gaan we een dikke vette string bouwen:
Selecteer een Zaagtand voor elke voice, zet attack en decay zo kort mogelijk en ontstem iedere voice licht (experimenteer!)

VOICE (per track 1tje)
Voice 1:Saw1A Pan:C Vol:127 Att:-64 Dec:+63 Rel:-50 PitchBend: -66
Voice 2:Saw1A Pan:C Vol:127 Att:-64 Dec:+63 Rel:-50 PitchBend: -100
Voice 3:Saw1A Pan:C Vol:127 Att:-64 Dec:+63 Rel:-50 PitchBend: -45
Voice 4:Saw1A Pan:C Vol:127 Att:-64 Dec:+63 Rel:-50 PitchBend: -252
Voice 5:Saw1A Pan:C Vol:127 Att:-64 Dec:+63 Rel:-50 PitchBend: +25
Voice 6:Saw1A Pan:C Vol:127 Att:-64 Dec:+63 Rel:-50 PitchBend: +64
Voice 7:Saw1A Pan:C Vol:127 Att:-64 Dec:+63 Rel:-50 PitchBend: +14
Voice 8:Saw1A Pan:C Vol:127 Att:-64 Dec:+63 Rel:-50 PitchBend: 00

-- Nu raggen we nog effe een stereotiepe supervette bak trance-galm in elkaar 8) :

EFFECTS
reverb: stage 1
reverb time 5.5s
Diffusion: 4
Init Delay: 63
HPF Cutoff: 45Hz

VOILA!

Selecteer track 9 op je yammie of hang je master keyboard aan je sequencer en stuur midi out van 1 (of beide) naar je computer of midi merger/splitter/whatever.

Zet CUTOFF en RESONANCE voluit, draai REVERB een eind open en druk eens wat nootjes in.....

Daaaag JP :doei:

Doordat je 8 voices ("oscillatoren") tegelijk aanstuurt heb je een instant trance bak die vette (super)saws kan bouwen in de stijl van de JP8080 of de Superwave8P.. sterker nog.. als je RM1x niet over z'n nek gaat, kun je 16 (!!!!!) "oscillatoren" tegelijk toepassen!. Door de bovenstaande instellingen voor midi toe te passen, kun je vervolgens met de knoppen op de RM1X zaken als CUTOFF, RESONANCE, DELAY, CHORUS, DECAY.. -wat je maar wilt- voor alle voices tegelijk bedienen, eventueel in combinatie met je (master) keyboard..

Als je een track wilt bouwen met bovenstaande, kopieer je het betreffende pattern gewoon voor elk kanaal in de sequencer die je wilt gebruiken.

Het grappig is dat dit trucje zelfs (in beperkte mate) op een ouwe rompler als de Roland U220 werkt (helaas geen filter).
Zet elk van de zes voices op een saw, selecteer voor elke voice hetzelfde MIDI input kanaal op de Roland, en detune elke voice vervolgens middels COARSE en FINE settings. Ok.. het is niet zo vet als de rest, maar d'r is toch best leuk spul uit te toveren, zonder tussenkomst van een merger of sequencer truc.

Experimenteer met andere golfvormen en ADSR/filter settings... oh.. en blijf in godsnaam van je pitch knop op je Yammie af (dus ook niet octup en down tegelijk indrukken, want dan kun je je detuning weer meteen opnieuw gaan instellen :) Bij experimenteren soundje/pattern dus eerst effe opslaan op disk ofzo :)
 
Bericht door een moderator:
Samengevoegd


...en post gerust een voorbeeldje (MP3), want dan geloven we het pas echt... :D
 
Kan momenteel geen mp3tjes posten want mijn soundcard is dood :( van de week komt m'n Audiophile binnen, dan zal ik mijn best doen..

Deze post valt trouwens onder tips & trucs. Leek me daarom meer gepast in de Hardware sectie maar ok..
 
supersaw

supersaw

De grote supersaw contest
Heel leuk idee daar zit ik dan met mijn sh32 van roland
En ja ik kom in de buurt van de jp8080 in de buurt hoor ?????
Nou dan maar met wat softsynths aan de gang nou laat
Ik maar gaan voor de superwave performer dat lijk er meer op
Mijn oordeel de roland jp8080 heeft toch zijn eigen zound
De grote wat komt er niet in de buurt jp8080 contest
Daar lijk het meer op
Groet padokit
:confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:
 
Eh... minder 'pado' en iets meer MP3 graag? :confused:
 
mijn simpele "contest bijdrage", een lijntje uit de virus c: hoover type arp - de mp3 haalt er wel een hoop sterpte uit.

rave/trance .. ik kan het niet meer horen.


fat-saw-arp.mp3
 
Hoppakeee. en zojuist ook een supersaw uit mijn Quasimidi 309 getrokken :-) Met de synthexpansie beschik je over 3 monosynths die volledig via midi zijn te besturen. TB303_b1 of Sawtooth1 waveform selecteren voor alle 3 de synths.. tuning op -3% o# en 3% , midi routeren naar channel 5,6 en 7 en gaan :) Met controller 16 en 17 kun je vervolgens de cutoff / resonance voor alle drie de synths tegelijk bedienen. En ja sounds volgens ASAP (zodra mijn kaartje binnen is :) )

Ook succesvol gebleken: K4R (4 "oscs") sound is wat scherper maar ook hiermee is een leuke trance saw te bouwen (en te filteren!)
 
Mooie post van Lynxx ennuh, ben ook wel nieuwsgierig naar hoe dat dan klinkt.
als toevoeging: Als je dan al die saw-osc's hebt staan, is het altijd erg fijn om 2 saws een octaaf lager in te stellen en evt. ook nog 2 saws een octaaf omhoog
 
Back
Top