De perfecte beat :)

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.764
Locatie
Zwolle
Dag lijst,

Ik weet dat er niet zoiets bestaat als de perfecte beat, maar als ik sommige housebeats hoor klinken die zo gruwelijk vet. Zelf heb ik al wel wat trucjes achterhaald, zoals Fruity Loops en de Beat Slicer, een goove quantize samenstellen in Cubase op basis van een drumloop en een hoop programmeren met dynamiek, maar het moet nog veel beter. Daarom de vraag: zijn er mensen met tips & trucs?

Alvast bedankt!

rutger / mochi
 
Volgens mij bestaat er niet 1 manier om lekkere beats te maken.
Soms moet je ook gewoon wat geluk hebben, soms klinkt een beat ineens heel vet.
Een beetje geluk, randomizen, de goeie sounds gebruiken en uiteraard wel een goede basis voor de beat gebruiken en het komt vanzelf.........
 
Denk dat t wel handig is om niet te vervallen in alleen kick hihat en clap simplisme, maar veel kleine geluidjes subtiel in je beat te verstoppen. kraakjes, plokjes, shakejes etc
 
inderdaad...

en soms werkt een gate op ieder spoor heel vet..

vb van Houseworx:
 

Attachments

  • gated.mp3
    614,8 KB · Bekeken: 60
Origineel geplaatst door hansbakker
inderdaad...

en soms werkt een gate op ieder spoor heel vet..

vb van Houseworx:

Het ging toch om de BEAT en niet om de sound toch ???

:confused:
 
ja hoezo?

ik vind de timing in dit voorbeeld ERRUG lekker anders! :confused:
 
ben ik het helemaal mee eens ik denk dat hansbakker een goed voorbeeldje geeft.
dit soort beatjes maak ik meestal niet omdat het meer die echte clubsound is...
maar soms denk ik wellis hoe krijg ik die clubsound voor elkaar !?
Dus leg uit. je hebt gegate ? gate kort, lang? wat doet de gate in dit geval met je sound ?
Laat anders ook 's horen zonder de gate aan s.v.p.
 
Ik heb er zelf nog wel een paar.

Wat goed werkt is een zuigend geluidje naar de eerte beat van de volgende maat, dan 'zuigt' hij 'em er naartoe. Bij housebreaks doen ze dat ook vaak met een gereversede basdrum.

Laatst ook een keer een complete track een octaaf gepitcht om te horen waarom hij zo knalde. Het bleek dat er er een dikke groove quantize over de hele song, weer wat geleerd :)
 
Origineel geplaatst door Mstudio1
ben ik het helemaal mee eens ik denk dat hansbakker een goed voorbeeldje geeft.
dit soort beatjes maak ik meestal niet omdat het meer die echte clubsound is...
maar soms denk ik wellis hoe krijg ik die clubsound voor elkaar !?
Dus leg uit. je hebt gegate ? gate kort, lang? wat doet de gate in dit geval met je sound ?
Laat anders ook 's horen zonder de gate aan s.v.p.

zoals al bij de bijlage stond: deze komt van de sample-cd Houseworx van Mousse T, nogal expert in dit soort beats..ik zal kijken of ik een demo'tje kan maken met en zonder gate...
 
nou....

ff snel een beatje gemaakt: de gate staat over de master...als je ze over de losse tracks gebruikt krijg je veel meer controle uiteraard...
eerst zonder gate, dan aansluitend met gate..

 
Mmh het spijt me maar ik vind die eerst beat beter.....
Ik vind dat je bv te veel claps gebruikt in die van jou.
is leuk voor een maatje tussendoor maar niet voor de hele beat....
 
Een goeie beat maken is een kunst. Is geen standaardmanier voor. Wat wel heeeeeel erg help is starten met goede geluiden. Goeie kicks, crispy snares etc. etc.

Verder is vaak een beat goed niet alleen door de drumgeluiden maar door alle andere ritmische zaken eromheen. Synthstabs, basslines en vocals. Als dat goed samenwerkt heb je plots een vette beat. Tis echt een optelsom van allerlei elementen.
 
Een goede beat komt voort uit een goed ritmegevoel en muzikaliteit. Luister veel naar andere beats, zowel met echte drummers als elektronisch. Het helpt heel veel als je weet hoe je moet drummen, ook al ben je er misschien niet een kei in (zoals ik). En vooral: heb geduld, blijf oefenen en put plezier uit je progressie.
 
Origineel geplaatst door eruk
Mmh het spijt me maar ik vind die eerst beat beter.....
Ik vind dat je bv te veel claps gebruikt in die van jou.
is leuk voor een maatje tussendoor maar niet voor de hele beat....


hahaha ja man ik ook...ik kan niet tippen aan mousse T...

nou heb ik deze beat wel in pakweg 8 minuten gedaan, maar goed..
 
een goede beat (perfect bestaat immers niet, is smaak gebonden nl.) heeft een goede balans qua aanwezige geluiden over de range van 16 stappen (dus geen lelijke gaps die er tussen vallen) met eventueel shuffle en velocity changes hier en daar. je hebt prominente geluiden en bij-geluiden (de smaakmakers/opvullers/achtergrond)...
 
Origineel geplaatst door 6 trak
een goede beat (perfect bestaat immers niet, is smaak gebonden nl.) heeft een goede balans qua aanwezige geluiden over de range van 16 stappen (dus geen lelijke gaps die er tussen vallen) met eventueel shuffle en velocity changes hier en daar. je hebt prominente geluiden en bij-geluiden (de smaakmakers/opvullers/achtergrond)...

dat van die 16 stappen vind ik BULLSHIT...

ik heb behoorlijk vette beats van bijvoorbeeld Amin Tobin gehoord, en die zitten toch echt voller dan 1/16 ...
 
Hoe goed Amon Tobin ook klinkt, de basis-beats zijn toch meestal
grote lappen samples (geen 1-shots)... Zo kan ik ook vette beats
maken (tip! tip!)

Dit doet trouwens niets af aan de kwaliteit en muzikaliteit van z'n
product...

Mvg.

CoolRunning
 
Origineel geplaatst door CoolRunning
Hoe goed Amon Tobin ook klinkt, de basis-beats zijn toch meestal
grote lappen samples (geen 1-shots)... Zo kan ik ook vette beats
maken (tip! tip!)

Dit doet trouwens niets af aan de kwaliteit en muzikaliteit van z'n
product...

Amon Tobin knipt beats op in stukjes, die hij dan herschikt. Dit is ongeveer dezelfde techniek die iemand als Squarepusher gebruikt. Ook hierbij geldt weer: muzikaliteit, smaak en ritmegevoel bepalen hoe goed het eindresultaat is.
 
Ghost notes

Ghost notes

Zogenaamde Ghost notes, nauwelijks hoorbare korte geluiden, kunnen een standaard beat ook enorm levendig maken...
 
Back
Top