keuze synthesizer

Origineel geplaatst door erik schouten
ik weet trouwens niet of leo altijd zo negatief is en als dat wel zo is hoeft ie wat mij betreft niet meer te reageren.
Het komt misschien wat tactloos over, maar het is helaas wel waar. Er zijn er zat die zich op aanraden van Jan & Alleman een "hardstikkuh vettuh Korg Triton" aanschaffen die dan 3 maanden later wegens "te duur voor een presse-papier" op marktplaats staat. Puur omdat 't hun ding niet is, omdat ze erachter kwamen dat het niet intuitief genoeg werkte, omdat de sound toch net niet was wat ze zochten, of omdat ze gelijk hitfahige resultaten verwachtten met 1 simpele druk op de knop. En van die laatste lopen er veel meer rond dan je denkt.

Ik kom hier om kennis op te doen en meningen te horen die ze je in een zaak als feedback niet mee zullen geven en niet om afgezeken te worden.
Afzeiken zou 't zijn als hij op voorhand zou zeggen "laat toch zitten" ;).

Nou, je weet nu ongeveer wat de mogelijkheden zijn, je hebt al Fruity en Cubase - en als je daar een paar maanden mee bezig bent weet je wat je beter bevalt - samples of synths aan elkaar lijmen. Op basis daarvan moet je die keuze ook maken. Wij weten nu ook je budget.

Maar hoe zit 't met de rest van de muzikale training? Heb je formele lessen in iets gehad of door het mixen een muzikaal gehoor ontwikkeld, of heb je gewoon een bepaald goed gevoel erbij als je 2 platen aan elkaar draait en dan merkt dat ze elkaar qua toonsoort niet in de weg zitten?

Je hebt 600 euro. Dat is niet veel voor een complete (hardware) studio, maar als jij er volgens je planning straks een Virus bij kan halen gaat de lat al wat meer omhoog.

En winkels - tja, en dat is gewoon iets dat niemand je kan vertellen. Sommigen voelen zich heel erg op hun gemak met iets dat self-contained is - een groovebox of MPC, of in het grotere spectrum der dingen een workstation. Anderen willen een veelvoud aan apparaatjes die aan en onder en boven elkaar doorgelinkt moeten worden, alles apart. Nog anderen willen gewoon 1 scherm met alles erop, en het gemak dat bij automatiseren en programmeren komt. Dan heb je nog mensen die veel liever met geluid bezig zijn dan dat ze uberhaupt muziek maken; die aan Reaktor blijven schaven, of een G2 halen en dan vervolgens na een week als vermist worden opgegeven (voedsel hamsteren, deur op slot, luiken dicht, koptelefoon op en GAAN). Je hebt luitjes die hun muzikale materiaal uit vrijwel alles halen - cratediggen, met een microfoon op stap, rippen van MP3'tjes, om het te combineren tot een DJ Shadow-achtige potpourri.

Heb je zelf al ontdekt wat jij leuk vindt? Want dat is de onbekende factor - wij kunnen niet voor jou bepalen waar jij je happy bij voelt.

En dit proces kan nog langer duren; er zijn genoeg mensen die na op een scherm turen 100% hardware zijn gegaan omdat ze het gezeik met computers moe waren.

Er zijn genoeg mensen die het hebben gehad met onstabiele of loodzware synths terwijl een VST voor de fractie van de prijs het net zo goed of beter doet, niks qua ruimte inneemt, en met een goede control-interface helemaal te temmen is; en belangrijker, geen Polaroids of lange Sysex-dumps van te voren nodig hebben om te herinneren wat ze in een bepaalde track waren.

Er zijn genoeg mensen die een woud aan soft- en hardware hadden en knettergek werden van alle keuzes en routings en modulaties en switches en knopjes - en die hebben zich een kleine, veelzijdige en intuitieve setup uitgekozen; geen gezeur aan de kop over welke bus apparaat A of B moet, in de mixer inpluggen en gaan.

Er zijn genoeg mensen die begonnen zijn op een klein, beperkt apparaat (MC-303 / RM1x) en zo gauw ze de kans kregen hebben ze zich alles gehaald wat ze wilden, waar ze vroeger van droomden. Nooit meer pielen op een scherm dat er net zo informatief uitziet als een wekkerradio. Nooit meer opofferingen of optimalisaties maken of je ergeren aan slappe ingebouwde sounds; alles dedicated.

Kun je dat beantwoorden? :)
 
Origineel geplaatst door erik schouten
ik weet trouwens niet of leo altijd zo negatief is en als dat wel zo is hoeft ie wat mij betreft niet meer te reageren.

Als jij zo in het defensief springt, ga ik nog veel vaker reageren ;-)
 
Flauwekul natuurlijk, ik was helemaal niet negatief, alleen realistisch. Lees nog maar 's goed en denk er even over na, in plaats van meteen strak te staan, dan zal je zien dat je aan mijn advies meer hebt dan aan het advies van mensen die toevallig nèt die synth te koop hebben, die jij het best kan gebruiken. Dan kan je net zo goed toch naar Feedback gaan.

Overigens, ik zeg het maar eerlijk, maakt je reactie ongeveer net zo'n onbezonnen indruk als je start als muzikant.
 
Re: keuze synthesizer

Origineel geplaatst door erik schouten
hallo,

ik heb na een aantal jaar mixen besloten om met de muziek verder te gaan.
alleen sta ik nu voor een keuze: welke synthesizer vormt een goede basis?
er is zoveel op de markt en ik heb er echt nog de ballen verstand van.

Zou iemand mij willen helpen om de juiste keuze te maken?

ik heb een budget van 600 euro en ik ben van plan om later uit te breiden met de access virus c.
ik wil er zware progressive mee maken.

grtz : Erik

Koop eerst eens een allround module en ga lekker wat tracks maken. Ik zou zeggen probeer een Yamaha rm1x op de kop te tikken voor 250 a 300euro en ga daar eens lekker muziek mee maken. Rest van geld kun je lekker sparen voor beter gear!
 
als je toch hardware wil gaan gebruiken raad ik ook de rm1x aan. heb je alvast een leuke sequencer.
kan je later alles aanhanger wat je wilt, samplers je zo begeerde virus you name it!
als je veel wilt leren over synthese zou ik je een micro modular van clavia aanraden.
veel succes in ieder geval

ps. voor dat je iets koopt, blijf hier nog even lekker een paar weekjes hangen en lees zoveel mogelijk!
dat scheelt je een hoop gedoe later (tenminste ik wou dat ik het wel had gedaan ipv meteen een synthje kopen!)
 
Origineel geplaatst door Leo
...dat je aan mijn advies meer hebt dan aan het advies van mensen die toevallig nèt die synth te koop hebben, die jij het best kan gebruiken.
Heb wel een aantal dingetjes te koop staan,
maar als je bovenstaande thread nog eens herleest
zal je merken dat dit mijn advies niet beinvloed heeft,
in tegenstelling tot tim-b met zijn KraakSynth :engel:
 
Als je geen verstand hebt van analoge synths?! Begin dan gewoon met de wat simpelere betaalbare analoge bakken! Poly-Six of Mono-Poly?! Moog Rogue of Siel?! Yamaha Sy? Je leert naar mijn mening met deze synths toch wel het "Standaard" kennen van analoge synthese, op een niet al te moeilijke manier! Vandaar uit kan je verder gaan! Oftewel; Leer eerst de basis kennen!;)

Peace...
 
Back
Top