Het komt misschien wat tactloos over, maar het is helaas wel waar. Er zijn er zat die zich op aanraden van Jan & Alleman een "hardstikkuh vettuh Korg Triton" aanschaffen die dan 3 maanden later wegens "te duur voor een presse-papier" op marktplaats staat. Puur omdat 't hun ding niet is, omdat ze erachter kwamen dat het niet intuitief genoeg werkte, omdat de sound toch net niet was wat ze zochten, of omdat ze gelijk hitfahige resultaten verwachtten met 1 simpele druk op de knop. En van die laatste lopen er veel meer rond dan je denkt.Origineel geplaatst door erik schouten
ik weet trouwens niet of leo altijd zo negatief is en als dat wel zo is hoeft ie wat mij betreft niet meer te reageren.
Afzeiken zou 't zijn als hij op voorhand zou zeggen "laat toch zitten" .Ik kom hier om kennis op te doen en meningen te horen die ze je in een zaak als feedback niet mee zullen geven en niet om afgezeken te worden.
Nou, je weet nu ongeveer wat de mogelijkheden zijn, je hebt al Fruity en Cubase - en als je daar een paar maanden mee bezig bent weet je wat je beter bevalt - samples of synths aan elkaar lijmen. Op basis daarvan moet je die keuze ook maken. Wij weten nu ook je budget.
Maar hoe zit 't met de rest van de muzikale training? Heb je formele lessen in iets gehad of door het mixen een muzikaal gehoor ontwikkeld, of heb je gewoon een bepaald goed gevoel erbij als je 2 platen aan elkaar draait en dan merkt dat ze elkaar qua toonsoort niet in de weg zitten?
Je hebt 600 euro. Dat is niet veel voor een complete (hardware) studio, maar als jij er volgens je planning straks een Virus bij kan halen gaat de lat al wat meer omhoog.
En winkels - tja, en dat is gewoon iets dat niemand je kan vertellen. Sommigen voelen zich heel erg op hun gemak met iets dat self-contained is - een groovebox of MPC, of in het grotere spectrum der dingen een workstation. Anderen willen een veelvoud aan apparaatjes die aan en onder en boven elkaar doorgelinkt moeten worden, alles apart. Nog anderen willen gewoon 1 scherm met alles erop, en het gemak dat bij automatiseren en programmeren komt. Dan heb je nog mensen die veel liever met geluid bezig zijn dan dat ze uberhaupt muziek maken; die aan Reaktor blijven schaven, of een G2 halen en dan vervolgens na een week als vermist worden opgegeven (voedsel hamsteren, deur op slot, luiken dicht, koptelefoon op en GAAN). Je hebt luitjes die hun muzikale materiaal uit vrijwel alles halen - cratediggen, met een microfoon op stap, rippen van MP3'tjes, om het te combineren tot een DJ Shadow-achtige potpourri.
Heb je zelf al ontdekt wat jij leuk vindt? Want dat is de onbekende factor - wij kunnen niet voor jou bepalen waar jij je happy bij voelt.
En dit proces kan nog langer duren; er zijn genoeg mensen die na op een scherm turen 100% hardware zijn gegaan omdat ze het gezeik met computers moe waren.
Er zijn genoeg mensen die het hebben gehad met onstabiele of loodzware synths terwijl een VST voor de fractie van de prijs het net zo goed of beter doet, niks qua ruimte inneemt, en met een goede control-interface helemaal te temmen is; en belangrijker, geen Polaroids of lange Sysex-dumps van te voren nodig hebben om te herinneren wat ze in een bepaalde track waren.
Er zijn genoeg mensen die een woud aan soft- en hardware hadden en knettergek werden van alle keuzes en routings en modulaties en switches en knopjes - en die hebben zich een kleine, veelzijdige en intuitieve setup uitgekozen; geen gezeur aan de kop over welke bus apparaat A of B moet, in de mixer inpluggen en gaan.
Er zijn genoeg mensen die begonnen zijn op een klein, beperkt apparaat (MC-303 / RM1x) en zo gauw ze de kans kregen hebben ze zich alles gehaald wat ze wilden, waar ze vroeger van droomden. Nooit meer pielen op een scherm dat er net zo informatief uitziet als een wekkerradio. Nooit meer opofferingen of optimalisaties maken of je ergeren aan slappe ingebouwde sounds; alles dedicated.
Kun je dat beantwoorden?