Sequences inpassen bij band

search64

Ouwe rot
Lid sinds
6 september 2003
Berichten
1.344
Ik ben drummer bij een band, en we willen graag wat sequences van softsynths in onze nummers inpassen (live dus). Hoe zorg je er nu voor dat je sequences op het juiste moment starten met de juiste snelheid? Ik dacht eraan om met een koptelefoon met een clicktrack op te spelen, maar hoe kun je dan een sequence laten starten op het moment dat jij wilt? Hoe gebeurd dit meestal? We hebben geen dj in de band, of een ander lid dat hier dedicated mee bezig kan zijn....... Ik heb de beschikking over Cubase SX 2.0, en een hele zooi softsynths.
 
uh......tja
Ja, speel met klik, en gooi je ingespeelde softsynth-lijntjes als wav in battery of een softsampler.
Nu kun je de midinotes triggeren met een externe pad.
Moet je wel een ok geluidskaart hebben.

zoiets.
maar beter nog.....koop een spd-s van Roland en gooi de loopjes daar in.

succes.

Kokos
 
Als het goed is krijg ik volgende week een Audiophile, goed genoeg?
 
onze drummer gebruikt zo'n electronisch drumstel van Roland (V-drums) en triggert de sequencer (MC50 mk II) dmv een pad. Schijnt vrij simpel te zijn (en dus inderdaad met een clicktrack).
 
Origineel geplaatst door RpW
onze drummer gebruikt zo'n electronisch drumstel van Roland (V-drums) en triggert de sequencer (MC50 mk II) dmv een pad. Schijnt vrij simpel te zijn (en dus inderdaad met een clicktrack).

Dit is DE manier !!
Zo deden wij het ook, totdat we de drummer (mèt V-drums) kickte........
 
Origineel geplaatst door gemmetje
Dit is DE manier !!
Zo deden wij het ook, totdat we de drummer (mèt V-drums) kickte........

:D
 
ja, audiophile is erg goed.

V drums is erg duur jongens, wel gaaf, maar erg duur. Misschien een beetje te duur voor het doel. V drums is BIJNA een volwaardig drumstel, en dat is hier een beetje overdreven.
 
In plaats van met een clicktrack meespelen kun je natuurlijk ook een pedaaltje toewijzen aan "TapTempo" en met de maat van de muziek meetrappen. Heb ik zelf met vrij goede resultaten gebruikt voor een delay die op de maat van de muziek moest meelopen. Moet je wel de sequences als MIDI laten en niet converteren naar wav. En het werkt helaas alleen goed bij korte stukjes.
 
Origineel geplaatst door RpW
onze drummer gebruikt zo'n electronisch drumstel van Roland (V-drums) en triggert de sequencer (MC50 mk II) dmv een pad. Schijnt vrij simpel te zijn (en dus inderdaad met een clicktrack).

Ja maar dit is een hardware oplossing, moet ook te doen zijn met een computer, nietwaar? Heb ik waarschijnlijk een trigger to midi converter nodig.
 
Origineel geplaatst door Kokos
V drums is erg duur jongens, wel gaaf, maar erg duur. Misschien een beetje te duur voor het doel. V drums is BIJNA een volwaardig drumstel, en dat is hier een beetje overdreven.

De prijs van zo'n V-drum setje vind ik (vergeleken met wat je ervoor krijgt) best meevallen !
Dan heb ik het natuurlijk niet over die setjes met rode pannen en "echte" vellen, maar dat blauwe
instapmodel is best nog te behappen ! En je krijgt er meer voor terug als een volwaardig drumstel.
(aub geen discussie over het verschil qua sound tussen "echt" en "nep")
een drumstel, iedere pad kun je als trigger gebruiken en je kunt het ding zachter zetten !!!!!!!!!!!
(iedereen die ooit met een drummer gewerkt heeft, weet dat dit HET voordeel is van V-drum)

scoor anders ergens zo'n roland-plankje met 6 of 8 pads erop, die kom je 2e-hands nogal eens tegen en voldoen prima.
 
Origineel geplaatst door search64
Ja maar dit is een hardware oplossing, moet ook te doen zijn met een computer, nietwaar? Heb ik waarschijnlijk een trigger to midi converter nodig.

Koop gewoon een goedkope midi interface en een goedkoop midi-controllertje waar je een switch pedal op aan kan sluiten (meestal kan je met de sustain ingang ook andere controllers aansturen). Met het pedaal kan je de sequence starten op je computer (laptop I presume).

Trouwens wel lastig, spelen met sequences. Je kan ze inderdaad niet te lang laten duren, en het is ook niet makkelijk om verschillende sequences in 1 midi track aan elkaar te plakken (iets te laat de sequencer stoppen en je bent het haasje). Ik vraag me af of Cubase hier wel de meest ideale oplossing voor is. Je zou een programma moeten hebben waarbij het mogelijk is met 1 controller een sequence te starten, te stoppen en naar de volgende sequence te laten springen.

Zoals ik al zei, het is ontzettend lastig 'timen' om met meerdere bandleden met een sequence mee te spelen. Ikzelf gebruik de sequencer alleen maar voor intro's en effecten (arpeggiator achtige geluiden e.d.). Ik ben benieuwd hoe het jullie bevalt en wat je er mee doet.
 
ja, de prijs van het blauwe setje vdrums valt best mee waarschijnlijk, maar het is veel meer dan hij nodig heeft.
Om dit live te doen heb je wel hardware nodig, maar je hoeft niet meteen voor zoiets te gaan.
Hardware heb je gewoon nodig. Ik denk alleen wel dat zo'n spd van Roland, welke je ook neemt nog steeds veel goedkoper is dan een blauw vdrums setje. En het does the trick.
daar ging het even om.
 
Back
Top