Geluid uit Atari ST-chip?

bjodero

<turboprutser>
Lid sinds
9 januari 2003
Berichten
405
Locatie
Mokum
Mensen,

Is er een mogelijkheid om deuntjes, klikjes, piepjes en kraakjes uit de soundchip van een Atari ST te halen? Dat zou wel errug cool zijn, denk ik. Helemaal als 't ook nog in Cubase kan...
 
het is zeker mogelijk om deuntjes, klikjes, piepjes en kraakjes uit de YM-2149 te halen, er bestaan ook wel degelijk trackers voor de Atari...

houd wel rekening met het feit dat de Atari soundchip beduidend minder is qua mogelijkheden in vergelijk met de C64 Sid-chip... dus geen filter, geen oscillator sync, geen ringmod etc... slechts blokgolf en ruis qua standaard waveforms, het is mogelijk om 1x zaagtand te creeren doormiddel van een re-triggerable envelope...
het aansturen via cubase lijkt me iets wat niet 1,2,3 voor handen is... mischien dat er mogelijk trackers bestaan die je via midi kan inspelen...

wat je verder nog met de chip zou kunnen doen is bijv. het programma ST-Speech draaien, om te samplen, maar da's ook niet meer echt origineel om in je eigen producties te verwerken...

de 6 conclusie: gezien de beperkte mogelijkheden (nog minder dan een gemiddelde budget-synth) plus het niet direct aan kunnen sturen via je sequencer maakt het eigenlijk totaal niet aantrekkelijk om er mee te gaan expirimenteren...
m.a.w.: het voegt niets speciaals toe in de zin van synthese...
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben niet echt een synthese-freak, maar ik hou meer van zoveel mogelijk geluid uit oude troep halen. Het leek me daarom aardig om dit oude beestje 'ns aan de praat proberen te krijgen. Vooral live misschien leuk.

Is hier iemand die weet waar ik ProTracker of een andere ST-tracker kan downloaden? Ik hoor 't graag!
 
Back
Top