Alesis HD24 recorder en Atari ST Cubase syncen

Nicolas 2000

It's a household name
Lid sinds
17 november 2005
Berichten
13.434
Locatie
Bij Herentals, België
Mijn harddisk recorder is een Alesis HD24. Mijn MIDI Sequencer een Atari ST.

Alesis HD24:
-heeft MIDI IN en OUT poort
-kan alleen MIDI Master zijn. Kan via ADAT wel slave zijn.
-kan MTC en MMC uitsturen en MMC ontvangen

Atari ST:
-heeft MIDI IN en OUT poort
-kan master of slave zijn
-kan MTC en MIDI Clock ontvangen en zenden
-kent volgens mij geen MMC

Ik zou dus de HD24 MTC kunnen laten genereren en dat via zijn MIDI OUT naar de MIDI IN van de Atari ST sturen. De Atari is dan MTC gesynced aan de HD24. Ik heb dit nog niet getest, maar ik denk dat dit op zich wel voldoende functionaliteit heeft. Tegenwoordig denken we misschien andersom, maar dit is de klassieke "tapedeck is baas" filosofie.

Dan heb ik echter dit probleem: normaal hangt er een MIDI masterkeyboard aan de MIDI IN van de Atari. Maar die poort zou dus al bezet zijn.

Hoe pak ik dit best aan? Een merge doosje lijkt een dure oplossing voor zo'n probleem. Zie ik iets over het hoofd? Kan je iets doen met een master keyboard met MIDI thru poort misschien?

Of kan je eenvoudig MTC omzetten naar ADAT sync met een arduino ofzo? Dan zou ik de Atari als master kunnen gebruiken.
 
MTC naar ADAT sync lijkt niet zo eenvoudig. De Alesis manual spreekt van "talloze synchronizers" die je hiervoor kan kopen, maar ik vind er niet zo meteen eentje. Zeker niet betaalbaar.

Een 2 naar 1 MIDI merger valt nog wel voor een paar tientjes te vinden. Dat is ook een set-and-forget oplossing. Maar voordat ik die piste op zou gaan, wil ik eerst even de Alesis en Atari rechtstreeks met elkaar verbinden om te checken of die MTC sync in die richting (Atari als slave) me wel bevalt.
 

How can I sync my MIDI sequencer to the HD24?​

  • Article #12850
  • Updated on Apr 27, 2007 at 12:00 AM
Any sequencer that can read MIDI Time Code can receive it from the ADAT HD24’s rear-panel MIDI OUT jack. Configure your sequencer to synchronize to MIDI Time Code (MTC). (MIDI
Clock and Song Position Pointer are not currently supported.) Configure the HD24 to transmit MTC at the proper frame rate (via its MIDI pages), and you will be all set. Don’t forget to disable MIDI echo on the sequencer! Typically, you would also connect MIDI OUT from the sequencer to the MIDI IN of the HD24, and configure the sequencer to transmit MIDI Machine Control (MMC) commands.
Das wel een probleem dat Cubase geen MMC uitstuurd. Ben je daar zeker van?
Is er geen andere sequencer beschikbaar die dat wel kan?
 
Ik heb geen setting gevonden in Cubase 2 of 3. Wel midi clock, incl start/stop. Maar dat is een ander commando dan mmc start/stop.

Als iemand een andere sequencer voor Atari ST kent die wel MMC kan zenden, hoor ik het graag. Wel eentje die eruit ziet als cubase, dus lineair meersporen view.
 
Zelf ben ik ooit begonnen met een Atari 1040 STe met o.a. Notator (voorloper van het huidige Logic).

Het is te lang geleden om nog over praktische kennis te beschikken maar ik herinner me wel dat je daarmee heel, uitgebreide mogelijkheden had om Notator te synchroniseren met de buitenwereld waaronder MMC, MTC, SMPTE,.... en dat zowel als master en als slave.

(Van Notator bestond er ook een versie zonder de notatiemogelijkheden: Creator)
 
Ik ken Notator/Creator enkel van screenshots. En het leek me heel lastig tov Cubase, maar misschien mis ik de arranger view ofzo. Want die zou inderdaad wel mmc kunnen.

Ik zal eens zien of youtube een cursusje ofzo heeft. Want het doel is wel gebruiksgemak.
 
Even SOS gelezen: de arrange van Creator is een stuk minder grafisch dan Cubase. Jammer! Ik vind veel alternatieve atari sequencers, maar voorlopig niks wat op Cubase lijkt (en mmc kent).
 
Een heel andere piste: ik heb in de studio een xp pc met audiophile usb midi interface (herinnert u zich deze nog nog nog).

Misschien is er een gratis duidelijke Midi sequencer met mtc en mmc hiervoor?
 
Laatst gewijzigd:
Lang geleden dat ik hier mee gespeeld heb, maar idd, laat de HD-recorder MTC uitsturen naar MIDI-in van de Atari. Bv Cubase kun je dan hieraan syncen, en die loopt dan prima mee met de goede instellingen. Kom je een input tekort dan idd gewoon een MIDI merger of MIDI patchbay o.i.d. regelen
 
Even wat tijd genomen voor tests. Want ik begin al aan die XP PC te denken, of iets in elkaar knutselen met een Raspberry Pi ofzo, maar op zich is die Atari een mooie bak.

Test 1: HD24 MTC laten uitspuwen. Atari niét als master instellen, sync wél aan, MTC van Atari (daarmee bedoelt hij de Atari MIDI poort) als sync source. Resultaat: de Atari start en stopt netjes mee met de HD24. Zodra je start, springt zijn positie naar de MTC positie van de HD24. Dat werkt dus goed. Tempo en maatsoort worden niet vanuit de HD24 bepaald, louter positie. Lijkt me geen probleem, denk ik. Als je op de Atari wil opnemen: gewoon het opnamegebied aanduiden zoals altijd, de gewenste op te nemen MIDItrack aanduiden zoals altijd, record indrukken, en dan ipv play op de Atari drukken, play op de HD24 drukken. Dat werkt ook. Je moet niks spannend tegelijkertijd doen of exact instellen op de HD24; je laat die gewoon een beetje voor je opnamegebied starten.

Allemaal goed dus, enige nadeel dat ik ondervind is dat je niet via de Atari doorheen je song kan een startpositie zoeken, dat moet via de HD24 en dat zie je pas op de Atari eens de HD24 in play zit.

Verder kreeg ik het niet cadeau: de remote van de HD24 begaf het na 2 seconden. HD24 open: niks aan te zien, stuurt netjes 3.3V uit. Nuja, de rackoren dan maar vastzetten. Remote open: gelukkig lijkt het gewoon een kabelbreuk dus zal ik het wel kunnen repareren.

Nog wat verder experimenteren, maar als dit gewoon OK lijkt te werken dan moet ik maar eens een MIDI merger zoeken om het inputprobleem op te lossen. Het nadeel van iets minder visueel doorheen je track navigeren (hoewel je gewoon op de Atari kan kijken op welke MTC waarde je wil zijn, en dan op de HD24 die opzoeken) wordt misschien wel tenietgedaan door het gemak van een remote control voor het navigeren?
 
Yep, dat is hoe het hoort te werken, de HD24 is dan de master, dus daar moet je dan naar de locatie gaan die je wilt, en kun je evt locators zetten.
Evt kun je ook nog de offset functie in cubase gebruiken, wanneer bv op je taperecorder het liedje op 15 minuten begint, maar je sequencer gewoon op 0 begint. Bij een HD recorder kun je gewoon een nieuwe song aanmaken en hoef je geen tape te gebruiken voor meerdere liedjes
Enige wat niet hoort is dat je remote er mee is gestopt helaas.... Succes verder!
 
Bedankt! Ik gebruik deze apparaten omdat ik op zoek ben naar simpliciteit, het is dan wel handig als ik die ook vind. :) Maar het lijkt nogal straightforward te gaan werken.

Ik heb het nog niet in detail bekeken, maar het leek erop dat beiden gewoon op MTC 0:0:0 per song kunnen beginnen omdat je inderdaad niet 1 doorlopende tape maar individuele songs hebt op een HD.
 
Bedankt! Ik gebruik deze apparaten omdat ik op zoek ben naar simpliciteit, het is dan wel handig als ik die ook vind. :) Maar het lijkt nogal straightforward te gaan werken.

Ik heb het nog niet in detail bekeken, maar het leek erop dat beiden gewoon op MTC 0:0:0 per song kunnen beginnen omdat je inderdaad niet 1 doorlopende tape maar individuele songs hebt op een HD.
Ja gewoon beginnen op 0:0:0. Wat dan wel handig is om in je sequencer het stuk pas na 1 of twee lege maten te beginnen, dus twee maten rust aan het begin. Je weet dan zeker dat alles gelockt is voordat de muziek komt, alhoewel dit met een HD-recorder minder kritisch is dan met een tape deck
 
Ik heb geen idee of je er ook maar iets aan hebt, maar vroeger syncte in mijn analoge 4-sporen recorder via tijdcode. En daarvoor had ik een tijdcode-MTC converter (merk XRI, model XR300) met tijdcode I/O, een MIDI In, Thru, 3x Out. Dan nam je het tijdcode spoor op een track op. De tijdcode werd omgezete in MIDI clock, en met Cubase in Slave, kon ik dan Cubase in sync starten met de multitrack opname van cassette. Dan kan natuurlijk ook op een HD24.
 
Dat kan de HD24 ook als je echt wil, maar is niet nodig aangezien de HD24 al gewoon rechtstreeks MTC kan uitspuwen met Cubase als MTC slave, dus je kan die hele stap overslaan.
 
De afstandsbediening van de HD24 werkt weer. Het was een kabelbreuk, gelukkig helemaal in het begin dus het snoer is nog zo goed als even lang.

Nu nog even tot na de feestdagen wachten, en dan kabels bestellen en heel de studio aansluiten. Ondertussen probeer ik ook een MIDI merger te regelen.
 
Back
Top