Wat voor PC laptop en OS voor audio en softsynths

Gert

Ingeburgerd
Lid sinds
23 april 2002
Berichten
95
Locatie
Wageningen
Hallo mensen,

Aangezien ik hier nu toch ben, en dit forum er heel goed uitziet, dacht ik: laat ik maar 's een vraagje stellen.

Ik wil een PC laptop gaan kopen om audio en softsynths op te doen. Ik heb ook een audiokaart nodig.
Ik heb mijn oog laten vallen op de nieuwste Sony Vaio met 1,6 GigaHz PIV. Mijn collega heeft een nieuwe Dell Inspirion, ook met 1,6 GigHz PIV, die prima werkt. Wat denken jullie.

Groet,

Gert
 
Even vooropgesteld dat ik zelf ook een laptop (van de zaak weliswaar) heb.

Waarom zou je zoiets willen kopen?

-Het is 2x zo duur als een desktop.
-Je hebt een LCD scherm en kloterig toetsenbord tenzij je die er los aan hangt en zo wel fatsoenlijk langer er mee kunt werken.
-Werken op batterijen is alleen handig als het voor even is (hybernation werkt dan superhandig om baterijen te besparen)
-Je moet een PCMCIA/USB of firewire audio dinges hebben om te kunnen muzieken (tenzij je volstaat met een mini jack pleuris geluidskaart) en evt een losse midi USB
-Maar een grote harde schijf mogelijk tenzij je d'r Firewire dingen aan gaat hangen (lees DUUR!) en die zijn niet al te snel (4200 toeren)
-CPU power legt het af bij de desktops omdat er meer bespaart moet worden op stroomgebruik of het te warm worden (gaatie 'hijgen' en hoor je een fannetje aangaan aan de achterkant)
-Ze zijn makkelijk te jatten (vooral onhandig als je live optreed en iemand snaait hem weg als je ff ben't p*ssen.
 
Helamaal mee eens.

Ik heb (voor thuis weliswaar) een nieuwe computer aangeschaft.

Na vele paltops bekeken te hebben toch maar voor een desktop gegaan.

En in de studio idem. Heb wel een laptop, maar die gebruik ik als agenda ed.

En voor muziek is een groot scherm eerder een moet dan een must.

En de hd's van latops zijn niet echt geschikt voor HD recording.

Het staat wel lekker interssant, maar je hebt er nix aan.

En wat anders: laptops mijn RSI dingen.......
 
....maar wel heel handig voor live....


als je nou geen audio uit de laptop nodig hebt maar hem puur wil gebruiken voor midi-sequencen...wat moet je dan nog kopen voor de USB? (we hebben thuis een werkloze laptop liggen en ik denk ff na over de "toekomst")

Der zit een standaard yamaha geluidskaartje in met idd een koptelefoon out ofzo maar als je toch geen audio nodig hebt alleen midi...iemand zei dat je dan maar een USB dingetje hoeft te kopen....wat? en voor hoeveel?
 
ideale audio configuratie PC

ideale audio configuratie PC

hmmm, ik moet bekennen dat ik zelf ook in tweestrijd verkeer. Mijn redenen om een laptop aan te schaffen zijn inderdaad nogal vaag. En het is goed dat jullie er nog eens op wijzen dat laptops over het algemeen toch diverse problemen kennen in vergelijking met een desktop.
Dan zou ik de vraag zo willen stellen:
1. Als jullie een computer voor muziek zouden aanschaffen, wat zou dan de ideale configuratie zijn?
2. Zijn hier mensen die een laptop hebben? Zo ja welke? Welke ervaring hebben jullie?

:) Gert
 
In mijn studio heb ik een Pen4 1.7, 512 ram.

Verder staat windown op een 5 gig HD
Voor de progjes een 10 gig HD
en de HD doe ik op een 40 gig hd.

dis nix hd splitten, maar voor alles een aparte hd.

En nix vastlopen, en gewoon 45 MIDI en 24 audiokanalen draaien in een song zonder problemen....

dus who needs a mac?

natuurlijk is een mac beter (zal dit zeggen voor dat we deze discussie weer krijgen)
 
PC configuratie

PC configuratie

Hey, Bambam, heb je dan een PC gewoon bij de dozenschuiver op de hoek laten samenstellen? Of een bepaald merk? En wat voor OS?
 
configuratie

configuratie

OS is Operating System (Windows 98 SE, XP, etc.) Is er iemand die me kan vertellen hoe de ultieme configuratie eruitziet (ook merk en type e.d.)?
 
Kijk ook eens naar Ableton Live.
Dat is speciaal bedoeld om live op te treden met een laptop.
 
Ik doe dat soort adviezen tegenwoordig dagelijks (kosteloos) als enthousiast muziek amateur, PC bouwer, helpdesker en IT'er.
E-mail me dan kunnen wellicht bij elkaar op de koffie komen, dan zal ik het 1 en ander even fijntjes uit de doeken doen. ;)
 
Op de rme pagina http://www.rme-audio.de/ staat een optimale pc configuratie die eigelijk voor elke geluidskaart wel geldt. Die jongens hebben er echt verstand van



Rhy, kan je zo'n optimale configuratie (of meerdere voor verschillende budgetten)ook eens posten voorzien van prijzen per onderdeel bij verschillende zaken.

Dit zal voor veel lezers een goede hulp kunnen zijn. Vooral omdat je vanuit een niet commercieel oogpunt werkt (hoop ik)
 
Tja dat is nogal moeilijk. Ik adviseer mensen al 15 jaar in PC aanschaf en dat is heel persoonlijk en afhankelijk van wat iemand er mee wilt gaan doen op welke termijn er geupgrade moet worden, budget, etc. etc.

Er is niet echt een ideale PC of synthesizer, daar zijn al eerder topics over geweest.

Daarom dat ik gewoon bij mensen op de koffie kom om zoiets. En dat was altijd commercieel :) Omdat ik alles van PC's, overclocken, gamen, etc. af wist. Tegenwoordig gewoon voor de lol.

OK, genoeg gebullshit ;) Ik kan wel wat minimumspecs in elkaar knippen en plakken.
 
Volgens mij hebben we me z'n allen er nog niet eens aan gedacht om te vragen wat je er mee wilt doen en wat je budget is.

Moet het persé een laptop zijn? Dan zou ik zeker letten op dingen zoals USB2 en/of firewire als je met muziek via meerder IO's wilt gaan bezighouden. Anders is een eenvoudig USB geluidsding ook prima om aan een mixert te knopen.

Op zich is deze draad wel handig omdat we dan meer mensen die wellicht met dezelfde vraag worstelen betrekken.

Zelf zat ik nl er over te denken om een 3U 19" kast te kopen voor m'n PC zodat ik die in een case kon stoppen en zo meer live gericht kon gaan werken. (en eindelijk goede stille voeding erin te stoppen) Kan ik ook in die case m'n AMT en nog wat andere zeut kwijt.
 
:) Als eerste: Rhy, bedankt. Lijkt me een goed idee om eens over dit soort dingen te keuvelen. Waar woon jij? Ik zit in Wageningen.
Ik heb een aantal redenen om voor een laptop te kiezen. Ik wil er ten eerste mee optreden, zonder een hoop flightcases e.d. Dat heb ik genoeg gedaan, en daar wil ik vanaf. Lijkt me dan beter om geen grote kast mee te sjouwen.
Ten tweede ga ik regelmatig naar collegamuzikanten om daar te werken in de studio. Kan dat eindelijk met mijn eigen spul.
Ik heb niet meer dan 1 stereo I/O nodig (en ook digitaal I/O natuurlijk) omdat ik alles intern in de computer wil mixen. Ik ben overigens niet van plan tracks met 80 sporen te maken. En MIDI speelt nauwelijks een rol, behalve dan voor het inspelen en "controlen" van de softsynths en samplers. Twee simpele USB-doosjes zijn dus voldoende.
Ik heb gelezen over de Advance VX9500: http://www.laptops.nl/frames/frame-nb.htm
Lijkt me wel wat. Wat vinden jullie? Iemand ervaring met dit ding?
Groetjes
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top