Willen jullie even meedenken over een 16 steps drumsequencer?

nick nova

Resonator
Lid sinds
24 oktober 2001
Berichten
2.771
Locatie
Mortsel, Antwerpen
In mijn zoektocht naar de meest efficiente werkwijze, kwam ik op het punt een 16 stepssequencer te kunnen gebruiken voor het programmeren van drums.
Hij zou aan een aantal voorwaarden moeten voldoen en als er extra's opzitten is dat mooi meegenomen. Het punt is een beetje dat indien hij enkel de functies heeft die ik nodig heb, dat dit dan relaxer zou zijn (lees goedkoper).
Tips van apparaatjes die ik eens moet uitchecken zijn welkom, ik moet gewoon op het juiste dingetje vallen, da's al, maar ik kom er effe niet uit. Ook als je één van zulke apparaatjes hebt, kan je dan een antwoord geven op één van de vragen doie ik er eventueel over heb?

Ok hier gaan we, hij moet:

- minstens 16 stepbuttons met ledjes hebben die gesynced kunnen worden (tr stijl zeg maar)
- midinotenumbers uitzenden
- enkele (5) triggeroutputs hebben, individuele audio outputs is dus ook goed
- alles realtime kunnen editten, terwijl de sequence loopt dus
- de velocity per step kunnen aanpassen (realtime, en midi uitgezonden)!
- de panning ook per step kunnen uitzenden!
- het klassieke pattern/song idee hebben
- geheugen hebben
- niet overpriced zijn

Er zijn een aantal apparaatjes die me op dat vlak wel aanspreken:

- de jomox xbase komt in de buurt, maar ik weet niet hoe het met die panning settings staat en of hij ze midi uitstuurt? Hoe zit het daar met de velocities? Ook heeft deze maar 3 individuele outputs. Een groot voordeel is dat er een analoge drummachine in zit. Weet iemand of ie shuffle heeft?

- ik dacht ook aan de rm1X, omdat die live wel zeer handig is ook en echt een midisequencer is. Die kan toch ook TR-stijl programmeren? Nadeel, weinig outputs. Ook weer, zendt ie panning/velocity settings uit?

- een Doepfer schaltwerk zou ideaal zijn op dit vlak, maar helaas ietsies te duur voor de moment en ik vraag me af of ie wel overzichtelijk blijft als je hem programmeerd?

Heeft iemand anders hier een gouwe tip?
Thx,
 
Is jammer genoeg en helaas buiten het budget.
Tx toch.

Misschien er effe bijzeggen diat ie niet perse een soundengine in huis moet hebben, het is meegenomen dat wel.
 
de rm1x zendt vreselijk veel midi uit, dus zowiezo panning en velocity. Alleen geen trigger outputs...
 
machinedrum is in jouw geval de gene die het dichste bij jouw optie lijstje komt, maar goed...

ik kan me niks voor de geest halen die met al jouw wensen overeen komt.
maar de volgende twee zijn misschien een optie:

doepfer regelwerk

futrure retro mobius
 
ook de mc303 voldoet aan je eisen.

er zijn misschien betere x0x achtige sequencers verkrijgbaar, maar omdat de mc303 ineens niet stoer genoeg meer is voor de meeste mensen zie je ze overal voor dumpprijzen.

als bonus krijg je er dan nog wat samples van bekende drumcomputers bij.
 
Origineel geplaatst door NiFF
ook de mc303 voldoet aan je eisen.

er zijn misschien betere x0x achtige sequencers verkrijgbaar, maar omdat de mc303 ineens niet stoer genoeg meer is voor de meeste mensen zie je ze overal voor dumpprijzen.

als bonus krijg je er dan nog wat samples van bekende drumcomputers bij.

Nou de mc303 zend geen cc's uit helaas.... dus pannig is niet van toepassing..

Maar wel een goede seq + drumcomp iig
 
Een EA-1 ofzo kan je ook gebruiken als stepsequencer en 't is goedkoop. Ik denk dat die ongeveer aan je eisen voldoet. Pan heeft die niet denk ik.
 
Origineel geplaatst door Synthesizer11
Een EA-1 ofzo kan je ook gebruiken als stepsequencer en 't is goedkoop. Ik denk dat die ongeveer aan je eisen voldoet. Pan heeft die niet denk ik.

Maar daarmee kun je toch geen externe midi apparaten aansturen? Of kan dat met de EA wel? Met de ER-1 niet geloof ik in ieder geval, maar als dat wel kan is het wel interessant misschien.
 
Jee, die xbase krijgt overal raving reviews en op dit forum al 2 (geloofwaardige) tegenstanders van het ding.
Divi en dob vinden het blijkbaar rukdingen.
Divi wat vindt jij er zo ruk aan, aan dat programmeren? Da's namelijk wel heel belangrijk en die panning en velocity ook.
Mja een rm1x dan, de trigger outs had ik ook wel graag gehad. Zijn de interne sounds ietwat bruikbaar? En het programmeren van die stepsequences en velocities/pan per setp, gebeurt dat allemaal realtime?

Sorry voor de question overload.


MC 303 had ik ook aan gedacht, maar als ie niks dan midinotes uitzendt, dan houdt het op.
 
Origineel geplaatst door Synthesizer11
Een EA-1 ofzo kan je ook gebruiken als stepsequencer en 't is goedkoop. Ik denk dat die ongeveer aan je eisen voldoet. Pan heeft die niet denk ik.

Een er-1 zou het dan worden, maar wedereom geen cc out alleen nootjes
 
de rm1x is een zeer stabiele reliable sequencer, alleen zal die helaas
niet aan je realtime stepsequence programeer eisen voldoen,
aangezien die dat alleen in recordmode kan en daarbij alleen de track laat horen waarin je bezig bent.. treurig maar.

ze grotere broer de RS7000 kan dus wel in en uit steprec/gridrec zonder te stoppen, en is voor mij zowat de meest brute
drumcomputer/sequencer die ik ooit gebruikt heb. gebruik em zelf alleen voor drums aangezien
ik vind dat dat ze sterkste kant is.. beestje gaat ook nooit meer weg :L

beetje goed zoeken hier en daar, kan je em voor vrij weinig vinden 2e hands.

[edit]
ahja, en als je eigenlijk helemaal niet geintresseerd bent in synthengine/sample mogenlijkheden
in de sequencer, zou ik vooral kijken naar een QY700
(die heeft dan als bonus toch nog een GM/XG engine erin zitten. maar goed 't gaat dan om de sequencer)
[/edit]
 
Laatst gewijzigd:
MAM SQ16...

MAM SQ16...

Als ik het woord stepsequencer zie, is mijn interesse gewekt :D

De MAM SQ16 is de degene waar ik veel ervaring mee heb. Als ik naar jouw eisenlijstje kijk, dan komt hij helaas niet helemaal in aanmerking, maar wellicht toch interessant (evt voor anderen) om te kijken wat de SQ16 daarbij te bieden heeft.

- minstens 16 stepbuttons met ledjes hebben die gesynced kunnen worden (tr stijl zeg maar)

De SQ16 heeft 16 buttons met leds, maar wat bedoel je met gesynced kunnen worden? De SQ16 kan via MIDI-Clock gesynced worden en heeft de mogelijkheid om een andere oudere drumcomputer te syncen met z'n SYNC-poort, maar voor zover ik weet is de MAM dan altijd de master.

- midinotenumbers uitzenden

Jep, geen probleem... Je hebt op de SQ16 13 tracks voor drums en 3 'vrije' noot-tracks. Dit houdt in dat de eerste 13 tracks 1 dezelfde midi-note kunnen 'uitzenden' en dat je voor de overige 3 tracks op iedere step wel een andere nootnumber kan sturen.

- enkele (5) triggeroutputs hebben, individuele audio outputs is dus ook goed

Nee, die heeft de SQ16 helemaal niet... ik ken persoonlijk ook geen sequencers die dat wel hebben volgens mij.

- alles realtime kunnen editten, terwijl de sequence loopt dus

Dit is voor mij DE reden waarom ik zo snel kan werken met de SQ16, je hoeft hem eigenlijk nooit te stoppen.

- de velocity per step kunnen aanpassen (realtime, en midi uitgezonden)!

Nee helaas, op dit punt scoort de SQ16 ook minder... je stelt voor iedere track 2 waarden in die die track kan gebruiken (namelijk de velocity als je Accent uit hebt staan op een step en de aparte waarde als Accent wel aanstaat op een step). Dit is 1 van de grootste nadelen van de SQ16, samen met het feit dat de SQ16 geen 'Groove Quantinize' optie heeft... ook een mega gemis vind ik.

- de panning ook per step kunnen uitzenden!

Nee, ook niet... in principe ondersteund de SQ16 geen MIDI controllers, volgens de handleiding helaas bewust om geen ingewikkelde bediening te krijgen. Ik ben ook altijd nog op zoek naar een stepsequencer waarbij je wel een aantal MIDI controllers per stap kan versturen... ik heb begrepen dat de MachineDrum dat bijvoorbeeld wel kan (iig voor z'n filter).

- het klassieke pattern/song idee hebben

Dit is 1 van de mogelijkheden op de SQ16 (patterns chainen en opgeven hoevaak een pattern herhaald moet worden)... Je kan evt ook een aantal patterns laten lopen na elkaar (die moeten wel sequentieel achter elkaar geplaatst zijn).

- geheugen hebben

Uit mijn hoofd 16 patterns per 'Block' beschikbaar. Er zitten dacht ik in totaal 8 blocks in. Maar je kan geen patterns oproepen die in een ander Block geplaatst zijn. Je kan dus steeds maar 1 bepaald block inladen en gebruiken.

- niet overpriced zijn

Ik heb er destijds uit mijn hoofd 300 euro nieuw voor betaald bij Feedback, maar was wel de allerlaatste. Hij wordt helaas ook niet meer gemaakt. Ik ben nog altijd heel blij met deze aankoop, omdat het stepsequencer idee echt bij mijn manier van werken past.

Succes met je keuze iig.
 
Bedank alvast voor de reakties.

Ik had de MAM ook al met veel interesse bekeken. Op dat moment ben ik een beetje afgeknapt op dat velocity en panning idee. Maar als ik het nu allemaal teruglees, zou dit bakje het wel kunnen zijn, want er zitten 2 sequence-generators in mijn sampler die ik vrij kan toewijzen, dus ook aan panning en velocity.

Mar dat kan dan maar op één soundje.... mmmmm.
Ben er nog ni helemaal precies.
 
Wat bass-molecules zegt, je moet echt de MD hebben.. precies datgene wat je zoekt.
 
Back
Top