MC-909 en dag PC

Mhika Ra

Slapende Songwriter
Lid sinds
19 december 2003
Berichten
306
Hoi Freaks,

PC of Hardware ? Mijn verhaal...alweer..

Tijdje terug poste ik een bericht over mijn PC frustraties... Crashen, updaten, virussen etc...
Er valt nog steeds veel over te zeggen; PC of hardware...
Na het lezen van Interface dec 2003 waarin Mattieu Vermeulen de voordelen uitzet van een harddiskrecorder tegenover een PC met latency was ik overtuigd genoeg om m'n pc te dumpen.

Ik had namelijk al een Korg d1200 MultiTrack gekocht om een keer goed te kunnen opnemen....zonder crashes of latency... Ik kon me dus vinden in Matthieu z'n verhaal. Vergeleken met een PC een echte verbetering..

Aangezien ik tot nu toe alles met de PC heb gedaan heb ik verder geen exteren klankbronnen, gebruikte alleen softsynths en samples... Als ik die pc er uit wilde doen moest ik dus een Sequencer, Synth en Sampler in 1 hebben,
wilde ik nog kunnen produceren...

Vorige week in de trein op weg om mijn nieuwe speeltje op te halen las ik Interface Januari...Matthieu had veel reacties gekregen op zijn latency verhaal en was er na wat testjes uit dat het eigenlijk prima kon, muziek maken met een laptop...

Daar zat ik dan met 5 maanden huur in mijn binnenzak op weg iets te kopen wat ik thuis met mijn huidige pc allang kon.
Time to make up your own mind...

........

Nou ja, paar uur later stond die KUTpc in de hobbykamer van m'n vriendin, had ik naast een MC-909 en een Korg d1200
, heel veel ruimte op mijn buro, en dat alles in een ultrastille kamer...

MC doet alles wat ik met Cubase en Soundforge deed, de timing is super, mijn handen vliegen over die knoppen als een wervelstorm en ik heb geen muisarm meer...
Alle legale en illegale softwareproblemen opgelost, sample cd's omgezet, 256 MB van de pc in de MC-909 gezet voor nog meer samplegeheugen, en ik ben zo blij als een kind die voor het eerst een ruimteschip in elkaar zet met zijn nieuwe lego-verzameling.

Dat was het...
Nou ga'k freaken...

Mhika Ra Ra

ps. Wat voor een muziek ik maak zal nu eindelijk duidelijk worden...

Gear:
Takamine Semi-Acoustic, Nep-Fender Electrisch, Samick Bass Guitar,
Korg D1200, b1 Behringer mic + standaard !, Roland MC-909, Oxygen 8 Midicontroller.
 
Ik herken me wel in je verhaal,

Na jaren lang met pc's te hebben gewerkt ben ik over gegaan op:

Sequencer: RM1x
Sampler: A5000
Synth: Micro Q
Mixer: MG 10/2
Monitors: Alesis M1 Active MK2

Ik ben er heel tevreden over :D

Denk er over om in de toekomst nog een HD-recorder of digitale mixer te kopen.

Druid

PS: Mijn sampler maakt alleen wel vrij veel herrie :duivels:
 
ik moet eerlijk zeggen dat zelfs *ik* dit een beetje bizar vindt.... 8)
 
Ik heb bij Feedback ook een tijdje met de MC909 zitten spelen. Moet eerlijk toegeven dat ik heel erg gecharmeerd was van zijn kunnen en redelijk comfortabele uitrusting (o.a. scherm, faders, potmeters).

Uiteindelijk liep ik, net zoals bij de MV8000 en de MPC's, vast op het punt eindmixage... geen fatsoenlijke mixer met EQ per kanaal. Daarnaast klinkt hij out-of-the-box wat wollig.

Vandaar dat mijn keuze wel op een Laptop met een controller en software is gevallen.
 
Ik herken het wel een beetje

Ik ben vroeger begonnen met hardware en kreeg toen op een gegeven moment behoefte aan wat computer sequence/opneem spul dus de compu maar ingezet. Daar kwam ik van de koude kermis thuis. Maar dat lag eigenlijk geheel aan het feit dat het een vrij oude compu was. Nu ben in een redelijke beest van een compu/geluidskaart rijker en ik gebruik SX nu voor de opname, EQ, efx en 'mastering'. Voor de sequencing heb ik bewust toch gekozen voor een hardware bak, en in mijn geval een RS7000. Hij doet wat ik zeg, zonder problemen. Alleen het arrangeren doe ik weer wel in de compu omdat dat gewoon net ff wat prettigerwerkt.


Arv
 
Ik zou echt niet kunnen zonder al mijn lieve VSTi'tjes en VST FXen :) . Het is wel even bloed zweet en tranen om het goed te installeren enzo, maar als het eenmaal lekker loopt!

Tim
 
Re: Re: MC-909 en dag PC

Re: Re: MC-909 en dag PC

Origineel geplaatst door Kenny
dan heb je aan zo'n apparaat genoeg denk ik, maar weet wel dat je alleen met een een mc 909 nooit een 'vette' productie in elkaar zet.



eff OT, hoe klinkt de roland 8000 eigenlijk in vergelijking metde MC909 kenneth? Is die qua dynamiek ook slecht?

Arv
 
Tja, uiteindelijk gaat het er natuurlijk om dat je het maximale uit je apparatuur haalt, of dat nu fasttracker 2.0 is of
een SSL in Wisseloord met 40 gastmuzikanten...
 
Ik vind die demo's op http://www.mc909.com/hearit.html helemaaaal niet verkeerd klinken anders.

Als je niet alles uit de mc haalt, maar ook nog wat synths ernaast zet krijg je heus wel een lekker sound denk ik. Ik weet iig da die effecten gewoon goed zijn van dat ding.

Ik twijfel nog steeds tussen de RS7000 en de MC909

MC909-++ lekker groot beeldscherm,, relaxte beat timmer knopje
Goeie effecten, lekkere communicatie met de pc

RS7000,,, super relaxte sequencer, volgens mij een betere sound dan de roland,,, veel support op het internet.

Kwa oppervlakkige specs wint voor mij de mc909 het van de rs, maar mijn gutfeeling is meer bij de RS.

Wat voor muziek maak je?
 
Display is echt makkelijk...en vet, vooral het sequence scherm ala cubase...

Ik maak iets in de richting van pop met een vleugje hip-hop acoustische gitaren en nederlandse zang,
tja heb geen fuck met dance te maken he ? Ben ook bezig een pop-rockje bandje op te nemen/produceren...

Maar goed, freak ook graag met dansmuziek (richting house, denk ik; k' word gek van al die benamingen voor muziek
stijlen).

Ben nu bezig met die Zuco remix van IF...die zangeres heeft een behoorlijk zwoele stem..
Word iets van 130 bmp en 4x kick, en dan heet het al gauw iets van house of techno...

Van alles dus...ben nog zoekende, maar kom het vast wel tegen..
 
Ben dus ook van mening dat een compacte setup gewoon duizend maal beter en lekkerder werkt. Maar goed...Zet gewoon de dingen op een rijtje,wat heb je nodig en wat niet.

Die goeie ouwe tijd dat ik alleen een pc had en een rm1x en flopte er het een en het ander uit. Maar qua sound wou ik toen toch wat zwaardere spul.

dus.............geef mij maar een kleine setup met supertools. Mac g5,monitors,mixer,masterkeyb. & een 20 units rack vol.:P
 
Ik heb het al een eerder gezegt. Met de meeste apparaten zijn leuke zaken te maken maar moet hier wel een ernstige punt van kritiek geven. Zo'n MC-909 heeft een MC-909 sound en zal die altijd hebben. In vind het juist leuk om doormiddel van rare filters en mijn typische setup van synthesizer de sound in elkaar te zetten die bij mij past. Kan het natuurlijk zo zijn dat alles van de MC-909 jou op het lijf geschreven is maar ik mis bij dit soort apparaten het gevoel dat je echt op een eigen wijze bezig bent. Ik heb mij de MC apparaten het gevoel dat je in een bepaalde richting gestuurd wordt. Ik heb zelf ooit de mc-505 gehad. Leuk apparaat maar uiteindelijk verkocht. Ik heb hem nooit een moment gemist. Dat zou anders zijn met mijn MS10, Moog Prodigy of mijn Roland Juno-60 die mij een veel manueler gevoel geven dan een MC XXX. Dus vrijer.

Maar goed. Mijn PC blijft lekker staan en is mijn perfecte onname studio. En ik hoop dat je veel mooie dingen maakt op je MC-909.
 
Ik denk dat een mc 909 zich in een andere league bevindt dan de mc505 of andere 'groovebox'.
Ten eerste is er de XV engine tegen over de mc303 engine in de 505. De xv is de opvolger van de jv series (was studiostandaard en klinkt als een huis). Ten tweede de sample-mogelijkheid, spreekt voor zich. Ten derde is het (touchsensitive) stepsequencer-idee in combo met midikeyboard input een combo die super snel en efficient werkt.
Ten vierde zijn de effecten in het apparaat van heel goede kwaliteit. En vergeet die heilige USB verbinding niet!

Ik snap Mhika perfect. Crashen is er niet bij, overbodige shit ook niet, laat staan rsi, schermpje staar,....
 
Het gaat er om wat je zelf het beste vind klinken,en hoe je het leukste werkt volgens mij.
Het gaat er uiteindelijk wel om, het fungehalte zo hoog mogelijk te houden.

Er zijn zoveel mensen met zoveel meningen, de een vind dit basje gewoontjes klinken en de andere heeft nog nooit zo'n vette bas gehoord in z'n leven.
Het is maar net hoe verwend je oren zijn.
En de muziekindustrie verzint iedere keer wel weer een manier om onze oren te strelen, en wat we willen horen krijgen we uiteindelijk.
We willen altijd meer knopjes,faders,lampjes inputs,outputs enz.. zowel virtueel als in de real world.
Smachtend naar bepaalde mogelijkheden, waar waarschijnlijk zelfs iedere 'niet met muziek bezig zijnde mens' nooit het bestaan van zal af weten, ook dat speelt mee bij sommigen, en dat is dan ook weer logisch. :)

Dus gewoon iets aanschaffen wat je zelf lekker vind klinken en waar je de meeste kick van krijgt als je het gebruikt is mijn advies.
 
Niet gehinderd door enige kennis van zaken m.b.t. tot het maken van dance, heb ik vorig jaar nogal impulsief de MC 909 gekocht. Geloof het of niet maar binnen een paar uur had ik mijn eerste lekker klinkende track klaar. Na een paar maanden begon het me wel op te vallen dat alle reeds gemaakte tracks (36) wel erg MC 909 klonken. Ben me toen wat meer gaan richten op de edit mogelijkheden van de MC909. IK durf nu te stellen dat alles op de MC 909 kan, als je maar bereid bent om de machine te leren kennen. Voor mij is het nog steeds de top.
Wat betreft de sound van de MC 909, wat wil je nou bereiken met techno en/of trance ? Het moet hard en gewoon goed klinken, ik maak in elk geval geen klassiek op de MC -909.
 
Re: MC-909 en dag PC

Origineel geplaatst door Mhika Ra
Hoi Freaks,

PC of Hardware ? Mijn verhaal...alweer..

Tijdje terug poste ik een bericht over mijn PC frustraties... Crashen, updaten, virussen etc...
Er valt nog steeds veel over te zeggen; PC of hardware...
Na het lezen van Interface dec 2003 waarin Mattieu Vermeulen de voordelen uitzet van een harddiskrecorder tegenover een PC met latency was ik overtuigd genoeg om m'n pc te dumpen.

...iets laat me vermoeden, dat je een AMD config had met interne soundcard zonder asio... die je ook als internet pc gebruikte ?

anyway veel plezier met je xox.
 
WAt is dat nou weer voor een vooroordeel. IIG ik gebruik een dedicated muziek pc en ik heb ook nix anders dan gezeik, over een paar weekjes zit ik ook lekker muziek te maken op een hardware sequencer ipv die gare &(*#&%*PC

Of het een 909 wordt betwijfelen ik alleen:doei:
 
Back
Top