Roland SH-101 is gewoon een van de leukste monosynths.

OnAcid

Slager van Schiedam
Lid sinds
6 september 2001
Berichten
4.723
Locatie
Schiedam
Tsja beste mensen,

het moet nu maar eens gezegd worden: "De SH-101 is een van de leukste monosynths".
Waarom zul je denken? Nou, dat is niet eens zo gemakkelijk uit te leggen. Het zit hem denk ik in de combinatie van handige features verpakt in een handzame verpakking gecombineerd met een prima klank. :)
Ik heb m'n eerste 101 ooit eens geruild, maar ik miste hem eigenlijk al meteen. Een paar maanden geleden heb ik er weer eentje via ebay uk op de kop kunnen tikken voor een leuk bedrag. Een slider was kapot en deze heb ik gerepareerd, ik heb er een cv in op gezet voor het filter en de gehele synth goed gereinigd. Het is nu weer een plaatje en ik doe hem nooit meer weg. :luv:

Wat pro's op een rijtje:
  • Werkt op batterijen,
  • Arpeggiator,
  • Simpele, maar handige sequencer,
  • Portamento met "auto stand" (slide bij legato spelen),
  • CV/gate in en uit,
  • Portamento blijft werken als je hem aanstuurt via cv/gate,
  • Sample en hold (random) LFO golfvorm,
  • Noise als LFO golfvorm,
  • Envelope is op meerdere manieren te triggeren (lfo, gate, trigger),
  • Heerlijke ronde squarewave bassen,
  • Aggressief klinkende pulsewidth modulation,
  • Misschien niet erg veelzijdig, maar gewoon een prima klank. o.a. bassen (goa trance), schreeuwende leads, redelijke distorted 303 immitatie,
  • Duidelijke en simpele layout,
  • Tweedehands goed te vinden en vaak nog in prima staat,
  • Ook in modieuze kleurtjes verkrijgbaar. ;)
Een zooitje handige links:
Vintage synth
Synthmuseum
Sonicstate
Dancetech
Music machines
SH-101 homepage (manuals)
 
Laatst gewijzigd:

Attachments

  • sh-101grey.jpg
    sh-101grey.jpg
    39,6 KB · Bekeken: 182
Hoort dit topic niet in Vintage!!!!

Wat ik jammer vindt is hoe de arpeggiator werkt. Ik gebruik deze nu zelfden.
Het had beter geweest als je gewoon 1 toets in kan houden.

Maar het is inderdaad wel een leuke synthesizertje. (afgezien van het VCA tik gehalte bij sommige basgeluiden).
 
VCA getik heb ik gelukkig geen last van. Maar ik gebruik de "gate stand" dan ook zelden.
De MC-202 is ook leuk, maar heeft wat nadelen t.o.v. de 101. Zoals dat je hem moet modden wil je hem normaal via cv/gate aansturen en de LFO is wat minder uitgebreid.
 
Nou uhhh de sh-101 is wel leuk hoor
Maar dikke rond warme bassen vind ik wel mee vallen
Ik vind het meer een lekkere scheursynthje
De zwarte shs van roland klinken wat warmer en ronder maar minder agresief
 
mmm hoe bedoel je een mc202 aanpassen voor cv/gate ?
jke bedoeld filter aansturen via cv/gate ?

normaal is ie toch prima ?

en wat ik wel leuk vind is

Portamento blijft werken als je hem aanstuurt via cv/gate

dat doet me arp axxe niet namelijk .. das wel jammer
 
Dat kan ook nooit volgens mij MadR
Je kan wel met een goede cv/converter portamento aansturen
Zelfs naar oude synths die het op de synth zelf niet hebben
Het is gewoon een morph van de ene voltage naar de andere (simpel gezegd)
 
Ik heb het ook nergens over dikke bassen. Anders komt er zo weer een figuur die zegt dat ie een 101 eruit blaast met z'n Macbeth/prodigy/minimoog/whatever. Dik/vet/rond is toch subjectief... ;)
Het gaat erom dat een 101 een leuke synth is (voor het geld).

Een SH-09 bijvoorbeeld klinkt, naar mijn mening, inderdaad wat "ronder en zachter". Zal waarschijnlijk liggen aan het feit dat het filter en de vco bestaat uit losse componenten ipv een chippie (vco: cem3340 en filter: ir309 geloof ik). Maar ik hou wel van die iets aggressievere klank. :)
 
Ik vind het geheel ontwerp van de 101 erg goed
De seuqencer apregiator cv/gate out voor externe gear
Maar voor bassen zou ik dus zelf iets anders inzetten
Maar voor lekkere techno sounds etc is die wel ok
Een beetje mooie acid sounds lukt ook wel aardig vind ik
 
De cv/gate van de mc-202 gaat toch door de cpu waardoor je een irritante vertraging krijgt van enkele ms.
Laatst bij iemand nog zitten tobben om dat recht te trekken.

Portamento via een midi/cv converter klinkt meestal voor geen meter. Misschien op een goede kenton, maar op zowel een doepfer als Philip Rees is het een drama.
 
roland vind ik echt ongelooflijk - ze preseteren het om 95 % van de gear die ze uitbrengen, totale shit te maken (mc series bijv,phrase samplers, etc,etc,) en dan een keer in de 10 jaar komen ze met topmachine die dan weer kult wordt en die ze weer 10 jaar verder helpt (jp 8000, tr 909/808,tb 303, sh 101, wellicht die nieuwe mv 8000?)
 
OnAcid, er was toch een oplossing voor die vertragingen via CV/Gate bij de MC-202? Dacht het eens ergen gelezen te hebben. Anders kan je het ook nog doen via MC202HACK. Das dus gewoon een programma die midi data naar tape date omzet in realtim. (maar dat wist je waarschijnlijk al).

En waarom gebruik je de VCA Gate op de 101 zelden? Dat geeft een enorme boost. Wereld van verschil in geluid.
 
Origineel geplaatst door Mensch-Maschine
roland vind ik echt ongelooflijk - ze preseteren het om 95 % van de gear die ze uitbrengen, totale shit te maken (mc series bijv,phrase samplers, etc,etc,) en dan een keer in de 10 jaar komen ze met topmachine die dan weer kult wordt en die ze weer 10 jaar verder helpt (jp 8000, tr 909/808,tb 303, sh 101, wellicht die nieuwe mv 8000?)

Haal die JP8000 eens snel uit dat rijtje!
Ik zou er snel Jupiter of Juno van maken.
 
Origineel geplaatst door rvooh
en waarom geen mc-202? dan heb je nog een leuke sequencer erbij en ze verschillen niet zo

Waarom niet? De mc-202 mist een normaal toetsenbord. Als je een geluidje maakt is het toch wel handig om dit even via het keyboard van de sh-101 te testen. Bovendien vond ik die sequencer van de mc-202 totaal ruk werken. En nog een groter nadeel is dat hij de gemaakte sequence niet onthouden kan. Vreemd dat ze niet zo'n soort sequencer als van de tb-303 ingebouwd hebben. Dan heb je er volgens mij veel meer aan.

De 101 is ook al jarenlang favorietje hier. Ondanks dat ik eigenlijk veel mooiere synths heb (of heb gehad) blijft ie er altijd in.

Leuk die folders trouwens! Heb je er ook grote scans van?
 
Oeeee, ik vind die rode altijd zo mooi. :{
Mooie scans. Zo'n originele draagtas lijkt me wel handig en die zie je wel eens op ebay voorbij komen.
 
Back
Top