• Het Marktplaats Archief kan als naslagwerk worden gebruikt. Alle advertenties die in het archief staan, zijn gesloten en dus niet meer actief. De aangeboden producten zijn niet meer te koop. Advertenties worden naar dit archief verplaatst als de eigenaar de advertentie heeft gesloten of wanneer er langer dan 30 dagen geen activiteit op een advertentie is geweest.

    Het heeft dus geen zin om de aanbieders te benaderen met vragen over een product dat niet langer te koop wordt aangeboden. Doe dit dan ook niet. Het voorkomt ergernis.

TK/TR: zeldzame Roland CMU-810

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

OnAcid

Slager van Schiedam
Lid sinds
6 september 2001
Berichten
4.723
Locatie
Schiedam
Aangeboden CMU-810, (Roland's eerste?) analoge expander. Aan te sturen via CV/gate.
Qua opbouw gelijk aan de MC-202.
Extra: een simpele mixer voor 2 instrumenten en een VCA welke aan te sturen is via CV. De VCA kun je gebruiken voor het programmeren van accenten of als volume. Schakelbaar tussen exponentieel of lineair verloop.
Minus: portamento.

Je ziet ziet ze zelden tot nooit te koop. Ik had hem aangeschaft om hem semi modulair te maken.
Ik heb alleen te weinig tijd/kennis om deze mods uit te voeren.
De CMU is dus nog helemaal origineel en in prima staat. Inclusief engelstalige handleiding, geen adapter.

Ik denk dat dit een hele handige synth is voor live. Klein formaat, robuust gebouwd en toch de lekkere 101/202 klank.*D

Niet die van mij, ik kan evt een foto maken.

Prijs: € 375
Evt ruil: MS-10 of mijn CMU-810 + MS-10 voor een MS-20.

http://www.sonicstate.com/synth/roland_cmu-810.cfm
http://www.vintagesynth.org/roland/cmu810.shtml
Ja, op deze sites staan lagere prijzen. Dan moet je anders nog maar een (paar) jaar wachten voor er weer een te koop staat. Of even The A-Z van Peter Forrest lezen. ;)
 
Grappig, had er nog nooit van gehoord :)

Het heeft geen sequencer aan boord begrijp ik?
 
The CMU-810 is one of Roland's first Expander type modules. It basically has the same guts and sounds as the MC-202. The overall layout mirrors the MC-202 and SH-101 synthesizers very closely. Along the bottom row are sliders and switches for the Oscillators, 24dB VCF analog filter and ADSR VCA envelope sections. The upper row contains the LFO controls and a simple Mixer section. External audio can also be routed in (but not through the filter). Up to two external sources can be added and their levels mixed in.

This is a rare but capable analog mono-synth. It can generate true MC-202/SH-101 bass sounds which have become very popular in electronic music. The CMU-810's obscurity does not come with a heavy price tag either. In fact, they often make a cheaper alternative to the more common Roland bass/lead-synths. But you'll need some sort of CV/Gate to play any sounds. It has been used by Astral Projection.
Technical Info
Polyphony Monophonic
Oscillators Single VCO : Simultaneous sawtooth and square/pulse-width waveforms AND 1 Sub-Oscillator
LFO 1 LFO
VCF 24dB lowpass
VCA Attack, Sustain, Decay, Release; Linear or Exponential modes
Keyboard None (uses sequencer software)
Memory None
Control CV/Gate and CV-VCA control
Date 1983/84
Erg cool ding.ik heb er een tijd naar gezocht en kwam hem toen niet tegen.Gister een ms gekocht dus niets meer kopen tot eind van het jaar. =(
 
Origineel geplaatst door The Q
Grappig, had er nog nooit van gehoord :)

Het heeft geen sequencer aan boord begrijp ik?

Nope, gewoon aansturen via cv/gate.
 
Origineel geplaatst door 6 trak
jammer dat het filter geen invloed heeft op de externe audio, zou je toch minimaal verwachten...

Dat is met een simpele soldeeractie op te lossen. ;)
Je moet het ook meer zien als een toegevoegde mixer, net als op bv de 303 in mix ingang voor de 606 heeft.
 
Origineel geplaatst door 6 trak
net zoiets als ook op een JX-1 dus :)
wel grappig bakkie idd heeft 'op het eerste gezicht' wel wat weg van een mixertje... formaat 19" neem ik aan?

Nee, kleiner. Zal qua breedte niet veel schelen met een 303 of een 202. En helemaal van ijzer, zeer solide.
Ik maak vanavond wel een fotootje.
 
Origineel geplaatst door OnAcid
Nee, kleiner. Zal qua breedte niet veel schelen met een 303 of een 202. En helemaal van ijzer, zeer solide.
Ik maak vanavond wel een fotootje.
kleiner dan 19" dus... formaat van 303 of 202... dan zijn het wel vrij kleine sliders lijkt me...?

zou je, als je de foto maakt, er bijv. een lucifersdoosje of iets dergelijk bij kunnen leggen zodat de verhouding in size goed zichtbaar is? :)
 
De CMU is ongeveer 33 cm breed en de sliders zijn 30mm. Deze zitten o.a. op de SH-101 bij de pitchbender (en op de MC-202?)

MVC-007F.JPG


http://www.acid.nl/images/cmu/
 
Zou je ook een foto van de achterkant kunnen maken ;).Ik heb dat een keer gezien op internet en volgens mij zit die vol met gaten.
 
Hmm, niet echt goede kwaliteit maar vooruit...

MVC-016F.JPG


De CMU in m'n eerste post heeft dus een hele rij patchpoints onder de gewone aansluitingen. Ook een gewone ingang is bij die tot filter in gemaakt.
 
Origineel geplaatst door 6 trak
ben ik ook wel benieuwd naar... CV, GATE, SYNC, AUDIO IN etc etc...

Van links naar rechts zitten er op de standaard CMU-810 de volgende zaken:

- power on/off
- DC 9V input
- synth gate in
- synth cv in
- phones
- audio mix out
- audio input 2
- VCA cv in
- audio input 1
- synth out
- VCO width potmeter
- VCO tune potmeter

Standaard zit er dus geen externe audio ingang op voor het filter, maar met enige soldeerarbeid is dit inderdaad wel te realiseren.
 
CV-in is voor de extra VCA. (evt ook weer om te solderen naar filter cv in)
Je kunt het synth signaal ook schakelen naar de synth out of de mix uit.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top