nord modular, lead 2 of virus B

sjeijk

®
Lid sinds
16 december 2003
Berichten
977
Locatie
Utrecht
Hoi ik ben op zoek naar een nieuw apparaat. Maar ik kom er niet uit.

Misschien kan iemand me helpen beslissen. Tot nog toe maakte ik altijd muziek in reason maar ik wil eigenlijk van de software af om live te kunnen.
Daarom ga ik een mpc1000 kopen (na lang twijfelen tussen mpc1000 & mpc2000xl). Daarbij wil ik graag een apparaatje om live aan knoppen te kunnen draaien.

Ik vind de muziek van Aphex Twin, mouse on mars, autechre enz. leuk en probeer zelf ook dezelfde soort muziek te maken. Aan hardware heb ik een juno 106 en een yamaha cs1x en tannoy reveals.

Ik bekijk erg veel info over diverse synths en ik denk dat ik tussen de nord modular, virus b en nordlead 2 ga kiezen. Kan iemand me vertellen wat ik moet kiezen?

Alvast bedankt
 
persoonlijk zou ik niet voor de virus gaan, op zich kan ie wel vage dingen doen maar een nord lead is beter voor minder conventionele geluiden

de nord modular kan waarschijnlijk helemaal ver gaan maar je moet maar wel net zin erin hebben om met software geluiden te maken...nord lead is echt voor knoppendraaiwerk
 
Het zijn alle drie goede synths en kunnen ook alledrie voor hetzelfde gebruikt worden. Misschien kan je even de zoekmachine gebruiken op dit mooie forum. Over alle drie de synths (en veel meer) is al erg veel gepost.
 
als je een keuze wilt maken, ga der dan ff mee pielen in een muziek zaak. dan weet je gelijk wat je het best ligt. bijde zijn mooie apparaten. :D
 
Volgensmij lijkt mij dat de nord modular het beste bij jou smaak muziek-maken past (aphex twin, autechre), vanwege de vele mogelijkheden kwa synthese enz... en de nord modular heeft genoeg knoppen, en als je toch te weinig knoppen hebt voor live neem je gewoon een doepfer drehbank erbij..

Zoals fatar al zei, gewoon eens een middagje die 3 dingen uitproberen.
 
zou zelf weer voor de modular gaan ik verbaas mezelf elke keer weer wat voor bizarre geluiden je er uit kunt halen...
ik moet zelf zeggen dat pielen in de muziekzaak nooit erg bevredigend is... volgens mij moet je gewoon een gevoel hebben bij een apparaat... koop het.... ga er een paar maanden mee aan de slag... is het niks, kun je het betreffende apparaat altijd wel weer redelijk makkelijk kwijt op het forum of via marktplaats fo zo... je weet denk ik pas echt na een paar maandjes freaken of één van die apparaten echt is wat je zoekt...
(dit geldt trouwens wel alleen voor tweedehands gear... met misgekochte nieuwe spullen ben je altijd de sjaak)
 
Tot nu toe prijst niemand de virus aan bij mijn muzieksmaak, toch? Ook bedankt voor de reacties tot zover. Ik twijfel nu alleen nog tussen de 2 nords. Waarschijnlijk totdat iemand iets goeds over de virus gaat schrijven.

De modular spreekt me het meest aan als het gaat om de mogelijkheden. De nordlead 2 lijkt me handig door de vaste structuur, waardoor je hem naar mijn idee goed kan leren kennen en makkelijk de sound kan bouwen die je wil.
 
Origineel geplaatst door sjeijk
De modular spreekt me het meest aan als het gaat om de mogelijkheden. De nordlead 2 lijkt me handig door de vaste structuur, waardoor je hem naar mijn idee goed kan leren kennen en makkelijk de sound kan bouwen die je wil.

De Nordlead kan ook erg veel, alleen moet je harder je best doen. De truc zit hem ook vaak in kleine subtiele veranderingen, en niet van die grote zwengels aan de knoppen.
Ik heb de modular gehad, daar zit heel veel in, maar er zijn ook zo veel presets, dat hij als nel tot preset bak vervalt, zeker als je hem (zonder pc) meesleept. De 18 knoppen op de modular zijn trouwens genoeg om lekker te tweaken, maar het grote probleem is wat mij betreft dat ze geen vaste functie hebben en dat je eigenlijk in elke patch alles moet gaan toewijzen.
De Nordlead2 heeft live toch ook een lekkerder keyboard, stick en wheel zijn ook lekker erbij en de vaste knoppen ook.
En er zit genoeg bizars in, als je gaat draaien.

En het mooiste is nog wel: ik heb er 1 te koop, niet van een nieuwe te onderscheiden, niet veel gebruikt. Geen kras, alle potmeters lopen nog lekker (niet te strak, niet losgepeurd en geen verschillen onderling), gewoon perfect.
De originele manual zit erbij en ook een clavia ramkaart. En alles in de originele doos.
Speciale kerstaanbieding voor dit alles: 750 euro, maar dan wel voor nieuwjaar ophalen!
 
Origineel geplaatst door Leo
De Nordlead kan ook erg veel, alleen moet je harder je best doen. De truc zit hem ook vaak in kleine subtiele veranderingen, en niet van die grote zwengels aan de knoppen.
ik heb sinds dinsdag de nord 1, ik ben er heel blij mee (hardcore-bak bij uitstek)..wat ik merk is dat je heel gauw een nieuwe sound heb zonder dat je 't doorhebt...ik heb vaak het gevoel de originele sound te bewerken terwijl 't al een compleet nieuwe sound op zich is...beetje vaag uit te leggen, maar ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel :)
 
Het feit alleen al dat je deze vraag stelt, zou ik zeggen...........de Virus!

Neee hoor, best een moeilijke keuze maar de NL2 zou ik in vergelijking met de Modular dan laten vallen.


gr. Mario
 
Van de Virus ben ik niet zo kapot... Maar wie ben ik.

De NordLead2 en de Nord Modular hebben beide dezelfde sound engine. Het is zelfs zo erg, dat alle programs van de NordLead voor de Nord Modular beschikbaar zijn. Je hebt dan wel wat meer. Nadeel is dat de Modular geen Performances heeft en, helaas, maar waar, even stil valt als je een Patch laadt in één van de vier Slots. Dat komt omdat de Modular alle beschikbare ruimte opnieuw indeelt om zoveel mogelijk Voices te maken... Een ander nadeel is dat je de Nord Modular, als Key of Rack, bijna alleen nog maar in de tweede hands markt tegenkomt. Clavia heeft net eergisteren de opvolger, de G2, op de markt gezet. Deze heeft trouwens wel performance mogelijkheden en nog veel meer, maar dat is een andere thread.
Wat ik zelf erg belangrijk van de Nord Modular vind is de community, te vinden op: http://www.nordsynth.zevv.nl/
Als je de hoeveelheid Patches, maar vooral de Threads en de Workshops vergelijkt met een andere synthesizer... Genoeg leesvoer voor een jaar... En nog belangrijker: Nederland is na de USA het land waar de meeste Modulars verkocht zijn. Er zijn dus veel Nederlandse gebruikers.

Wout
(die nog aandelen in Clavia te koop heeft)
 
Voor de synth-freaks hier is een Modular inderdaad een geweldige oplossing. Als je allemaal kant en klare patches wilt downloaden, dan zit je goed.

Maar ik vind een NL2 of een Virus B veel toegankelijker en je hebt er geen PC bij nodig om ze te edit'n. Als ik tussen vervolgens tussen een NL2 of een Virus B zou mogen kiezen, dan wint de Virus het!

Ook daarvoor zijn duizenden patches te downloaden! Het is een compacte, handige en overzichtelijke table-top. Hij heeft voldoende outputs, effecten, een input zodat je hem ook als filter e.d. kunt gebruiken en gewoon een vette sound. Kortom naast toegankelijk ook erg veelzijdig.

Het zijn alledrie mooie synths, alleen vind ik persoonlijk een Modular iets voor de synth-lover. DIe dus het edit'n op de eerste plaats heeft staan. En een Virus B is gewoon completer dan een NL2.
 
Goed, tot nu toe doen ze het allemaal erg goed, helaas dat de modular even stilvalt tussen het laden door. Ik weet niet of ik dat een erg groot probleem vind tov zoveel programeermogelijkheden. Ik moet waarschijnlijk met alle drie de bakken een dagje doorbrengen. De virus staat tot nu toe bij mij bekend als een trancebak, omdat er vaak word gezegd dat, dat de bak voor trance is en er niets anders uitkomt. Dat wil ik niet. De modular kan je naar mijn idee erg vaag programeren maar dat moet ik eerst zelf maar gaan meemaken. Ik ben erg blij dat iedereen even voor me mee denkt en ik hoop dat er nog veel reacties bij blijven komen.:)
 
Back
Top