Videogames van de jaren 80/90- post hier je ervaringen.

Heerlijke topic van weleer mensen. (Slechts 2 pagina's gelezen.
morgen blader ik onder het genot van chochomel en hubba bubba
kauwgom door de overige 27)
Sinds kort heb ik een emulator pc naast mijn tv en gebruik ik een
paar Nintendo DSjes als wifi controllers voor alle emu's. Naar
mijn mening leuker dan een Playstaion one (of nieuwere) console.
Opvallend genoeg zijn vrouwelijke vriendinnen niet weg te slaan
bij die emulator games. :)

De Konami MSX games hadden op mijn 12de jaar mijn hart gestolen.
De absoluute topper was echt wel 'the Maze of Galious'. Adventure
game met 2 riddertjes genaamd Popolon en Aphrodite in een grieks
mytisch kasteel. Zeer groot speelveld met diverse puzzels, items
en enemies.

galious(5).gif


TIP : http://www.braingames.getput.com/mog/
1 muzieksetje van die remake is van mij (gedaan met de gare
Soundblaster AWE32 wavetable) een jaar of 11 geleden.

Ook was ik (en ben nog een beetje) verknocht aan Athletic Land.
Kinderen anno 2009 zouden zulke lieve games nog steeds samen
moeten spelen voor een betere wereld sake.

Verder zijn alle konami games wel top notch, waarbij King's valley,
Kung fu, Pippols, Roadfighter, Sky Jaguar, Hyper olympics 2 waamee
menig keyboard gesneuveld is, USAS en Knightmare
de 8-bit kroon spannen.

Van andere fabrikanten genoot ik van Zanac-EX, Superrunner,
Bosconian, Bubble Bobble, Flappy, Topografie Nederland / Europa / Wereld,
Grotten van Oberon, H.E.R.O., Inspector Z, Mr Ghost. Hunchback, en
last but zeker not least Eggerland Mystery (1 en 2) (DONT STOP!)

Qua arcade games (MAME) zit ik nog regelmatig een potje Tumblepop, 1944
en Metalslug te spelen. In 1998 ervaarde ik pas de schone wereld van
de amiga waar zo'n beetje alles wel gaaf op was (vooral Pinball Fantasies).
De C64 vond ik eigenlijk maar niks. Hoewel de muziek me wel een kleinejongetjes-
orgasme bracht over het algemeen. Vandaar dai ik een HardON 4me op de kop
wil tikken.
 
Laatst gewijzigd:
hehe. in de nederlandse taal lijkt de term 'vriendinnen' altijd nog als relationeel sexueel contactpersoon. :)

Maar inderdaad. een meiden avondje konami games is mij niet zeer onbekend.
 
in een vriendin kan een vriend in... tog?
en bijv. het teutoonse woord "tennisspielerin"... idd, incl. bal en racket

maar goed, volgens mij zijn er ook wel games waar je met een mannelijk of een vrouwlijk figuur een man moet redden... echter dan nutuulk niet op de classic manier...
 
maar goed, volgens mij zijn er ook wel games waar je met een mannelijk of een vrouwlijk figuur een man moet redden... echter dan nutuulk niet op de classic manier...
Het zal je nog verbazen siks trek. die game heet stroker voor de C64. Sexgames is ook een prima variant.
Stroker_ingame.gif
sex_games_02.gif


op het MSX vlak is er een alternatief

20050822-yabyum.gif



Dit soor top kwaliteit wordt niet meer gemaakt anno 2009 (helaas)
Maar serieus :) :) de chicks dig retro. Vooral de lekkere stevige blije 26+ers zijn
niet weg te slaan.
 
Laatst gewijzigd:
In 1998 ervaarde ik pas de schone wereld van
de amiga waar zo'n beetje alles wel gaaf op was
da's redelijk aan de late kant maar dan zelfs in die tijd (toen PC games nutuulk al veel volwassener waren) TOCH nog alles kool vinden van Amiga :D

De C64 vond ik eigenlijk maar niks.
tsja wat wil je... van MSX naar Amiga en dan ineens terug naar C64, da's een stap backwards idd...

btw, je had ook nog fuck-man op de c64. dat soort games waren over het algemeen wel een beetje in elkaar geprutst in basic met een paar sprites...
 
Het voordeel van die oude spelcomputers was dat ze jaren lang hetzelfde bleven. Zo kon je spellen ook echt vergelijken. tegenwoordig is een spel al verouderd als het 2 weken is uitgekomen.
 
daar komt bij dat het lijkt alsof men vroeger daadwerkelijk moeite deed voor games. Tegenwoordig mankeert er alles aan spelletjes. Van gare camerastandpunten tot input lags aan toe.

Geef mij maar de 2d kunstwerkjes op ouwe home computers.
Ah ja, er zijn uitzonderingen natuurlijk. HL2, Trackmania en UT2004 mogen er echt wel zijn.
 
daar komt bij dat het lijkt alsof men vroeger daadwerkelijk moeite deed voor games.
ja omdat een computer destijds nog flink wat beperkingen had en men dus niet zomaar ff met mooie graphics kon aankomen dus moest men het heil toch veelal in de gameplay leggen en zelfs het verhaal (denk aan de lucasfilm games) :koffie:
 
Ach, welnee... voor iedere Wizball werden er wel honderd Bionic Granny's uitgebracht.

Alleen dat zijn we (gelukkig) nu vergeten. Vandaar dat 'vroeger altijd beter' lijkt... ;)
 
Laatst gewijzigd:
zowel makers als spelers wisten destijds wat de limitaties waren van het bakkie... er bleef dus weinig over dan een goed verhaal/thema te verzinnen voor een game (die in die tijd ook nog vrij origineel waren nateluurlijk™) en daarbij had men destijds nog een tikkie meer fantasie nodig om een paar pixels voor iets reeels te houden.

back in the days you still controlled the game, now the game controls you... or so it seems...
 
starleage baseball
baseball.gif


cup final
cupfinal.gif


california games
calgames.gif


miami vice
miamivic.gif


aztec challenge
azteccha.gif


snoopy
snoopy64.jpg



voor mij instant classics, sowieso
 
virtua fighter op de arcade speelkast... zo veel gespeeld als kleine boi bij de ijshockey... dat ding kon je ook hacken door bepaalde toetsen in te drukken, kon je een gratis spel spelen met autootjes, beetje racen, best kick

89393_large.jpeg
 
zowel makers als spelers wisten destijds wat de limitaties waren van het bakkie... er bleef dus weinig over dan een goed verhaal/thema te verzinnen voor een game

Het is wel zo dat niemand super 3D games van 200MB verwachte in de 80's.
Sterker nog, dat hield men niet voor mogelijk. Daarom waren de 8-bit home-
computer de maatstaf.
Je kon enkel vergelijken met systemen uit die tijd. MSX 2 was weer iets beter
met de resolutie en kleuren palet, maar de C64 had een smooth scrolling beeld
waar je U tegen zei.
 
Ja, die 2 games hadden allebei een hele vreemde 'sfeer'... allebei lichtelijk bizar, in een soort fantasy wereld waar je opeens middenin werd gegooid... zonder enige vorm van verhaal vooraf.
En dan die lichtelijk LSD-tripachtige semi 3D engine, en de vreemde hypnotiserende muziek.




... dat waren dan van die games die eigenlijk al relatief oud waren op het moment dat ik m'n Commodore kreeg.
Dus die kreeg je dan van iemand op zo'n bandje, en dan ging je voor alle zekerheid op een verloren regenachtige zondagmiddag doorheen... heel typisch was dat toen.

Meer van die 'vreemde' games...

van Geoff Crammond (F1GP etc. etc.)
Druid 2 - ... a.k.a. de Fairlight Tune (voor de stouterikken onder ons
- landen op een planeet om een gestrande piloot te redden... maar soms is het een ALIEN! 8D

... en dan nog een game die ongelofelijk in m'n geheugen geprent is... . Een soort Fist / International Karate, maar dan als adventure... ongelofelijk groot!
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top