Videogames van de jaren 80/90- post hier je ervaringen.

Attachments

  • escapa.jpg
    escapa.jpg
    60,6 KB · Bekeken: 45
Origineel geplaatst door Slipperman
Aan de andere kant, software bedrijven moeten zich meer dan hardware companies richten op support, driver ondersteuning, updates, upgrdes, nieuwe functionaliteit, optimalisatie etc. Heb voor me synths nog nooit updates binnen getrokken... Voor software is dat wel anders.

Zowieso, software ontwikkelen is echt geen goedkoop iets. Pakketen als DP of cubase hebben miljoenen regels code misschien...
ja nee maar enzo dan toch misschien ook... daar gaat het ff niet om, we hebben het over games van way back in time... ;)
 
Gister nog paperboy gespeeld.

Én ghosts and goblins !!! manmanman de muziek bij dat spel is echt geniaal.
 
Oja die paperboy is nog een of andere gecrackde versie uit '87.

om de desbetreffende crackers te quoten "cracked after school-time".
 
Origineel geplaatst door 6 trak
Theme From Peter Gunn toch?

Nee joh, dat was in Spy Hunter.
Ghost 'n Goblins is gewoon een lekkere tune van Mark Cooksey, volgens mij losjes geinspireerd op het arcade original.

Verder is Ghost 'n Goblins natuurlijk een cool spel, wel ongelofelijk moeilijk ... of ligt dat aan mij?
De opvolger, Ghouls 'n Ghosts is ook al zo gaaf!
Na wat verdere opvolgers had je geloof ik Maximo op de Playstation, maar die heb ik nooit gespeeld... schijnt leuk te zijn.

GhostsnGoblins_flyer.jpg
 
Wat is trouwens ook erg leuke games vond in die tijd (vroege Amiga) waren de Atari arcade conversions... 720 degrees, All Point Bulletin, Toobin' etc.
Waren allemaal behoorlijk originele titels, en door de moderne hardware zag het er allemaal supergoed uit, en was ook het geluid / muziek helemaal top.

Toenertijd kreeg je bij de Zzap!64 & Amiga nog wel eens een cassettebandje waarin ze de hele arcade game muziek hadden opgenomen (uit de test mode van het apparaat denk ik)...
Die heb ik helemaal grijs gedraaid...

All Points Bulletin, waarin je een politie-agent speelde die overtredingen moest aanpakken (littering bugs, geloof ik) en vooral donuts moest eten... anders kwam de Commissaris je ontslaan!

Apbscreenshot.png


720 degrees, waarin je een skateboarder speelde, die allerlei trucs moest uithalen en daarmee geld verdiende voor upgrades... totdat je hoorde "SKATE OR DIE!", dan moest je snel wegwezen.

720_Degrees_02.png


En oh ja... ROADBLASTERS!
Een soort Mad Max achtige game, waarin je moest racen en tegelijkertijd andere weggebruikers kapot schieten... Spy Hunter, maar dan in 3D eigenlijk...

RoadBlasters.jpg
 
Origineel geplaatst door Hanz
Verder is Ghost 'n Goblins natuurlijk een cool spel, wel ongelofelijk moeilijk ... of ligt dat aan mij?
ik vond'm ook wel boven gemiddeld idd... kwam nooit verder dan dat stuk met al die platformen (het level na de eerste boss)
de arcade versie was trouwens wel super qua graphics, op de kermis en in de speelhallen destijds... 8)

Origineel geplaatst door Hanz
Nee joh, dat was in Spy Hunter.
aha... maar... dan is ie tevens gebruikt in deze, Crossfire:

crossfire-c64.gif
 
Laatst gewijzigd:
FF een oud draadje omhoogschoppen.

Origineel geplaatst door astronaut
MSX ah, tja. Iedereen helemaal wild om zijn commodore 64-er en ik had en MSX2. Veel minder toffe games dat wel. Maar wel een beetje fatsoenlijk programeren. Als ik MSX zeg dat denk ik Wammes Witkop. En dat moet jou genoeg zeggen. :D

Ah Wammes Witkop! Das wel zo'n beetje de Jesus onder de Nederlandse MSXers (zeker qua uiterlijk) :)

Over retrogamen gesproken; Had ooit een Colecovision met oa Zaxxon en The Smurfs
Daarna een MSX 1 - vooral die Japanse (KONAMI) games maakte op mij als 12 jarig jochie een hoop indruk!
En daarna een Amiga 500 - dat was (de late jargen 80, vroege jaren 90) denk ik qua gamen voor mij ECHT de gouden tijd. Komt helaas nooit meer terug.

Heb inmiddels een NES, een ATARI 2600 en een MSX II op de kop getikt (met allemaal redelijk wat games erbij) en zoek nog steeds naar oude consoles...SEGA MasterSystem, SEGA MEGADRIVE, SNES etc.

Ik zou ook nog wel graag een echte Turbo Grafx op de kop tikken ooit....ik vind late 8 bit / vroege 16 bit spellen de leukste qua beleving.
 
ik heb vroeger nogal eens op de kermis met ijskoude handen aan de geweren van alien en terminator arcadebakken gehangen. (je kan me heel blij maken met zo'n oude bak! zou een mooi plekje krijgen tussen de instrumenten hier)

ik heb een sega megadrive, heel leuke tijden mee gehad. laatst ghostbusters og van een vriend geleend.heel mooi spel!
ook wel wat op pc gehad vroeger, maar dat zie ik vooral als tijdverlies. maar de 16 bit japanners konden er wat van! (sonic, streets of rage3, arrow flash)
 
Wammes Witkop, ja dat zegt me wel iets :)

Iedereen om me heen had homecomputers, maar niemend had de home computer die mijn vader had uitgekozen (ja, die MSX). Als ik spelletjes wilde spelen moest ik van alles overtypen uit tijdschriften die oa Wammes uitbracht. Leerde wel snel typen en programmeren, veel anders was er niet te beleven.

De eerste spelletjes die ik erop speelde waren manic miner, ping pong, nemesis 2, zanac... ach ja, kan er wel honderden opnoemen. Ik heb het ook moeilijk kunnen loslaten die msx, en af en toe dan moet ik toch nog even iets programmeren, of als konami besluit metal gear solid 3 uit te brengen met de originele msx metal gears twijfel ik geen moment om dit dan maar te gaan kopen.

Ach ja, msx rules. Zal er nooit afstand van doen, en af en toe speel ik nog wel Nemesis 2, of King's Valley 2 op een van de 3 msx's die alleen maar aangezet hoeven te worden. Nostalgie, ja, dat is mijn ding wel.
 
en dit is een echt geinig on-line behendigheids spel:

http://www.gamesgames.com/game/Never-End.html

je moet ontsnappen uit een doolhoof die is onderverdeeld in meerdere kamers.
door op Z en X te drukken kan je een kamer 90 graden laten ronddraaien.

simpel uitziend maar een verdraaid doordacht spel! :mega:
 
Nemesis 2! :D
Check HIER voor een grote afbeelding van mapped screens/levels in het spel.
 
Ben zelf ook een fanatieke gamer naast het muziek maken...8D

Begonnen op de ZX-Spectrum 48k met spellen zoals Manic Miner & Elite....tegenwoordig is het puur en alleen nog maar op consoles en wel de PS3, Xbox 360 en de Wii.
 
mijn eerste gekochte computer ( alls daarvoor was zelfgebouwd) was een zx81
ik had er 2 games bij, life (was wel leuk) en een soort van schietspel, altijd raak.
je had een soort van tank ( was gemaakt van iets van 3 pixels) en daarmeen kon je een pixel op een andere pixel afschieten.
je moest moeite doen om te missen.
groeten,
jeroen
 
Back
Top