Vraag over draaitafel elementen

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

bambamstudio

Certified MoogPro
Lid sinds
15 september 2001
Berichten
8.914
Locatie
Eindhoven
wat is verschil tussen 'spherisch' en 'eliptisch' bij draaitafel elementen?

Zelf had ik bedacht :
de ene diamantvormig, de andere elipsvormig.
De elipsvormig is beter want de diamant is afgerond en daardoor slijt het vinyl minder hard tijdens het scratchen.
eliptisch naalden zijn ook duurder.

En vraag 2:

Hoe kan je dat irritante brommen voorkomen tijden het draaien als je kut monitoren naast je hebt staan en de elementen dat op gaan pikken en rond gaan zingen?
 
bij mijn weten heb je vraag 1 zelf al goed beantwoord,

antw op vraag 2...
heb je technics?
Ik zelf heb dit probleem nog nooit gehad met technics, wel met stantons en alle andere wannebe's

oplossing, probeer de naaldruk eens hoger te zetten (gewicht achterop) normaal 2 gram, probeer eens 2,5.
en wat experimenteren met de hoogte van de poten (als het technics is) zo ver mogelijk uitdraaien, en dan waterpas, ook kan naaldhoogte veel goeie dingen doen, en mocht dat nog niet helpen, schaf de free-floats aan,

http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=12644

deze werken echt,
 
Origineel geplaatst door agressor
bij mijn weten heb je vraag 1 zelf al goed beantwoord,

antw op vraag 2...
heb je technics?
Ik zelf heb dit probleem nog nooit gehad met technics, wel met stantons en alle andere wannebe's

oplossing, probeer de naaldruk eens hoger te zetten (gewicht achterop) normaal 2 gram, probeer eens 2,5.
en wat experimenteren met de hoogte van de poten (als het technics is) zo ver mogelijk uitdraaien, en dan waterpas, ook kan naaldhoogte veel goeie dingen doen, en mocht dat nog niet helpen, schaf de free-floats aan,

http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=12644

deze werken echt,

Dit probleem was met vestax toevallig, maar heb dit ook ooit gehad met technics, dus aan de draaitafel ligt dat niet volgens mij.....
En mijn Verstax-en staan in een kist die bedenkt is met een flinke laag schuimrubber, dus dat moet hetzelfde effect hebben als die spuuglelijke oranje dingen.....
 
Origineel geplaatst door bambamstudio
En mijn Verstax-en staan in een kist die bedenkt is met een flinke laag schuimrubber, dus dat moet hetzelfde effect hebben als die spuuglelijke oranje dingen.....


Die oranje dingen zijn wel beter om je lage frequenties eruit te halen. Schuim is niet goed voor de hele lage frequenties. Dus kiezen voor stoeptegel of zo een oranje-boven ding ofzo? (of de monitor iets minder hard.. ook beter voor den oortjes :D )

Arv
 
hmm, met zeer amateuristisch materiaal heb ik ook eens een opvallend gebrom gehad..
De oude jvc pickup van de rommelmarkt kreeg een nieuwe naald, en de eerste keer deed hij het prima:
klank glashelder. nu dat ding staat dicht bij de boxen. op een dag brommt het ook, alsof er een f16 in je huiskamer
landt.
Vreemd genoeg had ik dit probleem nie meer toen ik de kap, ipv open te laten staan, er helemaal af deed. Vermoedelijk
trillingen dus die de naald irriteren.

probleem was opgelost. misschien met die tegel?


greetz

cloudy
 
nou heb ik geen ervaringen met vestax, ik heb begin dit jaar al het geluid van een disco moeten vernieuwen, hier stonden de duurste stanton serie (opzich zeker geen rommel) het nieuwe geluid bestond uit een JBL PRO system, specs niet bij de hand, ook niet belangrijk, de nieuwe DRIVE (zeg maar de dj balie) was opgebouwd uit 2 gigantische jbl woofers, en daarom heen dus de drive, dit gaf bij die stantons veel problemen, begonnen ook rond te zingen als een gek. van alles geprobeerd, speciale poten enzo, uiteindelijk eens 2 technics voor ze meegenomen, in eerste instantie was het probleem nog daar, toen de poten uitgedraaid, iets meer naalddruk, en nooit geen problemen gehad, zelfs niet als ze de bas in het rooie draaien. later het zelfde probleem met die stantons die ik had ingeruild voor een drive-inn, die lelijke oranje kussens eronder, en het probleem was ook weg.

nu vind ik het vaag dat je zoveel herrie weet te produceren dat ze beginnen te resoneren, heb thuis een plank aan de muur, met mijn technics, en op die zelfde plank de syrincs 320 (dacht ik) en nooit ergens last van, en ik kan erg hard.
dit zijn bij mijn weten de enigste oplossingen (behalve die van die stoeptegel, die kon ik niet) probeer eens een technics te lenen ofzo, en kijken of het probleem er dan nog is, de technics is niet voor niets nog altijd de meest gebruikte, vestax en stanton enzo zijn leuk met die prieledingetjes die erop zitten, maar uiteindelijk heb je alleen maar pitch nodig!


oh ja, ook niet onbelangrijk, wat voor naald plus element heb je erop, ik druk altijd overal de ortofon pro op, vallen qua prijs reuze mee, en vind ze nog altijd SUPER, er zijn betere, maar die zijn duurder, en wat mij opviel, is dat het geluid van die ortofon VEEEEEL beter is dan de Stanton Trackmasters. heel frapant
 
Resonantie ja, had ik laatst ook (op Technics), toen heb ik me even zo vrij gevoeld om op de Equalizer van de discotheek even alle frequenties onder de 85Hz weg te draaien :D
Merk je amper, maar geen brom mee... Maarja, zo'n Equalizer heb je meestal niet bij de hand. Zo'n stoeptegel is idd een vaak gebruikte truc, hoewel ik 'm niet snap :)
Misschien is het een idee om de monitoren niet opdezelfde tafel te zetten als de draaitafels? En zorg evt. dan nog dat je ze niet rechtstreeks op de draaitafel "richt"? (Dus dat de geluidsgolven niet rechtstreeks richting de draaitafels gaan)
 
stoeptegel is als je goed kijkt 8D super pureus (dat schrijf ik normaal niet zo dacht ik), en daardoor vangt de tegel veel trillingen op, en geeft ze niet meer af.
de eq wegdraaien werkt ook, maar das weer zo zonde van het geluid, uiteindelijk zul je het toch horen.
maar als alles een beetje goed afgestelt word, er een goeie naald+element op zit, de draaitafels in een goeie drive staan. dan moet het toch wel goed zijn. maar ja... unforseen concequenses he!
 
Origineel geplaatst door agressor
stoeptegel is als je goed kijkt 8D super pureus (dat schrijf ik normaal niet zo dacht ik), en daardoor vangt de tegel veel trillingen op, en geeft ze niet meer af.


neneneneee, no way! Het is gewoon de massa die de resonantie frequentie van de tafel in combi met de draaitafel veranderd (verlaagd?), ten goed dus.. Heeft niet met poreusheid enzo te maken..
 
Origineel geplaatst door bambamstudio
Dit probleem was met vestax toevallig, maar heb dit ook ooit gehad met technics, dus aan de draaitafel ligt dat niet volgens mij.....
En mijn Verstax-en staan in een kist die bedenkt is met een flinke laag schuimrubber, dus dat moet hetzelfde effect hebben als die spuuglelijke oranje dingen.....

bam, het probleem is dus dat ze in de kist zitten, die werkt als een klankkast en die rubber in de kist heeft geen zin, geloof me, die is alleen maar voor het transsport.
haal ze eruit als je gaat spelen op hoog volume en zet ze op stoeptegels of ander beton, zand zakken werken ook erg goed.
oja, zorg dat de pootjes hoog genoeg staan zodat ze geen contact maken met de behuizing en last but not lleast zorg dat de geluidsman die god vergeten equalizer goed afstelt. dus 20 hz omlaag en 100 hz ook iets minder die veroorzaakt hoofdzakelijk de brom.
 
Origineel geplaatst door Social Narcotic
last but not lleast zorg dat de geluidsman die god vergeten equalizer goed afstelt. dus 20 hz omlaag en 100 hz ook iets minder die veroorzaakt hoofdzakelijk de brom.

Kijk! 8)
 
Origineel geplaatst door Social Narcotic
bam, het probleem is dus dat ze in de kist zitten, die werkt als een klankkast en die rubber in de kist heeft geen zin, geloof me, die is alleen maar voor het transsport.
haal ze eruit als je gaat spelen op hoog volume en zet ze op stoeptegels of ander beton, zand zakken werken ook erg goed.
oja, zorg dat de pootjes hoog genoeg staan zodat ze geen contact maken met de behuizing en last but not lleast zorg dat de geluidsman die god vergeten equalizer goed afstelt. dus 20 hz omlaag en 100 hz ook iets minder die veroorzaakt hoofdzakelijk de brom.

dat van de geluidsman snap ik zelf ook wel na ruim 15 jaar ervaring, maar ja...als er geen equalizer te bekennen valt dan houd het snel op :)
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top