Russische producers maken Europese DJ's beroemd

Ik lig er ook niet wakker van, maar dat jij meer kritiek lijkt te hebben op die Oostblok tieners dan de Hollandse "DJs" die naam maken met hun tracks vind ik raar. In het artikel lees je verder ook dat er weinig/geen geld te verdienen valt voor lokale producers/DJs in het Oostblok - het gebrek aan kansen aldaar is nu juist de reden waarom ze voor relatief weinig geld al hun rechten verkopen aan westerse "DJs". Ik zit niet in dat wereldje, ik kots op die hele EDM scene, maar ik vermoed dat het flink duurder is om een west-Europese ghostproducer een track te laten maken.


Dat klonk mij meer alsof hij voor zichzelf de gemiste kansen rationaliseert. En jij doet daar nu ook aan mee ;)


Ghost producing is inderdaad van alle tijden. Maar via internet bij Oostblok tieners bestellen was voor mij wel iets nieuws. Het contrast tussen de waarschijnlijk luxe levensstijl van de westerse DJ en de foto van de jongen voor een Oostblokflat die z'n muziek heeft gemaakt vind je ook niet een beetje wrang?


Dat is een hele zakelijke, neo-liberale, pro-globalistische manier om ernaar te kijken. Ik vermoed dat de Hollandse DJs er iets blijer van worden dan de Russische tiener-producers. Dat een Hollandse no-talent DJ dankzij globalisatie nog goedkoper een EDM track in het Oostblok kan laten ghostproducen zie ik verder ook niet als een vooruitgang.


Die nuance mis ik een beetje bij sommige anderen hier. Ik ben ook geen SJW, en lig er niet wakker van, maar ik vind het toch een beetje jammer om mensen hier te zien posten dat men het allemaal dikke prima vindt.

D'r wordt toch niemand gedwongen om dit zo te doen? En wat zou het alternatief zijn? Dat de EDM markt overspoeld wordt met Russische DJ's die goed zijn met fruityloops? Tis niet heel anders dan aarbeien plukken of bouwvakken toch? Tuurlijk, ik zou het ook wel heel tof vinden als er wat meer gelijkheid komt, maar ik ben ook realistisch.
 
Ik lig er ook niet wakker van, maar dat jij meer kritiek lijkt te hebben op die Oostblok tieners dan de Hollandse "DJs" die naam maken met hun tracks vind ik raar.

De enige kritiek die ik heb is over het gebruik van illegale software. Het feit dat die gassies illegale software gebruiken om geld mee te verdienen door hun tracks te verkopen maakt ze niet heel sympathiek en al helemaal niet 'zielig' in mijn ogen. Ik heb wat dat betreft een beetje moeite met het slachtofferschap dat uit dit hele verhaal zou moeten blijken; zij profiteren middels het gebruik van illegale software over de rug van anderen om zich, in de ogen van dit artikel, over hun rug te laten gebruiken door luie en/of talentloze DJs.

Lekker belangrijk allemaal.
 
Dat vind ik wel een groot verschil, dan ben je tenminste nog uitvoerend artiest. Als je zelfs dat niet doet ben je.... tsja, dozenschuiver (of Milli Vanilli). Maar goed, dat is in het bedrijfsleven een beproefd verdienmodel, dus misschien ben ik wel te principieel :P :D

:D

Niks mis met een goede danser, maar het wordt flauw als die dan ook doet alsof hij zingt en als kers op de taart pretendeert de muziek te schrijven.

Maar ach, tegenwoordig heb je autotune dus pretenderen te zingen en zingen kunnen 1 en hetzelfde zijn geworden. Misschien ben ik wel te ouderwets. :D
 
Het feit dat die gassies illegale software gebruiken om geld mee te verdienen door hun tracks te verkopen maakt ze niet heel sympathiek en al helemaal niet 'zielig' in mijn ogen.

Goed punt, had ik niet zo bij stil gestaan :okdan:

Ik vind hen ook geen slachtoffers, hooguit van een vreemd systeem. Als het niet om muziek zou gaan, maar om pak 'em beet mobiele telefoons zou ik het ook volledig begrijpen. Je maakt iets, verkoopt het, iemand doet er een nieuw doosje omheen en verkoopt het weer met winst. Alleen voelt dat vreemd bij 'kunst'. Iemand die goede sier maakt met jouw liedje, waar hij of zij niets aan heeft gedaan. Dat vind ik anders dan als je het nummer samen maakt.
 
Anti software piracy is pas laatste paar jaren pas op gang gekomen in Rusland.. Daarvoor werd het gedoogd door de overheid. Meeste Russen denken dat downloaden van software legaal is. kan je ze niet echt kwalijk nemen dan denk ik.
 
Ik ken mij goed voorstellen dat; door vanuit een andere invalshoek naar dit fenomeen te kijken, de een het ongepast zal vinden, terwijl iemand anders er helemaal niets verkeerds in ziet.

Wat ik mij wel afvraag is; als het toch niet boeit of die dj, waar ik helemaal van uit mijn dak ga op zijn set, zèlf de maker is of niet; waarom zou deze dan moeten doen alsof het zijn eigen creatie is?
Hij zou er dan gewoon open over kunnen zijn, toch?

Of is er een (wellicht terechte) vrees dat publiek/organisator toch minder bereid zou zijn om, voor hem, geld neer te tellen en liever op zoek zal gaan naar de werkelijke makers?
In dat geval, zou het niet betekenen dat zoiets ons, in het algemeen in grote lijnen, toch wel degelijk uitmaakt?

Gezien er van djs niet verwacht wordt dat zij zelf zingen, een instrument bespelen of zelfs plaatjes draaien, maar ze wel pochen "producer" te zijn, kan ik mij indenken dat ze dan wel móeten verzwijgen :bekdicht: dat zij zelfs dàt niet blijken te doen. :engel:

Ik merk dat ik niet echt een bepaalde mening heb over dit fenomeen, maar het met een soort verwondering bekijk; het zal de leeftijd wel zijn......


Trouwens, "gost producer", zoals tegenwoordig gangbaar, is niet van alle tijden; het is het resultaat van de vervaging van de definitie producer en dat dit, voorheen een vak achter de schermen zoals arrangeur, mixer, etc., op de voorgrond is gaan treden als "artiest".
Vroeger was je de producer van een project of je was dat niet; het was een aangelegenheid tussen producer, muzikant/artiest en eventuele label/platenmaatschappij.
Je werd als producer aangetrokken voor jouw bijzondere vaardigheid en om een klus te klaren en dit kon je niet faken, of aan gost producers uitbesteden; als producer was je, enkele uitzonderingen daargelaten , altijd achter de schermen en dus altijd zèlf al een 'gost'. :D
Wel had je wel producer teams, met verschillende producers, die openlijk en officieel onder een gemeenschappelijke naam, bedrijf of paraplu, opereerden,
 
Ik ken mij goed voorstellen dat; door vanuit een andere invalshoek naar dit fenomeen te kijken, de een het ongepast zal vinden, terwijl iemand anders er helemaal niets verkeerds in ziet.

Wat ik mij wel afvraag is; als het toch niet boeit of die dj, waar ik helemaal van uit mijn dak ga op zijn set, zèlf de maker is of niet; waarom zou deze dan moeten doen alsof het zijn eigen creatie is?
Hij zou er dan gewoon open over kunnen zijn, toch?

Of is er een (wellicht terechte) vrees dat publiek/organisator toch minder bereid zou zijn om, voor hem, geld neer te tellen en liever op zoek zal gaan naar de werkelijke makers?
In dat geval, zou het niet betekenen dat zoiets ons, in het algemeen in grote lijnen, toch wel degelijk uitmaakt?

Gezien er van djs niet verwacht wordt dat zij zelf zingen, een instrument bespelen of zelfs plaatjes draaien, maar ze wel pochen "producer" te zijn, kan ik mij indenken dat ze dan wel móeten verzwijgen :bekdicht: dat zij zelfs dàt niet blijken te doen. :engel:

Ik merk dat ik niet echt een bepaalde mening heb over dit fenomeen, maar het met een soort verwondering bekijk; het zal de leeftijd wel zijn......


Trouwens, "gost producer", zoals tegenwoordig gangbaar, is niet van alle tijden; het is het resultaat van de vervaging van de definitie producer en dat dit, voorheen een vak achter de schermen zoals arrangeur, mixer, etc., op de voorgrond is gaan treden als "artiest".
Vroeger was je de producer van een project of je was dat niet; het was een aangelegenheid tussen producer, muzikant/artiest en eventuele label/platenmaatschappij.
Je werd als producer aangetrokken voor jouw bijzondere vaardigheid en om een klus te klaren en dit kon je niet faken, of aan gost producers uitbesteden; als producer was je, enkele uitzonderingen daargelaten , altijd achter de schermen en dus altijd zèlf al een 'gost'. :D
Wel had je wel producer teams, met verschillende producers, die openlijk en officieel onder een gemeenschappelijke naam, bedrijf of paraplu, opereerden,

de issue is dat de naam van een DJ op een line-up een publiekstrekker moet zijn. En dat is 9 vd 10 keer niet vanwege zijn/haar mix kwaliteiten, maar vanwege een bekend nummer/hit waar iemands naam op staat. Dat is de shortcut voor DJ's naar een plek op de lineup.

Het lastige is dat electronische muziek live performen meestal heel saai of onmogelijk is, en dan heb je dus een andere manier nodig. Dat is dan de DJ geworden: het uithangbord van anonieme studio-nerd en producers.
 
Back
Top