Het grote EM Debat op 13 maart 2004

Eric Snelders

Ingeburgerd
Lid sinds
14 november 2002
Berichten
65
Beste synthforum leden, hieronder een bericht dat wij onlangs in onze newsletter hebben gepubliceerd. Het betreft het grote EM debat dat wij organiseren op 13 maart 2004.
Ook synthforum leden zijn van harte uitgenodigd !!! Laat ons horen als je belangstelling hebt om te komen.
Als je onze newsletter (2 wekelijks) wilt ontvangen, stuur ons dan een berichtje magazine@quantumproductions.nl of abonneer je door een mail te sturen aan alfacentauri-subscribe@yahoogroups.com

****************************************8Hier volgt het bericht:

*** Het grote EM debat, 13 maart 2004

Iedereen in de EM scene weet en merkt dat de tijden veranderen. Enkelen zeggen dat EM dood is, anderen zeggen juist dat EM leeft als nooit tevoren. Er zijn al zoveel discussies geweest, en zoveel onderwerpen waarover mensen kennelijk van mening verschillen. En eenieder die je vraagt heeft een andere mening over hoe het 'probleem' zou moeten worden opgelost.
En er zijn veel vragen die ons bezighouden: wat definieer je als EM, is het berlijnse school muziek, of juist ambient of cosmische space muziek ? Horen de nieuwe stijlen elektronika, trance, techno er nu wel of niet bij ? Heeft de EM nog wel een toekomst, zouden er meer evenementen moeten komen of juist niet. Wat kunnen artiesten doen om EM een duwtje in de rug te geven, of wat verwachten we van platenlabels en verkopers van EM. Kan EM voortleven zonder een tijdschrift of niet, enzovoorts, enzovoorts.

Zoals je weet, heeft Quantum Productions het initiatief opgepakt om EM verder te verbeteren en promoten en daarom is zij bezig met het ontplooien van nieuwe initiatieven (zoals artiestpromotie en begeleiding, uitbreiden van het Quantum Records platenlabel, organiseren van evenementen en nog veel meer). Maar we zijn uiteraard geïnteresseerd om te horen wat er in de EM scene leeft. Hoe kijken artiesten tegen de situatie aan, en wat verwachten onze klanten om er voor te zorgen dat EM interessante en voldoende levendig blijft ?

Om die reden zijn we een evenement aan het opzetten (onder de werktitel 'Het grote EM debat 2004') op 13 maart 2004. Daarvoor nodigen we iedereen uit die zich EM fan, retailer, artiest, producer, platenlabel of anderszins voelt. Gedurende dat evenement zullen we -uiteraard- live EM presenteren, zullen er drankjes zijn en de bedoeling is om een gemoedelijke bijeenkomst te hebben en daarbij zo veel mogelijk autoriteiten, muzikanten en fans, iedereen met een mening, aanwezig te hebben. Doel is om gemeenschappeljike ideeen uit te wisselen en om te zetten in daadwerkelijke aktie.

Daarom, als je artiest bent, platenlabel, of 'gewoon' EM Fan en je hebt een uitgesproken mening over wat er moet gebeuren, of je hebt zelf wel zin om aktie te nemen, of als je gewoon geinteresseerd bent in de opvatting van anderen, dan ben je van harte welkom. Geef ons een telefoontje (035-5265635) of een reply per mail als je van plan bent om te komen. We zullen je dan op de mailinglijst zetten zodra we de definitieve uitnodigingen gaan versturen.

Uiteraard is de toegang gratis !
Lokatie: Theater de Graaf Wichman in Huizen
Datum: 13 maart 2004.
Tijdstip: nog niet bekend, maar het zal in de avonduren plaatsvinden.

Kijk ook naar onze website voor de laatste updates over dit evenement.
 
Het probleem is natuurlijk geen echt probleem

Het probleem is natuurlijk geen echt probleem

Ik bedoel met "Probleem" het feit dat er veel mensen zijn die zeggen dat het (bijna) afgelopen is met de elektronische muziek en dat niemand daar iets aan doet. Je ziet inderdaad platenlabels, tijdschriften, artiesten en andere verwante organisaties stoppen of aankondigen dat ze stoppen in die muziek, en nogal wat mensen interpreteren dat alsof die muziek ten dode is opgeschreven. Zo'n discussie is nog niet zo lang geleden uitvoerig in het KLEMblad gevoerd.

Wij willen hoe dan ook zorgen voor een verandering: het wordt hoog tijd dat de (liefhebbers van?) tradiitonele electronische muziek hun ogen openen voor nieuwe stromingen, dat we ons best gaan doen om nieuwe talent voor het voetlicht te krijgen, nieuw materiaal uitgeven, maar er is veel meer te doen en daarom vragen wij aan iedereen 'denk mee om het probleem op te lossen' wij hebben de middelen en de motivatie om iets met die ideeen te gaan doen en de muziek eens een flinke duw in de rug te geven.

Kijk bijvoorbeeld ook naar onze andere initiatieven, zoals het 10e electronic music festival op 15 mei 2004 en we zijn ook bezig met evenement(en) waarin we nieuwere muziekstromingen gaan programmeren. Meer info op www.alfacentauri.nl
 
probeer er niet vanuit te gaan dat iedereen weet wat EM is... ik gok zelf dat het Electroniche Muziek betekent
 
wat is EM

wat is EM

ja, daar heb je helemaal gelijk in, mijn fout dat ik daar te snel overheen ben gestapt

EM betekent Electronische Muziek, maar zodra je dat noemt, roept het gelijk honderd vragen op over wat dat nu wel/niet is...., wedden ?
 
Re: wat is EM

Re: wat is EM

Origineel geplaatst door Eric Snelders
ja, daar heb je helemaal gelijk in, mijn fout dat ik daar te snel overheen ben gestapt

EM betekent Electronische Muziek, maar zodra je dat noemt, roept het gelijk honderd vragen op over wat dat nu wel/niet is...., wedden ?

nou ja, door het niet te noemen wordt je artikel onduidelijk, tis maar net wat je wilt....
 
De definitie van EM...uhm het is veelal beinvloed door de berlin school stijl denk ik... gewoon lekker 'spontane' synthesizermuziek. Echt pure ambient/soundscape is 't dus niet.

Vinden de meesten hier denk ik te saai. Maar het is wel echte MUZIEK. Goeie sequences, opbouw en natuurlijk ook (klavier)spel en improvisatie spelen een rol.... die laatste uit de the Dark Side of the Moog series van Namlook en Schulze is wel een mooi voorbeeld denk ik. En zoals zij 't doen is dus echt super. Dat zijn nog 's muzikanten.
Maar ik hoor ook wel 's dingen die bijna cheezy zijn, of dat ze gewoon teveel de oude schulze of tangerine dream na proberen te doen.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top