verwachtingen van een apparaat ?

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Lid sinds
19 december 2002
Berichten
4.938
Locatie
Primark City
Meer bugs in de apparatuur van nu?

Er zitten veel bugs in apparatuur van nu, of, hij werkt niet echt helemaal zoals we het graag willen. scsi te traag, USB te langzaam, efx kunnen wel beter, de sounds klinken te dun, etc etc.

Het lijkt er wel op dat mensen nu veel teleurgestelder zijn in de spullen die ze kopen, of, ze hebben te hoge verwachtingen van een apparaat.

Maar de muzikanten van vroeger waren volgens mij niet zo aan het 'zeuren', die maakte gewoon muziek met die spullen.

'Waarom schrijf je dit eigenlijk, wat is het probleem meneer?' vragen sommigen zich waarschijnlijk af.

Nou...
Ik was naar de 909 en 808 kit aan het luisteren op mn MC-307 en vroeg me af.. 'klinken die nou een beetje waarheidsgetrouw? Ik vond de basedrums wat softig klinken, maar dat ligt waarschijnlijk aan mn (hifi) speakers.....
Tot ik me het bovenstaande bedacht...

Als ik bijvoorbeeld hoor hoe Mantronix zn 808 laat swingen.. die zat ook niet te zeiken...
 
Je bent er gewoon aan gewend dat alles mogelijk is. Toen ik de tr808 hoorde toen'ie uitkwam, dacht ik: wow, dat is net echte drums...Ach in verhouding met voorgaande drumdozen was dat ook zo... En dan de droom dat je je geluiden zomaar zou op kunnen slaan, maar ja dat zal nog wel jaaaaren duren en polyfoon ; daar hebben we het helemaal niet over.

Op een gegeven moment raak je gewoon erg verwend. Ik had alleen maar die ouwe(toen nieuwe...$$$$) troep en daar moest alles mee. Drummetjes met een sequencer maken etc. Polyfoon? De odyssey was duofoon en samen met de axxe had ik een akkoord..en met twee keer opnemen had je grote akkoorden
Zo kan ik nog uren doorgaan.

Ik heb onlangs wavelab geinstalleerd... Kolere, een complete studio, veel beter als waar we vroeger mee opnamen..een lullige philips bandrecorder van uiterst matige kwaliteit kostte al gauw 1000 gulden... Voor dat geld (was toen een aardig maandloon) koop je nu zoooveel kwaliteit.. Het is gewoon vermoeiend.

Kortom: alles lijkt mogelijk en het valt nu tegen als er iets niet blijkt te kunnen, jaren geleden kon er niet veel maar je ging uit je dak als je weer nieuwe mogelijkheden ontdekte.
 
Laatst gewijzigd:
idd, we zijn té verwend.

Maar ook met 'ruk'-geluiden is goeie* muziek te maken.



*) goeie=smaak
 
ik denk dat er ook gewoon te veel in de apparaten van tegenwoordig gestopt wordt. Als een echt goeie fx processor al gauw 400 eurotjes kost, dan moet je niet verwachten dat een synth van E 800 vette sounds en geweldige fx aflevert.
 
Het zit hem natuurlijk ook een beetje in de belofte die de fabrikant maakt. Bijv... de groovebox is op de markt gezet als een apparaat waar je zowat alles mee kan, en instant hits maakt. Zo werkt het helaas niet.
 
Re: teveel gezeik?

Re: teveel gezeik?

Origineel geplaatst door Furious5
Meer bugs in de apparatuur van nu?

Zekers. Maar fabrikanten kunnen zich 't ook niet veroorloven om 3 jaar over een product te doen, 't moet nog liefst deze NAMM klaar of de concurrent gaat er met de eer vandoor.

Er zitten veel bugs in apparatuur van nu, of, hij werkt niet echt helemaal zoals we het graag willen. scsi te traag, USB te langzaam, efx kunnen wel beter, de sounds klinken te dun, etc etc.

Dit zijn in sommige gevallen design-afwegingen - maar dat ze nog met SIMMS durven aan te komen voor samplers tegenwoordig (goed dat Akai dat eindelijk afgezworen heeft...) is schandalig. Die krengen zijn 1) beperkt leverbaar, daarom 2) duur en 3) te klein. Punt is - je kunt wel hele supergeoptimaliseerde stukjes machinecode waar je 3 jaar op gewerkt hebt hergebruiken voor meer van hetzelfde truukje.

Het jammere van sommige grotere fabrikanten is dat ze niet naar gebruikers luisteren (misschien bang dat ze bij een te kleine sample uit de bevolking een niche-product maken), fouten in een OS niet verbeteren (het is perfect, stel geen vragen, fouten bestaan niet), en productblunders maken (dankjewel, marketing).

Het lijkt er wel op dat mensen nu veel teleurgestelder zijn in de spullen die ze kopen, of, ze hebben te hoge verwachtingen van een apparaat.

Spul kopen moet substitueren voor andere dingen - en een synth vervult die niet (altijd), dus wordt er naar 't volgende apparaat gejaagd. De stroom softsynths die er te krijgen is (en het gehalte warez ervan) plus de duizenden presets EN het feit dat je niet aan de knopjes kan zorgt er dan ook nog eens voor dat je iets dat niet goed klinkt by default maar al te gauw erafkeilt of niet meer aanraakt.

Nou...
Ik was naar de 909 en 808 kit aan het luisteren op mn MC-307 en vroeg me af.. 'klinken die nou een beetje waarheidsgetrouw? Ik vond de basedrums wat softig klinken, maar dat ligt waarschijnlijk aan mn (hifi) speakers.....
Tot ik me het bovenstaande bedacht...

Als ik bijvoorbeeld hoor hoe Mantronix zn 808 laat swingen.. die zat ook niet te zeiken...

Haha, dat heb ik wel eens een paar keer gedacht bij m'n Drumstation - helaas heb ik nog nooit van m'n leven een echte 909 een maand of zo tot m'n beschikking gehad om 't 1 op 1 te testen (pas dan kun je 't echt zeggen). Er zijn een paar Virus patches die schijnbaar bij een echte Moog in de buurt moeten komen, en de M3X moet ook zo klinken - toch heb ik 't nooit kunnen testen... ach ja. Komt nog wel eens, of niet - geef ik niet zoveel om. Om met Joe Meek te spreken - als 't goed klinkt is 't goed.
 
ik had het er afgelopen zaterdag nog met mensch-machine over....bij anthony rother's optreden..... allemaal behoorlijk simpele sounds, maar bij mekaar in de juiste mix en juiste arrangement knalt het als de tering....we zijn zo gefocused op de techniek dat we gewoon soms helemaal vergeten dat het uiteindelijk de bedoelding is dat er muziek mee gemaakt moet worden..

mooi voorbeeld: het alesis Ion forum....een groot deel van de gasten daar heeft niet eens een Ion, zit alleen maar over bugs, anti-aliasing en OS updates te zaniken, en dat gaat gewoon maar door....als ze er dan eentje kopen komt er een lange review waarin precies NUL(!) keer iets over de klank wordt gezegd..dan zakt mijn broek echt af
 
Re: Re: teveel gezeik?

Re: Re: teveel gezeik?

Origineel geplaatst door Yoozer
Zekers. Maar fabrikanten kunnen zich 't ook niet veroorloven om 3 jaar over een product te doen, 't moet nog liefst deze NAMM klaar of de concurrent gaat er met de eer vandoor.

nee maar ensoniq met de VFX, VFX-SDI, VFX-SDII en SD1 is toch ook weer het andere uiterste. VAnaf de VFX is er een klein hardware probleem wat een zwakke connectie tussen 2 printplaten betreft. Daar kwamen in 1988 met de VFX al errors over (callibration error ;)) bij ensoniq wisten ze het probleem en bij iedere nieuwere versie wel nieuwer OS enzo maar die klote verbinding was nog steeds zo brak...

Gevolg is dat iedreen met een VFX zelf mag solderen inclusief ondergetekende...
 
Het valt mij ook vaak op dat een nieuw instrument vaak tegen een bestaand instrument wordt afgezet. Op een gegeven moment in de discussie lijkt het alleen nog maar te gaan over hoe dicht het betreffende apparaat bij een bestaand instrument in de buurt komt, waarbij het helemaal niet meer lijk te gaan om de klank van het apparaat zelf.

groet

Tom
 
Ik denk dat het een combinatie van verschillende factoren is.
Het begint ermee dat "nieuwe" instrumenten vooral ALLES moeten kunnen. "We" (de gebruiker) is niet meer af te schepen met een drumdoos met 1 set geluiden erin, nee, het ding moet zowel een 909, 808, 707 kunnen na-apen, en als het even kan, ook nog een berg fx, een seq, enz. aan boord hebben. Dit zal ongetwijfeld goed mogelijk zijn met de hedendaagse techniek, maar dit in combinatie met (zoals hierboven al ergens beschreven) de snelheid waarmee een nieuw product maar op de markt gesmeten moet worden, kan best wel es voor de nodige problemen zorgen, ivm niet uitontwikkelen, enz.

Een combinatie van snel geld verdienen van de fabrikant EN de hebberigheid van de gebruiker, dus.
 
hmm, dat probeerde ik juist elke keer te zeggen en uittleggen in mijn 2 threads (als ik dit nou eens zou doen...., is de setup die ik wil wel verstandig mpc2000xl of mpc3000 + more)

als je bijv een mpc4000 hebt ga je niet terug naar bijv. een mpc2000xl en een oberheim dmx ofzo, want dan vind je die 2 te beperkt of weer te "slecht" (lees: rauw/smerig, of iets dergelijks) klinken, of bedenk maar iets.

Ik heb al een synth gezien op het internet en die had al 48 bit, ik schrok er ff flink van, als iets hebt wat echt bijns alles kan ga je denk ik niet erug naar bijv. een tr808 ofzo want die is weer te beperkt ofzo,

het gaat erom als je een mpc4000 hebt en je bent er weg van dat je dan steeds meer wilt bijv. je vind 24 bit tegek en denkt hmm 48 bit is misschien wel beter, koop je die met 48 bit vind je die weer te gek en wil je steeds meer als het ware IMHO, je kan nou zeggen dat dit bullshit is maar het is wel voor sommige de waarheid!

daarom wilde ik ook met iets beperkter dan een mpc2000xl beginnen, de mpc3000 bijv., das nu zo goed als over want ik zit nu aan studiocase met geluidskaart te denken om mee te beginnen zodat ik de rest van het geld verder kan opsparen.
voor iets duurs als ik zeker weet dat ik dit wil en er verder meer door wilt gaan.

*ik vind trouwens zo'n oberheim dmx en dx leuke drumbakjes, :{
 
De verwachtingen van mij liggen best hoog.Maar voor ik tot koop over ga win ik eerst zo veel mogelijk info op over de machine en probeer hem ook het liefst bij iemand thuis uit.Die dan ook al mijn vragen en etc kan beantwoorden.Vaak vraag ik in de winkel eerst de manual en ga er goed ik lezen en koop hem niet binnen een aantal weken als hij net op de markt is ;) Dat bij vele een synth tegen valt heeft naar mijn iedee meerdere redenen iemand kan er niet goed mee om gaan of heeft zo lang gespaart dat je er niet meer van kunt genieten :W
 
Wat natuurlijk kogisch is, is de muzikant zelf van grote invloed is op wat er uit een apparaat getoverd wordt. Al lijkt een synth/sampler/drumcomp beperkt, goede muzikanten halen er toch dope producties uit. Als ik door mn verschillende sounds heenblader in mn rm1x of 307 klinken die in de eertste plaats suf.. totdat ik hoor hoe ze zijn gebruikt in de preset patterns.. dan klinken ze ineens wel goed.. kwestie van programmeren dus...

Preset patterns vind ik daarom ook erg handig.. niet om ze integraal over te nemen en te gerbuiken maar gewoon voor inspiratie, ze brengen je gewoon op ideeen...
 
Origineel geplaatst door Furious5
Wat natuurlijk kogisch is, is de muzikant zelf van grote invloed is op wat er uit een apparaat getoverd wordt. Al lijkt een synth/sampler/drumcomp beperkt, goede muzikanten halen er toch dope producties uit. Als ik door mn verschillende sounds heenblader in mn rm1x of 307 klinken die in de eertste plaats suf.. totdat ik hoor hoe ze zijn gebruikt in de preset patterns.. dan klinken ze ineens wel goed.. kwestie van programmeren dus...

Preset patterns vind ik daarom ook erg handig.. niet om ze integraal over te nemen en te gerbuiken maar gewoon voor inspiratie, ze brengen je gewoon op ideeen...

waarom zijn presets dan vaak zo...tjsa...matig? ben nog nooit een apparaat tegengekomen die echt goeie presets hadden en de hele strekking van het apparaat dekken
 
De meeste apparaten waarin een nieuwe os geladen kan worden.... tja.. dat zegt eigenlijk wel genoeg :D
 
Da'was lachen, mannen (M/V)

Da'was lachen, mannen (M/V)

En het grappige is dat fora als deze bijdragen aan deze gevoelens!
Geen kritiek op dit forum trouwens.

ISPdeRuiter
 
volgens mij gaat het hier puur om marketing.
als je zegt dat er een 909 808 kit in zit dan stijgt de verkoop!
alleen vanwege de reputatie van deze twee bakken worden sommige apparaten verkocht terwijl de meesten nog nooit achter een echte 909 808 gezeten hebben!
net zoals de kreet analoog. hoeveel synths zijn nou nog werkelijk 100 %analoog?
het verkoopt gewoon beter
iedereen wil idd de eerste zijn om zijn ware op de markt te zetten ook al is die eigenlijk nog niet af...
het lijkt wel alsof men tegenwoordig in grotere mate muziekapparatuur verkoop om er winst mee te maken dan om een goed producht op de markt te zetten!
tuurlijk vroeger wou men ook winst maken maar dan moest je toch echt wel iets goeds/nieuws op de markt zetten!
de filosofie van de producenten lijkt wel te zijn veranderd
 
Ik denk dat ook veel mensen het gebruik van een synth onderschatten. Het kost nogal wat tijd om zo'n apparaat redelijk goed te leren kennen. Als je net begint wil je een apparaat kopen en er metteen de nieuwe nummer 1 hit mee scoren.

Ook de marketing stuurt hierop aan. Koop deze fantastische synth en je hebt meteen een minimoog, jupiter, MS20, tr909 en tr808 en tb303 in een keer. De werkelijkheid is anders. Iedere imitatie klinkt anders, maar dat heeft toch ook zijn charme. voor mij wel in ieder geval.

Tegenvallende apparaten vindt ik vooral de toch wat low-budget apparaat. Ze zijn prima om mee te beginnen, maar zogauw je met wat meer uitgebruidere apparatuur gewerkt hebt, zijn de verleden tijd. Ze zijn echter wel prima om mee te beginnen.
 
Back
Top