VST plug-ins of ook wel, wat is VST nou eigenlijk?

Nu weet ik nog niet waarvoor dx in fl diend of staat ondertussen weet ik wat vst's en vsti's zijn maar nog altijd niet wat het nut is van de dx zijn dit ook dan een soort plugins zoals de vst's en vsti's

direct x = dx

kortom deze kan je als ik me niet vergis gewoon in windows gebruiken zonder daarvoor cubase te gebruiken... standalone zeg maar...
 
Laatst gewijzigd:
Misschien een noob-vraag (best logisch aangezien ik een noob ben :P) maar is cubase het enige programma waarin je VST plug-ins kunt, eh, "doen" :S. Uit mijn vraag zal ook wel blijken dat ik niet echt weet wat ik met het begrip VST aanmoet, is dit nou een technologie waarmee je effecten op je muziek kunt loslaten? Dit dacht ik, maar toen zag ik dat je ook VST instrumenten had. Kan iemand mij pls een beetje duidelijkheid verschaffen?

Hier heb je wel wat aan denk ik:
http://www.bax-shop.nl/downloads/downloads/Productvergelijking_DAW.jpg
Kijk dan even naar het strookje met plugin host!
 
direct x = dx

kortom deze kan je als ik me niet vergis gewoon in windows gebruiken zonder daarvoor cubase te gebruiken... standalone zeg maar...

Direct X was in het verleden vergelijkbaar met VST. Echter Steinberg ondersteunt DX vanaf ik dacht Cubase 4 niet meer, daardoor zie je het minder.

De standaarden die nu veel gebruikt worden (afhankelijk van het platform/merk) zijn voor zover ik weet:
VST
RTAS
AU
 
Ik vind dit eigenlijk best wel een goede Threat.
De huidige DAW's kunnen zo vresselijk veel,dat je behoorlijk in het diepe wordt gegooit.
Uiteraard zijn er legio tutorials,maar ik ken er maar weinig die de fundering van van een DAW goed uit kunnen leggen.

Zo weet ik ook nog steeds niet of je een vst(i) nou multitimbraal kan maken of niet..
Stel ik gebruik een geluid uit Sytrus(fruity loops vsti) en die plaats ik op spoor 1.
Op spoor 2 wil ik een ander geluidje uit Sytrus...dat gaat dus niet,dan veranderd hij meteen het geluid van spoor 1.
M.A.W sytrus is eigenlijk 1 geluidsgenerator....toch?
Zou het dan mogelijk zijn om sytrus een paar keer te kopieeren in je vst mappen zodat je sytrus multitimbraal maakt?

En zou dit ook met efx plugins op die manier kunnen?

Ik bedoel, als een specifieke efx of synth plugin goed bevalt,waarom zou je daar niet een compleet nummer mee kunnen maken.

P.S.ik kom ook net om de hoek kijken van de plugins en host's.Ik weet er wel het een en ander van,maar de absulute basics ontbreken hier en daar nog.
De rede dat ik hardware modules aan de kant heb geschoven is dat ik gek werd van de efx die uit je patches werden geslurbt zodra je in performance mode gaat werken.
Ik hoop dit nou op te gaan lossen met software.
 
Zo weet ik ook nog steeds niet of je een vst(i) nou multitimbraal kan maken of niet..
Stel ik gebruik een geluid uit Sytrus(fruity loops vsti) en die plaats ik op spoor 1.
Op spoor 2 wil ik een ander geluidje uit Sytrus...dat gaat dus niet,dan veranderd hij meteen het geluid van spoor 1.
gewoon exact dezelfde VSTi nogmaals inladen op een ander kanaal, dit grapje zou je kunnen herhalen voor alle kanalen mits de CPU het toelaat qua rekenkracht natuurlijk... de meeste VSTi's zijn o.a. om die reden dus bijna allemaal gewoon monotimbraal...
 
Zo weet ik ook nog steeds niet of je een vst(i) nou multitimbraal kan maken of niet..

Dat hangt van de VST af. Een betere vraag: moet je dat wel doen?

Stel ik gebruik een geluid uit Sytrus(fruity loops vsti) en die plaats ik op spoor 1.
Op spoor 2 wil ik een ander geluidje uit Sytrus...dat gaat dus niet,dan veranderd hij meteen het geluid van spoor 1.
M.A.W sytrus is eigenlijk 1 geluidsgenerator....toch?
Zou het dan mogelijk zijn om sytrus een paar keer te kopieeren in je vst mappen zodat je sytrus multitimbraal maakt?

Dan doe je iets fout. Je hoeft niks te kopiëren in de VST map; je moet gewoon leren hoe FL Studio met instances en sporen om gaat. Die kopieën worden voor jou door FL Studio al gemaakt.

Als je een nieuw MIDI-spoor maakt (vraag me niet de details hoe dat in FL gaat) moet dat zijn eigen plugin krijgen, en niet "wijzen" naar de plugin die al op het andere spoor staat.

Als ik in Ableton Live een nieuw spoor aanmaak sleur & pleur ik daar bijv. Alchemy op. Ik kan deze procedure zo vaak herhalen als ik wil, en dan krijg ik een aparte Alchemy per spoor die zich niks aantrekt van de rest. Zo zou 't ook moeten werken in FL. Toch nog maar eens even terug naar de handleiding, dus :).

En zou dit ook met efx plugins op die manier kunnen?
Ja, al heet dat dan niet multitimbraliteit, maar Send en Insert-effecten.

Op hardwaresynths:
n-parts Multitimbraliteit geeft je n "virtuele kopieën" van een synthesizer, met de volgende voorwaarde:

- alle parts moeten de polyfonie delen
- alle parts moeten de uitgangen delen
- alle parts moeten de effecten delen

Waarom is dit leuk:

- je hoeft niet eerst een compleet spoor op te nemen, de synth dan naar een ander geluid om te schakelen, en dan weer op te nemen eerdat je verder kan
- je kunt meerdere geluiden layeren
- je kunt meerdere geluiden splitsen

Er is overigens geen verschil tussen layer en split; beide definiëren ze een deel van het toetsenbord waarop ze "reageren". Als die delen overlappen heb je een layer, als ze precies aansluiten heb je een split.

Layeren en splitsen kun je heel makkelijk doen door gewoon beide sporen op scherp te stellen voor opname en er voor te zorgen dat ze beide informatie ontvangen van dezelfde MIDI input. Het enige verschil wat layeren er nog bij doet is dat je er een filter tussen zet die bijv. alle MIDI-signalen onder de noot C3 negeert. Dus, daar heb je al geen multitimbraliteit voor nodig.

Het andere deel zijn meerdere instances. Nu is iets als Kontakt best belastend voor je CPU; maak je een nieuwe Kontakt aan voor elk spoor, dan is er "overhead". Kontakt geeft dus de optie om bijv. 8 geluiden in te laden die ieder hun aparte uitgang hebben (en daar komen we gelijk aan de eis voor multitimbraliteit voor plugins: je hebt meerdere uitgangen nodig - Kontakt heeft "2 out" en "8 out" varianten van de plugin) maar waar er dus maar 1 keer de "overhead" van de plugin zelf is. Dat kan je wel wat ellende schelen.

Maar je ziet dat multitimbraliteit dus voornamelijk iets voor hardware is; bij software heb je 't niet nodig, omdat je er veel makkelijker omheen kunt werken. In plaats van een virtuele kopie is het veel meer alsof je gewoon die synthesizer 20 keer hebt. Wat in feite ook zo is.

Cubase had met het VST-rack (geen idee of dat nog steeds gebruikt wordt in 4 en 5) iets dat meer op hardware lijkt: je vertelt het "rack" eerst welke apparatuur je in de studio hebt, en vervolgens routeer je de uitgangen van elk MIDI-spoor naar een plugin in het rack. Die aanname is eigenlijk een beetje dwaas in software-land; het enige wat je tegen moet houden om 999 MIDI-sporen te maken, ieder met een plugin er op - is de CPU. Het kan zo echter wel overzichtelijker (naja, kwestie van smaak) zijn om bijv. maar 1 plugin voor drums te gebruiken en dan 6 MIDI-sporen - eentje die alleen noten voor de kick bevat, eentje die alleen noten voor de snare bevat, etc.
 
Zo weet ik ook nog steeds niet of je een vst(i) nou multitimbraal kan maken of niet..

En zou dit ook met efx plugins op die manier kunnen?

Miltitimbraal
Er bestaan multitimbrale VSTi's.
Zo heb je van Steinberg HALion (16 kanalen sampler) en HALion Sonic (16 kanalen synth).
Deze hoef je dus maar 1x te openen, en kan je 16 MIDI kanalen aansturen met allemaal verschillende sounds vanuit deze ene VSTi die je 1x geopend hebt.

FX plugins (op send)
In bv Cubase kun je verschillende kanalen in de Send naar dezelfde VST FX sturen. Je hebt dan wel exact dezelfde instellingen als voor het/een ander kanaal, waar je naar dezelfde VST verwijst. Enkel in je Send informatie (volume) kun je dan nog verschil aanbrengen per send.
Bij de functionaliteit insert, koppel je je VST FX hard aan het kanaal, en heb je daarin geen verdere mogelijkheden dit te delen oid.

Hoe dit in andere programma's werkt, weet ik niet. Lijkt me logisch dat de andere 'groten' zoals Live en Logic ook ongeveer zo werken.
 
Laatst gewijzigd:
Een goed voorbeeld van een multitimbrale VSTi (of AU, in Lobic) is de Access Virus TI plugin.
Als je met je Virus TI meerdere sporen tegelijk wilt opnemen, is dit zelfs de enige manier om te werken; je kunt de plugin namelijk maar 1x starten in een sessie.
 
Kijk eens aan,dit zijn nog eens handige dingen om te weten voordat je uberhoubt een vst inlaad.
 
Kijk eens aan,dit zijn nog eens handige dingen om te weten voordat je uberhoubt een vst inlaad.
Inderdaad !
Echt leerrijk. Thanks. :okdan:

Wat mij (als extra) ook nog bezig houd en niet onbelangrijk is dacht ik zo, is : hoe zit het met de latency als je naar gelijktijdig multitimbraal en polyfoon gebruik van meer gesofisticeerde plug-ins gaat ? (Nog zonder opgenomen audio-tracks dus.)
Ja..., dit is sterk PC of Apple hardware gerelateerd maar ervaringen, richtlijnen, tips zouden al welkom zijn.
Ik werk veel met hardware zoals yamaha's AFM, VL en Anx, mocht dat softwarematig goed doenbaar zijn... wow !
 
Inderdaad !
Echt leerrijk. Thanks. :okdan:

Wat mij (als extra) ook nog bezig houd en niet onbelangrijk is dacht ik zo, is : hoe zit het met de latency als je naar gelijktijdig multitimbraal en polyfoon gebruik van meer gesofisticeerde plug-ins gaat ? (Nog zonder opgenomen audio-tracks dus.)
Ja..., dit is sterk PC of Apple hardware gerelateerd maar ervaringen, richtlijnen, tips zouden al welkom zijn.
Ik werk veel met hardware zoals yamaha's AFM, VL en Anx, mocht dat softwarematig goed doenbaar zijn... wow !

Ik kan er geen antwoord op geven,maar ik heb het me ook altijd afgevraagd.
Zelfs met de goedkoopste synths of midi hardware heb je zo goed als 0 vertraging,zelfs in een grote set-up.
Maar zodra er een pc in het spel komt ,komen deze problemen aan het licht(zie alle latency threats)
Opzich wel vreemd dat dat nog steeds voor problemen zorgt, als je je bedenkt dat een atary st dat al niet meer had.
 
Euhhh...long time ago... inderdaad Atari was zijn tijd ver vooruit, zelf ook nog gebruikt, die ST1040FM.

En zero latency, Ramirez inderdaad met hardware is het zo...

Maar graag hoorde ik, uit praktijkervaring met de vernoemde 'klankopwekkingsmodellen', dat het NU ook met PC of Apple zo kan.
Ik wil ook liever een simpele maar goed computer-software setup gebruiken, maar vrees dat die er nog steeds niet is en
mogelijk nog jaren zal duren eer dit de (betere) hardware synths zal benaderen.
Temeer het na die vraag weer heel stil is hier...???
 
Maar graag hoorde ik, uit praktijkervaring met de vernoemde 'klankopwekkingsmodellen', dat het NU ook met PC of Apple zo kan.
Ik wil ook liever een simpele maar goed computer-software setup gebruiken, maar vrees dat die er nog steeds niet is en
mogelijk nog jaren zal duren eer dit de (betere) hardware synths zal benaderen.
Temeer het na die vraag weer heel stil is hier...???

Ik weet niet waar je de afgelopen 5 jaar geweest bent, maar dit soort issues is al jarenlang nauwelijks nog/niet meer aan de orde bij een goede setup van PC/Mac met goede interfaces met fatsoenlijke drivers.

Er zitten op dit forum leden met flinke setups die heel veel op de computer met software doen met zware belastingen, waar alles draait als een zonnetje. Zelfs op PC.
Check bijvoorbeeld eens de posts van forumlid quifster hierover.
 
Ik weet niet waar je de afgelopen 5 jaar geweest bent, maar dit soort issues is al jarenlang nauwelijks nog/niet meer aan de orde bij een goede setup van PC/Mac met goede interfaces met fatsoenlijke drivers.
Zeker niet op het SForum en mogelijk zal ik hier ook niet lang blijven, ... ik leer hier weinig bij en ben meer bezig anderen te helpen dan zelf een degelijk antwoord te bekomen als ik eens een vraag stel, dus...
Bovendien zijn er wel meer zaken die niet meer aan de orde zijn, omdat men gewoon met de 'gekende rotzooi' leert leven en het daarom niet meer in vraag stelt. Dat is nog geen reden dat het opgelost is !
En, mocht je het niet gemerkt hebben PC's van 5 jaar terug zijn trager dan de huidige.
Er zitten op dit forum leden met flinke setups die heel veel op de computer met software doen met zware belastingen, waar alles draait als een zonnetje. Zelfs op PC.
Check bijvoorbeeld eens de posts van forumlid quifster hierover.
Vandaar dan ook mijn vraag aan hen. En, ik zal die quifster eens nagaan....

Verder ... er is hier haast niemand waar niet 'alles draait als een zonnetje', totdat je wat doorgraaft op diezelfde uitingen.

Latency levert enkel flink verdeelde SF-zoekresultaten die meestal niets meer vermelden dan dat je er last van kunt hebben of 'niet'.
Haast nergens staat vermeld welk type 'klankopwekkingsmodel' er dan ook in de VST gebruikt wordt !
En, net dat is belangrijk (en geweten door kenners of ervaren gebruikers).

Concreet bvb. :
wie kan met een degelijke FM8-klank polyfoon werken met 'live midi' invoer naar zijn computer, zonder last te hebben van latency ?

Ikzelf gebruik weinig VST's, tenzij Pianoteq of Reaktor... (intel 2-Core 3GHz, XP, SW1000XG, Realtek HD-Audio).
Dat mag veranderen als...

Ahaa... Even die quifster nagegaan :
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=122135&highlight=latency
(post 13 en zie ook vanaf 11 en verder...)
Latency is dus nog altijd niet volledig opgelost ?
 
Laatst gewijzigd:
SW1000XG, Realtek HD-Audio

Een XG-kaart uit 't jaar nul en een on-board geluidskaart zonder fatsoenlijke ASIO drivers. Dan vind ik 't eigenlijk niet gek dat je met latency zit :P.

Ga eens naar een RME AiO of zo kijken.
 
Een XG-kaart uit 't jaar nul en een on-board geluidskaart zonder fatsoenlijke ASIO drivers. Dan vind ik 't eigenlijk niet gek dat je met latency zit :P.

Ga eens naar een RME AiO of zo kijken.
Vroeg ik dan om mijn hardware te beoordelen ?
Maar soit ook jij kan/wil blijkbaar geen antwoord geven op mijn eerste vraag.

'Een XG-kaart uit 't jaar nul...'
Ja, en die PC heb 1990 jaar later aangeschaft.
Betreft RME AiO : eerst aanschaffen en dan merken dat niet veel veranderd is ?
 
Even voor de duidelijkheid: latency 0 bestaat niet.
Ook bij een pure MIDI setup is de latency niet 0. Je digitale of analoge signaal moet gewoon een weg afleggen door een draadje. Snelheid 0 bestaat ook niet. Zelfs licht is niet oneindig snel.

Als je hoorbare latency hebt, heb je:
of geen goede hardware (computer/geluidskaart/combi) en
of geen goede driver(s) -voor moederbord, videokaart etc.- en
of geen goede ASIO driver en
of geen goede instellingen van je ASIO driver en
of geen goede instellingen in je DAW

Een van de eenvoudigste oplossingen in deze (meestal ASIO probleem) is ASIO4All. Heb je geen (goede) ASIO driver voor je geluidskaart, en werken oudere versies van die driver ook niet goed, dan is dat vaak op te lossen door met deze generieke ASIO driver te gaan werken.

En je zult inderdaag moeilijk goede resultaten krijgen met oude computers en oude geluidskaarten.
Dat is net als de snaren op een gitaar, die moet je gewoon eens in de zoveel tijd vervangen. Zo moet je ook een PC voor zware audio doeleinden wel echt uiterlijk na 4/5 jaar vervangen. Oudere zullen echt niet veel meer aankunnen. En de lichtste nieuwe PC's zul je ook weinig plezier van hebben.

Hoe krachtiger je CPU, des te lager je de buffer kunt zettten, des te lagere latency (storingsvrij).
Dus een PC uit 1990 met een XG kaart is NOT DONE met VST audio. Als pure MIDI sequencer zal hij het nog prima doen, maar laat hem geen audio/VSTi processen.........
 
Vroeg ik dan om mijn hardware te beoordelen ?

Je zegt dat je problemen hebt met latency en vervolgens laat je je hardware zien. Als het aan die hardware blijkt te liggen mag ik dat toch wel zeker zeggen? Een 2CV gaat ook geen traktor uit de modder trekken, maar dat zegt ook niks over de staat van auto's tegenwoordig; je gebruikt gewoon iets dat er niet geschikt voor is.

Latency is een heel eenvoudig principe. Je hebt een buffer van x samples, je hebt een sample rate van y kHz. Op 44.1 kHz kun je je buffer instellen op 1024 samples, en dat betekent dus dat je latency minimaal 23 milliseconden is. Minder dan dat, en dan is de buffer niet op tijd vol, tenzij je computer dit op z'n sloffen aan kan. Alles rond de 10 ms ervaar je als "vrijwel direct". Elke synthesizer met een D/A heeft in feite dezelfde uitdaging; als de buffer niet tijdig is gevuld kun je niks. Dat vertaalt zich in harde limieten aan polyfonie (buffer vullen lukt altijd, omdat de verwerkingssnelheid voorspelbaar is) of harde limieten aan computerkracht (een bepaalde structuur laat je toe om met deze snelheid x stemmen te produceren; iets dat ingewikkelder is duurt langer en reduceert dus de polyfonie). Dit natuurlijk met een veiligheidsfactor er in.

De oplossing is dus een kleinere buffer - maar als die niet op tijd gevuld wordt wordt de audio onderbroken met stilte (da's precies wat het gekraak is; het voltage van de D/A valt abrupt naar 0 toe); of een hogere samplerate, maar dan moet je computer harder werken, en is er dus kans dat 'ie de buffer niet op tijd vol krijgt.

Nou heeft een beetje kaart fatsoenlijke stuurprogramma's en een DSP voor diverse audiostromen te mixen. Als je dat allemaal in software moet doen (wat een on-board geluidskaart dus moet) komt er nog extra latency bij; immers, de berekeningen voor het mixen moeten nog eerst uitgevoerd worden eerdat de conclusie door kan naar de D/A. Dus, dat deel van je hardware is in ieder geval zeker te bekritiseren.

Je Yamaha-kaart doet in die zin niets met audio; het is een XG-module met on-board geheugen voor de samples.

De RME-kaart heeft die DSP wel, en heeft drivers die speciaal geschreven zijn voor lage latency terwijl je on-board kaart lang niet zo'n strakke eisen heeft, die 2 geluidsstromen van een mp3tje en een DVD zijn wel te mixen. Dus - probeer dat eens. Omdat 't overigens een PCI-e kaart is zit je ook niet met de beperking in bandbreedte van USB of Firewire en het benodigde verwerken van de data-pakketten, dus is de latency over 't algemeen nog lager dan wat je bij dat soort audio-interfaces hebt.

Capiche? :)
 
zeg audiocollage, ben je ook mooi klaar mee, als je 240 euro moet betalen om 8x 3 uur met jou te soebatten.
Ik denk juist dat jij nog HEEL VEEL hebt te leren. je snapt de ballen van een DAW en audio.
 
Ik denk juist dat jij nog HEEL VEEL hebt te leren. je snapt de ballen van een DAW en audio.


Ja, cursusje Cubase? Dan behandelen we de integratie van de HW studio in de DAW setup. Mét MIDI, Audio, VST en VSTi. :okdan:
Is maar een paar uur rijden vanuit België. 10% korting voor niet eigenwijze formuleden! ;)
 
Back
Top