VST plug-ins of ook wel, wat is VST nou eigenlijk?

kGk

4 Bit über-micro
Lid sinds
26 augustus 2003
Berichten
125
Locatie
Aug 2003
Misschien een noob-vraag (best logisch aangezien ik een noob ben :P) maar is cubase het enige programma waarin je VST plug-ins kunt, eh, "doen" :S. Uit mijn vraag zal ook wel blijken dat ik niet echt weet wat ik met het begrip VST aanmoet, is dit nou een technologie waarmee je effecten op je muziek kunt loslaten? Dit dacht ik, maar toen zag ik dat je ook VST instrumenten had. Kan iemand mij pls een beetje duidelijkheid verschaffen?
 
vst's zijn virtuele instrumenten of effect plugins , je hebt dan gewoon de functies van hardware maar dan in softwarevorm gegoten...

reason heeft dit ook, dan noemen ze refills, en sonar heeft die ook, daar zijn het DXi's
 
Hallo kGk, "VST" staat voor "Virtual Studio Technology" en werd geïntroduceerd door Steinberg (dacht ik toch) met hun Cubase 3.5 VST.

VST software is eigenlijk alle software die van je PC een soort virtuele studio maken; dit is meestal een van volgende zaken:

* een VST-host (zoals bvb. Cubase, Fruityloops, Acid, Logic, Sonar, Digital Performer, enz...); houdt in dat je VST-plugins kunt gebruiken via een van de genoemde programma's
* een VST fx-plugin: gaat een of meerdere audiosporen van je VST-host bewerken met fx (bvb. delay, reverb, distortion, flanger, enz....)
* een VSTi (staat voor VST Instrument): virtueel instrument dat kan gebruikt/bewerkt/opgeslaan worden via je VST-host

Ik hoop dat alles mss. een beetje duidelijker is nu...

=> noot:

interessantste VST site: http://www.kvr-vst.com/
 
Re: VST plug-ins of ook wel, wat is VST nou eigenlijk?

Origineel geplaatst door kGk
Misschien een noob-vraag (best logisch aangezien ik een noob ben :P) maar is cubase het enige programma waarin je VST plug-ins kunt, eh, "doen" :S. Uit mijn vraag zal ook wel blijken dat ik niet echt weet wat ik met het begrip VST aanmoet, is dit nou een technologie waarmee je effecten op je muziek kunt loslaten? Dit dacht ik, maar toen zag ik dat je ook VST instrumenten had. Kan iemand mij pls een beetje duidelijkheid verschaffen?

Hoi,

Cubase is niet het enige programma waarin VSTees gedraaid kunnen worden. Er zijn verschillende programma's die als gast (Host) kunnen dienen voor je VSTees. Zo werkt bijvoorbeeld de FM7 (virtuele synthesizer) net zo goed in Cubase als in de nieuwste versies van Fruity Loops of Acid. Ook zijn er programma's die puur en alleen host zijn. Dan zit er als het ware geen sequencer (zoals bij Cubase) aan verbonden. VST kunnen overingens van allerlei aard zijn. Het zijn plug ins (modules) die je kunt toevoegen aan je bestaande (lees bijv. Cubase) programmatuur. Een VST kan een Piano zijn maar evengoed een effect zoals een Reverb of Delay.

Stel je vragen gerust overingens.

Groet Astro.
 
vst's zijn de effecten die je als send on insert kan gebruiken, virtuele instrumenten noemt men vst-i's ook heb je dx plugins en dx-i's cubase kan beide aan,maar fruityloops bv ook,reason werk met z'n eigen plugins wat overigens geen refills zijn.... er zijn verder nog een hoop andere vst-hosts waar je ook alle plugins in kunt gebruiken zoals ableton,orion enz... hoop dat dit je vragen een beetje beantwoord....
 
Re: Re: VST plug-ins of ook wel, wat is VST nou eigenlijk?

Re: Re: VST plug-ins of ook wel, wat is VST nou eigenlijk?

Origineel geplaatst door astronaut


Het zijn plug ins (modules)


Een plug in is dus precies hetzelfde als een module? Ik vraag dit omdat ik ontzettend veel mensen de term module hoor laten vallen, en ik dacht uit de gesprekken op te kunnen maken dat een module een hardwarematig iets was.
 
Re: Re: Re: VST plug-ins of ook wel, wat is VST nou eigenlijk?

Re: Re: Re: VST plug-ins of ook wel, wat is VST nou eigenlijk?

Origineel geplaatst door kGk
Een plug in is dus precies hetzelfde als een module? Ik vraag dit omdat ik ontzettend veel mensen de term module hoor laten vallen, en ik dacht uit de gesprekken op te kunnen maken dat een module een hardwarematig iets was.

Alles op je harde schrijf is niet echt in je kamer aanwezig. Kun je niet met je vingers aanzitten. Zo'n plugin wordt ook weleens module genoemd omdat het (net zoals een 19 inch module) een toevoeging is op je software/hardware. M.a.w. de term module heeft meerdere betekenissen. Al komt dit in termen van synthesizers wel op hetzelfde neer met dat verschil dat je 19 inch module een tastbaar kastje is en je fm7 synthesizer nog niet eens een gram weegt. Net zoals Adriaan. De ene is een acrobaat en de ander is een schrijver.
 
oké, bedankt, ik begrijp het. Maar nu dan nog even een vraag over gewoon modules, zeg maar het kastje in een rack. Kun je dit "kastje" ook zelfstandig gebruiken, of moet je het op je computer aansluiten, of aan een andere synth? Kan een module alleen maar effecten toevoegen?
Toen ik ergens anders op het forum een vraag stelde over hoe ik het geluid van amigas, 8 en 16 bit computers(pellen) na kon maken kreeg ik namelijk als antwoord dat daarvoor modules bestaan. Dus ik dacht dat je een module ook "stand alone" kon gebruiken, puur en alleen om geluid te genereren. Of is het zo dat je allebei kan: geluid genereren en effecten toevoegen? En dan nog: moet je hem aan een stel speakers, je computer of een andere synth hangen?
 
deze modules worden via midi aangestuurd.
Dus of idd via een computer of zia een midi keyboard, en dit kan al een simpel keyboard zijn, als deze maar midi heeft.

En natuurlijk een audio uitgang.

Je moet een module zien als een synth zonder toesten....
 
Wel even wennen aan dit soort vragen hoor. ;)
 
Origineel geplaatst door bambamstudio
die hadden wij zo'n 15 jaar geleden ook :)

Kijk, toen was ik dus druk bezig met leren spreken :P
 
Origineel geplaatst door kGk
Kijk, toen was ik dus druk bezig met leren spreken :P

Pfff... heb ik nog steeds moeite mee.
Vooral na een fles van het een of ander. ;)
 
is cubase sx trouwens de opvolger van cubase vst (zo nee/ja, wat betekent sx dan?)?
 
Hoi,

Cubase is niet het enige programma waarin VSTees gedraaid kunnen worden. Er zijn verschillende programma's die als gast (Host) kunnen dienen voor je VSTees. Zo werkt bijvoorbeeld de FM7 (virtuele synthesizer) net zo goed in Cubase als in de nieuwste versies van Fruity Loops of Acid. Ook zijn er programma's die puur en alleen host zijn. Dan zit er als het ware geen sequencer (zoals bij Cubase) aan verbonden. VST kunnen overingens van allerlei aard zijn. Het zijn plug ins (modules) die je kunt toevoegen aan je bestaande (lees bijv. Cubase) programmatuur. Een VST kan een Piano zijn maar evengoed een effect zoals een Reverb of Delay.

Stel je vragen gerust overingens.

Groet Astro.

Nu weet ik nog niet waarvoor dx in fl diend of staat ondertussen weet ik wat vst's en vsti's zijn maar nog altijd niet wat het nut is van de dx zijn dit ook dan een soort plugins zoals de vst's en vsti's
 
Back
Top