Druk van sound van links plus rechts of links min recht meten.

DRe

SSM spacestation
Lid sinds
20 oktober 2004
Berichten
4.954
Locatie
Hilversum
mixen van druk, hoe meet je dat eigenlijk .Is dat links plus recht of is dat links min rechts.
 
Idd eeh snap het ook niet echt. misschien weet iemand het. :)
 
het zou kunnen helpen om je in te leven in de lezers van je post dre
en dan effe bedenken of er misschien iets onduidelijks aan is, zou zomaar kunnen toch
 
als je rechts en links optelt dan worden de frequenties versterkt die ze gemeen hebben,

als je de een van de ander aftrekt dan hou je min of meer over wat ze juist niet gemeen hebben
 
volgens mijn meter is het meten van druk links en recht 6 db gemiddeld (goeie stereo track natuurlijk) harder dan meten van druk links min recht. Er moet dus verschil zitten tussen deze twee metingen.
 
als je rechts en links optelt dan worden de frequenties versterkt die ze gemeen hebben,

als je de een van de ander aftrekt dan hou je min of meer over wat ze juist niet gemeen hebben

Wat is volgens jouw het eerlijkst. Of kan je dat niet echt zeggen.

waarom zou je eigenlijk links min recht moeten meten. weet je een voorbeeld waarom je zo meet?
 
Wat is volgens jouw het eerlijkst. Of kan je dat niet echt zeggen.

opgeteld denk ik!
want dat is wat min of meer gebeurd als je naar stereo speakers / monitoren luistert ,,,

rechts min(-) links (of andersom) daarvoor zou je de golfvorm moeten inverten, de fase moeten omdraaien, van een van de signalen

links en rechts , stereo-geluid is best een raar ding,
half 3D, wij hebben ook twee oren,,maar twee speakers is een compromis
samen opgeteld tot een signaal, dus mono, geeft versterking van bepaalde frequenties,,
als je naar speakers luistert dan horen beide oren beide speakers maar toch hoor je de verschillen van rechts en links
het is dus niet 100% optellen, maar hangt van van alles af

luister je via een koptelefoon, dan is er wel grote scheiding tussen L en R en beide oren

kortom: best wat aan de hand en het is geen perfect systeem en daar valt best goed mee te leren leven vinik
 
Duidelijk. :engel: tenminste duidelijker...
 
mixen van druk, hoe meet je dat eigenlijk .Is dat links plus recht of is dat links min rechts.

volgens mijn meter is het meten van druk links en recht 6 db gemiddeld (goeie stereo track natuurlijk) harder dan meten van druk links min recht. Er moet dus verschil zitten tussen deze twee metingen.


Bedoel je dat je met een SPL meter de geluidsdruk meet, die geproduceerd wordt door één danwel twee luidsprekers, op een bepaalde positie in een ruimte?
Gebruik je hierbij sinustonen of 'pink noise?

Vooral als je pink noise gebruikt, zullen beide speakers tegelijk inderdaad een 6dB hogere SPL geven dan slechts één van de speakers; verdubbeling/halvering van geluid staat gelijk aan een verschil van 6dB (één speaker klinkt half zo hard als twee speakers).

Met sinustonen is het een verschillend verhaal bij elke frequentie, afhankelijk van de reflecties en daarmee hun fase op de meetpositie.

Als je jouw stereo monitoring wilt calibreren of afstemmen op een bepaalde SPL, dan doe je dat met beide luidsprekers tegelijk.
Als je één mono luidspreker gebruikt, doe je dat natuurlijk met die ene speaker en zou je een systeem hebben met 4 speakers, moet je de SPL meten die alle 4 luidsprekers produceren.

Er is geen eerlijkere of minder eerlijke SPL.
Als je de SPL wilt weten van een systeem, dan moet je dat meten voor dat systeem als geheel; als dat systeem bestaat uit twee speakers, dus twee speakers tegelijk.
Als je de SPL wilt weten van een enkele speakers, meet je gewoon alleen die van die ene speaker.


Alvast sorry als ik jouw vraag verkeerd heb begrepen, maar ik hoop toch dat ergens in mijn lange betoog het antwoord staat op jouw vraag.

Succes. :)
 
Back
Top