Aan je synths ruiken?

ik vraag meestal van te voren of er gerookt is. Dat scheelt wel een teleurstelling. Behalve terug in 2014 toen ik een mooie Kurzweil K2500 keys kocht. Je rook niets totdat je hem aanzetten. Er zat een soort paardenhaarlucht in. Alleen om die reden heb ik hem weer weggedaan want het was niet te harden.


'ja hallo met Bertus...'
'goedendag ik bel voor de synth die u verkoopt'
'oh.. ja die is er nog'
'vraagje, stinkt hij naar rook?'
'euh, nou nee...niet echt'
'heeft u hem misschien in een paardenstal gebruikt?'
'nou, ik heb een tijd een geluidsstudio gerund vanuit de varkensstal hier, is dat een probleem?'
'nee da's prima hoor.. zeg kan ik hem vanmiddag komen halen?'

;)
 
Ben ik toch niet de enigste die gek is. Vooral nieuwe elektronische dingen hebben toch zo'n aparte, en stiekem toch wel lekkere geur.

Het schoonmaken, zoals iemand dat hier al opperde, is voor het zelfde. Even de resten en geuren van de oude eigenaar er af poetsen. Speelt een stuk lekkerder :)
 
na er aan ruiken, komt:
een flinke beurt geven!

Ja, iets wat niet fris ruikt wil je eigenlijk geen beurt geven.:D
Sorry hoor, ik kon 't even niet laten, het was zo'n inkopper.
 
Zo had ik een katte pis 101. De onderkant die metalen plaat helemaal met roest en het frame van de toetsen ook. Had het ontroest en in het vet gezet. Toch bleef die altijd nog een beetje ruiken.

Heb wel eens gelezen dat een synth oid in een kast kan zetten met een emmer schoonmaak azijn. Voor een nachtje dat dat alle luchtjes weg neemt. Zelf nooit geprobeerd.
Als chemicus kan ik je vertellen dat zuur nergens goed voor is behalve voor je maag om eten te verteren. Het zuur kan roest en elektronica (verder) aanvreten. Ik zou het niet doen. Water een zeep doen wonderen (en goed drogen!). Verder ontvetten met ammonia. Iets anders dan dat kan de verflaag, het plastic of het metaal aantasten (zeker oplosmiddelen als wasbenzine enzo). Met een doekje met zuur iets wegwrijven (ik zou niet weten wat) kan natuurlijk, maar doe het kort en daarna goed schoonmaken (met water) en drogen.

Nicotine lost op in water en is zeer makkelijk weg te krijgen. Luchten in de tuin of op balkon (indien droog lenteweer) doet met kleding wonderen, wie weet knapt je synth er ook van op. :)
 
Ik haal zelfs roest en oxidatie weg met schoonmaakazijn, Volgens mij ook 10x minder schadelijk dan amoniak?

En de azijn truck werkt gewoon echt super goed, zonder dat je het op je synth hoeft te smeren ;)

 
Ik haal zelfs roest en oxidatie weg met schoonmaakazijn, Volgens mij ook 10x minder schadelijk dan amoniak?

En de azijn truck werkt gewoon echt super goed, zonder dat je het op je synth hoeft te smeren ;)

[ ... interessant filmpje ...]
Het zuur in bovenstaand filmpje vreet waarschijnlijk het metaal een beetje aan waardoor de aangekoekte roest loslaat. Merk ook op dat hij zegt "slechts een paar uur". Het hangt af van de zuurgraad van je Azijn en de mate van roestvastheid (RVS = roestvrij staal) van je ijzer/staal hoe lang je kunt laten "inweken". Ik zou eerder met een doekje met zuur gaan wrijven dan laten inweken. Staal Polish (uit de Supermarkt van HG) doet overigens ook wonderen.

Ammonia (ammoniak is het gas, ammonia is en oplossing van dit gas in water) vreet zover ik weet niet aan. Het is een zwakke base en minder schadelijk dan (sterk) zuur.

Ander leuk en veilig huiskamer experiment. Neem een oud glazen potje (van de sperziebonen ofzo). Doe er onverdunde schoonmaak azijn in en veel (keuken)zout. Doe daar gloednieuwe spijkers in en laat een nacht staan (gewoon bij kamertemperatuur). Als je geluk hebt liggen ze er de volgende dag nog. Volledig doorgerot en verroest. Ik weet niet of spijkers van RVS zijn, maar zout en zuur vreet ijzer snel aan. Als je dat experiment hebt uitgevoerd zul je minder snel iets van metaal in azijn laten staan. Tenzij je er bij blijft staan een uur of twee lang om, net als in het filmpje, op tijd het aangekoekte roest weg te wrijven en daarna je staal/ijzer goed schoon te spelen van het zuur en goed af te drogen.

Succes met schoonmaken allemaal. :)
 
Het zuur in bovenstaand filmpje vreet waarschijnlijk het metaal een beetje aan waardoor de aangekoekte roest loslaat. Merk ook op dat hij zegt "slechts een paar uur". Het hangt af van de zuurgraad van je Azijn en de mate van roestvastheid (RVS = roestvrij staal) van je ijzer/staal hoe lang je kunt laten "inweken". Ik zou eerder met een doekje met zuur gaan wrijven dan laten inweken. Staal Polish (uit de Supermarkt van HG) doet overigens ook wonderen.

Ammonia (ammoniak is het gas, ammonia is en oplossing van dit gas in water) vreet zover ik weet niet aan. Het is een zwakke base en minder schadelijk dan (sterk) zuur.

Ander leuk en veilig huiskamer experiment. Neem een oud glazen potje (van de sperziebonen ofzo). Doe er onverdunde schoonmaak azijn in en veel (keuken)zout. Doe daar gloednieuwe spijkers in en laat een nacht staan (gewoon bij kamertemperatuur). Als je geluk hebt liggen ze er de volgende dag nog. Volledig doorgerot en verroest. Ik weet niet of spijkers van RVS zijn, maar zout en zuur vreet ijzer snel aan. Als je dat experiment hebt uitgevoerd zul je minder snel iets van metaal in azijn laten staan. Tenzij je er bij blijft staan een uur of twee lang om, net als in het filmpje, op tijd het aangekoekte roest weg te wrijven en daarna je staal/ijzer goed schoon te spelen van het zuur en goed af te drogen.

Succes met schoonmaken allemaal. :)

Ja maar als je dingen gaat zitten mengen met zout dan gaat het natuurlijk al snel mis ;) kijk maar wat er gebeurt als je zout op je huid legt en er met ijs overheen gaat. Azijn is zwakzuur, zeker schoonmaakazijn, dat meestal niet meer dan 15% azijn bevat in tegenstelling tot bijv zoutzuur wat natuurlijk bijna alles kapot maakt. Zuur is niet altijd zuur om het zo maar te zeggen. Anyway, na een dikke 20 jaar synths schoonmaken en poetsen is mijn ervaring dat schoonmaakazijn meestal het beste werkt zonder verdere schade aan te brengen, alle alcohol houdende producten probeer ik te vermijden.

PS DOE NOOIT ZOUT en IJS samen op je huid !!!
 
Zou er ook een soort spuitbus bestaan met de geur van 'nieuwe apparatuur'? iets wat ze bv in winkels zouden kunnen gebruiken om de klant het idee te geven een retour product nieuw is?
Ik denk het haast wel... geur is toch emotie.
 
Zou er ook een soort spuitbus bestaan met de geur van 'nieuwe apparatuur'? iets wat ze bv in winkels zouden kunnen gebruiken om de klant het idee te geven een retour product nieuw is?
Ik denk het haast wel... geur is toch emotie.
Ik geloof dat er daadwerkelijk zo iets bestaat voor de automobielindustrie. Serieus.
 
Bij supermarkten werken ze ook met dat soort technieken. De geur van versgebakken brood bijvoorbeeld verspreiden, terwijl er helemaal geen brood gebakken is of wordt.

Je wil niet weten met hoeveel subtiele trucjes de kooplust aangewakkerd kan worden....daar is volop onderzoek naar gedaan :)
 
Als chemicus kan ik je vertellen dat zuur nergens goed voor is behalve voor je maag om eten te verteren. Het zuur kan roest en elektronica (verder) aanvreten. Ik zou het niet doen. Water een zeep doen wonderen (en goed drogen!). Verder ontvetten met ammonia. Iets anders dan dat kan de verflaag, het plastic of het metaal aantasten (zeker oplosmiddelen als wasbenzine enzo). Met een doekje met zuur iets wegwrijven (ik zou niet weten wat) kan natuurlijk, maar doe het kort en daarna goed schoonmaken (met water) en drogen.

Nicotine lost op in water en is zeer makkelijk weg te krijgen. Luchten in de tuin of op balkon (indien droog lenteweer) doet met kleding wonderen, wie weet knapt je synth er ook van op. :)

Die 101 rook na het opknappen veel minder scherp en was prima te doen. Maar paar jaar is die wel weg gegaan. Op zich geluk dat het niet op de schuifjes is gegaan pissen. Alleen het toetsen frame was een beetje roestig. Minder dan de helft en dan die bodem had ook wel aardig wat plekken. Is wel balen als je het overkomt. Heb je eindelijk een 101 is die deels gaar.. Er stond ook een Juno 60 maar daar waren gaten in geboord voor een bladmuziek houder. Had er al een dus laten staan die was 150 eur.
 
Ben ik toch niet de enigste die gek is. Vooral nieuwe elektronische dingen hebben toch zo'n aparte, en stiekem toch wel lekkere geur.

Het schoonmaken, zoals iemand dat hier al opperde, is voor het zelfde. Even de resten en geuren van de oude eigenaar er af poetsen. Speelt een stuk lekkerder :)

Klopt, bij nieuwe instrumenten en ook bij bijv. stripboeken ruiken ze altijd erg lekker. Een hele aparte geur die naar meer doet ruiken.:D
 
Vanuit huis meegekregen, mijn vader moest ook altijd ruiken aan nieuwe video recorders, tv's, versterkers en geluidsapparatuur van z'n band als we weer eens uit de feedback Rotterdam terug waren.. Ik heb dat ook met Synths, mengpanelen, LP's. 2e hands apparatuur ruikt soms niet lekker.. daarom ook de tip van Smackos met koffie in een zak, toen dacht ik.. he fijn dat ik dus niet gek ben :P
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top