glennplumber
Kneed je synth
dubbele post
Laatst gewijzigd:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
zoals al eerder genoemd, parallele distortion/saturatie is key. Ik kan je gelukkig ook uitleggen waarom, maar dat ga ik niet doen omdat andere dat al veel beter gedaan hebben in de vorm van een youtube filmpje
zie: https://www.youtube.com/watch?v=FzeZbJceKZE
Dit is ook 1 van de hoofdredenen waarom je zo veel verschillende compressors en eq's hebt. en waarom analoge mix gear zo gewilt is, een fairchild 670 compressor bijvoorbeeld (kost 44.000 euro) staat erom bekend dat hij enorm veel, hele subtiele, fijn klinkende harmonische distortion toevoegt aan het signaal.
door de distortion parallel toe te passen, heb je veel meer controle over de balans van het signaal, en kan je er ook bijvoorbeeld voor kiezen om het gedistorde signaal de klote in te compressen en je main track clean te houden.
Vergis je niet, dit is niet alleen handig voor bass.
Ik parallel distort soms 90% van de tracks in de mix, waaronder vocals, drums, bas, synths, akoestische gitaar en andere elementen.
Een enorm goed voorbeeld van iemand die deze techniek enorm goed beheerd is deze guy, en hij laat het nog zien ook:
https://www.youtube.com/watch?v=0GTX-G4tkVk
succes man!
- afro
zoals al eerder genoemd, parallele distortion/saturatie is key. Ik kan je gelukkig ook uitleggen waarom, maar dat ga ik niet doen omdat andere dat al veel beter gedaan hebben in de vorm van een youtube filmpje
Gebruik oversturing in bepaalde delen van het spectrum, of benadruk op een andere manier de onderdelen van de bas klank in het gebied dat op een kleine luidspreker hoorbaar is. Let ook op dat de verschillende delen in dat gebied elkaar ruimte geven, anders wordt het daar modderig.
Een enorm goed voorbeeld van iemand die deze techniek enorm goed beheerd is deze guy, en hij laat het nog zien ook:
https://www.youtube.com/watch?v=0GTX-G4tkVk
succes man!
- afro
Thanks beiden en de rest natuurlijk! Idd precies wat ik zocht! Hebben jullie nog tips betreft distortions en saturators.
Heb de camel (gratis) en Soundtoys decapitator demo net gedownload. Naast wat ik al had liggen zoals trash van izotope en nog wat losse die ik heb liggen.
Gaat het hier om een kwestie van smaak of werken sommige gewoon beter op bepaalde bronnen?
Thx!
Het lijkt wel een Slate reclame!
kanaal splitten --> hpf --> (lichte) distortion --> Nieuwe harmonischen
-----------------------------------------------------> Originele kick met bass
Op mijn macbook hoor ik idd geen baslijn. Zit je niet gewoon te laag qua freq/toonhoogte. Pak eens een octaaf hoger. Evt er bovenop.
Thx! Ik heb dus die parallelle distortion zoals hier besproken er op toegepast om hem dus hoorbaar te maken op kleine speakers alleen lijkt het niet te werken op dit type bassline.
Kan het proberen! Echter als ik hem een octaaf omhoog gooi verdwijnt vermoedelijk het effect wat ik wil bereiken. Vandaar dus die parallelle distortion erop ;-)
Nou zie ik dat ie door de die parallelle distortion tot de 300Hz word verhoogt vanaf de 100Hz ongeveer, maar misschien niet hard genoeg parallelle distortion erop. Echter merk dat als ik hem er te hard op zet het gewoon een distortion achtige bassline word.
Een sinus heeft niet zoveel 'bite' en dat heeft een distortion nodig om te accentueren. En een sinus gebruik je voor bass ook bijna altijd voor de sub. Je zou evt resonatie wat omhoog kunnen schroeven en VCA over filter aanzetten zodat ie iets meer bite/punch krijgt en dat dan parallel distorten.
En ik vermoed dat je sinus ook digitaal is. Dat klinkt vaak ook dunnig in mijn beleving. Heb je een analoge bak die een sinus doet?
Het is namelijk veel makkelijker om een dikke bass te temmen ipv een dunne bas meer dikte te geven.
Bij een sinus hoor je de distortion niet zo goed. Dit komt doordat een sinus weinig harmonischen bevat en er dus ook weinig nieuwe harmonischen bij komen als je de wave distort. Als je de sinus iets verandert richting een saw, dan zou het effect van de distortion direct veel beter hoorbaar moet worden.
Zal eens kijken naar 'de pro's' en eens luisteren of hun sub wel hoorbaar is op m'n macbook/imac anders ben ik misschien opzoek naar iets wat niet heel relevant is.
Dat is dan ook (een van de redenen) waarom het gebruik van 'reference tracks' onderdeel is van een succesvolle mixstrategie..