Latency vraagje (jaja, wéér 1)

Simius

Ingeburgerd
Lid sinds
16 november 2010
Berichten
37
Ik ben dus benieuwd of hetgeen dat ik vermoed de waarheid is of mijn eigen onwetendheid:

Ik heb een Komplete Audio 6 USB geluidskaart op mn mac. Daarop aangesloten een JU-06 d.m.v. een midi kabeltje en 3.5mm naar TRS op de KA6. Enige probleem waar ik tegen aanloop is dat ik altijd een kleine latency heb. Dus stel je voor, ik programmeer een MIDI patroontje in Ableton en die stuurt dat naar m'n KA6, die het vervolgens weer naar m'n JU-06 stuurt, dan zit daar altijd een kleine latency tussen.

De enige 'oplossing' so far is een track delay in Ableton op het MIDI kanaal waar het patroontje in zit. Weet iemand of ik met deze setting ook een zero latency setup kan krijgen?

Hoop dat ik het zo een beetje goed heb kunnen uit leggen :okdan:
 
Heb je de delay compensation in het options in het menu uitgevinkt? Die is handig om alles strak te syncen, maar zorgt vaak voor zoveel vertraging bij realtime spelen, dat ik hem tegenwoordig liefst gewoon uitzet, en in de preferences-midi tab de midi-clocks manueel offset om al het gesyncte klokvast te hebben. Als er dan nog audio asynchroon loopt gebruik ik de gratis 'latency delay' vst plugin van Voxengo om dat aan te passen. Iets minder automatisch, maar zo heb je wel altijd de laagste latency.

Tijdens het jammen probeer ik ook mijn master bus zo eenvoudig mogelijk te houden, meestal enkel een eq en live's eigen limiter in de low-latency preset. Eenmaal ik in het mix-master stadium zit haal ik de transparantere en uitgebreidere vst's uit de kast.

Er zal altijd wat latency zijn, midi chips hebben een inherente latency van 1.5 tot 8 ms, deels ook omdat midi data serieel (heel snel na elkaar)
verstuurd word ipv simultaan.
Ook de input-output latency van je geluidskaart kan je niet onderuit, in het preferences -audio -latency menu zie je 2 tijden in milliseconden staan.
Als deze meer dan 10ms geven, begin ik de vertraging tussen spelen en klank echt te merken.

Tussen de 7 en de 12 ms is het niet echt hoorbaar, maar voelt het wat loom, en is het moeilijk om strak in de groove te spelen. Vaak merk je het verschil pas als je je buffersize aanpast en de delay minder word dat het makkelijker is strak te spelen.

maar met een goede compu en een degelijke geluidskaart kan je al aardig wat draaiende hebben en bespelen voor latency of buffersize een probleem word. Dan is het tijd om wat tracks te freezen, en kan je weer een tijdje voort.
 
Je moet het altijd even checken en compenseren
Cubase doet het voor een deel automatisch , maar ik check het altijd zelf nog even en pas het eventueel ( dmv midi- delay ) aan .
Live inspelen gaat via de " direct in " , dan heb je alleen de latency van de ad-da converters , tis te doen , de midi noten worden dan zoals gezegd automatisch al redelijk gecompenseerd weggeschreven door cubase
Volgens mij niet anders te voorkomen
 
Back
Top