Rebirth

rebirth

Nieuwkomer
Lid sinds
4 november 2003
Berichten
9
Vanaf 6 november zal in poppodium Speakers in Delft elke 1e donderdag van de maand Rebirth plaatsvinden. Rebirth is geboren uit de fascinatie voor transculturele dansmuziek die op duurzame wijze verheft en verlicht; muziek die even esthetisch als subliem kan zijn in al haar bekoring en vervreemding.

Daar waar de overheid in al haar traagheid het algemeen belang van de cultuur behartigt spelen commerciële ondernemingen in op de actuele behoefte van jongeren aan vermaak en vervoering. Zo ontstaat aan de ene kant een diverse programmering die op lange termijn een aanvaardbaar niveau van kwaliteit en diepgang nastreeft, en aan de andere kant een commerciële engte van instant vermaak, vol cosmetisch fraai gemaakte vluchtigheid. De muzikale beleving lijkt hier onderdeel van een life style te zijn geworden en het evenement een pretpark. Niet de verfijning van ziel of de verheffing van geest maar het bieden van een experience is het oogmerk.

De ontwikkeling van moderne elektronische muziek stagneert doordat organisaties publieksgericht programmeren en zich op deze wijze niet meer van elkaar onderscheiden. Rebirth is van mening dat zowel de muziek als haar liefhebbers erbij gebaat is als het aanbod verbreed wordt zodat het publiek de keuze geboden wordt haar favoriete stroming en artiesten te ontdekken.

Rebirth zal een wereldse programmering van een nieuwe generatie muzikanten en dj’s brengen die voortbouwen op de fundamenten van de elektronische muziek van de vorige eeuw. De omschrijvingen world dance en transculturele dansmuziek zijn slechts semantische pogingen de stijl te plaatsen in een kader dat altijd te klein zal zijn om haar te duiden. Een bijzondere samenstelling van artiesten en een kritisch-open filosofie zijn de kenmerken van deze avond die de magie van de dans en de verwondering van de artistieke beleving telkenmale trachten op te wekken.

Rebirth
World dance

23:00-05:00u. Speakers. Burgwal 45-49. Delft www.speakers.nl
Toegangsprijs: €8,-

Donderdag 6 November 2003
DJ JUHA (REBIRTH/IHANA) (www.juha.nl))
DJ DATCHO (BYANTINE OSCILLATIONS) (www.datcho.com)

Donderdag 11 December 2003
TAHO LIVE (LUMINA, PARIJS) (www.lumina.ws)
BYZANTINE OSCILLATIONS (www.ihana.nl/byzosc.html)

Rebirth is een concept van Jair & Juha. Vormgeving door Suzanne van Haaster. Kijk op www.juha.nl/rebirth.html voor meer informatie.
 
Geweldig initiatief!

De stijlen / acts worden behoorlijk abstract omschreven. Zou je iets duidelijker kunnen zijn, wat voor transculturele invloeden e.d.?
Het gaat hier om muziek met een laag hapklarebrokken-standaard-formule-deuntje-gehalte?

Ik ben erg benieuwd. Vanavond zal ik de sites die genoemd worden eens checken.

-C-
 
ben ook erg benieuwd naar de concrete transculturele bezetting. welke culturen worden vertegenwoordigd? ik hou mezelf bezig hiermee en ben zeer geninteresseerd!
 
Rebirth

Bedankt voor jullie interessse. De betrokkenen zelf zijn van (al dan niet gedeeltelijk) Nederlandse, Finse, Armeense, Surinaamse, Franse en Chinese afkomst. Muzikaal uit zich dit in een behoefte aan muziek uit verschillende culturen die geïnspireerd is door natuurklanken, etnische ritmes en rituele zang, doorspekt met moderne elektronische elementen en een energieke drive. Voorbeelden hiervan zijn artiesten als Bob Holroyd, Murcof en Susumu Yokota, maar ook Zion Train, Dreadzone en Taho. Deze behoefte in de muziek uit zich nog in een tweede wijze, namelijk in de trance - de roes - die opgewekt wordt door niet alleen op 'beat' te mixen maar vooral op klankkleur. Door op harmonische wijze platen achtereen te zetten die qua energie en sfeer overeen komen ontstaat een lange spanningsboog die de avond zich merkbaar doet ontwikkelen.

Zo zal het dus voorkomen dat middenin een techno set een overgang naar drum & bass gemaakt wordt, of naar slepende tribal muziek omdat deze platen qua sfeer en timing bij elkaar passen. Ambient, dub, wereldmuziek, jazz, minimal, reggae, house, techno, acid en drum&bass zullen in een organische compositie de sfeer neerzetten. De keuze voor de platen hangt af van de sfeer op de avond, het gevoel van de dj, de reactie van de mensen en het moment in de set. Voorop staat de ontwikkeling, de drive en de overweldiging, op esthetische of sublieme wijze.

Wellicht is dit een triviale uiteenzetting van het dj-vak; desalniettemin hoop ik hiermee de abstractie begrijpelijk gemaakt te hebben. Het zou leuk zijn jullie op Rebirth te zien.
 
11 December

11 December

De volgende Rebirth zal bestaan uit een live optreden van de Franse intelligente electronische muzikant Taho , die een futuristische mix van minimal, dub en techno maakt, geïnspireerd door artiesten als Maurizio, Mad Mike en Vir Unis.

Daarnaast zullen Byzantine Oscillations en dj Khalil optreden.

Rebirth zoekt het avontuur in moderne muziek.

Donderdag 11 december in poppodium Speakers in Delft.
 
leuk idee nu maar hopen dat er genoeg mensen komen om de kosten te dekken . ALs we zelf een soortgelijk feest geven hebben we zeker wel 2 bezoekers op een donderdag avond . Jammer dat het niet op een zaterdag kan . van mij part overdag . mensen die werken op school zitten kunnen niet komen wie blijft er over ?
 
Dit is de hopelijk de laatste keer op donderdag. Het is inderdaad beter om het op vrijdag of zaterdag te doen, maar tegelijkertijd was dit de enige optie om het te kunnen doen. Het is zeker de moeite waard om één keer op donderdag wat later te gaan slapen dan normaal, in de wetenschap dat het daarna niet meer zal voorkomen. Bedankt voor de bemoedigende reacties in ieder geval.
 
ik weet zeker dat je wel een doelgroep heb . om een breed scala aan muziek ten gehore te brengen is ook niks mis mee . ik heb er ook een hekel aan dat platte dance ala hardstyle . Maar goed je heb er ook niks aan als je straks 10 000 euro debet op je rekening staat en dan een kranten wijk moet nemen de komende 10 jaar . Het is in het wereldje underground en zoals je zelf wel weet is de ultieme vorm van under ground een plaat draaien die niemand kent op een feest waar niemand is .
 
Ik ben niet zo pessimistisch noch een underground fetishist. Voor onze muziek is een doelgroep en het is aan ons die aan te spreken en te bereiken. Alle andere stromingen gaan gewoon hun gang zonder dat dat mij beïnvloedt. Het verontrust me enigszins, maar ik slaap er niet minder om. In plaats van me af te zetten tegen het verval wil ik me inzetten voor het herstel van de muzikale beleving en de culturele ontwikkeling.

Taho is een producer die ongelofelijke dingen doet in zijn audiovisuele installaties en een bijzondere persoon is die liever honger lijdt dan een sponsor toevoegt aan zijn flyer.

Datcho is iemand die al zoveel heeft bereikt als dj in de beginjaren van de house, met zijn verheffende en overweldigende muziek - overwinningstechno - en die zich nu klaar maakt als muzikant om zichzelf artistiek te ontplooien, geïnspireerd door dub, tribal, jazz, klassiek en andere muziek die aanzet tot verbeelding.

Juha draait dromerige, filmische muziek, soms onstuimig en meeslepend, dan weer vervoerend en verstillend. Zijn energie raakt je op een wijze die je niet vaak meer hoort bij dj's; het is de energie van een goede live performance van bands als Underworld en Radiohead, maar ook die van Susumu Yokota en Paul Frankland. Samen met Datcho vormt hij Byzantine Oscillations .

Khalil is een jonge dj waar we nog niet veel van weten. Hij krijgt de kans 'uren te maken', zich te ontwikkelen in de opbouw als dj. Hij heeft een goede instelling en een open hart. Van hem kunnen we frank en vrij gaan genieten in de toekomst.

Dit ter illustratie van de optredens op Rebirth .
 
Origineel geplaatst door mischa
Het is in het wereldje underground en zoals je zelf wel weet is de ultieme vorm van under ground een plaat draaien die niemand kent op een feest waar niemand is .

Hahahaha !



Die TAHO maakt hele goeie dingen trouwens en zou met zulke mooie tracks geen honger hoeven lijden zonder zijn ziel aan de commercie te verkopen.

Leuk initiatief trouwens, dit zijn de frisse dingen waar mensen die al vanaf het begin meedraaien nog warm voor kunnen lopen.

Je krijgt mij ook bijna met geen stok de deur meer uit naar het zoveelste commerciele feest in een danceclub.
 
Ik loop maar te stangen joh :) Ik juig het ook toe ! Heb alleen slechte ervaringen met het geven van die feesten ( zit in het hoge noorden ) Dit soort feesten hebben een betere sfeer dan die hele grote .
 
Rebirth 11 december

Rebirth 11 december

rebirthfront.gif


Taho lijdt ook niet meer zoveel honger... Het gaat goed met de nieuwe releases en hij zal in 2004 drie albums uitbrengen. Vooral zijn remixen voor anderen zijn erg vet; hier zit hij diep in de digidub en de minimal techno. Maar, hij heeft het wel degelijk heel moeilijk gehad met zijn markante geluid en diepe producties. Hij is misschien niet zo geschikt als zakenman voor Lumina, maar hij heeft het volste vertrouwen in het volgende jaar - wij ook.

rebirthback.gif


Rebirth
 
Back
Top