Monologue, circuit of 2x volca?

Luctae

syncopaat
Lid sinds
6 juni 2010
Berichten
1.283
Locatie
't Gelders Eiland
Ik heb een beetje budget en wil wat aanschaffen. Ik maak wat live techno dingetjes en vind het leuk om lekker te jammen. Nu heb ik en 2x m-audio axiom 49 met elk 4 midi kanalen en een axiom 25, waarmee ik synths kan aansturen in mn daw (Bitwig), daarnaast nog Maschine, een launchpad, een BCR2000 en een Bass Station 2

Ik wil wat meer hardware aanschaffen, maar wil wel een hybride setup houden. Reverbs en ander fx zullen via bitwig worden gebruikt. Nu heb ik een aantal opties in mijn hoofd om aan te schaffen:

2x volca; een bass en een keys. Lees ik veel goede verhalen over en de sound staat me zeer aan. Nadeel is het formaat... De sequencer lijkt me lastig programmeren door het formaat?

Novation Circuit; Lijkt me een leuke bak, zeker ook vanwege de makkelijke manier van sequences/patterns programmeren. Sound is redelijk, maar niet over overweldigend. Hij zou het dan moeten hebben van de fun factor? Slechts één stereo output staat me ook wat tegen.

Korg Monologue; lijkt me zeer interessant apparaat. Niet te moeilijk en de mogelijkheid om motion sequences op te nemen lijkt me echt vet om een levendige, dynamische sound te creëren. Maar ja is mono, wat meer gericht op bassen, terwijl ik al een BS2 heb...

Iemand ideeen binnen deze prijsklasse? Ik houdt niet van menu diving en wil graag een sequencer of uitgebreide arpeggiator.
 
Een goede mono / bass synth heb je al, dus ik zou voor de circuit gaan, heb je een drumcomputer en 2 poly synths ineen welke ook heel geschikt is om te jammen.
Met je bcr2000 kan je evt de parameters specifieker aansturen dan met de macro knoppen
En heeft ook nog prima bruikbare effecten

Hier sounds van de circuit in een techno nummer: de synth sounds behalve de baslijn
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=207286
 
Ik maak zelf ook live techno/tech house trackjes en moet zeggen dat de circuit wel een vette bak is , maar meer gewoon om los mee te spelen,werkt super intuïtief maar het geluid valt wel tegen ja vergeleken met bv de bass station.

De monologue is natuurlijk een vet apparaat maar wel een losse synth die alleen dit kan, en je manueel of via een sequencer alsnog moet aansturen. Wel ff wat anders dan die circuit. Maarja voor techno wel een mooi beestje:).

Die volca's vind ik persoonlijk niks, leuk speelgoed maar klein gepruts is niks voor mij.

Ik weet niet hoeveel haast je hebt maar de circuit mono station is wellicht net ff wat extra's voor je tov de andere circuit, of een digitakt, ook een nieuwe alleskunner. Maar deze apparaten gaan wel wat hoger qua budget dan je voorbeelden. (Net als de minilogue, topding).

Euhmm maar qua advies dus meer als je iets compleet zoekt om snel meer mee te jammen en snel beats te bouwen is de circuit top. Neig je meer naar een synth pak dan de monologue
 
Ik merk dat jij het niet erg vindt om een Midi apparaat te hebben dat in meer of mindere mate afhankelijk is van je computer. Ikzelf heb geen ervaring met groove-box achtige apparaten of apparatuur die (nauw) samen moet werken met de computer.

Ik zie ook dat je twijfelt tussen twee opties: een drum/groove box apparaat of een synthesizer.

Van de synthesizers die je noemt bezit ik de Monologue en de Volca Keys. Zoals Taknu aangeeft: de Volca serie moet je zien als speelgoed, maar dan wel met potentie. Die zou ik als ik jou was dus mijden als de pest omdat jij geen introductie in de synthwereld meer nodig hebt (en daar zijn de Volca's voor bedoeld). De sequencer v/d Keys werkt overigens heel makkelijk: het ribbon keyboard is daar niet te klein voor. Ik gebruik 'm als drone of als extra oscillator voor m'n Korg Monologue (doorlussen via Midi of pulse synch). Je moet de Keys niet gebruiken om te bespelen (met Midi keyboard): te weinig instellingen. Qua klank is het een one trick pony. Pielen met de knopjes is dan weer wel heel leuk en kan tot aardige resultaten leiden om op een regenachtige zondagmiddag de verveling tegen te gaan. Zie:

"Mijn" patches voor de Keys vind je in dit Korg forum topic.

Dan de Monologue. Die vind ik geweldig voor z'n geld (net zoals de door jou reeds in bezit zijnde Bassstation 2). Ik gebruik de motion recording nauwelijks. Het mooie aan een hardware synth, in tegenstelling tot een VST, is dat je live aan knoppen kunt draaien om wat meer gevoel uit te drukken. Als je een synth wilt gebruiken met 1 bepaalde instelling en in een DAW kun je bijna net zo goed een VST nemen denk ik. Het moeilijke in deze is dat jij reeds de Bassstation 2 hebt. Dat is een v/d directe concurrenten v/d Monologue zoals de Microbrute en Minibrute van Arturia. Dat wil zeggen: subtractieve analoge synthese, monofoon, genoeg draaiknoppen om te "spacen" tijdens spelen etc. Meerwaarde over de BS2 zal de Monologue niet hebben, maar wel als tweede synth voor je. De sequencer die er op zit is dan wel weer geweldig gebruikersvriendelijk. En ik weet niet hoe het zit met de BS2: maar het aantal totaal verschillende sounds dat ik uit de Monologue krijg is groot. Luister maar eens naar de demo's v/d fabriekspatches op Youtube. Enige nadeel v/d Monologue: geen 24 dB (4 pole) filter dus geen Moog-achtig geluid. Hoe leuk het pielen met die knoppen kan zijn zijn kun je in deze lo-fi video zien waarin pijnlijk duidelijk wordt dat ik niet kan spelen en niet kan filmen, ha ha:
https://youtu.be/JrI9xWU3mWE?t=27s
 
Waarom zou je 2 dezelfde synths halen ?
Een beetje een ander geluidskarakter is mooier.
Ik zou die mb33 erbij nemen voor 140 euro als eerste.
'Tuurlijk! Hij houdt van Techno en de Mam MB33 Retro klinkt als een Roland TB303.
 
Lastige keus, maar ik heb de knoop doorgehakt... De volca's zijn voor nu afgevallen, ondanks dat ik ze nog steeds interessant vind. De monologue heeft een enorme aantrekkingskracht, maar is op dit moment qua prijs niet zo aantrekkelijk als de circuit (2e hands markt), dus heb besloten om voor de circuit te gaan. Heb wat video's zitten kijken en dr zijn hele leuke dingen mee te doen, die ook voor het jammen erg leuk lijken. Dat jammen is waar het mij om gaat. Exact de reden waarom een MB33 direct af valt...

De aangehaalde funfactor en het aansturen via de BCR, meerder synths in één bakkie en het gebruik van samples ipv drums hebben me doen kiezen voor de circuit.

Hartelijk bedankt voor het meedenken, ik heb er wat aan gehad. Cheers!
 
Back
Top