Mixdown

Lastige discussie hier weer:peukie:
Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt. Je hebt een 'audiophiele' hifi installatie met een volledig analoog signaalpad. Helemaal vet, ik heb zelf hier thuis ook zo'n installatie.Die heb ik overigens geërfd en ja ik ben met de installatie zelf heel erg blij, de manier hoe ik er aangekomen ben is natuurlijk een heel ander verhaal. Ik denk dat ik zelf niet snel zoveel geld zou uitgeven aan een installatie. Het is wel heerlijk om hier muziek naar te luisteren, maar voor een derde van de prijs heb ik ook prima installatie en de uiteindelijk kwaliteitswinst vind ik het geld niet waard, maar das persoonlijk. Maar je moet wel in de gaten houden dat dit soort installaties niet heilig zijn. Het verschil wat je hoort tussen CD en LP is heel lastig objectief te beoordelen. Het zijn absoluut geen 1 op 1 kopieën het masterproces van een LP is echt anders dan van een CD. Daarnaast lees ik dat je een buizenAmp hebt en die kleuren heel erg en ja das meestal wel heel erg lekker, maar ik denk dat dit geen referentie is.
Wat betreft je studio setup dat vind ik echt een heel ander verhaal, ja werken in DAW heeft heel veel voordelen qua gebruiksgemak en is financieel een stuk interessanter voor ons gewone stervelingen die voor de hobby muziek maken. Lever je in qua geluid pffff lastig ik heb nog nooit een exacte opname digitaal vs analoog gehoord. Maar als ik je verhaal zo lees waarom ga je niet voor een soort van hybride setup, dit heb ik hier in de 'studio' ook en ik ben daar zelf best tevreden over. Koop een goede audio interface en opname software en een paar goede analoge preAmps met buisjes. SPL/Warm audio hebben een aantal best betaalbare modellen je krijgt dan toch je buizen sound die je lekker vind en je hebt neemt uiteindelijk digitaal op. En vanuit hier zou je kunnen gaan kijken hoe je verder wilt met je setup in de toekomst. En wellicht kom je tot de conclusie dat dit voor jou prima of anderzijds ga je volledig analoog, maar je kunt op deze manier objectief gaan luisteren/kijken of het je inderdaad brengt wat je zoekt. Ik persoonlijk denk dat je je analoge audiophiele hifi installatie niet als referentie moet nemen voor je studio setup, zijn in mijn ogen twee totaal verschillende dingen.

Voor mij is het vrij eenvoudig, digitaal is qua geluid (soundstage en openheid) een compromis.

Digitaal biedt dan wel weer enkele voordelen (editing en betaalbaarheid).

Over hifi heb ik durf ik te zeggen wel enig verstand te hebben maar homerecording anno 2017 niet.

Met b.v. CD zit je vast aan redbook specs, daar is weinig aan te willen.

Ben zelf trouwens ook een groot Zappa fan (avatar).

Bedankt voor de tips en zal niet over één nacht ijs gaan.
 
Voor mij is het vrij eenvoudig, digitaal is qua geluid (soundstage en openheid) een compromis.

Digitaal biedt dan wel weer enkele voordelen (editing en betaalbaarheid).

Over hifi heb ik durf ik te zeggen wel enig verstand te hebben maar homerecording anno 2017 niet.

Met b.v. CD zit je vast aan redbook specs, daar is weinig aan te willen.

Ben zelf trouwens ook een groot Zappa fan (avatar).

Bedankt voor de tips en zal niet over één nacht ijs gaan.

Leuk nog een Zappa fan hier!!!:okdan:
Hoe vind je een gemiddelde zappa plaat klinken over jou audiophiele installatie? Dit zijn voor mij dus platen die ik niet kan aanhoren op mijn installatie. Ben een groot fan(verzamel echt alles van de man) maar die platen ondanks de analoge opnames vind ik echt ruk klinken. Op mijn 'goedkope' huiskamer installatie is dit wel redelijk prima. Typisch voorbeeld denk ik dat analoog opnemen echt niet heilig is en dat het mixen en masteren een veel grotere factor heeft dan digitaal vs analoog.
 
Leuk nog een Zappa fan hier!!!:okdan:
Hoe vind je een gemiddelde zappa plaat klinken over jou audiophiele installatie? Dit zijn voor mij dus platen die ik niet kan aanhoren op mijn installatie. Ben een groot fan(verzamel echt alles van de man) maar die platen ondanks de analoge opnames vind ik echt ruk klinken. Op mijn 'goedkope' huiskamer installatie is dit wel redelijk prima. Typisch voorbeeld denk ik dat analoog opnemen echt niet heilig is en dat het mixen en masteren een veel grotere factor heeft dan digitaal vs analoog.

Sla eens een paar euri kapot op Sheik Yerbouti 2015 Bernie Grundman remaster,Roxy & Elsewhere 2013 Bernie Grundman en MOI One Size Fits All 2015 Bernie Grundman.

Kiinkt echt :okdan:
 
Sla eens een paar euri kapot op Sheik Yerbouti 2015 Bernie Grundman remaster,Roxy & Elsewhere 2013 Bernie Grundman en MOI One Size Fits All 2015 Bernie Grundman.

Kiinkt echt :okdan:

Dit zijn wel remasters. Vergelijk die eens met de 'originele' platen zeker Roxy & elsewhere muzikaal misschien wel het beste wat ik ken maar de originele plaat klinkt echt niet zo goed hoor. Zijn die remasters volledig analoog gedaan? Zo niet dan heb je een mooi vergelijk voor je initiele vraag.
 
Dit zijn wel remasters. Vergelijk die eens met de 'originele' platen zeker Roxy & elsewhere muzikaal misschien wel het beste wat ik ken maar de originele plaat klinkt echt niet zo goed hoor. Zijn die remasters volledig analoog gedaan? Zo niet dan heb je een mooi vergelijk voor je initiele vraag.

Ja originele analoge master tapes :halleluja
 
Ja originele analoge master tapes :halleluja

Ja oke, maar hoe zo is het dan een remaster? Ze nemen de originele tapes en die worden opnieuw gemasterd dat is toch remasteren? Zijn de tools gebruikt voor de remaster volledig analoog of zijn er ook digitale tools gebruikt?
 
Ook zo'n grote jongen als Bernie Grundman heeft een hybride setup als je zijn site bekijkt. Dus beetje lastig inschatten wat er gebruikt is voor de remasters. Denk dat het dus veel belangrijker is wie er achter de 'knoppen' zit dan de vraag analoog/digitaal.
 
Ja oke, maar hoe zo is het dan een remaster? Ze nemen de originele tapes en die worden opnieuw gemasterd dat is toch remasteren? Zijn de tools gebruikt voor de remaster volledig analoog of zijn er ook digitale tools gebruikt?

Dit zijn analoge remasters van de originele tapes.

Met LPs persen slijt op een gegeven moment de mal en moet er nieuwe master en mother gemaakt worden.

Hoe beter de bron hoe beter het resultaat.

Staar je ook niet blind op originele persingen, daar ging in het verleden om commerciële redenen nog wel eens iets fout!!!

De bron daar gaat het om, of men digitale techniek gebruikt weet ik niet.

Het resultaat telt voor mij. Digitaal is niet meer weg te denken op vandaag.

Maar het princiepe is GARBAGE IN GARBAGE OUT.
 
Koop een setje highend studio monitors 5k. Een UAD Apollo met plug-ins 4K. Paar high end analoge / va synths 5k.
High ens Summing mixer 3k. MacBook of iMac 3k. Succes. Met een 20k heb je een mooie setup bij elkaar waarmee je de hoogst mogelijke kwaliteit kan produceren in potentie. Moet je wel willen leren hoe je in 2017 met de best beschikbare middelen kan produceren natuurlijk!
 
De enige plekken waar het klinkt zoals heurt is volgens mij achter de mengtafel in de studio (digi of analoog) waar de plaat is gemixt door de engineer of door de artiest(en) zelf of in de mastering ruimte. Alles daarna is al anders qua ruimte, amps, speakers, plaatsing etc. Maw in mijn ogen is de discussie analoog of digitaal tegenwoordig helemaal niet aan de orde. Oftewel, het is gewoon smaak.
 
Wellicht is DSD iets voor je? Een merging horus lijkt me wel iets voor je.
 
Je hebt gelijk hoor. Ik mix live digitaal maar XL4 klinkt veel dikker in de summing dan de duurste live tafels. Echt knallen in het laag!

En de meeste hier hebben nooit dikke geluidsopnames gehoord. Verspeelde moeite. :D

Ik heb die Yamaha mixer die smackos/legowelt gebruikt op mijn koop lijstje staan. Type nr effe kwijt. Tuurlijk geen top pre amps. Maar wel fx en lekker weinig kanalen dus niet te veel track op track crossover noise.

Wil je wel alles klasse a doen en maximaal analoog (dus ook tape) dan ben je zo 50k lichter. Neve heeft bijv een leuke tafel nu.

Anyway genoeg die 'ik weet het beter toon' vandaag hier van mij. Tot morgen :D
 
Als je "dik" wilt, en ook termen als "strak, punchy laag" en "transparant, helder hoog" dan zoek je het voornamelijk in de non-lineaire vervorming en ruis die door verschillende apparaten geïntroduceerd wordt.
Wat denk je van die oude Neve circuits en bandrecorders? Dit kan inderdaad aantrekkelijk klinken, maar technisch gezien staat het veel verder af van een realistische reproductie dan bij een (goed) digitaal systeem.

Ja, ik heb vaak genoeg echt goede opnames mogen beluisteren, zowel in een goede als wel in een slechte afluisterruimte. Vooral die ruimte en luidsprekerplaatsing hebben veel invloed.
Jaren terug was ik ook wat meer 'analoog purist' maar sinds ik veel heb geleerd over digitale en analoge techniek en ook veel heb beluisterd ben ik daar toch behoorlijk van teruggekomen. Het kan allebei goed werken, maar is net even anders.
 
Cynisme op een forum is eigenlijk een concept voor miscommunicatie en verkleinwoorden zijn vaak denigrerend.

De toon die je zet is zeer polariserend en geholpen heb je dit draadje zeker niet.

Maar ik had het helemaal niet tegen u maar Arnomusicman.
 
Waarom het "vroeger beter klonk".. Das meer omdat toen de artiesten naar een studio moesten met hun
muziek of idee om het op te nemen. Nu hebben artiesten de mazzel dat het betaalbaar is geworden om alles
in je eigen huis op de nemen en te mixen. Wel digitaal dus, en ook nog is niet het ultra hi end spul.
De enige echte optie denk ik is (als je echt alles analoog wil houden in de opnames en mix) aankloppen bij
een studio en met de engineer je opname of mix doen.. Maar ja dan moet je de deur uit. :D
 
Waarom het "vroeger beter klonk".. Das meer omdat toen de artiesten naar een studio moesten met hun
muziek of idee om het op te nemen. Nu hebben artiesten de mazzel dat het betaalbaar is geworden om alles
in je eigen huis op de nemen en te mixen. Wel digitaal dus, en ook nog is niet het ultra hi end spul.
De enige echte optie denk ik is (als je echt alles analoog wil houden in de opnames en mix) aankloppen bij
een studio en met de engineer je opname of mix doen.. Maar ja dan moet je de deur uit. :D

Dit is denk ik zelf de halve waarheid maar een punt heb je absoluut.

Protools en laptops hebben nmm veel kapot gemaakt.
 
Waarom het "vroeger beter klonk".. Das meer omdat toen de artiesten naar een studio moesten met hun
muziek of idee om het op te nemen. Nu hebben artiesten de mazzel dat het betaalbaar is geworden om alles
in je eigen huis op de nemen en te mixen. Wel digitaal dus, en ook nog is niet het ultra hi end spul.
De enige echte optie denk ik is (als je echt alles analoog wil houden in de opnames en mix) aankloppen bij
een studio en met de engineer je opname of mix doen.. Maar ja dan moet je de deur uit. :D

En dit betwijfel ik dus. Ook grote en gerenomeerde studio's werken met digitale mixers en nemen digitaal op. Galaxy werkt bijvoorbeeld op een grote SSL van bijna een miljoen. Digitaal.

Dat bijvoorbeeld bands als Foo Fighters (Sonic Highways) terug gegaan zijn naar het analoge proces is een grote uitzondering en klinkt ook niet opeens 3x beter dan andere producties van grote artiesten uit hetzelfde tijdperk.
Het is ook niet voor niets dat vroeger iedereen van analoog naar digitaal wilde. Denk daar ook eens over. Nu doen mensen soms alsof digitaal bagger is in vergelijking met analoog. Vroeger was het exact andersom. Zijn we dat opeens vergeten?
 
Is in een garage opgenomen dat FF album.

En digitaal kom je een end in de buurt als je goed bent maar blijft ander geluid.

En iedereen wilde digitaal omdat analoog omslachtig was en met digitaal natuurlijk "alles beter was". Maar dat toch niet bleek te zijn. Kijk maar naar hoeveelheid analoge summing mixers op de markt.

Verder logisch dat galaxy digitale mixer heeft. Maand of 2 studio huren is er niet meer bij tegenwoordig. Moet gewoon snel en makkelijk werken. Er is veel minder budget. Het is dat of je kan je studio sluiten.
 
Back
Top