Mixdown

Het filmpje gaat NIET over analoog maar over verschillende keuzes, in dit geval mastering.

Atlantic had in eerste instantie een hot cut uitgebracht die op brakke platenspelers van de supermarkt niet goed speelden. Toen had men besloten om de kwaliteit te verminderen met een tweede persing en de eerste uit roelatie te halen.

Zelfs in het youtube filmpje hoor je de verschillen.

Maar wanneer je bron brak is valt er weinig eer aan te behalen.

Maar welke serieuze partij doet dat dan ook?
En juist daarvoor luister in mijn mixen ook op mijn Avantone Mixcubes. Dat zal ongeveer gelijkwaardig klinken aan die hotcut op een brakke platenspeler.
En ik neem aan dat iedere zichzelf respecterende studio dat ook doet. Het product niet alleen beoordelen op de allerbeste referentie apparatuur, maar ook juist op low budget referentie apparatuur. Maar iets afkeuren omdat het op brakke apparatuur niet klinkt? Als dat je referentie is, is dat toch juist het eerste wat je checkt? Bij het masteren al? Toch? Anders hebben ze echt wat te verbeteren in hun proces....

Ik heb inmiddels heel wat vrienden en bekenden die zeggen veel van muziek te houden, maar toch luisteren vanaf een goedkope soundbar of van een plastic ghettoblaster.... Ja, leg het mij maar uit....
 
Ik sta echt stom verbaasd over hoe muziekanten met hun eigen goed omgaan.

Zelf heb ik een (en zal wel afgeschoten worden) phono amp van €1350, das niet de versterker das de phono versterker die het signaal op line niveau krijgt.

Met een hot cut loopt de klandizie terug omdat er weinig "betere" platenspelers zijn en nu zeker er een hoop rotzooi op de markt is.

Punt is, ik wil het van begin af goed hebben.

Garbage in is garbage out. Maar er is ook te veel troep qua platenspelers op de markt.

PS Arno ik quote maar dat blijkt niet te werken.

Zal wel een buis kapot zijn :)
 
Laatst gewijzigd:
Zegt het iets over het geluid dat je phono amp € 1350 kost?

Er zullen zat 'betere' platenspelers zijn. Maar wie geeft er nu € 10000 uit aan een platenspeler (neem ik toch aan bij een pre-amp van € 1350). Met een arm van € 1800 en een element van € 3000. Dan een amp van € 7000 en speakers van € 6000 per stuk. Wie kan zich dat nu al veroorloven. Dat is echt voor audiofielen en deels ook meer religie dan facts.

En vanaf welk budget is een platenspeler in jouw ogen goed, als je het al over een pre-amp van deze prijzen hebt?

The sky is the limit in high end. Maar ik blijf zeggen dat al heb je een audio set van € 100.000 De LP die je erop speelt is nog steeds een vinyl schijf van twee tientjes.....
 
Helaas Arno,

Ik heb alles tussen €300 en €200.000 ( twee ton) beluisterd, en je hoort het!

Ben in Veldhoven geweest bij de high end en in Krefeld (D) en het is echt ongeloofelijk wat je daar te horen krijgt!

Zelf heb ik een Synthesis Nimis ClassA buizen, Lehmannaudio Decade, Clearaudio Concept MC en WIlson Watt Puppy speakers.

Klinkt lekker als de buisjes warm zijn :)

Kwaliteit van het vinyl maakt tegenwoordig minder uit, mastering is waar je naar kijkt en innersleeves, papier en karton geeft veel static.

Het is fact en zeker geen religie.
 
Helaas Arno,

Ik heb alles tussen €300 en €200.000 ( twee ton) beluisterd, en je hoort het!

Ben in Vledhoven geweest bij de high end en in Krefeld (D) en het is echt ongeloofelijk wat je daar te horen krijgt!

Zelf heb ik een Synthesis Nimis ClassA buizen, Lehmannaudio Decade, Clearaudio Concept MC en WIlson Watt Puppy speakers.

Klinkt lekker als de buisjes warm zijn :)

Kwaliteit van het vinyl maakt tegenwoordig minder uit, mastering is waar je naar kijkt en innersleeves, papier en karton geeft veel static.

Ik geloof je hoor. Maar klinkt het dan niet vooral 'anders'. Want wat is dan de referentie. Wat dat betreft denk ik niet dat er iets is aan 'true' weergevers anders dan vlak. En vlak is kleurloos. En dat is niet mooi. Wat dat betreft begrijp ik dat als je budget het toelaat, je hetgeen koopt wat het mooiste klinkt. Maar dat is dan ook niet direct 'beter'. En mooi is weer vooral een kwestie van smaak. Dat zal voor de een anders zijn dan voor de ander. Ook daarom zijn er verschillende merken met verschillende klanken. Allemaal duur. Allemaal bewerend dat zij het beste zijn.
 
Ik sta echt stom verbaasd over hoe muziekanten met hun eigen goed omgaan.

Zelf heb ik een (en zal wel afgeschoten worden) phono amp van €1350, das niet de versterker das de phono versterker die het signaal op line niveau krijgt.

Met een hot cut loopt de klandizie terug omdat er weinig "betere" platenspelers zijn en nu zeker er een hoop rotzooi op de markt is.

Punt is, ik wil het van begin af goed hebben.

Garbage in is garbage out. Maar er is ook te veel troep qua platenspelers op de markt.

PS Arno ik quote maar dat blijkt niet te werken.

Zal wel een buis kapot zijn :)

Ik geloof je hoor. Maar klinkt het dan niet vooral 'anders'. Want wat is dan de referentie. Wat dat betreft denk ik niet dat er iets is aan 'true' weergevers anders dan vlak. En vlak is kleurloos. En dat is niet mooi. Wat dat betreft begrijp ik dat als je budget het toelaat, je hetgeen koopt wat het mooiste klinkt. Maar dat is dan ook niet direct 'beter'. En mooi is weer vooral een kwestie van smaak. Dat zal voor de een anders zijn dan voor de ander. Ook daarom zijn er verschillende merken met verschillende klanken. Allemaal duur. Allemaal bewerend dat zij het beste zijn.

Vorral weten wat jij prettig vind klinken.

De één vind een knetterharde oude Denon versterker prettig, de ander een relaxtere Marantz. kwestie van ervaring en smaak, beide.

Het lastige is dat wanneer je high end audio hebt en je muziek wilt maken het al snel lofi klinkt.

Dit bedoel ik niet denigrerend maar wanneer je luisterd is het een pijnpuntje.

Iets waar ik waarschijnlijk mee moet leren leven.

Mijn doel is op Kraftwerk geinspireerde muziek te maken. Geen Hip Hop, beetje in de lijn van Gary NUman, Fad Gadget en Skinny Puppy.

Kraftwerk heb ik veel te laat ontdekt...maar nog net op tijd,Skinny Puppy heb ik al drie keer live gezien.
 
Vorral weten wat jij prettig vind klinken.

De één vind een knetterharde oude Denon versterker prettig, de ander een relaxtere Marantz. kwestie van ervaring en smaak, beide.

Het lastige is dat wanneer je high end audio hebt en je muziek wilt maken het al snel lofi klinkt.

Dit bedoel ik niet denigrerend maar wanneer je luisterd is het een pijnpuntje.

Iets waar ik waarschijnlijk mee moet leren leven.

Mijn doel is op Kraftwerk geinspireerde muziek te maken. Geen Hip Hop, beetje in de lijn van Gary NUman, Fad Gadget en Skinny Puppy.

Kraftwerk heb ik veel te laat ontdekt...Skinny Puppy heb ik al drie keer live gezien.

Hangt dat niet mede af van de kwaliteit van je studio en je kennis/kunde om het daar goed te laten klinken? Al heb je maar budget kwaliteit in je studio, kun je het nog acceptabel laten klinken. Je moet gewoon je best doen op ieder spoor en ieder instrument om het zo te laten klinken dat jij het mooi vind. En als je dan fatsoelijke afluistering hebt, kun je een heel eind komen....

Kraftwerk speelde bij de start van de Tour de France in Utrecht 2 jaar geleden nog live. En ze speelden toen rond die tijd ook in 7 avonden integraal 7 albums (iedere avond 1 dus) Dat was ook in NL.

Skinny Puppy zat Bill Leeb vroeger bij. Heb ik niets van. Wel van FLA en Delerium (ook Bill Leeb). Prachtige geluidskwaliteit trouwens, de albums van Delerium. Als je van een mooi geluid houdt, een aanrader.
 
Hangt dat niet mede af van de kwaliteit van je studio en je kennis/kunde om het daar goed te laten klinken? Al heb je maar budget kwaliteit in je studio, kun je het nog acceptabel laten klinken. Je moet gewoon je best doen op ieder spoor en ieder instrument om het zo te laten klinken dat jij het mooi vind. En als je dan fatsoelijke afluistering hebt, kun je een heel eind komen....

Kraftwerk speelde bij de start van de Tour de France in Utrecht 2 jaar geleden nog live. En ze speelden toen rond die tijd ook in 7 avonden integraal 7 albums (iedere avond 1 dus) Dat was ook in NL.

Skinny Puppy zat Bill Leeb vroeger bij. Heb ik niets van. Wel van FLA en Delerium (ook Bill Leeb). Prachtige geluidskwaliteit trouwens, de albums van Delerium. Als je van een mooi geluid houdt, een aanrader.

Leuk dat je het genre kent.

FLA heb ik ook nog een CD van maar nooit live gezien.

Wel The Klinik, Dive F242 en Borghesia.

Leuke synth muziek!

Heb in Amsterdam nog met Ogre (SP) op de foto gestaan voor de gig in 2005 8)

PS qua studio weet ik zeker niet alles maar ben wel redelijk analoog.
 
Quote: Het lastige is dat wanneer je high end audio hebt en je muziek wilt maken het al snel lofi klinkt.

Dit hoeft niet, hangt toch gewoon af van de apparatuur waarmee je de opname's maakt en de uiteindelijke mix en master. Neem bv het basic channel label. Tracks met sommige verschrikkelijke lofi elementen erin maar de totale sound van de mix (zeker op vinyl) van die platen.... Damn.
 
FLA was ik vorig jaar nog in Baroeg in Rotterdam. Daar heb ik nog met Rhys Fulber gesproken! Zat jaren bij FLA (nu live gastoptreden) en nog o.a. aktief bij Delerium

Het leuke van dit soort gasten is dat ze aanspreekbaar zijn, ze zijn aanspreekbaar en 8)
 

En hier geloof ik dus niet in. Een kabel kan het geluid niet beter maken en wat minder dure kabels heb je echt geen hoorbaar verlies door. In vergelijking met fatsoenlijke goedkopere kabels dan. De allergoedkoopste kabels loop ik ook liever met een boogje omheen als het kan, alleen al wegens brakke connectors. Die gaan na verloop van tijd vaak storen. Maar nog steeds niet wegens het geluid. Ik ben niet zo van de kabel-fabels.

En in de studio geen doen trouwens. Ik heb vele honderden meters in de studio liggen. Misschien wel een kilometer.
Zou ook al helemaal nutteloos zijn als niet je hele studio high-end is met alleen maar TubeTech, Massenburg, SSL en SPL (toplijn dan) en dat soort merken. Als ik mijn hardware op dat kwaliteitsniveau in de studio zou hebben, was ik al wel meer dan een half miljoen kwijt geweest.
Ik houd het budgettechnisch graag betaalbaar en ben dus blijven steken bij Behringer, Alesis en wat spul van DigiTech, Presonus, Lexicon, Yamaha en SPL (betaalbare range) etc.
 
En hier geloof ik dus niet in. Een kabel kan het geluid niet beter maken en wat minder dure kabels heb je echt geen hoorbaar verlies door. In vergelijking met fatsoenlijke goedkopere kabels dan. De allergoedkoopste kabels loop ik ook liever met een boogje omheen als het kan, alleen al wegens brakke connectors. Die gaan na verloop van tijd vaak storen. Maar nog steeds niet wegens het geluid. Ik ben niet zo van de kabel-fabels.

En in de studio geen doen trouwens. Ik heb vele honderden meters in de studio liggen. Misschien wel een kilometer.
Zou ook al helemaal nutteloos zijn als niet je hele studio high-end is met alleen maar TubeTech, Massenburg, SSL en SPL (toplijn dan) en dat soort merken. Als ik mijn hardware op dat kwaliteitsniveau in de studio zou hebben, was ik al wel meer dan een half miljoen kwijt geweest.

Van den Hul heeft volgens mij Abbey Road opnieuw gedaan.
 
Back on topic:
Maar ga je nu voor een analoge of een digitale mixer of gewoon enkel een interface (mixen in de computer)?
Wat heeft je voorkeur.

Als je mooie klank wilt en budget hebt misschien een Toft mixer aanschaffen? Lijkt me wel wat voor jou!
https://www.thomann.de/nl/toft_audio_designs_atb_08.htm
Dan heb je echt kwaliteit. Kom je in de buurt van wat jij zoekt aan kwaliteit denk ik.
 
Van den Hul heeft volgens mij Abbey Road opnieuw gedaan.

Bij Galaxy zullen ze ook geen kabeltjes van het huismerk van Bax hebben liggen. Doet je reputatie geen goed. Maar dat doe je ook niet, als je een console van ongeveer een miljoen euro hebt staan.....

Dat is ff ander kaliber dan een home-studio. Maar voor een sterveling dus bijna onbetaalbaar. Ik gaf aan, ik heb vele honderden meters liggen. en dan overdrijf ik niet. Er zitten alleen al ongeveer 100 kabels aangesloten op mijn mengpaneel....
 
Ah u keek blijkbaar over mijn smiley heen,
Ik dacht, mijnheer MM zal ook wel kabels van 400 euri ps gebruiken , als purist met blijkbaar dikke portemonnee,
Ik heb dat soort figuren wel eens horen beweren dat een geluid uit, God betere het , een cs1x
bij de voornoemde purist voor zeker weten , analoog was..
 
Ah u keek blijkbaar over mijn smiley heen,
Ik dacht, mijnheer MM zal ook wel kabels van 400 euri ps gebruiken , als purist met blijkbaar dikke portemonnee,
Ik heb dat soort figuren wel eens horen beweren dat een geluid uit, God betere het , een cs1x
bij de voornoemde purist voor zeker weten , analoog was..

Cynisme op een forum is eigenlijk een concept voor miscommunicatie en verkleinwoorden zijn vaak denigrerend.

De toon die je zet is zeer polariserend en geholpen heb je dit draadje zeker niet.
 
Lastige discussie hier weer:peukie:
Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt. Je hebt een 'audiophiele' hifi installatie met een volledig analoog signaalpad. Helemaal vet, ik heb zelf hier thuis ook zo'n installatie.Die heb ik overigens geërfd en ja ik ben met de installatie zelf heel erg blij, de manier hoe ik er aangekomen ben is natuurlijk een heel ander verhaal. Ik denk dat ik zelf niet snel zoveel geld zou uitgeven aan een installatie. Het is wel heerlijk om hier muziek naar te luisteren, maar voor een derde van de prijs heb ik ook prima installatie en de uiteindelijk kwaliteitswinst vind ik het geld niet waard, maar das persoonlijk. Maar je moet wel in de gaten houden dat dit soort installaties niet heilig zijn. Het verschil wat je hoort tussen CD en LP is heel lastig objectief te beoordelen. Het zijn absoluut geen 1 op 1 kopieën het masterproces van een LP is echt anders dan van een CD. Daarnaast lees ik dat je een buizenAmp hebt en die kleuren heel erg en ja das meestal wel heel erg lekker, maar ik denk dat dit geen referentie is.
Wat betreft je studio setup dat vind ik echt een heel ander verhaal, ja werken in DAW heeft heel veel voordelen qua gebruiksgemak en is financieel een stuk interessanter voor ons gewone stervelingen die voor de hobby muziek maken. Lever je in qua geluid pffff lastig ik heb nog nooit een exacte opname digitaal vs analoog gehoord. Maar als ik je verhaal zo lees waarom ga je niet voor een soort van hybride setup, dit heb ik hier in de 'studio' ook en ik ben daar zelf best tevreden over. Koop een goede audio interface en opname software en een paar goede analoge preAmps met buisjes. SPL/Warm audio hebben een aantal best betaalbare modellen je krijgt dan toch je buizen sound die je lekker vind en je hebt neemt uiteindelijk digitaal op. En vanuit hier zou je kunnen gaan kijken hoe je verder wilt met je setup in de toekomst. En wellicht kom je tot de conclusie dat dit voor jou prima of anderzijds ga je volledig analoog, maar je kunt op deze manier objectief gaan luisteren/kijken of het je inderdaad brengt wat je zoekt. Ik persoonlijk denk dat je je analoge audiophiele hifi installatie niet als referentie moet nemen voor je studio setup, zijn in mijn ogen twee totaal verschillende dingen.
 
Back
Top