Nord Modular G1/2

emiliano

Stamgast
Lid sinds
20 december 2006
Berichten
117
Is het nog verstandig om een Nord Modular G1/2 te kopen? Zijn er betere alternatieven? Ik ben voornamelijk op zoek naar experimentele klanken als de late Autechre.

Misschien minder bekend, maar een fervente gebruiker van de Nord Modular is de Belgische Yves De Mey:



Dergelijke klanken wil ik ook graag maken. Ik ben bezig in pure data, maar dat gaat toch allemaal wat trager en om dergelijke klanken te bekomen moet je toch al wat beter kunnen programmeren dan wat ik nu kan.

Mijn vraag dus, loont het nog geld te investeren in een Nord Modular G1 (die niet via usb aan te sluiten is op de laptop) of een G2, die toch zeker prijzig is. Of zijn er interessante en goedkopere alternatieven?
 
G2 prijzig ?, is die ergens te koop dan ?
Zo goed is de G2 helemaal niet, de delay en reverb ruizen, de trafo bomt in het geluid.

G1 veel beter qua klank, alleen niet de effecten en gebruikersgemak, en die software werkt mischien niet bij de G1 omdat het te oud is of niet via jouw USB MIDI werkt.
 
Ik ben altijd bang dat als de software straks niet meer werkt op je OS, dan zit je met een hele dure dongle ;) waar je niet alles meer uit kunt halen. Wellicht is Reaktor een interessant software alternatief, maar dan ben je niet verplicht er hardware bij te hebben.

Natuurlijk zal die software ook een keer niet meer werken, maar de kans is wel groter dat hier steeds nieuwere versies voor uitkomen en voor de G1/G2 verwacht ik dat niet.
 
Dat moet een mankement zijn die zich bij jouw voorkomt. Want hier nergens last van ruis ed.
 
De Nord Modular is een erg vette bak, die ik je van harte aanraad! De G1 en G2 zijn allebei erg goed. Van de G2 is ook een gratis demo beschikbaar http://www.nordkeyboards.com/downloads/legacy/nord-modular-g2

Ik moet er wel bij zeggen dat die typische Autechre klanken wel een uitdaging wordt met een Nord Modular. Dan zit je met Pure Data misschien beter - al ken ik dat niet zo goed.
 
Dank voor de reacties.

Ik heb de demo even gedownload en heel kort alles oppervlakkig bekeken en moet zeggen dat de software best veel weg heeft van Automatonism (Pure Data), of eerder omgekeerd.

automatonism

Gelijkaardige reacties? Of denk je dat de Modular veel meer aan kan dat dat Pure Data-programma?
 
Ik ook eens kijken naar Max/MSP, trial van 30 dagen is wellicht wat te kort om het een beetje onder de knie te krijgen maar er zijn veel goede tutorials over te vinden, ik vind het toegankelijker dan PureData en de mogelijkheden zijn eindeloos. Het vergt minder doorzetten dan PureData in mijn geval. En dan zijn er als je er even niet doorheen komt altijd nog de BEAP modules binnen Max/MSP om mee te spelen. Probeer het stapje voor stapje en dan komt het echt goed. Als ik het kan , kan jij het zeker ook.

Ze hebben een prijsstelling dat je per maand kan betalen of ineens het pakket kan kopen. Met een maand gratis en een paar maanden een abbo kan je je geen buil vallen. Als je het eenmaal een klein beetje doorhebt kan het experimenteren beginnen.

Aan de andere kant, Ik heb altijd zelf al een Nord G1 keys willen hebben. Ik heb er een tijdje een te leen gehad en dat was echt tof. Goede klank (maar dat is slechts mijn mening) , ik vond het jammer om hem weer terug te geven.

Maar vind de prijs eigenlijk gewoon te hoog , nu kan je alles nog draaiende houden maar dat gaat een keer aflopen. En dan zit je best met een forse investering. Ik zie ze meestal voor rond de 500 euro, en dat is best een bak geld.
 
Laatst gewijzigd:
Inderdaad, Max is ook zo'n programma dat oneindig veel kan. Ik heb max for live in Ableton; met beap ben ik dus vertrouwd. Maar het is met die automatonism dat ik me gaan verdiepen ben in PD.

Nu denk ik dat je met zowel MAX, als met PD en Nord Modular bijna hetzelfde kan doen, maar ontbreekt het me aan kennis om de klanken zoals Autechre of YDM eruit te halen. Op internet vind je veel, maar ik heb nog niet echt een handleiding gevonden om die echte experimentele klanken op te bouwen en inzicht in hoe bv. Autechre een bepaalde klank opbouwt. Dus als daar tips zijn ...
 
Ik speel de laatste maanden weer wekelijks met / op mijn NordModular-key en G2X. Op mijn XP-computer (oude computer setup) draait de NordModular-software en de audio gaat via een externe geluidskaart naar de iMac met Ableton, van waaruit ik de G2X sync heb lopen (editor via MacOs) en sync via midi (externe geluidskaart). De G2X synced de NordModular-Keys dan weer. Een soort midi-audio-lus zeg maar.
Waarom dit ingewikkelde verhaal? Ik wilde kijken welke mij het best zou bevallen NordModular 1 of 2, door ze tegelijk te bespelen in één setup, om uiteindelijk de 1 of de 2 weg te doen. Maar dat is tot op heden niet gelukt :) het is een veel te goed huwelijk; twee 'totaal' verschillende apparaten dat wel. Al jarenlang speelplezier. Heb ook Reaktor, MaxForLive en Creamware Scope Modular II en III, maar de Clavia's blijven voor wat betreft virtueel modulair mijn favoriet. Dit even om hier te delen.
 
Back
Top