Hoe maak je je mix dik...vet...vol...breed...

Maar ik kan me voorstellen dat er ook gevallen zijn, waarbij je verschillende geluiden juist niet differentieert van elkaar, dus dat je ze juist hetzelfde behandeld, in dezelfde EQ range zet, en hetzelfde volume, etc.

Stel dat je bv een string/pad-sound maakt die bestaat uit meerdere synthsounds dan zou je zoiets kunnen doen. Maar ook dan zou het gebruik van verschillende eq settings op de diverse sounds de zaak wel beter kunnen laten klinken. Hoe minder verschil in bv effectsends ed hoe meer het geheel wordt en gaat klinken als 1 instrument. Geef je bv 1 layer meer/andere delay/chorus e.d. dan de overige layers krijg je meer "dimensie" in het geluid.
 
nee, ik werk altijd stereo, maar wel veel met stereo enhancers die ik ook vaak negatief zet.. en vaak ook positief om het juist meer stereo te maken..

en als ik het stereo beeld niet mooi vind pak ik alleen het rechter of linker kanaal.

alleen waar ik het over had was in mono pannen, dus je stereo out mono zetten (dat is dus links en rechts SAMEN en niet links of rechts).
 
En een goede oefening is natuurlijk ook om eens een bestaand popliedje te mixen en dan proberen de originele mix te evenaren! Van een aantal stukken zijn de files op internet te vinden(S. Wonder/Queen/NIN/M. Gaye/Beatles en meer). Google maar eens op "multitrack masters"! Tevens geeft je dit een goed beeld hoe er in de studio is gewerkt tijdens de opnames. Dus ook een mooi stukje geschiedenis.
 
goede tip

stom vraagje nog misschien: hoe stellen jullie je daw of spekars of whatever in om je mix mono te beluisteren? bij mij gaat alles altijd naar de stereo outs, die gaat dan naar mijn speakers. maar hoe krijg ik dan een mono, zonder de originele mix te verliezen en zonder omslachtige bewerkingen te doen?
 
ik gebruik zelf gewoon de stereo enhancer van cubase, daar zit een mono knopje op. Maar ik denk dat als je even op kvr-audio gaat zoeken je wel iets moet vinden.

die laad ik dan dus gewoon op een insert slot op mijn master channel
 
goede tip

stom vraagje nog misschien: hoe stellen jullie je daw of spekars of whatever in om je mix mono te beluisteren? bij mij gaat alles altijd naar de stereo outs, die gaat dan naar mijn speakers. maar hoe krijg ik dan een mono, zonder de originele mix te verliezen en zonder omslachtige bewerkingen te doen?
Open in je DAW een nieuw audio-kanaal, gooi daar je stereo-mix neer.

Stel het kanaal zo in (panning-law) dat je links en rechts apart kan pannen ; dus 1 knop voor links, 1 knop voor rechts.

Draai die allebei naar het midden.
 
zo kan het ook ja :)

waar je sowieso op moet letten als je een stereo enhancer hiervoor wilt gebruiken is dat hij niet gewoon de M kant of de S kant harder/zachter zet, wat de meesten doen.. waardoor, als je hem op mono zet, je dus gewoon alleen de M hebt en je de S helemaal kwijt bent.

ik zag dat Ozone een functie heeft om je signaal op mono te testen.
 
nee, je moet gewoon af en toe checken of het mono compatible is terwijl je mixt :)

bv met het Haas effect (andere delay links en rechts) kun je gekke fase problemen krijgen die je alleen hoort als je je mix op mono zet. En je moet zeker weten dat je mix ook goed klinkt op het mono bouwvakkers radiotje :) (of een tv zender die mono uitzendt enz enz). Doordat er dus die fase verschillen zijn tussen links en rechts kun je er dus ook voor kiezen je panning op mono te doen zodat je gelijk hoort op welke pan positie je de minste fase problemen hebt. (en daarna zou ik het in stereo nog even checken of het wel ergens op slaat, want soms zit je echt veel te ver van het midden vergeleken met de rest en zul je toch een andere plek moeten zoeken)
 
aah oke dit deed ik al haha vooral bij delay wil ik nog wel een ongewenste phase krijgen, is het dan niet een idee om een track 2 keer te openen een keer links en rechts allebij mono en dan wat eq verschillen waardoort stereo is, of is dit een domme gedachte
 
een soort pseudo stereo bedoel je? dat is idd ook een bekende truuk. ik gebruik zelf eigenlijk voornamelijk chorus, flangers en delays om sporen meer stereo diepte te geven.
 
Gebruik geluiden complementair, hou de bassgeluiden zoveel mogelijk in het midden

Gebruik compressie/ reverb en delay met mate. Je ziet veel beginnende producers een bak galm openzetten waar je misselijk van wordt en de andere geluiden erin verdwijnen. Onderschat nooit de kracht van een klein beetje bitcrushing, een tikje compressie. Het gaat om finetunen. Als een sound al niet goed is, gaat ie door een effect niet beter klinken.

Geluiden hoeven niet in solo geweldig te klinken, maar binnen het geheel.

Gebruik panning verstandig en creatief, genoeg boekjes hoe je dat slim doet. Stereo enhancers e.d. in principe niet gebruiken als je het niet nodig hebt zou ik zeggen.
 
Back
Top