Leuk synthje voor mijn beginnende dame

Mijn keuze zou zijn de Yamaha CS1, zoals Sander02 ook al voorstelt.
Samen met een MIDI software sequencer kan je hier lekkere deuntjes mee maken.
Er zitten inderdaad best goede 808 en 909 kits en techno sounds in.
 
Nog effe over die Circuit.... maar dit geldt voor alle wat nieuwere grooveboxjes/synths: wat handig is is een akkoord functie, dus verschillende chord settings. Kan je easy mooi akkorden spelen... Nu kan je zeggen dat kan je toch ook ff leren... maar dat doe je niet effe.

Circuit heeft dat, de nieuwe Electribes.. Maschine ook...

Ik vind het heel handig...
 
misschien kan je haar een toegangskaart tot jouw studio cadeau geven?

Inderdaad!

Beetje alsof ik een pony krijg van mijn vriendin omdat ik ook wel enigszins geïnteresseerd ben geraakt in paarden, terwijl ze zelf 3 paarden op stal heeft staan.
 
Misschien eens uitleg en toegang geven tot en met je eigen spullen , aan je vriendin, vindt ze vast nog veel leuker
leuk synthje voor een beginnende dame.........zucht.....
 
volca sample
overzichtelijk en je kan er prima minimale trackjes mee maken
kan je goed mee leren beats te maken en kan je lekker vanaf de bank doen
Eerst wilde ik zeggen: "Kan niet voor 150 Euro max. Want 2e hands is in de synth-wereld geen goedkoop alternatief voor nieuw. Lang verhaal, zie dit topic.".

Zeker als je vriendin van House en drumtracks houdt is een synth geen optie. De goedkoopste die ik ken is de Korg Volca Keys (heb ik zelf). Maar daar maak je geen house op. Goedkoopste synth die er na komt is een Arturia Microbrute. Echt lekker (House) scheuren met dat ding! Maar veel en veel duurder dan € 150! En het is geen drummachine.

Maar toen las ik bovenstaand advies. Ik ben het er helemaal meer eens! Zorg dat je dat ding nog kunt ruilen, want het is niet makkelijk om een synth te programmeren etc. Met de sample kun je drummen of synth-achtige sequences maken. Spelen kan volgens mij niet echt (zelfs niet met een extern 2e hands Midi keyboard).

Houd er overigens rekening mee dat het nauwelijks mogelijk is om op de Volca's een USB Midi keyboard aan te sluiten. Alleen ouderwets DIN 5-polig is makkelijk (link youtube USB).
 
"Kan niet voor 150 Euro max. Want 2e hands is in de synth-wereld geen goedkoop alternatief voor nieuw. Lang verhaal, zie dit topic.".

Dat is echt hele grote onzin...
 
Koop een Electribe sampler of een SU700. Laad er een TR-909 kit in. Lekker oefenen met met patterns werken. Af en toe een van jouw synths meegeven om te samplen. En dan langzaam uitbreiden.
 
150 is wel erg weinig. Daar heb je nieuw amper een midi keyboard voor.

En dat is meteen ook wat ik zou aanraden: laptopje heeft ze wsl wel al. Doe er een usb controller bij (keys, draaiknoppen, of de combinatie van beiden) en wat software en klaar.
Er zijn genoeg gratis/goedkope VSTs die erg aardig klinken.

Voor 250 liggen de kaarten wat anders. Daarvoor heb je, weliswaar 2dehands, al een stuk meer keuze.
Microkorg, R3, ... als het compact moet zijn,
SH-201, Gaia, ... als het hands-on moet zijn.

Ach, je kan er je geen buil aan vallen.
 
150 is wel erg weinig. Daar heb je nieuw amper een midi keyboard voor.
.
Nee hoor: http://www.marktplaats.nl/z/muziek-en-instrumenten/synthesizers/cs1x.html?query=cs1x&categoryId=777

Zie 2x een cs1x voor 125 eu.. heb je een midi-keyboard, én een synth in 1 + bread&butter GM kit. Enige is, dat die gedateerd en digitaal is that's all.. basic synth functies zitten erop, filter, resonantie, attack/decay, reverb en een arpeggiator.. herinner me nog dat ik die reverb knop wonderlijk vond toen ik 13 was, had nog nooit met reverb aan/uit gespeeld. Ik zou deze kado doen aan een kind, of vriendin, any-time. Die blauwe kleur is te gek, nog een bonus voor zo weinig geld
 
Zoek iets wat overzichtelijk is, zonder al te veel menu's waar je doorheen moet worstelen. Iets hands-on dus... Je ziet ze niet veel maar een Novation K-station is wellicht iets om naar uit te kijken. En ja er is niets mis met 2e hands!
 
CS1x is idd een leuke all-in-1 synth.. :mega:
Rm1x ook erg compleet apparaatje.. en er zit best veel aan phrases en pattern materiaal, zeer leerzaam als kennismakingsmateriaal :geslaagd:

Misschien ook kijken voor n (niet lachen.. ) Casio XW-P1 /XW-G1? Zitten best leuke functies op, die step sequencer alleen al is erg geinig en ook voor de drums te gebruiken. Heb ze al verschillende keren voor ronde de 200-250 te koop gezien. :



 
Thanks voor alle feedback, hier kan ik wat mee!
Ik neem jullie suggesties zeker in overweging.

Ter opheldering:

- Vrouwen die 'into muziek' zijn vind je aan het conservatorium, dat is waar ik de mijne ook trof.
- Ze heeft meerdere zussen maar die zijn allemaal niet 'into muziek'.
- De rede dat ik haar geen 'toegangskaart tot mijn studio geef' is omdat die studio sowieso al wagenwijd voor haar (en iedereen met interesse eigenlijk) open staat maar dat ze het leuk vindt om zelf dingen te onderzoeken en uit te proberen wat het best voor haar werkt. Ze heeft een eigen smaak dus daar passen weer andere apparaten bij en ik denk niet dat ze zit te wachten op een soort regeling waarbij zij mijn studio mag gebruiken in de zeldzame uurtjes dat ik er toevallig niet in bezig ben. Met een beetje geluk kunnen we over een tijdje onze hardware eens in dezelfde mixer prikken voor co-op, dan is het toch vet als ze haar sound en style heeft opgebouwd.

Ik heb nog een maandje dus ik blijf open staan voor suggesties. :)
 
- Vrouwen die 'into muziek' zijn vind je aan het conservatorium, dat is waar ik de mijne ook trof.
Dat betekent dat ze in tegenstelling tot mij waarschijnlijk ook daadwerkelijk kan spelen! Ik denk dat je haar dan een groot plezier doet met die 2e hands Yamaha CS1x (zie de post van Sander02 op 23-3-2017 om 9:29 uur). Daar zit nl. een toetsenbord op. De "nieuw" uit de winkel synths van max. € 150 (Korg Volca Keys of Volca Sample): daar zal ze weinig mee kunnen (denk ik): geen toetsenbord. Tenzij jij nog een oud Midi keyboard hebt liggen en ze het niet erg vindt om een stuk of 4 snoeren aan te sluiten om te kunnen spelen.


P.S. Ik kocht een oplaadbare 9V batterij en een stekkertje van zoals deze. Dat levert genoeg stroom aan mijn Midi toetsenbord om 'm met een DIN Midi kabel aan te sluiten op zo'n Volca. :)
 
Als ze toch al met traktor werkt dan is maschine toch veruit de beste keuze ?
2e hands maschine moet echt wel lukken voor dat geld.

Plus dat het goed met traktor samen te gebruiken is.


Maar volgens mij wil ze helemaal geen synth, maar is dit haar manier van vragen of ze niet ook in je studio mag komen jammen.

Niet dat ik zoveel van vrouwen weet he, ik heb er maar 1.
 
Back
Top