Ik ga Modulair beginnen heb wat advies nodig.

nibbi

Ouwe rot
Lid sinds
24 januari 2005
Berichten
579
Locatie
Amsterdam
Hi Guys,

Ik ga beginnen met een modulaire setup (volgende week schaf ik alles aan). Ik heb lang m'n geld verdient met produceren, dus ik weet genoeg van (dance, ambient, downtempo) muziek. Maar uiteindelijk werd het steeds lastiger om er een leuke boterham mee te verdienen.

Sinds 2005 werk ik als grafisch ontwerper en frontend developer. Ik ben nog steeds bezig met produceren maar de inspiratie is ver te zoeken met al die kant en klaar programma's zoals bijv. Ableton.

Ik maakte eigenlijk de beste muziek toen ik nog ouderwets moest sampelen en inventief bezig moest zijn (rekken vol sythz). Tegenwoordig is het meer loepjes slepen en klaar. En ja, ik zit ook helemaal op de software en wil eigenlijk weer terug naar het ontwerpen van geluiden en soundscapes.

Nu ben ik erg enthousiast over de modulaire wederopstand als ik het zo mag noemen. Ik heb me nu een half jaar verdiept in de materie en denk dat ik het heel leuk ga vinden. Zo niet dan is alles vrij snel weer verkocht :)

Ik investeer dus nu € 2700,- in een setup (voornamelijk mutable instruments) en zit met een vraagje. Ik wil Yarns kopen als midi/cv converter maar heb ook wel oren en ogen naar een step sequencer zoals "Make Noise-Rene" of bijvoorbeeld Arturia Beatstep-pro

Afijn lang verhaal kort. i.v.m. budget ik wil nu even een keuze maken Yarns of een step sequencer. Wat is leuker om mee te beginnen....en wat raden jullie dan aan

Bedankt alvast voor de suggesties.

Thanks

groet Mike
 
Yarns, is een goede Midi interface én een stepsequencer in één!
MIDI processing


  • Transposition.
  • Split/keyboard ranges.
  • Multiple voice allocation schemes in polyphonic mode (voice-stealing, random, cyclic).
  • Multiple note priority modes in monophonic mode (lowest, highest, latest).
  • Arpeggiator with up/down/up&down/random/chord/”as played” modes and 22 preset patterns.
  • 64-note SH-101 style sequencer per part.
  • Euclidean pattern generator.
 
Hoi Tony, dat heb ik idd gezien maar ik vind 'm niet zo overzichtelijk ...... je doet bijna alles met 1 knop..... het is supergaaf dat t allemaal kan maar dat is ook meteen de reden dat ik nu twijfel tussen een begin met Yarns of een begin met een overzichtelijk step sequencer :)
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb wel eens gespeeld met de step sequencer van yarns maar kan er niet echt mee overweg.
Waar komt je midi vandaan? Als het uit je daw is, kan je ook kijken naar shuttle control of expert sleepers en kan je yarns overslaan. Als je een beatstep pakt heb je helemaal geen modules daarvoor nodig want er komt al cv uit. Of een korg sq1 is een hele betaalbare seq met cv out.
Verder is mutable vaak leuk spul maar wel met allemaal modes en menu's. Ik zou zelf het aantal complexe modules beperken in het begin. Al die modes onthouden kan een flinke uitdaging zijn en haalt het hands-on karakter van modular een beetje weg. Veel plezier!
 
Ik heb een Yarns, en het sequencer gebeuren daarop is eigenlijk een beetje een bonus, werkt lastig. Voor het echte werk zou ik voor de Beatstep Pro gaan, je hebt veel controle over veel outputs. Een Rene (heb ik ook) is meer voor freaky sequencing en kan (een soort van) maximaal 2 patronen hebben als output.
 
Ik heb zelf ook veel mutable instruments, is erg leuk en bijzonder, maar ik zou zeker om te beginnen er een analoge voice met 2 keer een VCO, vcf en een paar vca's bij nemen. Je hebt dan een flexibeler systeem denk ik, analoog en digitaal. Misschien wel een Intellijel Atlantis of zo, heb ik nog nooit iemand over horen klagen.
 
En als antwoord op je vraag, ik zou een sequencer nemen ipv een midi naar cv module . Voor mij Zijn de leukste momenten met een modulaire Synth als ik de computer niet aan raak. Beatstep is niet duur en kan ook als interface tussen DAW en modular.
 
Ableton kan naast loops slepen ook gewoon midi sequencing doen hoor. Icm de Silent Way Software en enkele modules kan je heel veel doen. Daarnaast heb je een aantal andere euro modules niet meer nodig, zoals: step sequencer, (clocked) LFO's, ENV's, gate, triggers, mixer's (voor signalen vanuit je DAW (in mijn geval Ableton).

Daarnaast heb je ook patchkabels nodig en die verkoop ik:)
HIER
Fijne TPE shielded kabels, soepel dus.
 
Maar da's dan wel weer alleen "hands in the mouse"
Is toch echt wel een verschil of je iets vastgrijpt of naar een tvscherm kijkt
 
Ja en met een daw kan je bijna alles. Dat kan de creativiteit negatief beïnvloeden omdat je gewoon teveel keus hebt. Door de beperking van modules kom je weer op hele andere ideeën en werkwijzen, andere sounds, andere melodieën, andere arrangementen etc. Dat maakt veel meer creativiteit los bij mij.
 
Uiteraard, teveel kunnen is denk ik niet het probleem, het is meestal teveel willen....dan kan met een DAW, maar net zo goed met modules:)
Ik kan trouwens hier niet teveel over roepen, want de studio staat vol:):):):)
 
Jongens bedank voor de tips!
Het is de Beatstep Pro geworden. Ik heb Vrijdag van 11.30 to 18.30 bij Midi Amsterdam gezeten. Tim is natuurlijk de topper en hij heeft heel veel liggen. Het mooie is dat je ook veel kan uitproberen en dan kom je er ook vrij snel achter wat je nodig hebt. Ik heb nu een klein beginsetje met Mutable instruments genomen:

Braids , clouds, rings , ripples, peaks. Verder van Intellijel een dual Vca, 2 envelopes van Pico en nog de Black stereo-mixer van Pico met 4 in's.
Ik heb de Beatstep Pro in sync met Ableton en van daaruit pak ik dan m'n drum sounds. Ik ga trouwens wel overstappen naar BITWIG ipv Ableton

Afijn lang verhaal kort. Ik ben helemaal happy , ben ook bang dat dit nog veel meer geld gaat kosten hahahahahaha :):):):)
Ik heb nu the best of both. Ik kan 'stand-alone' klooien of ism DAW. ....top toch ?!

Groet MIke
 
Het beste advies dat ik je kan geven:
Begin er niet aan.

Het kost je:
• klauwen met geld, een modulaire setup is nooit klaar dus blijf je uitbouwen.
• zeeën van tijd
• een hoop ruimte.

Verder zul je nog verder vervreemden van je sociale kring.

Uiteindelijk zal je de rest van je leven in eenzaamheid doorbrengen met het brouwen van noodles waar je niets mee kan.

Mocht je mijn advies in de wind slaan..
veel succes! 8D
 
Het beste advies dat ik je kan geven:
Begin er niet aan.

Het kost je:
• klauwen met geld, een modulaire setup is nooit klaar dus blijf je uitbouwen.
• zeeën van tijd
• een hoop ruimte.

Verder zul je nog verder vervreemden van je sociale kring.

Uiteindelijk zal je de rest van je leven in eenzaamheid doorbrengen met het brouwen van noodles waar je niets mee kan.

Mocht je mijn advies in de wind slaan..
veel succes! 8D

hahahahaha :). Hmmmmja nou ik doe het lekker toch :) :) :)
 
Haha ja zo zou het kunnen lopen :)
Klauwen met geld zowiezo, maar het houdt ook zn waarde. Bij verkoop krijg je ook weer klauwen met geld terug
Verder hoop leuke mensen ontmoet vanwege de modular scene, dus het kan juist heel sociaal werken, en dan kan je samen noodles maken waar niemand wat aan heeft.
Verder kan je optreden op plekken zonder dat mensen daar vragen of je ook iets van justin bieber kan draaien.
 
Haha ja zo zou het kunnen lopen :)
Klauwen met geld zowiezo, maar het houdt ook zn waarde. Bij verkoop krijg je ook weer klauwen met geld terug
Verder hoop leuke mensen ontmoet vanwege de modular scene, dus het kan juist heel sociaal werken, en dan kan je samen noodles maken waar niemand wat aan heeft.
Verder kan je optreden op plekken zonder dat mensen daar vragen of je ook iets van justin bieber kan draaien.

Lekkere plaatjes op je Soundcloud trouwens. Veel met die Modulair gedaan waarschijnlijk??

https://soundcloud.com/loungeconjunction
 
Back
Top