Vraag aan Juno 106 bezitters (patch shift)

synthiaks

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
17 Maart 2002
Berichten
6.515
Locatie
Hyperspace
Met een pulse / trigger van een lfo of sequencer is het mogelijk om door patches van de 106 te scrollen. Nu lees en hoor ik in onderstaande link dat bij het ingedrukt houden van de toetsen bij elke nieuwe patch de envelopes opnieuw triggeren.
Als ik het probeer veranderen de patches wel maar de envelopes worden niet getriggerd. Zie ik iets over het hoofd of kunnen andere 106 bezitters er iets over zeggen?



 
Volgens mij heeft 1 dude onder dat filmpje hetzelfde probleem.
 
Ok. Ik heb de pagina gevonden waar hij de tip vandaan had via Kevin Lighter (rip)

http://forum.moogmusic.com/viewtopic.php?q=forum/viewtopic.php&p=32115

Ik hoor bij het bovenstaande filmpje ook niet echt een attack. Alsof ie bij decay begint. Denk dat die attack ook getriggerd moeten worden via het keyboard. Is idd jammer want bij mijn juno 60 zal het denk ik het zelfde werken. Maar dat moet je kunnen doen door gewoon korte midi stabs te sturen die gelijk lopen met het shiften qua snelheid.

Verder snap ik het lfo idee niet helemaal. Ik zou denken dat ie via triggers dit ook moet kunnen. Dat doe een pedal volgens mij ook wat je er normaal aan hangt. Dus ik zit te denken om gewoon de clock uit van mij sh 101 eens op die patch shift te zetten en kijken wat er dan gebeurt. Als je dan ook via dcbmidi die stabs verstuurd zou die volgens mijn idee de env wel helemaaal moeten triggeren.

En als je dan 8 dezelfde patches met verschillende filter standen hebt gesaved krijg je wel dat wapperige effect wat ik erg tof vindt.
 
Bij het filmpje hoor je 2 presets waarbij je duidelijk de decay hoort (op 0:48 en 0:52)

Het zou het voor het jammen / gewoon spelen wat handiger maken als hij opnieuw zou triggeren. Ik doe het zelf met de clock uit van mijn kenton of sequencer en dan inderdaad noten inspelen op de MPC. Kun je erg leuke dingen mee doen. Jammer dat de juno's een global lfo hebben.. als die per voice was geweest had je erg leuke sounds kunnen maken
 
Bij het filmpje hoor je 2 presets waarbij je duidelijk de decay hoort (op 0:48 en 0:52)

Het zou het voor het jammen / gewoon spelen wat handiger maken als hij opnieuw zou triggeren. Ik doe het zelf met de clock uit van mijn kenton of sequencer en dan inderdaad noten inspelen op de MPC. Kun je erg leuke dingen mee doen. Jammer dat de juno's een global lfo hebben.. als die per voice was geweest had je erg leuke sounds kunnen maken

Ja die decay hoor ik ook maar het lijkt dus wel alsof alle attack weg is. Dus dat ie maar een gedeelte van de env door loopt maar dus wel begint bij decay ipv eerst attack. Soort van dat je env/gate switch hebt zoals op Arp oddysey en ie op gate staat ipv env ofzo.

En lfo per voice? Wat zou dat voor effect hebben dan? Of bedoel je per patch?
 
Hij pakt hem inderdaad gewoon op de sustain waardoor je de attack /decay alleen hoort als je de toetsen indrukt.

Omdat de Juno voor alle stemmen dezelfde (1) lfo gebruikt verandert per patch de snelheid van de lfo. Uitstervende noten van de vorige patch nemen de nieuwe snelheid dus direct over. Als je per stem een eigen lfo zou hebben zou hij misschien wat meer gaan zweven / vorige snelheid van de lfo aanhouden

Achteraf bedenk ik mij dat dit waarschijnlijk weinig uitmaakt omdat hij per nieuwe patch toch gelijk alle waardes verandert.

Nou ja, met een boel delay en reverb klinkt het ook al vet die patch shifts
 
Hij pakt hem inderdaad gewoon op de sustain waardoor je de attack /decay alleen hoort als je de toetsen indrukt.

Omdat de Juno voor alle stemmen dezelfde (1) lfo gebruikt verandert per patch de snelheid van de lfo. Uitstervende noten van de vorige patch nemen de nieuwe snelheid dus direct over. Als je per stem een eigen lfo zou hebben zou hij misschien wat meer gaan zweven / vorige snelheid van de lfo aanhouden

Achteraf bedenk ik mij dat dit waarschijnlijk weinig uitmaakt omdat hij per nieuwe patch toch gelijk alle waardes verandert.

Nou ja, met een boel delay en reverb klinkt het ook al vet die patch shifts

Ok ik snap. Jammer dat ie niet multi timbraal is trouwens. Dan zou je gewoon 2 3 vinger akkoorden met 6 voices kunnen doen zonder dat ie de eerste afkapt. Alleen moet je dan via cc elke keer de nieuwe instellingen per stem versturen en dat zal te pittig zijn als je dan ook nog akkoorden moet meesturen.

Sommige hybride SCI poly synths kunnen dat :halleluja
 
Back
Top