Ableton: hoe MIDI clock reset zonder stoppen

AnthonyDavid

Null Wave
Lid sinds
23 juni 2008
Berichten
159
Locatie
Leeuwarden
Sup!

Voor mijn live showtjes synchroniseer ik een paar midi apparaten aan Ableton Live 9. We hebben het over een Boss DR660 en mogelijk een Nord modular.

Nu is het probleem dat tijdens tempowisselingen de drumcomputer out of sync gaat lopen.
Mijn oplossing nu is een nummer wegfilteren, de set stopzetten, drummachine resetten en opnieuw beginnen (als ik er mee wegkom).

Wat ik dus zoek is een tool om de midi klok stop te zetten en opnieuw te laten beginnen bij het starten van een nieuwe maat, zodat ik tussendoor mijn hardware kan resetten zonder de set te hoeven stoppen.

Is er een software utility die dit toestaat? Of wordt het een Mungo Sync2? Hoe duur zijn die dingen? Ik kon ze nergens vinden of in ieder geval geen prijs.
 
Hoi,

Ik heb vorige maand een USAMO gekocht omdat ik ook altijd geklooi had om mijn apparaten goed te syncen aan Live. Die USAMO werkt perfect, ook met tempo wisselingen! Ik heb terwijl Ableton liep, het tempo van 130 naar 60 naar 300 en weer terug naar 130 BPM gesleept, snel ook, en alle hardware liep nog steeds strak in de maat met Ableton! Ik ga er van uit dat jouw dr660 ook prima de tempowisselingen zal volgens als je die USAMO gebruikt.
Om hardware onafhankelijk van de midiclock master te kunnen stoppen, heb ik zelf een MIDIbox clockbox gebouwd, maar das toch wel een lastig werk als je niet echt thuis bent in DIY.
 
Top!

Ik zal de Expert Sleepers site eens checken! Is het ook mogelijk dat de software werkt met mijn Focusrite Scarlett? Ik zal zelf eens grondig onderzoeken.
 
Die clocker is weer een heel ander ding van Expert Sleepers, en minder geschikt voor wat jij wilt, volgens mij. Ik ken hem niet, zal het eens bestuderen. Het ding is juist dat de midiclock die ableton genereert en via een midi port je computer uit stuurt niet heel stabiel is.
Die USAMO is een hardware kastje dat samenwerkt met een VST plugin. De VST plugin genereert een strakke midiclock en stuurt deze niet via een MIDI port naar buiten, maar als een audio signaal. Dat audiosignaal stuur je dan dat hardware kastje in, en dat kastje maakt van dat audiosignaal weer een midclock signaal.
Het voordeel van deze manier is dat de midiclock dus als een audiosingaal uit je computer komt ipv MIDI, en dus vele malen strakkker is.
Oh en het maakt dus ook niet zo veel uit welke geluidskaart je gebruikt, als je maar een output over hebt om dat audiosignaal naar buiten te sturen.

Info over de USAMO vind je HIER
 
Back
Top