Beste reverb vst's anno 2016/2017?

En niet te vergeten : ook de kwaliteit van je DAC bepaald heel erg hoe goed je galmpje klinkt...
 
Heb nu gratis via focusrite (iedereen die een focusrite product heeft kan m ook gratis downen) eventide room vst, die vind ik wel heel mooi klinken.

Bedankt voor de tip, gaan we straks even doen, de andere vst's die gratis zijn kun je ook weer pakken
? Of kan je er 1 kiezen?
 
Bedankt voor de tip, gaan we straks even doen, de andere vst's die gratis zijn kun je ook weer pakken
? Of kan je er 1 kiezen?

Je kan ze allemaal pakken. Die bias fx is compleet waardeloos imho (het is een lite versie met maar paar matige fx) de rest is echt top! Die eq is heel bijzonder omdat hij meebeweegt met de noten die je speelt, de delay had ik al maar is erg leuk ook.
 
de delay had ik al maar is erg leuk ook.
De delay had ik ook al 2 keer dit zou de derde keer worden maar daar trapte izotope niet in :D

Oke bedankt, gouden tip van het jaar! Had toevallig een novation account en die login werkt ook op focusrite. De eq heb ik ook geregistreerd maar weet niet of ik die ga gebruiken. Het was al een lite versie zag ik.

De room2016 heb ik nu uitgetest is een fijne galm, lekker snel en handson in te stellen met vooral niet te veel parameters en klinkt goed en dat voor helemaal niks terwijl die normaal 200 euro kost. Heb nu net als nog ook de blackhole erbij aangeschaft, ik twijfelde nogal dat ik er spijt van ging krijgen als de deal van 75 % korting voorbij was, de demo loopt 5 januari ook af en hij klinkt zo lekker op gefilterde vage zooi. Met deze 2 kan ik voorlopig alle kanten op. Valhalla houd ik even op een zijspoor daar zit nu toch geen korting op.

De vele genoemde free vst's hier nog niet uitgeprobeerd en zou ik ook nog moeten doen maar het komt er niet van!
 
Laatst gewijzigd:
Bedankt voor de focusrite tip! Ik heb de delay geinstalleerd. Voor de eventide reverb heb je helaas een ilok nodig :(.
 
Nee hoor, de eventide en blackhole hebben de ilok niet meer nodig. De licensie activeren in de ilok license manager software welke op je pc of Mac staat is voldoende. En je mag ze op twee verschillende computers installeren.
 
Ik heb er veel gebruikt door de jaren heen maar gebruik nu enkel nog:

- Eventide Blackhole voor grootse space effecten. Je moet hier inderdaad geen onopvallende room verb verwachten die je op 7% kunt gebruiken om je geluiden net iets meer schaduw/scheiding/glue te geven.
- Fabfilter Pro-R voor al het andere. Deze is enorm muzikaal en onopvallend, en heel erg intuitief qua interface. Perfecte utility verb wat mij betreft.
 
Had toevallig een novation account en die login werkt ook op focusrite.
Hé bedankt! Ik heb ook een Novation account en de login daarvan heb ik idd ook kunnen gebruiken om in te loggen op Focusrite.:)
 
Bij mij is al een tijdje de Valhalla Room favoriet van Valhalla DSP
https://valhalladsp.com

Klinkt zo veel beter dan alle reverbs die ik voorheen gebruikte.
Ik was altijd al opzoek naar een plug-in met zo'n zo'n reverb-sound.
Eindelijk gevonden.
Klinkt rijk, vol en niet digitaal.. overtuigend echt dus.
Ook is de interface overzichtelijk en makkelijk te bedienen.
Je hoeft weinig te tweaken voordat je de sound hebt die je wilt horen.
Soms tweak ik er niet eens iets aan.. plugin erin slepen en bam, klaar.
Echt wauw

valhallaroomscreenshot1-580x393.png
 
Mijn lijstje van reverbs:
- UAD | EMT 140 Classic Plate Reverb
- Softube | Spring Reverb
- UAD | Lexicon 224 Digital Reverb
- Native Instruments | RC 48 (made by Softube!) (*)
- Lexicon | PCM Native Reverb Bundle
- UAD | AMS RMX16 Digital Reverb
- HOFA | IQ-Reverb + (gratis) Samplicity’s Bricasti M7 IR Library + (gratis) Greg
Hopkins IRs (**)
- 2CAudio | Aether (***)
- Eventide | Blackhole (***)
- ValhallaDSP | ValhallaShimmer (***)
- D16 | Toraverb (***)
- ValhallaDSP | ValhallaRoom (***)
- Eventide | 2016 Stereo Room (***)

(*) Relab LX480 Complete (en misschien ook R2 van Exponential Audio) vind ik een
betere keuze, maar mijn smaak is ook meer de Lexicon 224 (én de RC 48 had ik al)

(**) IQ-Reverb klinkt denk ik net zo goed als Altiverb 7 (XL), maar is veel goedkoper.
De IR Library van IQ-Reverb is wel veel kleiner (maar kun je uitbreiden)

(***) Mijn inziens meer bedoelt voor sound design, FX en elektronische geluiden

Ik twijfel nog over TSAR-1 van Softube. Ik denk dat ik 'm niet nodig heb.

In ieder geval 'moet' je ook proberen:
- ValhallaDSP | ValhallaPlate
- Togu Audio Line (TAL) | TAL-Reverb-II (gratis)
- UAD | AKG BX 20 Spring Reverb :)
- PSPaudioware | PSP SpringBox
- Native Instruments | RC 24 (made by Softube!) :)
- ValhallaDSP | VintageVerb :)
- Relab | Relab LX480 Complete :)
- Exponential Audio | R2 (Surround) :)
- Exponential Audio | PhoenixVerb (Surround) :)
- Exponential Audio | NIMBUS Stereo Reverb :)
- FabFilter | FabFilter Pro-R
- Softube | TSAR-1 :)
- UAD | EMT 250 Classic Electronic Reverb
- 112dB | Redline Reverb
- Eventide | UltraReverb
- PSPaudioware | PSP 2445 (EMT 244 en EMT 245)
- Audio Ease | Altiverb 7 (XL)
- Waves | IR1 Convolution Reverb
- LiquidSonics | Reverberate 2
- SIR Audio Tools | SIR2
- SIR Audio Tools | SIR1 Reverb (gratis)
- EastWest | Quantum Leap Spaces
- UAD | Ocean Way Studios
- DAW Reverb's (gratis)
- 2CAudio | Breeze :)
- Waves | H-Reverb :)
- 2CAudio | B2 SMILIE
- UVI | Sparkverb
- Waves | Renaissance Reverb
- Waves | TrueVerb
- Voxengo | OldSkoolVerb (gratis)
- PSPaudioware | PSP EasyVerb
- Eventide | Tverb
- Acon Digital | Verberate SMILIE
- Variety Of Sound | EpicVerb (gratis)

Dit vind ik allemaal goede (tot zeer goede) reverbs. De juiste reverb is echter afhankelijk van smaak en de muziek waar je 'm voor wilt gebruiken. De convolutiegalmen ben ik zelf niet zo enthousiast over.
 
En als je niet veel geld wil uitgeven aan reverbs, dan zou ik het eerste denken aan:
- Valhalla VintageVerb en/of Exponential Audio PhoenixVerb
[VintageVerb komt van de Valhalla's het dichtst bij de Lexicon sound]
- ValhallaRoom en/of Eventide 2016 Stereo Room
- D16 Toraverb, ValhallaShimmer en/of Eventide Blackhole
- 2CAudio Breeze
[Klinkt net zo goed als Aether maar is veel simpeler]

Nog goedkoper:
- DAW reverbs (gratis)
- De genoemde gratis reverbs
- Toneboosters TrackEssentials (8 plugins waaronder TB Reverb) voor € 19,95
[nooit zelf geprobeerd, maar schijnt - zeker voor zo weinig geld - vrij goed te zijn]

@ anoniempje...Eventide Blackhole kan een goede keuze zijn, maar dat kun je eigenlijk alleen zelf beoordelen.

Ik gebruik zelf al jaren de Audio Damage EOS en de PCM Bundle.

De EOS voor de dikke heftige reverbs en de lexicon voor de subtiele reverbs op de hele mix.

Maar de EOS volgens mij zit daar de valhalla techniek in ;)
Klopt, de man achter ValhallaDSP is ook de persoon die Eos voor Audio Damage ontwikkeld heeft.
 
Je kan natuurlijk wel een aantal gerenommeerde hardware galmen (480/960/H3000) nemen als voorbeeld, om VST's te vergelijken, maar zelfs dan nog betekent dat niet automatisch dat indien je die HW zou gebruiken, het resultaat evenredig goed zit.

behalve als de emulatie erg goed is:

Ik heb de 480 HW en Relab lx480,als ik de 480 aan men daw hang en dezelfde parameters instel op de HW en plug in,klinken bijde idendiek hetzelfde. (o,o,geen verschil,extreem goede plugin)

..tot op een punt als ik de parameters verder duw (overdreven lange reverbs) dan loopt het fout met hun algo emulatie op de Relab en wordt het soep,maar dus enkel bij erg lange decays (dat je quasi nooit ga gebruiken)

Ik heb ook een PCM96 gehad en dezelfde vergelijking gedaan met de Lex plugins,daar was het resultaat steeds verschillend,HW was steeds beter.

Toen ik de 480 HW gekocht heb, heb ik die PCM96 verkocht omdat de random hall gewoon beter klinkt op die 480 HW

Ik vind dus zelf dat de Relab lx480 random hall beter klinkt als die van een PCM96

Achteraf heb ik er een 960L bijgehaald en ondanks deze meer aanleunt aan de random hall algo van de PCM96 (en in geen geval de 480) klinkt de 960L super en beter als een PCM96

Die blackhole plugin heb ik ook en als ik dat vergelijk met de hardware is het om te lachen,heel slechte emulatie,maar als je de harware nooit gehad hebt kan het natuurlijk voor sommigen in de smaak vallen.

Elke reverb plugin is anders en bruikbaar,maar de Relab lx480 blijft een uitschieter als je als referentie het overbekent hardware apparaat erbij neemt dat het nabootst.

Ik denk dat die native TC's mogelijk ook top zijn (als je met hun hardware als referentie gaat vergelijken),valt nog te testen..
 
Nog een update/aanvulling (na een halfjaar stilte in deze thread:

De meest Reverbs hebben enorm veel variabelen die enorme hoeveelheden permutaties (mogelijk reverbs) mogelijk maken.
Daardoor lastig te zeggen hoe ze klinken en welke "beter" is. Hoewel (gebrek aan variatie in) de early reflection en vooral de reverb tail ze wel vaak een bepaalde klankkarakteristiek geven.

Ik ben tegenwoordig van de gratis VST's.

Flexibele en zeer bruikbare oudjes:

SmartElectronix - Ambience
Ambience heeft naast de gebruikelijke functies heel veel verschillende seeds die de klank van de tail beïnvloeden.
http://www.kvraudio.com/product/ambience-by-smart-electronix

Variety of Sound - EpicVerb
http://www.kvraudio.com/product/epicverb_by_variety_of_sound


Nieuw (na jan 2017)

Denis Tihanov - OrilRiver
https://www.kvraudio.com/product/orilriver-by-denis-tihanov

Sanford Sound Design - Sanford Reverb
http://www.kvraudio.com/product/sanford-reverb-by-sanford-sound-design
 
Ondertussen heb ik Altiverb een tijdje in gebruik, en gebruik hem steeds minder. Convolutiegalm is een erg leuke techniek en kan met één klik een herkenbare ruimte hoorbaar maken. Veel van de bijgeleverde IR's klinken erg mooi, maar die typische convolutieklank vind ik niet zo fraai, daarom gebruik ik een algoritmegalm in parallel met Altiverb. Het mist gewoon echte ruimtelijkheid en diepte, vooral bij stereobronnen. In postproductie kan het heel goed werken, maar misschien dat Altiverb toch weer de deur uit gaat.
 
De usual werkpaarden voor mij zijn tegenwoordig:
Fabfilter Pro-R
Valhalla Room
En sinds kort de Liquidsonics Seventh Heaven Pro

Vroeger veel Altiverb en de PCM Random Hall gebruikt, maar tijden veranderen :)
 
Ik gebruik vanwege het MOD probleem met digitale reverb's HW
Mijn voorkeur,
TC Electronics (HW)
Heb ook oa een Lexicon (HW) staan voor vocale maar de TC heeft mijn voorkeur. Over de meeste digitale Lexicon versies ben ik niet zo te spreken over, uitzondering nagelaten.

Ik gebruik wel Impuls respons reverb's en het verbaasd me dat niemand hier over begint.
Heb dan maar ook een link toegevoegd van een free impulse respons VST.
http://www.balancemastering.com/blog/balance-audio-tools-free-teufelsberg-reverb-plugin/

Verder vind ik de Rob Papen Reverb VST wel OK. Ik vind hem iets rauwer dat de Wahalla en dat heeft meestal wel mijn voorkeur.
 
Ik gebruik wel Impuls respons reverb's en het verbaasd me dat niemand hier over begint.
Heb dan maar ook een link toegevoegd van een free impulse respons VST.

Er staan behoorlijk wat vermeldingen van IR's in het topic? In mijn bericht zelfs nog 2 :D
 
Ik ben heel tevreden over de Verbsuite Classics van Slate als onderdeel van de everything bundle.
 
Back
Top