Staat geld gelijk aan Kwaliteit ?

Staat geld gelijk aan Kwaliteit ?

  • Helemaal mee eens

    Stemmen: 5 12,5%
  • is zo

    Stemmen: 5 12,5%
  • niet waar

    Stemmen: 18 45,0%
  • klopt Helemaal niet

    Stemmen: 12 30,0%

  • Totaal aantal stemmers
    40

kymo

Stamgast
Lid sinds
18 juni 2003
Berichten
444
Locatie
Wassenaar
We willen allemaal voor een dubbeltje opde eerste rij zitten.
Daarom worden we ,de laatste jaren,overspoelt door budget apperatuur.
Ik noem budgetmerken , high-end merken die ineens met budget produkt lijnen komen,
digitale emulaties.
Maar uiteindelijk zijn de duurdere apperaten goed genoeg.
Ik word hier soms wel eens moe van.

Moet iedereen met een kleine demo studio zich beperken tot kwaliteit en niet kwantiteit.
Dus een kleine degelijke setup.Of is een prof.track mogelijk met een groot arsenaal van budget
apperatuur?

Jullie meningen graag
 
Moeilijk. De geluidskwaliteit is in een Top-studio uiteraard beter, maar de muziek...
Alhoewel op mindere geluidskwaliteit ook fantastische platen zijn uitgebracht!!
 
met dure apparatuur maak je betere muziek,
met een JP8080 maak je trance,
dure schoenen = meer tjiks,
een dj draait met platen en niet met cd's
en buitenlanders zijn allemaal criminelen
 
Alle slechte nummers worden op cheapo apparatuur gemaakt.

Dus moet goedkoop wel slecht zijn. :)
 
Beste bewijs dat duur niet altijd goed is: de prijzen van sommige oude analoge apparaten. Er worden soms ridicuul hoge bedragen neergeteld voor synths die indertijd nog niet de moeite waren om te bekijken. Daarentegen heb je in de prijsklasse tussen 2000 en 3000 EUR erg uitgebreide synths, die niet onder moeten doen voor de nog duurdere.

Dus ... duurkoop is niet altijd een goede koop (IMHO)

:doei:
 
....en het omgekeerde hiervan.

Luister maar eens naar de cd Californacation (of hoe schrijf je dat ?) van de Red Hot Chilli Peppers.
Als die cd met goede apparatuur gemaakt is, dan weet ik het niet meer.....
De geluidskwaliteit is brak, maar de songs staan stuk voor stuk als 'n huis !
 
Je mag er natuurlijk vanuit gaan dat er een zekere verhouding zit tussen de kwaliteit en de prijs. Maar dat betekent niet dat je met duurdere (kwalitatief betere) spullen ook betere muziek maakt. Goedkopere apparaten kunnen soms heel makkelijk werken, mede doordat een hoop 'nutteloze' functies zijn weggelaten. Zeg maar het 'less is more' principe.

Maar persoonlijk merk is wel bijv., dat ik met een Nord betere muziek maak dan met mijn oude CS1x. Gewoon omdat hij een betere interface heeft en een betere soundengine, maar daar moet natuurlijk voor betaald worden.
Echter geloof ik niet zo hard in het feit dat het met een andromeda of minimoog beter zou gaan. Het geluid zou anders klinken, maar beter..... ik weet het niet.
 
Origineel geplaatst door gemmetje
....en het omgekeerde hiervan.

Luister maar eens naar de cd Californacation (of hoe schrijf je dat ?) van de Red Hot Chilli Peppers.
Als die cd met goede apparatuur gemaakt is, dan weet ik het niet meer.....
De geluidskwaliteit is brak, maar de songs staan stuk voor stuk als 'n huis !
Die muziekanten zijn ook niet te betalen.. ;)

Anthony Kiedis met een CZ-101 in je huis kost meer dan een Moog modular.
 
[provokatie]
met de 303 en de 808 werden betere tracks gemaakt toen het nog budget troep was.
je zou bijna gaan denken dat het juist zo was dat men met goedkopere aparatuur de betere tracks maakt.
[/provokatie]
 
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Die muziekanten zijn ook niet te betalen.. ;)

Anthony Kiedis met een CZ-101 in je huis kost meer dan een Moog modular.

Is zo, maar onzen Anthony mag van mij gerust z'n CZ bij mij binnen zetten, als ie daarna maar weer oppleurt ! (mijn vrouwke valt nl op langharige muzikanten 8) )
En dat ik 'n modu-beet ben, is bij jou wel bekend. ;)

Die provocatie van Kassen......daar zit eigenlijk best wel wat in !
Leg maar es 'n song van Toots Tielemans (met alleen 'n simpele mondharmonica) en de grootste hit van Aqua (ongetwijfeld geproduceerd in 'n dikke studio) langs elkaar -> kwaliteitsverschil ??? NOGAL !!!
 
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Die muziekanten zijn ook niet te betalen.. ;)

eeeehh, het is muzikanten, zonder e :)

Maar ik denk dat goedkoop vaan duurkoop is.
Natuurlijk ga je in het begin voor goedkoop, maar je komt er snel achter dat het niet is wat je zoekt en dan ga je op zoek naar iets anders, dus duurder.

Je verliest geld op de eerste aankoop dus lijkt me, en dat die ik vaak ook, dat je gewoon doorspaart en toch voor betere kwaliteit gaat.
 
Als je het geld gebruikt om betere apparatuur te kopen dan zeg ik dit:
Betere geluidskwaliteit geeft altijd al een betere productiekwaliteit, mits je weet waar je mee bezig bent.
Op songwriters/arrangeer vlak en ideeen voor productie kan een iets mindere setup zeker goede platen opleveren.
Dit is namelijk een kwaliteit die je zelf dient te bezitten.
Er zijn legio goede platen gemaakt die eigenlijk ruk klinken.
De combinatie van iemand die en goede songs en daarnaast ook vet klinkende producties kan maken is zeldzaam.
Daarom zie je vaak mensen die het afproduceren,mixen aan anderen overlaten omdat ze beseffen dat ze op dat vlak nog wat te kort schieten.
 
kijk of je dure apperatuur nodig hebt om goede muziek te maken das dus bullshit. en je kan er ook de top40 mee inkomen en clips maken etc en op sbs6 komen (2trance8o) ) nah als dat geen cheapo gear is weet ik het ook niet meer :)
kijk vroeger had je grote dure bakken waarvan je met synclavier/fairlight dus het duurste had en state of the art. daarna kwam de emulator 2 om de prijs te overbruggen naar de synclavier en sindsdien zijn de prijzen voor gear redelijk gaan zakken. dit ook met de komst van nieuwe technologieen en betere produceermethodes die minder geld kosten. en vele merken hebben idd budget spul ja. Neem roland met de MC serie. 303 en 307 zijn meer budget, 505 en 909 wat duurder en toch de MC307 staat net zo goed als de 505 en 909.
De modules van emu dito. Zeker de proteus series en de afgeleiden (zoals de vintagekeys) zijn eigenlijk nooit echt zo duur geweest. ZEker nu niet meer op de 2e hands markt maar de 2ehands markt zouden we nu eigenlijk buiten beschouwing moeten laten.

Maar idd goedkoop hoeft niet slecht te betekenen.
 
Origineel geplaatst door Slipperman
Maar idd goedkoop hoeft niet slecht te betekenen.
Maar ook: duur hoeft niet per definitie te betekenen dat je geen muziek kunt maken of overbodig.
 
duurkoop=slechtkoop..alle topproducers gebruiken behringer..geheime wapen in de industrie
 
Wie beweert alleen met dure apparatuur goede muziek te kunnen maken, praat natuurlijk bullshit. Ik ken mensen met veel talent en kennis van synths, die met een twee (niet dure) synths en een drumcomputer ofzo, werkelijk de meest geweldige tracks maken. Gewoon weten wat je uit een bak kan halen en dat ook doen.

Je koopt toch niet een synth omdat ie duur is? Maar om de mogelijkheden en de sound die je bevallen.
 
Origineel geplaatst door olafmol
duurkoop=slechtkoop..alle topproducers gebruiken behringer..geheime wapen in de industrie

Dat maakt mij dus ook 'n TOPproducer !!!!!!!!!!!!! 8)

thnx voor de veer in m'n :kont:
 
ff uit elkaar houden: de muziek zelf en de geluidskwaliteit van de muziek (-> of het 'professioneel' klinkt)
het gaat in deze thread over dat laatste toch?
beide zijn eigenlijk subjectief maarja...
 
Wij zijn allemaal topproducers! :D
 
Back
Top