General MIDI op Roland synthesizers allemaal hetzelfde?

meits_

Nieuwkomer
Lid sinds
24 november 2013
Berichten
5
Hoi,
Ik ben betrokken bij het inregelen van een nieuw stukje hardware voor de retro computer MSX. Het gaat om een soort van geluidskaart welke, in plaats van geluid maakt, geluidsdata interpreteert en GM1 MIDI data wegstuurt welke door een synthesizer afgespeeld kan worden.
Nu hebben veel synthesizers veel verschillen in hun GM bank. De samples zijn anders, zo ook de volumes en de envelopes. Daarom wil ik zoveel mogelijk map files meeleveren die ervoor zorgen dat de gebruiker de voor hem beste presets kan inladen.

Nu heb ik hier drie Roland rack synths staan, te weten een JV1080, een XV5050 en een Fantom XR. De eerste is GM1 en de andere twee zijn GM2 en hebben meer samples.
De output vanaf mijn computer klinkt op alle drie synthesizers identiek. De GM2 synths pakken de GM1 data dus zeer netjes op.

Omdat ik niet over alle Roland synthesizers beschik, maar wel een paar uit verschillende generaties, is mijn vraag aan jullie of deze GM1 sample overeenkomsten die ik bij mijn synthesizers vond voor alle Roland modellen geldt (en daarbij ook voor hun equivalenten met toetsen).

Alvast bedankt voor de moeite.
 
...
Omdat ik niet over alle Roland synthesizers beschik, maar wel een paar uit verschillende generaties, is mijn vraag aan jullie of deze GM1 sample overeenkomsten die ik bij mijn synthesizers vond voor alle Roland modellen geldt (en daarbij ook voor hun equivalenten met toetsen).
Neen.
GMidi verwijst naar dezelfde klanknamen op gelijke nummering (= program changes).
Bij GM is PC 1 piano maar niet elke piano klinkt idem.
 
Neen.
GMidi verwijst naar dezelfde klanknamen op gelijke nummering (= program changes).
Bij GM is PC 1 piano maar niet elke piano klinkt idem.
Dat weet ik, maar zoals ik noemde zijn bij mijn 3 rolands uit verschillende generaties de klanken identiek. Mijn vraag is of dit nu ook voor de rolands (soundcanvasses en andere oude dingen als mt32 even buiten beschouwing gelaten) ook geldt. Als ik zie dat de XV5050 hetzelfde klinkt als de JV1080, kan ik er dan vanuit gaan dat een tussenliggende 2080 ook dezelfde samples gebruikt.
En omdat mijn Fantom weer veel nieuwer dan mijn 5050 is en exact hetzelfde klinkt, kan ik ervan uitgaan dan de modellen daartussen hetzelfde klinken?

Dat het op mijn Korgs volslagen anders gaat klinken weet ik al voordat ik het geprobeerd heb. Het gaat hier alleen om de 19" rack rolands met GM logo en hun keyboard equivalenten.
 
Dat weet ik, maar zoals ik noemde zijn bij mijn 3 rolands uit verschillende generaties de klanken identiek. Mijn vraag is of dit nu ook voor de rolands (soundcanvasses en andere oude dingen als mt32 even buiten beschouwing gelaten) ook geldt. Als ik zie dat de XV5050 hetzelfde klinkt als de JV1080, kan ik er dan vanuit gaan dat een tussenliggende 2080 ook dezelfde samples gebruikt.
En omdat mijn Fantom weer veel nieuwer dan mijn 5050 is en exact hetzelfde klinkt, kan ik ervan uitgaan dan de modellen daartussen hetzelfde klinken?
Dat wist ik niet, maar ja na de J8 ben ik gestopt met Roland. Dat was blijkbaar de goede moment ook. :D
 
volgens mij is dat al sinds ca 89 een beetje het geval bij roland inderdaad.
maar of het 100% bij alle rolands is sinds die tijd weet ik niet
 
Back
Top