Roland AX-1 gebruiken

Blue Moray

Nieuwkomer
Lid sinds
21 januari 2016
Berichten
7
Hey allen,

Een jaar geleden kon ik voor niet al teveel centen aan een mooie Roland AX-1 komen. Ik ben altijd verliefd geweest op deze midi-controller maar ik heb 'em helaas tot nu toe nog niet gebruikt, simpelweg omdat ik niet de juiste gear heb. Ik ben daar niet zo bekend mee. De Roland kwam zonder software en qua bekabeling kwam er alleen een adapter bij. Ik wil er toch graag mee aan de slag en vraag daarom een aantal tips.

Wat is de makkelijkste/snelste/goedkoopste manier om het apparaat in gebruik te nemen? Is dit bijvoorbeeld al mogelijk met een USB-Midi kabel en het aan mijn laptop (Windows) te koppelen? Welke software (Windows) heb ik daar voor nodig? Wat is de beste software als ik er een goeie gitaar sound uit wil halen? Dan bedoel ik ook echt om die slide bar en whammy bar te gebruiken.

Als ik het toch wat professioneler aan wil pakken en ik heb zelf geen synthesizer om 'em voor het geluid aan te koppelen, wat voor een apparaat heb ik dan nodig om er geluid uit te krijgen? Een soort computergestuurde soundmodule oid? Ik heb geen idee hoe dit heet. Ik heb wel eerder iemand met een midi-board zien spelen die zo'n kastje had maar geen idee wat het inhoud!

Alvast veel dank voor de uitleg aan dit leek! ;)

Groeten Jasper
 
Hoi Jasper,

Ik heb een Ax-7 midi controller en die is vergelijkbaar.
Ik gebruik die om af en toe is op de buhne mijn andere synthesizers aan te sturen, ik kan dan tenminste eens weg lopen van af die eeuwige vaste plaats achter de toetsen.
Zoals de naam al zegt is het een midi controller, met andere woorden, je kunt via midi de andere synthesizers er mee controleren/bedienen.. Zelf zit er geen geluid in.
Ik heb er een vrij lang midi-snoer aan van 10 meter die bij de Ax in midi uit gaat en in mijn Kronos op midi in.
Op de Ax heb ik vooraf ingesteld als ik een programma kies, welk programma en op welk midikanaal het geluid uit mijn synth klinkt.
Je moet er dus een synthesizer, synth module aankoppelen wil je geluid krijgen.
Ik begrijp dat jij dat op de computer wilt doen. Omdat de Ax-1 een al wat ouder type is, beschikt ie niet over usb. Je hebt een usb-naar midi converter nodig. En daarnaast moet je op je computer een programma hebben wat een synthesizer emuleert. Persoonlijk zou ik gewoon voor een tweede hands Roland synth module gaan, weet je zeker dat het werkt. Je hebt dan alleen een midi kabel nodig.
Tweedehands markt voor deze modules is niet zo wereldschokkend duur. Kijk eens naar een XV-2020, XV5050 of een Fantom XR
Heb je meteen ook de geluiden die je zoekt.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top